Bacalaureatul 2025 începe marți, 10 iunie, cu proba scrisă la limba și literatura română. Este susținut de prima generație care a urmat clasa pregătitoare obligatorie și care, astfel, are 13 ani de școală. Această promoție a trecut și printr-o Evaluare Națională organizată după un nou model, cu un caiet de 10 pagini, exerciții de gramatică aplicată și compuneri libere, centrate pe înțelegerea unui text literar și a unuia nonliterar, susține profesoara Ileana Topologeanu, într-un text trimis redacției Edupedu.ro.
Tot această generație a început bacalaureatul în ianuarie 2025, cu probele de competențe, iar în acest an susține proba scrisă cu trei săptămâni mai devreme decât promoția anterioară. O altă noutate adusă de metodologia examenului din acest an este posibilitatea ca absolvenții de liceu să își vizualizeze lucrările înainte de a depune contestație, subliniază cadrul didactic.
Profesoara a analizat subiectele care au picat la Limba și literatura română din 2022 încoace.
„Deși este o promoție mai redusă din punct de vedere numeric, are aparența unui grup care s-a mobilizat altfel, nu a privit schimbările ca un obstacol, ci ca o abordare firească a unui parcurs educațional. O generație inteligentă, cu putere de muncă, care se descurcă prin mijloace proprii, pragmatică și, într-o oarecare măsură, maturizată prin contextul social”, apreciază Ileana Topologeanu.

Ileana Topologeanu este profesor de Limba și literatura română la Colegiul National „Ion C. Brătianu” din Pitești, cu o experiență la catedră de 30 de ani.
Redăm mai jos analiza integrală, semnată de profesoara Ileana Topologeanu:
„Marți, 10 iunie 2025, începe bacalaureatul cu proba scrisă la limba și la literatura română pentru generația care a marcat o schimbare, anume clasa pregătitoare obligatorie, prin urmare, în acest moment, ei au 13 ani de școală. Este o generație care însumează un număr mai mic de absolvenți înscriși la bacalaureat: 94.400 de elevi. Analiza fluctuației cifrelor de elevi absolvenți și înscriși la bacalaureat a fost realizată de EduPedu în acest articol.
Generația de absolvenți de liceu 2025 este prima care a dat examenul de Evaluare națională după un nou model, un caiet cu 10 pagini care impunea redactarea subiectelor prin răspunsuri după cerințele respective. Subiectele aveau în vedere un text literar și unul nonliterar, înțelegerea textelor, conțineau diverse exerciții de gramatică și erau favorizate compunerile libere și asocierile între textele literare.
Este generația care a început bacalaureatul în ianuarie 2025 prin susținerea probelor de competențe și va da proba scrisă cu trei săptămâni mai devreme decât în anul școlar precedent. O altă noutate în metodologia de examen este posibilitatea de a vizualiza lucrarea, înainte de a depune contestație.
În ansamblu, deși este o promoție mai redusă din punct vedere numeric, are aparența unui grup care s-a mobilizat altfel, nu a privit schimbările ca un obstacol, ci ca o abordare firească a unui parcurs educațional. O generație inteligentă, cu putere de muncă, care se descurcă prin mijloace proprii, pragmatică și, într-o oarecare măsură, maturizată prin contextul social.
Le dorim mult succes!
