Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a declarat, la emisiunea Educația la putere de la TVR 2, că salariile profesorilor „sunt pe studii, vechime, grad didactic, nu după statutul postului”. Acesta a precizat că „noi nu vedem diferit suplinitorii față de titulari”, deoarece, „avem suplinitori cu nota 10 și titulari cu nota 7”.
„Noi nu vedem diferit suplinitorii față de titulari, pentru că, așa cum spunea doamna profesoară, avem suplinitori cu nota 10 și titulari cu nota 7. Nu înseamnă neapărat că asta e și ierarhia valorică a lor, însă sunt la fel de calificați în ochii noștri. De asta și salariile sunt la fel. Salariile sunt pe studii, vechime, grad didactic, nu după statutul postului”, a spus Sorin Ion.
Ce este Titularizarea
Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.
Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.
Cu toate acestea, sunt cadre didactice cu note mari la titularizare, chiar cu nota 10, dar care nu pot să devină titulari pe post, pentru că postul respectiv nu a fost scos la concurs pe durată nedeterminată. Acest lucru înseamnă că profesorul va avea statutul de suplinitor.
Informații de context
În februarie, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, că salariul profesorilor „este primit pentru 8 ore pe zi, pentru 40 de ore pe săptămână” și „nu se reduce la numărul de ore de predare”. „Salariul implică și pregătirea pentru predare, activități administrative”, a completat acesta.
Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat pentru Edupedu.ro că „legat de salarizare, nu avem nicio promisiune pentru 2025”. Declarația vine în contextul în care marți, 11 februarie, a avut loc o întâlnire la Guvern cu sindicatele din Educație.
Amintim că salariile profesorilor și ale angajaților din educație sunt înghețate în anul 2025, deși profesorilor le-au fost promise creșteri după greva istorică din mai-iunie 2023, pe o nouă lege a salarizării amânată de atunci.
Adoptarea unei abordări comune, astfel încât salariile cadrelor didactice să ajungă la sumele promise după greva generală, a fost convenită la o întâlnire a sindicatelor din Învățământ cu conducerea Ministerului Educației, potrivit unei informări a Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI). Întâlnirea a avut loc pe 10 ianuarie 2025.
Recent, Sindicatul Învățământ Preuniversitar (SIP) Hunedoara a transmis că „nu există un orizont temporal clar definit în ceea ce privește salarizarea potrivit grilelor negociate în a doua jumătate a anului 2023”. În documentul sindicatului se arată că acțiunile de protest se vor organiza abia după alegerile prezidențiale.
Despre salariile profesorilor
În decembrie 2024, noul ministru al Educației, Daniel David, a vorbit, într-o intervenție telefonică la emisiunea Info Edu de la TVR Info, despre salarizarea profesorilor: „Nu-i vorba de a înlocui salarizarea pe care o avem cu o salarizare pe bază de indicatori, ci de a veni cu anumite bonusuri, dincolo de un salariu decent pe care îl asigurăm pentru acei profesori care obțin performanță (…).”
Raluca Ivănuș, directoarea Colegiului Național George Coșbuc din Capitală, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că profesorii nu sunt plătiți la înălțimea meseriei pe care pe care o practică. „Un profesor nu livrează doar cunoștințe, da, el și educă, face și altceva. Face mult mai mult decât pare la prima vedere. Și apoi, după ce pleacă de la școală, are de corectat și are de evaluat”, a spus aceasta.
„În opinia mea, corect ar fi ca un debutant acum să aibă undeva în jur de 6.000 și ceva de lei, care este salariul lui profesor spre final de carieră”, a declarat Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI). Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info. Hăncescu a spus că, în următorii 4 ani, salariile profesorilor ar trebui să se dubleze.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Edupedu.ro că în 2025 vor fi creșteri salariale pentru profesorii și angajații din Învățământ: „Mai este o diferență de încă 50% care trebuie acordată. A nu se înțelege 50% creștere suplimentară a salariului”. Acesta a spus că „va fi diferența dintre maximul pe care trebuie să-l atingi pe legea salarizării și maximul pe care îl ai în plată în momentul de față.”
În august 2024, George Purcaru, vicepreședinte al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat pentru Ziare.com că în 2025 vor fi majorări salariale de 20%.
