Rezultatele de la simularea la matematică sunt în strânsă legătură cu lipsa profesorilor calificați. Este o tragedie națională iar în 10 ani va fi un dezastru, spune profesorul Cătălin Ciupală

1.650 de vizualizări
Foto: MERITO
“Lipsa profesorilor de matematică calificați este în strânsă legătură cu rezultatele slabe înregistrate de elevii de clasa a VIII-a la simularea de la Evaluarea Națională”, a spus profesorul de matematică Cătălin Ciupală de la Colegiul „Andrei Șaguna” din Brașov într-o dezbatere organizată de Proiectul MERITO, vineri, 23 februarie, după publicarea rezultatelor la simularea națională. Amintim, la matematică a fost un record negativ la simulare: Cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani, la Matematică, iar în județul Iași, 4 din 5 elevi din mediul rural nu au știut să rezolve subiectele încât să obțină nota 5.

“Lipsa profesorilor de matematică calificați este în strânsă legătură cu rezultatele slabe înregistrate de elevii de clasa a VIII-a la simularea de la Evaluarea Națională”, a spus profesorul de matematică Cătălin Ciupală de la Colegiul „Andrei Șaguna” din Brașov.

El spune că acum nu se vede prea bine acest lucru dar se va resimți în 10 ani.

Profesorul a subliniat și faptul că în mediul rural nu ajung profesori calificați, iar prin urmare “elevii aceia n-au niciun viitor, realist vorbind”, spune Ciupală.

Declarația profesorului este confirmată de rezultatele îngrijorătoare de la Iași de exemplu, despre care a scris Edupedu.ro, unde 81% dintre elevii din mediul rural nu au putu obține nota 5, potrivit raportului Inspectoratului școlar.

Declarația integrală a profesorului Cătălin Ciupală, profesor matematică la Colegiul „Andrei Șaguna” din Brașov:

Doina Geru, director Casa Corpului Didactic Galați: Cătălin, legi aceste rezultate la matematică de penuria de profesori de matematică care există la nivelul țării? Pentru că într-adevăr există o lipsă de profesori de matematică calificați. Am început în ultimii ani să avem la clasă profesori necalificați de matematică, lucru care până acum câțiva ani nu se întâmpla. 

Cătălin Ciupală, profesor matematică la Colegiul „Andrei Șaguna” din Brașov: Da, este după părerea mea o tragedie, e o tragedie națională. Noi acum noi nu o vedem prea bine, dar în 10 ani de zile va fi un dezastru și dezastrul îl vom vedea în buzunarul nostru peste vreo 15-20 de ani. Acum într-adevăr nu sunt foarte mulți profesori calificați. Eu fac o diferență între a face facultate și a zice că e calificat cu diplomă, și a ști să predai, a avea voință să fii bun la catedră. Eu consider că un profesor este calificat nu doar dacă a făcut facultatea sau modulul psihopedalogic și dacă pur și simplu predă bine și își face treaba cu onestitate și claritate și-i învață pe copiii carte. Există, sigur o legătură, după părerea mea, foarte strânsă. Vă spun de ce. Pentru că în zonele rurale, cel puțin în județul Brașov, sunt destul de puține posturi și ele sunt în zonele îndepărtate, sunt neocupate de profesori calificați acolo. Acest lucru este, după părerea mea, iarăși o tragedie, pentru că copiii aceia n-au niciun viitor, deci, realist vorbind, chiar n-au niciun viitor. 