Statistica subiectelor de bacalaureat la limba și literatura română din anii 2022, 2023, 2024 și 2025:
Anul | Text argumentativ Subiectul I B | Subiectul al II-lea | Subiectul al III-lea (profil real) | Subiectul al III-lea (profil umanist) |
2022 – model | Inspirația este sau nu stimulată de lectură | Modalități de caracterizare a personajului (text narativ) | Particularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Mihai Eminescu | Particularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Lucian Blaga |
2022 – sesiune specială | Severitatea este sau nu eficientă în educarea copiilor | Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Încă o zi, de Grigore Alexandrescu) | Particularitățile unui text narativ studiat, aparținând lui Camil Petrescu sau George Călinescu | Particularități de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Camil Petrescu sau George Călinescu |
2022 – iunie | Întâlnirea cu o personalitate (istorică, socială, culturală etc.) produce sau nu emoție | Perspectiva narativă (obiectivă) | Particularități ale unei comedii studiate | Particularități de construcție a unui personaj dintr-o comedie studiată |
2022 – iunie rezervă | Un incident influențează sau nu o relație de prietenie | Rolul notațiilor autorului | Particularități de construcție a unui personaj dintr-un basm cult studiat | Relația dintre două personaje dintr-un basm cult studiat |
2022 – sesiunea august | Experiențele de viață influențează sau nu procesul de creație | Perspectiva narativă (obiectivă) | Particularități ale unui text poetic studiat, aparținând lui Mihai Eminescu | Particularități ale unui text poetic studiat, aparținând lui Lucian Blaga |
2023 – model | Muzica este importantă sau nu în viața oamenilor | Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Lumina de ieri, de Lucian Blaga) | Particularități de construcție a unui personaj într-un roman postbelic studiat | Relația dintre două personaje într-un roman postbelic studiat |
2023 – simulare | Succesul este influențat sau nu de mediul de lucru | Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Versuri, de Tudor Arghezi) | Particularități de construcție a unui personaj dintr-un basm cult studiat | Relația dintre două personaje dintr-un basm cult studiat |
2023 – sesiune specială | Familia are sau nu un rol important în dezvoltarea gustului artistic | Rolul notațiilor autorului | Particularități ale unui text poetic studiat aparținând lui George Bacovia sau Lucian Blaga | Particularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Ion Barbu sau Nichita Stănescu |
2023 – iunie-iulie | Oamenii trebuie să exprime sau nu recunoștință față de școlile în care s-au format | Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (A mele visuri, de Alexandru Vlahuță) | Particularități ale unui text narativ studiat, aparținând lui Liviu Rebreanu sau Sadoveanu sau Camil Petrescu | Particularități de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Liviu Rebreanu sau Camil Petrescu |
2023 – august | Emoțiile influențează sau nu comportamentul unei persoane | Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (S-a spulberat, de Tudor Arghezi) | Particularități ale unui text narativ studiat, aparținând lui Mihail Sadoveanu sau G. Călinescu | Particularități de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Mihail Sadoveanu sau G. Călinescu |
2023 – august rezervă | Vârsta este un obstacol sau nu în inițierea unor proiecte artistice, științifice, sociale etc. | Două modalități de caracterizare a personajului | Particularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Lucian Blaga | Particularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Tudor Arghezi |
2024 – model | Procesul creației trebuie să fie sau nu influențat de așteptările publicului | Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Același freamăt, de Ion Pillat) | Particularități ale unui text dramatic postbelic studiat | Particularități de construcție a unui personaj dintr-o dramă studiată |
2024 – simulare | Presa contribuie sau nu la formarea gustului artistic al publicului | Rolul notațiilor autorului | Particularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Lucian Blaga | Particularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Ion Barbu |
2024 – sesiunea specială | Vorbitul excesiv este sau nu o dovadă de impolitețe | Perspectiva narativă (obiectivă) | Particularități ale unui text dramatic studiat | Particularități de construcție a unui personaj dintr-un text dramatic studiat |
2024 – iunie | Emoțiile influențează sau nu sinceritatea exprimării | Rolul notațiilor autorului | Particularități ale unei nuvele studiate | Particularități de construcție a unui personaj dintr-o nuvelă studiată |
2024 – iunie rezervă | Distanța afectează sau nu relațiile interumane | Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Capricii, de Magda Isanos) | Particularități ale unui text narativ studiat, aparținând lui G. Călinescu | Particularități de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat, aparținând lui G. Călinescu |
2024 – august | Activitățile în natură influențează sau nu stările sufletești | Perspectiva narativă (obiectivă) | Particularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Mihai Eminescu sau George Bacovia | Particularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Tudor Arghezi sau lui Nichita Stănescu |
2024 – august rezervă | Revederea locurilor natala provoacă sau nu emoție | Rolul notațiilor autorului | Particularități de construcție a unui personaj dintr-un basm cult studiat | – |
2025 – model | Fotografiile au sau nu un rol important în viața unei persoane | Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Sonet, de Alexandru Vlahuță) | Particularitățile unui text narativ studiat, aparținând lui Mihail Sadoveanu | Particularități de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Mihail Sadoveanu |
2025 – simulare | Profesorii contribuie sau nu la îmbogățirea experienței culturale a tinerilor | Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Iarnă, de Adrian Maniu) | Particularități ale unui roman psihologic sau al experienței studiat | Particularități de construcție a unui personaj dintr-un roman psihologic sau al experienței studiat |
2025 – sesiune specială | Relațiile interumane sunt influențate sau nu de existența unor preocupări comune | Rolul notațiilor autorului | Particularitățile unui text narativ studiat, aparținând lui Marin Preda | Particularități de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Marin Preda |
Modelele de subiecte și subiectele date la examen pot fi consultate pe: http://subiecte2025.edu.ro/2025/bacalaureat/”.
Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea iunie-iulie 2025:
- 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
- 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
- 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
- 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
- 20 iunie 2025: Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 23-24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 30 iunie 2025: Afișarea rezultatelor finale