„În ceea ce privește partea salarială, așa cum am convenit în perioada grevei, prin Ordonanța nr. 57, până în acest moment au fost aplicate grilele de salarizare. Această ordonanță prevede pentru anul 2025 o nouă creștere salarială. Ordonanța nr. 57 prevede că pentru anul 2024 se acordă doar jumătate din diferență, în ceea ce privește viitoarea lege a salarizării, ce întârzie să apară. Prin urmare, Ordonanța nr. 57 obligă Guvernul să acorde sumele pentru majorări salariale în anul 2025, deci încă 20%. Încă nu avem informații dacă este vorba despre luna ianuarie sau altă lună din 2025”, a spus George Purcaru.
7 comments
Bună ziua! Îmi permit să îmi exprim un punct de vedere, în urma titlului articolului care mi-a captat atenția:
Suntem în anul 2025 și sunt profesor titular cu o vechime de 10 ani în învățământ și cu o nota între 9 și 10 in urma Concursului National. Iar la acest concurs, subiectele sunt mai complexe, mai structurate și te ,,foiește” din toată materia efectiv + că notarea, corectarea este de neînțeles de cele mai multe ori. Lucrările pleacă spre corectare în câteva comisii din tara, de regulă în orașele cele mai aglomerate și pe discipline. La corectarea lucrarilor au treabă profesorii autori de cărți pentru pregătirea materiiilor pentru acest concurs, cărți care se vând bine pe internet și unii dintre profesorii preuniversitari și universitari care sunt deja în corpul de experți ai M.E.N.( dar nu toți).
Și acest Concurs National de acum nu se poate compara deloc cu așa zisul concurs de titularizare de dinaintea anului 2003, care era pe atunci, o mascarada de concurs, la nivelul unității de învățământ, când majoritatea profesorilor dădeau plicurile grase,iar directorii de-atunci încasau cele mai mari șpăgi pentru a se titulariza profesorii în mod preferențial, ,,profesorul X la școală X”, pentru că ,, aranjamentele” de-atunci se făceau că așa era ,,la moda” și cine ,, cotiza” mai mult avea post într-o școală cu prestigiu mai mare. 5000 de euro era titularizarea în anii 2000 sau înainte de anul 2000 și erau bani frumoși pe-atunci, ca să știți !
Publicati listele cu notele de la titularizare , ca sa vada toata tara , cate note sub 7 sunt!
Aveti 4 luni pe an vacanta platita.
Cunosc cadre didactice, fac prezenta la scoala, isi beau cafeaua , fumeaza o tigara , apoi pleaca acasa, voi va pregatiti …..
Dar vreti salarii mari, prime didactice, in fiecare an va schimbati telefonul pe banii statului.
La clasa nu va dati interesul, doar la meditatii va e gandul…..
Subfinantarea educatiei ne-a adus in situația de a ieși pe primul loc la alegerile prezidentiale un golan fara scrupule
Bună ziua . Am caz concret în care un suplinitor este cu mult mai bun decât un profesor titular( pe care nu îl interesează de viitorul copiilor , în general , nici nu mai spun ca nu a făcut nici măcar un test de evaluare pentru pregătirea copiilor de clasa aVIII-a. )
Titularizarea de acum este mult mai ușoară din punct de vedere a structurii și cerințelor subiectelor în comparație cu ce examene erau acum 15-20 ani, unde efectiv trebuia să relatezi informații științifice specifice disciplinei tale. Acum aceste informații poți să le amintești fara sa le detaliezi foarte mult. Un 7 de acum 20 de ani este de fapt un 9 din aceasta perioadă. Va spune un om care a tot dat examene și acum 20 de ani și în ultimii 10 ani. Este mult mai ușor acum. Te axezi mai mult pe partea practica și utilitatea informațiilor deținute pentru a le transmite elevilor.
salut toți lucrătorii din zona instrucției și educației !
Răspund titlului articolului, care mi-a stârnit interes :
Pentru o organizare de calitate , vă scriu din experiența de cadru didactic, cu o vechime de 10 ani ,
și din experiența pe care am trăit-o colectiv, în timpul pandemiei
Un individ răcit, gripat, sau cu probleme acute, nu chiar cronice, dacă își ia concediu medical, este sfătuit să își desfășoare munca de acasă.
Se omite esența. Boala creează temporar un handicap.
Propun rezolvarea problemei acestei diferențieri între profesorul suplinitor și profesorul titular.
În acest sens, am în vedere o echipă dublă la clasă, pentru procesul instructiv-educativ. titular + suplinitor.
Când există riscul de absenteism al cadrului didactic, munca la clasă nu este afectată.
Și terminologic, ” suplinitor ” desemnează un” înlocuitor “, nu o competență inferioară.
Sa vedem si noi ce procent din suplinitori au gradație de merit !