Tragedia a ajuns să intre inclusiv în orașul Brașov, adică sunt catedre care sunt ocupate de profesori care nu-și fac treaba, neexistând o presiune din partea cadrelor didactice tinere, o presiune indirectă, vorbesc, faptul că nu există asemenea oameni, există o oarecare complacere într-o stare de o oarecare lehamite. Îmi pare rău, dar asta e ceea ce remarc eu. Poate că greșesc. Deci luați-o doar în nume personal. Acum, de exemplu, la noi la Șaguna, să știți că e foarte greu să găsim un profesor pentru câteva ore de matematică. E foarte greu. Nu vin. Chiar dacă vorbim cu colegi: Uite, există niște ore. Pur și simplu nu vin. Există mai multe motive. Nu insist asupra lor. Pot să vă spun doar că din studenții care vin în practică la școală nu știu dacă câțiva dintre ei vor ajunge profesori. În orice caz, dacă vor ajunge profesori, s-ar putea să nu-și titularizarea cu 7 sau 8, pentru că unii dintre ei nu-s capabili să rezolve probleme de bacalaureat de nivel mediu. Nu știu, sincer, nu știu cum. D-zeu au trecut facultatea și au ajuns la master, cândei nu știu să rezolve problema de bac, asta e altă discuție. Cred că introducerea mastratului didactic ar fi cea mai bună soluție, pentru că masterat didactic ar mai rezolva o parte dintre probleme, dar foarte mică parte ar învăța oamenii, pe de o parte disciplina, pe de altă parte psihopedalogie și didactica. 

Acum, în cadrul modulelor psihopedagogice, realist vorbind, se face foarte vag asta. Da, ne așteaptă vremuri grele”.

Informații de context  

Anul acesta la simularea – Evaluarea Națională 2024 s-a înregistrat un record negativ: Cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani, la Matematică. Potrivit rezultatelor publicate pe itemi de Ministerul Educației, un elev din 5 nu au știut să rezolve un exercițiu de clasa a II-a cu ordinea operațiilor.

În Iași, patru din cinci elevi din mediul rural din Iași au luat note sub 5 la simularea Evaluării Naționale 2024, la Matematică. Luciana Antoci, șefa ISJ a spus pentru Edupedu.ro: Mergem deja în școli țintit pentru a vedea ce se întâmplă acolo unde rezultatele sunt îngrijorătoare. Patru luni înseamnă suficient cât să putem schimba semnificativ aceste date.

În plus, perioada 26 februarie – 15 martie au loc inspecții tematice în școlile din județul Iași, ca urmare a rezultatelor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro. Evaluarea activităţii cadrelor didactice prin asistențe la orele de curs, organizarea și desfăşurarea unui program adaptat și intensiv de învățare remedială, cu frecvență săptămânală, pentru elevii claselor a VIII-a, sunt printre aspectele vizate.

„Dacă scoatem şi zona metropolitană din mediul rural, ajungem la aproape 90% de elevi cu note sub 5. Vorbim de un colaps în sistemul educaţional şi, deşi au fost bani, decalajul s-a accentuat”, a declarat pentru Ziarul de Iași profesoara Mihaela Popa, fost secretar de stat responsabil cu fondurile europene în Ministerul Educației pentru 5 luni, în perioada 2020-2021, astăzi profesor de matematică la Colegiul „Vasile Alecsandri” din Iaşi.

Profesorul Cătălin Ciupală a mai remarcat faptul că foarte mulți copii nu au făcut nimic la subiectul III, la simularea pentru Evaluarea Națională – Matematică, unde „se puteau lua 50 de sutimi destul de ușor”, ceea ce arată „atitudinea copilului față de a rezolva probleme este aproape zero”.

ISJ Neamț a anunțat comisii din inspectori școlari, profesori metodiști pentru Matematică și Română, activarea psihologilor din școli pentru “stimularea motivației pentru învățare”, printre măsurile “imediate”.

Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat, pentru Euronews România, că școlile cu o medie a rezultatelor sub 7 la simularea Evaluării Naționale 2024 vor avea un plan dedicat de intervenție. Potrivit Ligiei Deca, planul de intervenție va fi monitorizat prin procesul de inspecţie.

