Scriitorul Mircea Cărtărescu a publicat o reacție satirică pe Facebook la proiectul noii programe de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, aflat în consultare publică. Mesajul său ironizează excesiv ideea că autorii vechi propuși de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) ar fi prea „noi” și „nevalidați”, construind un pamflet care parodiază polemicile legate de modificarea programei.
Postarea lui Mircea Cărtărescu, integral:
„Au înnebunit moderniștii! Un comando de dadaiști și integraliști inconștienți au venit cu o nouă programă pentru clasa a noua de liceu, în care autori tineri și încă nevalidați de critică precum Ion Neculce, Ioan Codru Drăgușanu sau Dinicu Golescu, experimentaliști stricători de limbă, uzurpă locul cuvenit clasicilor venerați și iubiți de elevi, Pitarul Hristache, Macarie, Eftimie și Azarie, ca să enumerăm doar câțiva.
Unde sunt faimoasele Pripeale? Unde e Palia de la Orăștie? Unde sunt Învățăturile lui Neagoe Basarab?
În numele decenței și-al bunului simț, încetați cu aceste provocări! Întoarceți-vă la alfabetul chirilic, la curata limbă românească a lui Glad, Gelu și Menumorut! Lăsați-i pe triștii cronicari să se citească unii pe alții!”.
Tonul mesajului este vădit satiric, Cărtărescu ironizând dezbaterea publică privind statutul autorilor vechi în noua programă.
Contextul reacției: programele de liceu, în consultare publică
Ministerul Educației a publicat în transparență noua programă pentru Limba și literatura română, odată cu programele pentru toate disciplinele liceale, documente care rămân în consultare până pe 12 decembrie. Acestea completează planurile-cadru aprobate în iunie 2025 și se vor aplica elevilor care sunt acum în clasa a VIII-a.
Programa de limba română pentru clasa a IX-a reintroduce filonul literaturii vechi și premoderne – între care Ion Neculce, Dinicu Golescu și Ion Codru-Drăgușanu – ca punct de pornire în parcurgerea istoriei literaturii române la liceu. În prezent, acești autori se studiază de regulă la clasa a XI-a, conform programei în vigoare din 2009.
PROIECT Programa școlară de liceu la Limba și literatura română – clasa a IX-a, trunchi comun (TC):
PROIECT Programa școlară de liceu la Limba și literatura română – clasa a IX-a, trunchi comun (TC) și curriculum de specialitate (CS) (filologie și științe sociale):
Daniel David: „O schimbare paradigmatică”
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, susține că reformarea programelor liceale va avea un impact major asupra competențelor elevilor. Ministrul afirmă că noul curriculum, care va intra în vigoare începând cu clasa a IX-a din 2026, va contribui la „reducerea drastică a analfabetismului funcțional”, considerat „un risc de securitate națională”.
„Sunt convins că generația care va avea șansa să fie pregătită la nivel liceal prin noul curriculum – începând cu clasa a IX-a din anul școlar 2026-2027 – va atinge standardele educaționale așteptate de țară, iar analfabetismul funcțional (…) va fi drastic redus”, a transmis luni, 24 noiembrie, Daniel David. Mesajul ministerului vorbește despre o „schimbare paradigmatică” a programelor vechi, formarea celor opt competențe-cheie europene, echilibre între discipline, introducerea a 25% timp remedial și contribuția a „peste 1.500 de specialiști” la elaborarea programelor.
- De remarcat că analfabetismul funcțional nu este măsurat în România la nivel liceal, ci doar prin testări internaționale precum PISA, aplicate în clasa a IX-a, care evaluează competențe formate până la finalul clasei a VIII-a.
7 comments
Distinsă Alina, ai văzut vreo casă clădită fără temelie și parter? Cu etajul spânzurând suprarealist…
Distinse d-le Nedelcu, elevii noștri nu citesc și nu rămân din școală cu dragoste de citit. Lumea s-a schimbat, programa noastră de limba română se întoarce cu zeci de ani în urmă ignorând complet vremurile actuale. Nici cei care-ar fi citit nu o vor mai face, când încep studiul cu așa ceva. (Despre care se mai discuta, prin clasa a XI-a, vi se pare normal să fie mutat acest gen de conținuturi în clasa a IX-a?)
Ca să nu mai vorbim că fusese o intenție de a re-introduce gramatica la liceu și a aerisi conținuturile de gramatică la gimnaziu. Dar s-au făcut că uită, au lucrat ca și cum elevii vor veni toți la Litere după ce termină liceul, și a ieșit această monstruozitate.
Dacă sunteți de acord cu ea, și rămâne așa, atunci să n-aveți nicio pretenție la critici când elevii NU se vor adapta la noile programe. Din păcate rezultatele se vor vedea peste câțiva ani, iar atunci propunătorii și susținătorii se vor preface că nici usturoi n-au mâncat, nici gura nu le miroase.
Trist esti tu🤬🤬
Disciplinele umaniste se învață mai ușor ca „istorii”, pe calapod cronologic: istoria literaturii, istoria filosofiei, istoria artei etc. Firul cronologic arată evoluția unei științe într-un context istoric și cultural, deci facilitează înțelegerea și capacitatea de analiză critică a învățăcelului. Prin urmare, e ușor a fi ironic, când nimic nu ai a spune…
Subscriu.
Ne-ați distrus cu criticile gen ”la ce-i trebuie elevului atâta matematică sau fizică, el n-are nevoie de [orice]”, acum ne întoarcem la Letopisețul Țării Moldovei?! De ce nu începem cu scrisoarea lui Neacșu?! Hai să mergem direct la Decebalvs Per Scorilo dacă tot ne apucăm!
Sunt ani de zile de când ni se scot ochii (nu la propriu) nouă profesorilor din învățământul preuniversitar că programele sunt învechite și e nevoie de ceva nou, modern, de parcă noi scriem programele – iar acum ne întoarcem la programe și conținuturi de dinainte de revoluție?! Ar fi grozave, dacă și elevii ar fi la fel, dar nu mai sunt așa.
Firele cronologice sunt interesante pentru cei cu înclinație academică, dar sunt rețeta eșecului pentru tiktokarii noștri cu interval de atenție de 15 secunde. Pe ei tot lumea asta i-a creat și nu-i schimbă 1 oră de limba română pe săptămână, și în niciun caz nu-i schimbă cu așa conținuturi.
Zic să ajungem și noi în secolul XXI, am cam întârziat.
Aveți atâta dreptate dna Alina!
Păcat că n turnul lor de fildeș nu și dau seama de distanța care i separă de generațiile de copii. Gândesc în aceiași paradigma, cea a pâlniei. A comentariilor memorate…
Curat remedial al analfabetismului funcțional!