Schimburile în educație cu țările est-europene sunt priorități ale Administrației Trump în noua Strategie de Securitate a SUA, strategie percepută ca un atac la adresa UE și ca mesaj de sprijin pentru „suveraniști” / România reactivează, în acest context, programul de burse FLEX în relația cu Statele Unite

722 de vizualizări
Foto: Xinhua/ Hu Yousong via AGERPRES
Pregătirile României pentru relansarea programului de burse în SUA pentru liceeni, FLEX, au loc în momentul în care Statele Unite includ schimburile educaționale printre prioritățile pentru Europa, în noua Strategie Națională de Securitate făcută publică de Administrația Trump. Documentul, văzut în mediile comunitare și în rândul observatorilor europeni drept un atac la adresa UE și un mesaj de sprijin pentru forțele care se declară „suveraniste”, menționează aceste schimburi alături de vânzările de armament, colaborări politice și relații comerciale, printre modalitățile de „construire a națiunilor sănătoase” – dar nu din întreaga Europă, ci anume din „Europa Centrală, de Est și de Sud”.

Ce spune Strategia Națională de Securitate a SUA despre educație? Acest domeniu este menționat de două ori în documentul de 33 de pagini: 

  • Întâi, ca element esențial pentru „unele dintre cele mai mari avantaje civilizaționale americane”, „competența și meritul”. „În cazul în care competența ar fi distrusă sau descurajată sistematic, sisteme complexe pe care le considerăm de la sine înțelese – de la infrastructură la securitate națională și până la educație și cercetare – vor înceta să funcționeze”, se arată în documentul citat. Acesta aparține unei Administrații care s-a remarcat în primul an prin tentativa de desființare a Departamentului Educației și prin presiunile enorme exercitate asupra universităților și altor instituții majore de cercetare.
  • În al doilea rând, educația este menționată prin prisma schimburilor cu țările din Europa Centrală, de Est și de Sud, luate separat de celelalte țări europene, în contextul rescrierii priorităților americane pentru Europa.

Mai precis, în cazul Europei, Strategia menționează „promovarea măreției europene”, dar este critică la adresa Europei ca structură unitară și exprimă sprijin pentru „națiunile europene”:

  • Uniunea Europeană este menționată o singură dată, critic: „Problemele mai largi cu care se confruntă Europa includ activități ale Uniunii Europene și alte foruri transnaționale ce subminează libertatea politică și suveranitatea, politicile privind migrația ce transformă continentul și produc vrajbă, cenzură a libertății de expresie și suprimarea opoziției politice (…)”. 
  • Pe de altă parte, documentul menționează: „diplomația americană ar trebui să continue să apere democrația autentică, libertate de expresie, sărbătorirea fără rețineri a istoriei și caracterului individual al națiunilor europene”.

În acest context este menționată educația ca parte a priorităților ”politicii mai largi pentru Europa”. Potrivit documentului Administrației Trump, „politica noastră mai largă pentru Europa ar trebui să prioritizeze:

  • Restabilirea condițiilor de stabilitate în cadrul Europei și stabilitate strategică cu Rusia;
  • Sprijin pentru Europa pentru a sta pe propriile sale picioare și pentru a opera ca un grupă de națiuni suverane aliniate, inclusiv prin asumarea responsabilității principale pentru propria apărare, fără a fi dominate de orice putere adversă;
  • Cultivarea rezistenței față de actuala traiectorie a Europei în cadrul națiunilor europene;
  • Deschiderea piețelor europene pentru bunuri și servicii americane și asigurarea unui tratament corect al lucrătorilor și afacerilor din SUA;
  • Construirea națiunilor sănătoase din Europa Centrală, de Est și de Sud prin relații comerciale, vânzări de armament, colaborare politică, schimburi culturale și educaționale;
  • Încetarea percepției și prevenirea realității unei NATO ca alianță în continuă extindere; precum și
  • Încurajarea Europei de a acționa pentru combaterea supracapacității mercantiliste, a furtului tehnologic, a spionajului cibernetic și a altor practici economice ostile.”

Abordarea critică a Europei ca organism geopolitic unitar, în strategia de securitate a Administrației Trump, precum și susținerea acesteia pentru forțe ale „suveranismului” au fost semnalate pe larg în mediile politice și în presa europeană – vezi între altele relatările BBC, Politico, The Guardian. Strategia a fost salutată, pe de altă parte, de Rusia

Citește și analizele semnate pe această temă, pe G4Media.ro, de Cristian Pantazi și Liviu Avram.  Acesta din urmă scrie, între altele, pe tema noii doctrine de securitate a SUA: „Predilecția pentru spargerea unității europene se vede destul de străveziu și în Strategie, unde, printre priorități, găsim așa: ‘Construirea unor națiuni sănătoase în Europa Centrală și de Sud-Est, prin legături comerciale, vânzări de arme, colaborări politice și schimburi culturale și educaționale’. Bățul băgat prin gard între Vechea și Noua Europă e mai mult decât evident.”

