Școlile-pilot pot funcționa din 1 septembrie. Guvernul a aprobat hotărârea prin care poate începe pilotarea în școli a politicilor publice

6.800 de vizualizări
Fotografie creată de Arthur Krijgsman, de la Pexels
Începând cu anul școlar 2020-2021, în sistemul de învățământ preuniversitar vor funcționa unități de învățământ cu statut de unități–pilot, experimentale și de aplicație, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației.

Decizia a fost adoptată în ședința Guvernului de joi, 16 iulie, și face posibilă pilotarea politicilor publice cu impact real în domeniul educațional.

Rolul unităților de învățământ cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație este de a pune în aplicare și de a evalua proiecte de cercetare educațională, noi modele curriculare și de carieră didactică, în vederea fundamentării de politici publice la nivel național.

Pentru anul școlar 2020-2021, lista unităților de învățământ preuniversitar care vor funcționa ca unități-pilot, experimentale și de aplicație se aprobă prin ordin al ministrului educației și cercetării, până cel târziu la data de 15 august 2020.

De asemenea, Ministerul Educației și Cercetării va aproba metodologia de înființare și funcționare a unităților–pilot, experimentale și de aplicație. Aceasta va cuprinde șapte componente:

  • modalitatea prin care unitățile de învățământ preuniversitar pot solicita dobândirea acestui statut;
  • criteriile de selecție;
  • modelele curriculare și de carieră didactică;
  • structura de personal și modalitățile de organizare a normei de muncă pentru personalul didactic și nedidactic;
  • mecanismele de finanțare;
  • mecanismul de monitorizare și evaluare;
  • alte reglementări necesare înființării și funcționării, inclusiv Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație (până la data de 1 august 2020).

Edupedu.ro a scris despre proiectul școlilor pilot aflat în dezbatere pe site-ul Ministerului Educației. Acesta prevede înființarea de școli pilot din septembrie 2020 pentru testarea unor noi metode de predare și noi arhitecturi curriculare, precum și pentru alt tip de salarizare și de carieră didactică. Concret, actul normativ ar constitui punerea în aplicare a articolului 26 din Legea Educației 1/2011.

Aceste școli pilot, care pot fi și clase pilot din mai multe școli, incluse în proiect ar trebui să se înscrie foarte repede în program, potrivit textului documentului, data limită pentru anunțarea acestora fiind 15 august 2020.

Reamintim că pe 11 iunie inițiatorul acestui proiect al școlilor pilot, fostul consilier al ministrului Educației, Marian Staș, a declarat pentru Edupedu.ro că dacă Hotărârea de Guvern cu școlile pilot este publicată rapid, lansarea unei clase sau a două clase chiar începând cu anul școlar 2020-2021 este posibilă.

Ce ar însemna pilotarea unei noi arhitecturi curriculare

„Pilotarea unui nou model centrat pe oferta curriculară a fiecărei școli-pilot în parte (curriculum oferit de școală, alcătuit din trunchi comun și curriculum la decizia elevilor din oferta școlii), în acord cu valorile, profilul absolventului, competențele-cheie și ariile de învățare definite de Ministerul Educației și Cercetării, precum și a unui nou model de carieră didactică, proiectat pe
opțiuni orizontale echivalente, începând cu anul școlar 2020-2021”, asta prevede nota de fundamentare a proiectului.

Această pilotare „va reprezenta piatra de temelie pentru ca viziunea proiectului România Educată, la orizontul anului 2030, să devină realitate”, potrivit autorilor proiectului.

După ce vor fi testate în școlile pilot, modelele ar urma să fie răspândite în întreg sistemul de învățământ, se arată în proiect.

„Unitățile de învățământ cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație vor aplica la clasă arhitecturile curriculare diferite de actualele planuri-cadru în vigoare, având rolul specific de a testa direct în școli impactul unor modificări sistemice, cu scopul de a le ajusta, corecta și adapta în funcție de nevoi, înainte de scalarea acestora”.
Salarii diferite, avansare în cariera didactică diferită

Unitățile-pilot vor funcționa după noi modele de normare, salarizare și parcurs al carierei didactice, se arată în nota de fundamentare.

„Derogările de la curriculumul național și de la normele în vigoare privind organizarea și funcționarea unității de învățământ vor fi realizate printr-un regulament, aprobat prin ordin al ministrului educației și cercetării”.

Foto: Arthur Krijgsman, de la Pexels

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii
  1. Pentru a se vedea că merge pilotarea trebuie să fie aplicată progresiv la nivel de țară. Trebuie să fie pilotare cel puțin 4 ani, pentru a parcurge tot gimnaziu (de exemplu) sau liceul. Totuși suntem într-un moment foarte dificil pentru țară. Toată lumea își bate capul cum vom putea începe noul an din cauza virusului …Este acum momentul să ne gândim și la așa ceva? Apreciez mult intențiile domnului Staș, dar parcă mi se pare cam forțată inițiativa, și mă refer strict la situația medicală a tării! Țara “arde”, …acum “baba” are tot dreptul să se pieptene! 🙂

  2. Idéea este formidabila, al lucrat la CURICULA, grila orara, etcdar trebuie aplicata in toata tara !!!

    Dece in toata tara, ceea ce merge la Slatina nu stiu daca merge si la IASI sau invers ! ROMANIA EDUCATA are un proiect deja pe biroul Doamnei Ministru, Monica ANISIE, MAI MULTA SCOALA, MAI APROAPE DE ELEV care faciliteaza intrarea operationala inainte de 2030 proiectul ROMANIA EDUCATA !!!

    Trebuie apreciat, dupa HG Doamna Ministru incepand din toamna deplasarea responsabilitati inv preuniversitar dela ME la CJ ! gandirea este foarte corecta, merita felicitarii, ME era in pozitia de SAH si MAT adica Ordonatore de ordine si in acelasi timp Executant de proprile ordine !!! Noaptea Mintii cum spun Romanii!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Decizie controversată a unui primar ecologist din Franța: meniu fără carne în școli, doar ouă și pește / Fermierii au protestat în stradă, ministrul agriculturii acuză ”o ideologie scandaloasă”

O nouă dezbatere agită apele în Franța. Primarul ecologist din Lyon,Grégory Doucet, a decis să impună meniuri unice, fără carne în cantinele școlare, transmite Radio France Internationale. Ideea a scos imediat…
Vezi articolul