Citește și:
Inspecții tematice în școlile din județul Iași, până pe 15 martie, după ce peste 80% din elevii din rural au luat note sub 5 la Matematică – simularea Evaluării Naționale 2024 / Programul intensiv de învățare remedială, pentru elevii de clasa a VIII-a, printre aspectele vizate
Patru din cinci elevi din mediul rural din Iași au luat note sub 5 la simularea Evaluării Naționale 2024, la Matematică. Luciana Antoci, ISJ: Mergem deja în școli țintit pentru a vedea ce se întâmplă acolo unde rezultatele sunt îngrijorătoare. Patru luni înseamnă suficient cât să putem schimba semnificativ aceste date
Șeful inspectoratului școlar Botoșani, după rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024: Vom merge în școli cu profesorii metodiști ca să vedem ce putem face pentru elevi
Directoare de școală, despre rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024: Atât timp cât în şapte ani elevii nu au învăţat să socotească, credeţi că mai învaţă în următoarele luni? Cred eu că o problemă este în clasele primare
Ligia Deca: Vom solicita ca fiecare școală cu o medie a rezultatelor sub 7 la simularea Evaluării Naționale să aibă un plan dedicat de intervenţie. Planul de intervenție va fi monitorizat prin inspecții, potrivit ministrului Educației
Ce le-au spus elevilor și părinților cinci profesori de Matematică și Română, după rezultatele de la simulare Evaluarea Națională 2024 / Cătălin Zaman, profesor: Rezultatele copiilor noștri sunt rezultatele noastre, fie că ne place uneori, fie că nu. Nu trebuie să le creăm iluzii
Elevii cu note sub 5 la simularea Evaluării Naționale 2024 pot depăși această barieră „având încredere în ei” și ”obținând rezultate remarcabile” – inspectorul general adjunct din Dolj, județ unde doar 44% au primit note peste 5 la Matematică
Comisii din inspectori școlari, profesori metodiști pentru Matematică și Română, activarea psihologilor din școli pentru “stimularea motivației pentru învățare”, printre măsurile “imediate” anunțate de ISJ Neamț după simularea Evaluării Naționale 2024

14 comments
  1. Cică nu mai există profesori calificați de fizică și chimie, și să se scoată disciplinele din trunchiul comun, că nu mai e nevoie de ele (metoda e din șirul ”nu mai numărăm bolnavii de covid și o să dispară boala”.

    Zic să facă la fel și la matematică – nu mai sunt profesori calificați, scoateți materia. După aia întrebați-i pe francezi cum a mers experimentul lor în domeniul ăsta. După doi-trei ani de matematică facultativă sau deloc, ups, au descoperit că au o mare problemă cu pregătirea studenților în domeniile real și tehnic și s-au întors la normal. Doar noi încercăm mereu să repetăm greșelile altora, că noi suntem și mai deștepți, și ce n-a mers într-o țară cu oarecare standarde SIGUR va merge la noi, care nu știm nici ce vrem de la elev la final de ciclu școlar.

  2. De vreo 4 ani tot dezastre peste 10 ani propovaduiesc estia.
    Pai daca și-au bătut joc. Ba cu examenele ba cu hârtiile ba cu exigența. Cine-i masochistul sa mai se încumete la atâtea prostii?

    In ce constau dezastrele? Că nu mai au lot de olimpici așa mare. Stiu că asta plângea ăla Andrush Marius de la chimie.
    Așa și? Noi vrem că școala sa facă oameni utili societatii sau polidocti căpșunari și polidocti șomeri?

    Ar trebui să răspundă întâi la întrebarea asta.

    Nu e ce zic ei, au dat subiectele mai grele că nu le mergea bine serverul de upload cum se întâmplase la romana. Acuma își asumă acești bugetari diverse cazne și orice dar obiectivele sunt îndeplinite pt ei. Niște nenorociți de suplinari calificați și directori neafiliați politic vor încasa niște bobârnace cu inspecțiile alea și tămbălăul creeat. Necalificații au o scuză ca nu au facultate de profil și s-au scos basma curată.

    Dar oricum, cine pune botul la simularile astea? Daca nu trece notele in catalog ce rost au. Pot sa mă simulez eu acasă rezolvând subiectele. Sa nu le zic simulacre.

    De ce nu fac ai simulări de titularizare? Ar fi ceva.

