Schimbări în finanțarea universităților membre în alianțe europene și standarde de finanțare “bazate pe calculul costului real per student” – printre solicitările Consorțiului Universitaria la adresa autorităților / Universitățile membre cer și o mai mare implicare în deciziile legislative privind învățământul superior

669 de vizualizări
Foto: UBB
Consorțiul Universitaria, ce reunește multe dintre cele mai mari universități din România, cere Ministerului Educației “emiterea cu celeritate a unui ordin de ministru care să stabilească combinațiile posibile pentru programe de licență cu dublă specializare care să producă efecte începând cu anul universitar 2023-2024”. Solicitarea vine în contextul unui anunț făcut de consorțiu, cum că dorește o mai mare implicare consultările pe tema proiectelor legislative ce vizează învățământul superior, precum și întărirea rolului pe care îl au instituțiile membre ale alianțelor universitare europene.

În acest sens, Consorțiul Universitaria spune că va promova, în cadrul CNFIS – consiliul care propune cum să fie distribuite fondurile publice către universități – criterii și standarde de finanțare “bazate pe calculul costului real pe student și pe raportarea performanțelor la valorile optime ale indicatorilor pentru finanțarea suplimentară”. Exemplul oferit în acest sens: “solicităm redimensionarea metodologiei existente privind cofinanțarea universităților românești membre în alianțe europene, astfel încât valoarea cofinanțării să fie cel puțin egală cu suma primită din partea Comisiei Europene pentru fiecare universitate”.

  • Consorțiul a anunțat o serie de măsuri, propuneri și solicitări adresate autorităților, după o reuniune desfășurată în perioada 16-20 martie și găzduită de Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Consorțiul reunește UBB, Universitatea din București, Universitatea A.I. Cuza din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara, ASE București, Universitatea din Craiova, Universitatea Dunărea de Jos din Galați, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, Universitatea Ovidius din Constanța. Universitatea de Stat din Chișinău este membru cu statut de observator.

Propunerile formulate au drept scop declarat “să crească nivelul calității și al coerenței politicilor publice naționale în domeniul educației și al cercetării din România”.

Printre deciziile și propunerile Consorțiului:

  • “conturarea cu prioritate a unor programe educaționale comune și parteneriate între membrii Consorțiului Universitaria pentru a se înscrie în competițiile de proiecte de cercetare sau de dezvoltare instituțională”. Ca universități complexe și comprehensive susținem atât dezvoltările disciplinare, cât și dezvoltările multi-/inter-/trans-disciplinare mai ales în formula STEM dezvoltată cu abordări socio-umane transversale (STEAM), acestea având cea mai mare șansă de realizări în universități cu astfel de profiluri academice”.
  • “În acest context, Consorțiul Universitaria susține dimensiunea umanistă a universității pe toate cele trei misiuni esențiale ale ei: educație, cercetare și relația cu societatea. Tot în acest cadru, solicităm Ministerului Educației emiterea cu celeritate a unui ordin de ministru care să stabilească combinațiile posibile pentru programe de licență cu dublă specializare care să producă efecte începând cu anul universitar 2023-2024;”
  • “formarea unor grupuri de experți care să ofere consultanță și propuneri de politici asumate de Consorțiul Universitaria pentru autoritățile naționale, inclusiv în dezbaterea unor proiecte legislative.’
  • parteneriat strategic cu Academia Română;
  • parteneriat strategic cu Universitatea de Stat a Republicii Moldova
  • “formarea unor grupuri de experți care să ofere consultanță și propuneri de politici asumate de Consorțiul Universitaria pentru autoritățile naționale, inclusiv în dezbaterea unor proiecte legislative. În acest sens, în zona de cercetare-dezvoltare-inovare Consorțiul militează pentru o mai mare integrare a universităților și institutelor de CDI, iar în zona educației susține pentru ancorarea domeniului în noile direcții de dezvoltare și noile strategii europene (ex.microcertificări, cercetare fundamentală și inovație, reorganizarea educației profesionale/învățământului dual, diferențierea misiunii universităților);”
  • “promovarea, în cadrul CNFIS, a criteriilor și standardelor de finanțare bazate pe calcului costului real pe student și pe raportarea performanțelor la valorile optime ale indicatorilor pentru finanțarea suplimentară. Spre exemplu, solicităm redimensionarea metodologiei existente privind cofinanțarea universităților românești membre în alianțe europene, astfel încât valoarea cofinanțării să fie cel puțin egală cu suma primită din partea Comisiei Europene pentru fiecare universitate.”
  • “solicitarea și facilitarea coordonării acțiunilor comisiilor și instituțiilor naționale precum ARACIS, CNATDCU, CNCS, CNFIS, etc., pentru a crește coerența deciziilor în sistemul de învățământ superior. Coordonarea este necesară și în cazul autorităților naționale cu contribuții în mediul academic (ex. domeniile academice strategice definite în zona educației și CDI trebuie să fie coordonate)”
  • “colaborarea cu Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC) și Ministerul Muncii și Protecției Sociale pentru a se evita dezvoltarea unor calificări și ocupații care se suprapun peste cele deja existente prin programele academice sau care le afectează printr-o fragmentare neconformă bunelor practici internaționale. De asemenea, este nevoie de clarificarea rolului unor ocupații din zona pseudoștiințelor (ex. numerolog/astrolog) în relație cu confirmarea și protecția acestora din partea statutului și a mesajului transmis cetățeanului.”
  • “formularea unor solicitări adresate autorităților pentru evitarea excluderii nejustificate a universităților din categoria beneficiarilor anumitor tipuri de proiecte asociate fondurilor naționale și europene, evitarea promovării egalității în detrimentul echității în finanțarea proiectelor și adaptarea plafoanelor de finanțare la dimensiunile grupurilor de beneficiari din fiecare regiune (…)”

