Rebusuri matematice, probleme practice și activități de literație, printre recomandările ISMB pe care profesorii de matematică să le aplice la clasele a VIII-a până la Evaluarea Națională 2024 / Rezultatele simulării, pe sectoare

2.605 vizualizări
Foto: © Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.com
Elevii de clasa a VIII-a ar trebui să-și dezvolte capacitatea de a înțelege o cerințele prin activități de literație sau să rezolve rebusuri matematice “pentru a facilita fixarea definițiilor”, recomandă specialiștii în raportul publicat de ISMB după simularea Evaluării Naționale. De asemenea se recomandă și simulări la nivel de școală “cu utilizarea unor subiecte de tip examen”. Potrivit documentului, 35% dintre elevii bucureșteni nu au luat nota 5 la matematică, iar elevii din sectorul 1 au avut cel mai ridicat procent al notelor peste 5.

Elevii de clasa a VIII-a care se pregătesc de Evaluarea Națională ar trebui să facă la clasă, chiar și la ora de matematică, activități de literație “pentru a dezvolta capacitatea de a înțelege un text, de a crea conexiuni și pentru înțelegerea sarcinilor de lucru”. Este una dintre recomandările specialiștilor prezentate în raportul ISMB, după rezultatele simulării. Rezultatele simulării în școlile din București, arată că procentul celor care au luat peste 5 la matematică este puțin peste media pe țară din acest an, adică 64%. ( n. red media pe țară este 57% și a fost cel mai mic procent de elevi care nu au luat nota 5 la această disciplină).

O altă recomandare pentru profesorii de matematică este “gruparea elevilor în grupe de același nivel pentru ore remediale și rezolvarea unor probleme practice”.

La nivel de școală ISMB recomandă organizarea de simulări, la nivel de unitate de învățământ sau la nivelul municipiului București, cu utilizarea unor subiecte de tip examen.

Recomandările ISMB

  • rezolvarea de subiecte de tip grilă, fără a le da elevilor variantele de răspuns;
  • rezolvarea de rebusuri matematice, pentru a facilita fixarea definițiilor;
  • derularea de activități de literație, pentru dezvoltarea capacității elevilor de a înțelege
    un text, de a crea conexiuni și pentru înțelegerea sarcinilor de lucru;
  • alegerea unității de măsură pentru estimarea lungimilor/distanțelor, ariilor și volumelor
    în diferite situații practice;
  • rezolvarea unor probleme practice de determinare a unor lungimi sau distanțe folosind
    raza cercului (de exemplu, calcularea numărului de rotații complete ale roții unui
    automobil folosind distanța parcursă);
  • folosirea materialelor RED existente;
  • activitățile de învățare remedială să fie organizate pe grupe, în funcție de nivelul de
    pregătire al elevilor;
  • elevii cu CES să folosească efectiv materialele compensatorii în cadrul activităților
    curente la clasă;
  • organizarea unor ateliere de lucru pentru profesorii evaluatori, în vederea uniformizării
    evaluării;
  • organizarea de lectorate cu elevii claselor a VIII-a la care să participe profesorii de
    matematică, diriginții, consilierii școlari, la care să fie abordată problematică
    gestionării timpului de lucru și a emoțiilor;
  • organizarea de simulări, la nivel de unitate de învățământ sau la nivelul municipiului
    București, cu utilizarea unor subiecte de tip examen

În Ilfov, aproape 60% dintre elevii de clasa a VIII-a nu au luat nota 5 la proba de matematică la simularea Evaluării Naționale 2024, iar Inspectoratul școlar promite un plan de măsuri după ce va identifica “greșelile tipice și gradul de reușită pe fiecare item”.

Rezultatele la matematică în București

Peste 60% dintre elevii bucureșteni au obținut note peste 5 la proba de matematică, la simularea Evaluării Naționale.

De altfel, la nivel național anul acesta a fost înregistrat un record negativ la simulare: cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani – puțin peste jumătate nu au luat nota 5.

Clasamentul pe sectoare arată că elevii școlilor din sectorul 1 au obținut cele mai multe note peste 5 la proba de matematică. La polul opus, cele mai slabe rezultate s-au înregistrat la școlile din sectorul 5.

De precizat că la Evaluarea Națională nu există promovabilitate, fiind o evaluare a competențelor absolvenților a 9 ani de școală. Evaluarea Națională nu este condiția de intrare la liceu, elevii putând ajunge la liceu și fără acest examen, dar EN stabilește o ierarhie pentru repartizarea computerizată a elevilor la liceu, pe baza opțiunilor acestora.

Analiza pe itemi și grad de reușită

Elevii de clasa a VIII-a au primit 18 exerciții și probleme la simularea probei de Matematică de la Evaluarea Națională 2024. La primul subiect au fost 5 itemi de tip grilă și unul de precizat dacă o afirmație este adevărată sau falsă. Vezi aici subiectele la matematică

La subiectul I, despre care statistica Ministerului Educației la nivel național arată că 1 din 5 elevi nu au știut să îl rezolve, în București, 91% dintre elevi au obținut punctaj maxim. Este vorba despre exercițiul de clasa a II-a cu ordinea operațiilor.

La subiectul II, itemul 3, doar 40% dintre elevii bucureșteni au știut să rezolve problema de geometrie. Profesorul de matematică Cătălin Ciupală spunea că “nivelul de dificultate al acestui item a fost ridicat” și crede că mulți elevi au ghicit răspunsul.  

La subiectul III, procentele elevilor care au știut să rezolve problemele a fost mai redus.

Informații de context

Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat, pentru Euronews România, că școlile cu o medie a rezultatelor sub 7 la simularea Evaluării Naționale 2024 vor avea un plan dedicat de intervenție. Potrivit Ligiei Deca, planul de intervenție va fi monitorizat prin procesul de inspecţie.