Schimburile educaționale cu SUA – readuse în prim plan de ministrul Daniel David, prin programele FLEX / FLEX Abroad

Chiar zilele acestea, Ministerul Educației și Cercetării de la București a pus în consultare, iar Guvernul a adoptat o hotărâre privind contribuția României în vederea continuării programelor FLEX și FLEX Abroad în parteneriat cu SUA. Prin aceste programe, ce presupun o contribuție de 400.000 de dolari din partea României pentru anul școlar 2026-2027, sunt oferite burse pentru liceeni care sunt studiază timp de un an în Statele Unite, fiind găzduiți de familii americane. La rândul lor, elevi americani sunt găzduiți și studiază în România. 

Bursele erau susținute până acum de Departamentul de Stat, prin intermediul American Councils for International Education (ACIE).

Acest program a fost deblocat la sfârșitul lunii noiembrie, când ministrul Daniel David a semnat, în cadrul unei vizite în SUA, un acord în acest sens cu responsabilii americani, după ce România a admis să împartă în mod egal cheltuielile cu SUA.

  • Edupedu.ro a solicitat MEC detalii despre condițiile – financiare, dar și de orice altă natură – în care a fost încheiat acest acord și va publica informațiile în momentul în care le va primi.

Suspendarea programului FLEX fusese anunțată în iulie 2025 de Departamentul de Stat al SUA, invocate fiind, în acel moment, „constrângeri de resurse”. Ulterior, MEC a transmis pentru Edupedu.ro că analizează preluarea unei părți din costuri pentru a permite continuitatea burselor.

Când a semnat acordul, ministrul Daniel David declara, într-un comunicat al Ministerului: 

  • „(…) Acest program aduce beneficii semnificative României, reprezentând o investiție în tineri, educație și viitorul democratic al țării, și, totodată, servește intereselor Statelor Unite ca parte a angajamentului lor internațional, programul contribuind la consolidarea democrației euroatlantice. Ne-am angajat acum să reluăm programul pentru anul școlar 2026 – 2027, urmând ca, pe baza analizei privind funcționarea noului mecanism, să evaluăm modalitățile de continuare pentru anii următori. Le mulțumesc colegilor americani pentru deschiderea față de propunerea noastră de a continua programul, într-un format revizuit, cofinanțat în mod egal de România (50%) și de Statele Unite (50%).”


2 comments
  1. ăsta e noul șef al lumii. știe el cel mai bine cecse potrivește sistemului de educatie din fiecare tara . evident e complet dezinteresat. trasează directive de placere . el SI cu altman

  2. Intenția inspectoratelor de a participa la consiliile profesorilor pentru a-i determina să voteze continuitatea directorilor de unde și de ce? Noroc că s-a anulat că probabil mai există școli de bun simț.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Radiografia carierei de profesor în țara analfabetismului funcțional: cadrele didactice din România sunt, statistic, cel mai puțin stresate din Europa, au o dorință „unică” de a munci în străinătate și evită excesul în propria formare profesională – raport Eurydice

Profesorii din România manifestă cel mai scăzut nivel de stres din Europa, iar când sunt stresați, motivele țin de munca administrativă și răspunderea pentru rezultatele elevilor. Dar cu munca administrativă…
Vezi articolul

Avertisment în privința supra-reglementării inteligenței artificiale în UE / Politico: Până acum, Uniunea Europeană a fost mai interesată de scrierea regulilor pentru AI decât de implementarea tehnologiilor

Uniunea Europeană va pune bazele reglementării noilor tehnologii, precum inteligența artificială sau recunoașterea facială, printr-un amplu proces de consultare publică. Vicepreședintelui executiv al Comisiei Europene, Margrethe Vestager, i-au fost delegate…
Vezi articolul

Bătaie de joc la adresa profesorilor și elevilor, din partea Ministerului Educației. Instituția le-a cerut cadrelor didactice să facă reperele metodologice pentru clasa a XI-a, pentru peste 80 de discipline, în doar 10 zile lucrătoare, în plină vacanță – document

Profesorii din grupurile de lucru pentru elaborarea/revizuirea curriculumului pentru disciplinele/ domeniile de studiu obligatorii din învățământul liceal și pentru calificările/domeniile de pregătire profesională pentru care se școlarizează prin învățământul profesional…
Vezi articolul

Monica Halaszi, profesoară de Limba și literatura română, despre programa propusă de minister: „sper să fie rescrisă” pentru că „taie cumva studiul disciplinei și nu face noduri”. „Înainte de rafinarea unei programe școlare ar fi binevenit un job shadowing într-un liceu tehnologic, în clasa cu cea mai mică medie de admitere”

Programa de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, pusă în dezbatere publică de Ministerul Educației și Cercetării, nu reflectă viziunea profesoarei Monica Halaszi, spune aceasta într-un interviu pentru…
Vezi articolul

Lungimea unghiilor pentru eleve, reglementată de o școală din Sibiu la maximum „3 mm de la buricul degetului”, la fel și pentru fuste – 2 cm deasupra genunchiului. La un liceu din oraș elevii nu au voie să staționeze în fața cancelariei – Analiză

Școlile și liceele din județul Sibiu au adoptat în acest an școlar regulamentare care conțin prevederi controversate pentru elevi. Unitățile de învățământ îi sancționează pe tineri pentru ceea ce conducerile…
Vezi articolul