DOCUMENT Comunicatul Consorțiului Universitaria, integral:


1 comment
  1. Si uite asa se resapeaza vechea obsesie a baiatilor de la CJ – amestecul in politic. Bine-ar fi sa va si propuneti legile, sa le si votati, sa incasati si banutul. Fix ca-n Europa, nu ? Sau in acest exemplu Europa ‘pute’.
    Si am mai aflat ca universitatile pot fi ‘complexe’. ‘Complexe’ ? Harvard e ‘complexa’ si Cambridge putin mai putin (sic) ‘complexa ? Mai degraba complicate, in mintea baietilor.
    Aa..si apoi, sigur, se sustine dimensiunea ‘umanista’ a STEM. Dupa ce am dat cu mucii in fasole cu facultatile umaniste, ne trezim brusc ca traim in lumi paralele fata de China, Coreea sau SUA, axate aproape exclusiv pe STEM. De asta au si ajuns acolo unde se afla. Baieti, daca va ‘pute’ China, vedeti cum se desfasoara STEM in SUA si mai ales masurati ‘dimensiunea umanista’ a STEM. Bate falimentul la usa ? De asta STE(A)M ? STEAM este pt. cei ce habar n-au de stiinte sau tehnologie, dar vor sa dea bine pe vlog sau interviuri pe asemenea subiecte, adica sa invete sa rostogoleasca vorbele in gura despre stiinta. N-are nimic de-a face cu stiinta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Școală cu prezență fizică între 3-14 ianuarie, pentru gimnaziu și liceu și între 10-14 ianuarie pentru elevii din clasele primare – propunerile ministrului Cîmpeanu pentru recuperarea vacanței forțate de acum / Din 8 noiembrie – școală online, surse EducațiePrivată.ro

Școală cu prezență fizică între 3-14 ianuarie – pentru gimnaziu și liceu – și între 10-14 ianuarie pentru elevii din ciclul primar sunt propunerile ministrului Sorin Cîmpeanu pentru recuperarea vacanței…
Vezi articolul

Daniel Funeriu, fost ministru al Educației: Urgent controale la toate after school-urile şi verificate sistemele anti-incendiu, precum şi reacția la alarme / În țara în care eşti luat de nebun dacă respecți reguli, e un miracol că se întâmplă catastrofe doar o dată la cinci ani

“Acest tip de catastrofe arată vina noastră comună, pactul cotidian pe care îl facem cu ‘merge şi aşa’. Şi când vine unul care spune ‘nu, nu merge şi aşa’, i…
Vezi articolul

Religia, de fapt catehizare, îndoctrinare, rămâne parte a trunchiului comun și se studiază 13 ani – ceea ce nu se întâmplă nici măcar cu Limba română și Matematica, semnalează fostul președinte ARACIP Șerban Iosifescu: Oricum nimeni nu se pune cu BOR, cea mai mare putere în stat

Șerban Iosifescu, fost președinte al agenției care evaluează școlile – ARACIP, remarcă într-un articol publicat pe blogul său că „Religia (de fapt, catehizare, îndoctrinare) rămâne parte a trunchiului comun și…
Vezi articolul

Doi din cinci părinți care lucrează în străinătate nu vor veni acasă de Sărbători / Campanie de informare privind modificări legislative adoptate în 2022 pentru protecţia copiilor ai căror părinţi sunt plecaţi la muncă în afara țării

Doi din cinci (39%) dintre părinții care lucrează peste graniță nu vor veni acasă pentru Sărbătorile de iarnă, arată datele unui studiu realizat de Salvați Copiii România, în rândul beneficiarilor…
Vezi articolul