Scrisoare deschisă anti-plagiat: Fenomenul este periculos, pentru că afectează întregul sistem educațional / Profesori și cercetători din America și Europa solicită universităților românești și Ministerului Educației să pună capăt acestui flagel

597 de vizualizări
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com
O scrisoare deschisă a profesorilor și cercetătorilor din America și Europa Occidentală, în privința plagiatului, este adresată universităților românești și Ministerului Educației, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. „Fenomenul este periculos, pentru că afectează întregul sistem educațional și, implicit, întreaga societate românească”, conform sursei citate.

„O abordare preventivă ușor de implementat pe termen scurt ar putea presupune ca toate universitățile românești să-și încurajeze și, evident, ajute studenții doctoranzi să își ia în co-tutelă îndrumători de doctorat de la universități din străinătate, cum unele universități au început deja să facă, deși mai degrabă sporadic”, se arată în comunicat.

Iată ce soluții sunt oferite pentru univeristăți:

  • „În ceea ce privește abordarea reparativă, ce presupune penalizarea, într-un fel sau altul, a cazurilor de plagiat deja dovedite, o soluție pe termen scurt ar putea-o reprezenta pur și simplu reacția publică a universităților românești în toate cazurile de abdicare flagrantă de la standardele eticii universitare. Chiar dacă momentan universitățile românești nu pot anula doctoratele plagiate, protejate prin lege (!), ele pot în continuare penaliza toate cazurile de plagiat din revistele științifice, cărți, sau capitole de carte, refuzând sau anulând publicarea lucrărilor plagiate, mergând pana la desfacerea contractului de muncă. a celor prinși în flagrant delict.”
  • Soluția structurală, pe termen lung, nu poate fi obținută decât prin modificarea legislației, dar acest lucru nu e posibil decât în condițiile în care universitățile, revistele științifice și editurile românești vor reuși să creeze un val de indignare în opinia publică împotriva legilor și practicilor din ziua de azi.”

„Scrisoarea a fost trimisă vineri, 15 iulie, atât rectorilor marilor universități din România cât și Ministerului Educatiei, dar, până la această oră, singurul rector care a răspuns și și-a exprimat susținerea este Daniel David (Universitatea Babes-Boylai). Și tăcerea e un răspuns”, conform comunicatului.

Textul scrisorii poate fi consultat mai jos:

Amintim că Edupedu.ro a scris că propunerea de lege pentru învățământul superior va conține și definirea plagiatului, precum și a altor termeni care încalcă etica universitară.

Concret, plagiatul va fi definit în textul propunerii de lege ca „prezentarea drept creație sau contribuție științifică pretins personale într-o operă scrisă, inclusiv în format electronic, a unor texte, idei, demonstrații, date, teorii, rezultate sau metode științifice preluate din opere scrise, inclusiv în format electronic, ale altor autori, fără a menționa acest lucru și fără a face trimitere la sursele originale”.

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Acel moment cand esti subtire in citari (ai cateva zeci, maxim cateva sute – clar nicio revista serioasa nu te baga in seama) dar te dai cercetator si dai lectii la altii cum ar trebui sa scrie o lucrare!
    :)))))))))))))))))))))))))))))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
ChatGPT în școli

Estonia anunță că integrează ChatGPT și alte instrumente de inteligență artificială în sistemul național de învățământ, din luna septembrie / Măsura – prezentată drept prima inițiativă mondială pentru introducerea acestor instrumente în școli

Estonia a lansat prima inițiativă mondială pentru introducerea ChatGPT Edu și a chatbot-urilor în toate școlile, au anunțat, luni, guvernul estonian, OpenAI și Anthropic, potrivit Euractiv. „Estonia creează un model…
Vezi articolul

Drepturile și obligațiile studenților, în dezbatere publică. 8 ore pe zi pentru activități didactice, asistență psihologică gratuită, plan de intervenție pentru studenții cu dizabilități, printre noutăți

Ministerul Educației a pus în consultare publică Codul drepturilor şi obligaţiilor studentului. Limită de 8 ore pe zi pentru activități didactice, asistență psihologică gratuită, plan de intervenție specializată pentru studenții…
Vezi articolul

Subiecte simulare județeană pentru Evaluarea Națională 2024. La limba română, elevii din Maramureș au avut să motiveze dacă momentele dificile pot fi depășite mai ușor cu ajutorul prietenilor

Elevii din județul Maramureș au susținut luni, 11 decembrie, proba scrisă la Limba română din cadrul simulării județene a Evaluării Naționale 2024. La subiectul I, unul dintre textele la prima…
Vezi articolul

Ministrul Sănătății spune că nu are nicio reținere să-și vaccineze copilul: E pregătit, chiar mă întreabă când îl vaccinez / Dacă am reuși în școli să introducem o astfel de disciplină, Educație pentru sănătate, serios făcută, după o curriculă, cu personal pregătit, ar fi un mare câștig

Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rafila, a declarat că nu are nicio reţinere să îşi vaccineze copilul împotriva SARS-CoV-2, acesta fiind pregătit şi chiar ştie despre discuţiile legate de utilitatea serului, scrie…
Vezi articolul