Nota 5, folosită până anul trecut ca prag orientativ pentru cele mai slabe rezultate în raportarea inspectoratelor școlare către Ministerul Educației după rezultatele simulării Evaluării Naționale, a devenit în acest an nota 7. Asta reiese din mai multe documente oficiale.

Anul acesta la simularea – Evaluarea Națională 2024 s-a înregistrat un record negativ: Cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani, la Matematică.

Rezultatele de la simularea la matematică sunt în strânsă legătură cu lipsa profesorilor calificați. Este o tragedie națională iar în 10 ani va fi un dezastru”, remarca recent profesorul Cătălin Ciupală.

În Ilfov, aproape 60% dintre elevii de clasa a VIII-a nu au luat nota 5 la proba de matematică la simularea Evaluării Naționale 2024, iar Inspectoratul școlar promite un plan de măsuri după ce va identifica “greșelile tipice și gradul de reușită pe fiecare item”.

În Iași, patru din cinci elevi din mediul rural din Iași au luat note sub 5 la simularea Evaluării Naționale 2024, la Matematică. Luciana Antoci, șefa ISJ a spus pentru Edupedu.ro: Mergem deja în școli țintit pentru a vedea ce se întâmplă acolo unde rezultatele sunt îngrijorătoare. Patru luni înseamnă suficient cât să putem schimba semnificativ aceste date.

În plus, perioada 26 februarie – 15 martie au loc inspecții tematice în școlile din județul Iași, ca urmare a rezultatelor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro.

„Dacă scoatem şi zona metropolitană din mediul rural, ajungem la aproape 90% de elevi cu note sub 5. Vorbim de un colaps în sistemul educaţional şi, deşi au fost bani, decalajul s-a accentuat”, a declarat pentru Ziarul de Iași profesoara Mihaela Popa.

Profesorul Cătălin Ciupală a mai remarcat faptul că foarte mulți copii nu au făcut nimic la subiectul III, la simularea pentru Evaluarea Națională – Matematică, unde „se puteau lua 50 de sutimi destul de ușor”, ceea ce arată „atitudinea copilului față de a rezolva probleme este aproape zero”.

ISJ Neamț a anunțat comisii din inspectori școlari, profesori metodiști pentru Matematică și Română, activarea psihologilor din școli pentru “stimularea motivației pentru învățare”, printre măsurile “imediate”.

Citește și:
Activitate de gramatică, de 5 minute, la începutul fiecărei ore de Limba română, exerciții de redactare a unui text și ateliere de lucru pentru profesorii evaluatori, printre măsurile propuse de ISMB după rezultatele de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024
Record negativ la simulare – Evaluarea Națională 2024: Cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani, la Matematică / La Română, aproape trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a au luat note egale sau mai mari ca 5

Subiecte Matematică simulare Evaluarea Națională clasa a VIII-a 2024
Trei din patru elevi de clasa a VIII-a nu au obținut niciun punct la ultimul item al subiectului III, de geometrie, la simularea Evaluării Naționale 2024 / La acest subiect, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim

Exercițiul de clasa a II-a pe care un elev din cinci nu l-a rezolvat la simularea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a, la Matematică

Profesorul Cătălin Ciupală: Mă îngrijorează copiii care iau note sub 5 sau sub 4. Arată nu doar analfabetism funcțional. S-ar putea ca o parte dintre ei nici să nu fi înțeles ce trebuie să facă / De 10 ani nu a fost alimentat sistemul cu profesori de calitate
Cătălin Ciupală, profesor de matematică la Colegiul „Şaguna” din Braşov, analiză punct cu punct a rezultatelor simulării Evaluării Naționale: Anul trecut nivelul de dificultate al subiectului I era în jurul clasei a IV-a – a V-a, anul acesta exercițiile au fost un pic mai ridicate, astfel încât s-a trecut la nivel de clasă a VII-a – a VIII-a, într-un mod real / Intuiesc că mulți elevi au ghicit răspunsurile la testele grilă
Noul 5 e nota 7 în strategia Ministerului Educației de a controla școlile după simularea Evaluării Naționale

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

PNL Iași și primarul Chirica refuză să aplice legea și să-l schimbe din Consiliul de Administrație al școlii pe profesorul care a abuzat copii – 7iași.ro. Directorul: Am făcut două adrese, niciun răspuns. USR-PLUS: Primarul refuză să introducă pe ordinea de zi un proiect de schimbare a lui Șerban din CA-ul școlii

Deși legea le interzice profesorilor care au fost sancționați disciplinar să facă parte din structurile de conducere ale școlilor, Constantin Șerban, învățătorul PNL-ist care a fost înregistrat abuzând elevii, este…
Vezi articolul

Ministerul Cercetării susține că „Educația ca prioritate națională” a fost „subiect principal de discuție al românilor cu ION” în prima săptămână de funcționare. Mesajul vine în plin scandal al trucării oglinzii vorbitoare a premierului Ciucă

Oglinda pe care era scris ION, cu care premierul Ciucă a lăsat impresia că a discutat în debutul ședinței de guvern de miercuri, 1 martie, era doar un afișaj, iar…
Vezi articolul

GRAFIC Nivelul digitalizării în România, „sub nivelul mării” – analiză a cercetătorilor de la Universitatea Babeș-Bolyai: Țara noastră are cel mai redus ritm de creștere al indicelui economiei și societății digitale din ultimii șapte ani / Doar o reformă fundamentală poate schimba perspectiva

România rămâne pe ultimul loc în UE în 2022 în privința valorii indicelui economiei și societății digitale (DESI) și în acest an, arătau în urmă cu câteva zile datele Comisiei…
Vezi articolul