    1. Da, nene, că dacă sunt căpșunari e clar că n-au nevoie de școală, lasă că acolo merge și cu sc.lavi total analfabeți (nu doar funcțional). Că doar din banii ăia din venit minim vom avea cu ce să trăim mâine. Nu e nevoie de oameni pregătiți – și doar, se știe din antichitate, tuturor le place să învețe și nu să bată mingea pe maidan sau să se dea cu bicicleta în loc să facă tema la matematică/s. Numai unii, niște nerozi, se luptă cu morile de vânt să-i motiveze pe copii să încerce să-și depășească condiția socio-economică (că pentru copiii bogătașilor nu plânge nimeni, ei n-au nicio problemă acum, sau în viitor.)

      PS Numai la mine în școală trei elevi au cerut să li se treacă notele în catalog. Și le-au fost trecute.

  3. De ce nu zice cu subiect și predicat de ce nu vin studenții aia calificati la catedra?
    Nu vin pt că nu au chef de hartigaraie inspecții examene anuale și post pe perioada determinata. Nu mai zic de navete pe la zeci de km când puteau asigura locuință de serviciu profesorilor ca în Franța și alte tari nu să scoată ochii cu decontul navetei. La privat te duci și în 30 minute ești angajat pe perioada nedeterminata. Nu se compara cu mizerea cu suplinirea în învățământ. Doar cei inutili la privat mai vin la catedra astfel. Cunosc oameni care nu găsesc de munca la privat sau sunt dați afară că se restructurează și vin la 35 -40 ani la catedra. Fara vocație fara a știi materia, ce sa aștepți de la ei?

    Macar Pana in 2005 te titularizări cu 5 la țară și subiectele erau mai ușoare. Veneau absolvenții nu toți inutilii trecuți de tinerețe
    Iar Pana in 1997 s-au făcut titularizări fara examen.

    Alta problema, de ce facultățile de profesori accepta studenți fara examen de admitere scris? Pai daca aduna de pe străzi pe toți și le promite marea cu sarea normal că aia nu sunt capabili la titularizare.

    Cât despre așa zisa tragedie națională. Serios? Hai sa vedem în Finalnda Germania America ce se învață în școli și apoi sa mai vorbim.

    Tragedie că aia de la tara nu știu integrale și nu devin astrofizicieni? Nici nu le trebuie, asta e realitatea. Nici nu sunt joburi de astrofizicieni in tara nici în Europa.

    Știm noi ăștia mai mici treburile și realitatile mult mai bine decât domnul xiupala sau aia din minister.

      1. De ce sa nu intram in detalii? Aveți ceva de ascuns? De 40 de ani tot nu intram in detalii. Hai sa vorbim cu obiectele pe masa nu cu ele ascunse prin poșete cutii și buzunare.

        Vă displace sa va spunem de sistemul finlandez și german și din alte țări, o țineți cu cârpelile autohtone.

        Dar ce ziceți, mult trâmbițată digitizare nu a reușit să crească notele la examen?

        Cât despre reconversiei. Nu aia e problema. Problema e că mai nou toți inginerii sunt calificați în a preda mate fiz chim bio. Nu am nimic cu ei, numai că vin exact aia și alea care au intrat cu dosarul la o facultate fara studenți și au promovat că gasca prin apa.

        Hai că în câteva săptămâni anunță mari premii și medalii internaționale pt 2-3 de la noi și vreo 2 cursuri de folosit laptopul și tabla pt profesori de 70 de ani și s-a rezolvat totul. Suntem f buni, deștepți intergalactici.

  4. Calificații sunt respinși la titularizare că nu știu materia de olimpiada și de facultate și sunt înlocuiți cu necalificați care nu au studii deloc sau au in alte domenii.
    Aviz materiilor aflate în putrefacție chimia și fizica ținute în batjocură cu necalificați și căpșunari cu diplome gasite.
    Ne batem joc an de an și soarta se va răzbuna.

    Mizeria de la fizica și chimie se extinde acum si la matematica.
    O vede toată lumea, toți elevii destupați la minte, nu mai merge ascunsa.

  5. pai daca elevii vin din ciclul primar fara sa stie tabla inmultirii si a impartirii pe de rost, fara sa stie adunarea si scaderea peste 10 , profesorii de la gimnaziu in nici un caz nu ii invata ce trebuiau sa ii invete la ciclul primar, asa ca astea sunt rezultatele
    Tot din ciclul primar vine si analfabetismul acela mare, din cauza ca in clasa pregatitoare si clasa I , se trec toti elevii chiar daca nu stiu sa citeasca si citesc pe litere, din clasa a II-a nu ii mai invata nimeni cititul, raman analfabeti pe litere sau sa ghiceasca cuvintele
    Doar nu credeti ca profesorii de gimnaziu stau sa invete elevii adunarea si scaderea peste 10 sau inmultirea si impartirea, nu, in nici un caz
    Ii trec cu 5 mai departe pe elevi , pentru ca la gimnaziu nu mai sta nimeni sa invete elevii tabla inmultirii si impartirii pe de rost sau adunarile si scaderile peste 10, de aici din ciclu primar , din cei 5 ani de primar vin ei fara sa le stie si raman asa pana la sfarsitul clasei a VIII-a, de aceea sunt rezultate la simulare si evaluare sub 5 , aproape de 50 % si intra la liceu cu notele de 1 si 2 sau 3
    Ce sa faca profesorii de liceu cu acesti elevi care nu stiu inmultirea, impartirea, adunarea , scaderea peste 10?????? Viitorii meseriasi
    Ei de abia stiu sa citeasca pe silabe sau cauta sa ghiceasca cuvantul-40 % analfabeti pe tara

  6. Dar chiar nu aveti decenta sa recunoaste-ti ca din punct de vedere PEDAGOGIC si METODIc subiectele au fost un dezastru. Dar cititi-l va rog pe domnul Cucos si alte carti de specialitate sa va lamuriti cu METODOLOGIA de redactare a ITEMILOR. Dar va rog sa analizati subiectele de tip vechi si baremele de redactare cu cele de tip nou sa vedeti ca nu pot fi calibrate cele 30 de puncte pentru subiectul III. Analizati subiectele de bacalaureat si cele de EN8 de tip vechi cu acestea si realizati ca 2 ore sunt insuficiente. Nu mai spuneti de exercitiile de clasa a II-a pt ca ele sunt pentru nota 1,50. Pana nu se recunoaste ca acest tip de subiecte este eronat din punct de vedere PEDAGOGIC totul va fi un dezastru. PEDAGOGIA si METODICA EVALUARII donul Ciupala astea sunt lucrurile pe care trebuie sa le stiu un om care face subiecte. Cine face subiecte sa fie un bun pedagog !!!!!!!

  7. Ne vaitam ca nu sunt profesori calificati.De ce nu sunt scoase toate posturile la titularizare?
    Sunt atatia profesori buni care nu au post pentru ca nu sunt posturi.Si nu doar la matematica se intampla lucrul aceasta

  8. Toată lumea face conversii profesionale si preda orice. Dacă ești calificat nu treci de cei cu relații in unele județe. Acum se vede cine face treabă la clase și cine e cu pile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Nicolae Ciucă, răspuns la acuzația de plagiat: Am inițiat solicitarea de verificarea a tezei de doctorat de către Comisia de Etică a Universității Naționale de Apărare – Instituția Organizatoare de Studii de Doctorat

În legătură cu acuzația de plagiat a tezei sale de doctorat, premierul Nicolae Ciucă a decis să solicite analizarea lucrării de către comisia de etică a Universității Naționale de Apărare…
Vezi articolul

Lucian Ciolan: Liceele pedagogice pot funcționa în continuare, dar nu mai suntem în situația de acum 30 de ani, în care un tânăr absolvent de liceu pedagogic, de 17-18 ani, avea maturitatea necesară să primească responsabilitatea de a decide destinele educaționale ale unui grup de 25 sau 30 de copii

Complexitatea carierei didactice, complexitatea lumii în care trăim a crescut atât de mult – spune profesorul universitar Lucian Ciolan, prorector al Universității București – încât cred că un tânăr de…
Vezi articolul