Senatorii au amânat discuția unui amendament susținut de Asociația Elevilor din Constanța privind transportul gratuit al elevilor și vor o nouă comisie / Președinta AEC: Parlamentarii vor avea vacanță. Noi elevii, nu. Avem nevoie de gratuitate pentru a ajunge la școală

699 de vizualizări
Foto: © Ragne Kabanova | Dreamstime.com
Senatorii din Comisia de învățământ din Senat au amânat discutarea proiectului pentru modificarea articolului 83 al Legii Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023, care reglementează gratuitatea elevilor la transport, în ședința din 28 noiembrie. “Articolul prevede că autoritatea contractantă competentă este Ministerul Educației, nu Consiliul Județean, motiv pentru care transportul elevilor nu funcționează”, a scris pe Facebook președinta Asociației Elevilor din Constanța (AEC), Lorena Drăgușin.

Un proiect de modificare a articolului 83 al Legii Învățământului Preuniversitar care reglementează gratuitatea elevilor la transport a fost amânat marți 28 noiembrie, în comisia de învățământ din Senat.

Președinta Asociației Elevilor din Constanța, Lorena Drăgușin, spune că “în articolul respectiv, autoritatea contractantă competentă este Ministerul Educației, nu Consiliul Județean, motiv pentru care transportul elevilor nu funcționează. Proiectul a fost amânat și pot spune cu părere de rău că nevoile elevilor sunt ignorate din nou. Parlamentarii vor avea vacanță. Noi elevii, nu. Avem nevoie de gratuitate pentru a ajunge la școală”, spune președinta AEC.

Din partea Ministerului Educației a participat online la dezbaterea de la comisia de învățământ subsecretarul de stat Cătălin Mihai Micu care a respins propunerea de proiect pentru a modifica articolul 83, însă nu a adus date care să poată dovedi câți elevi beneficiază în realitate de gratuitate la transport gratuit. De altfel, Edupedu.ro a scris că Ministerul Educației nu știe, de exemplu, câți elevi navetiști trebuie să primească sume forfetare care nu pot fi decontate prin lege.

Potrivit surselor Edupedu.ro, săptămâna viitoare se va întruni o nouă comisie pentru a analiza proiectul și pentru a găsi „cea mai bună formulă de modificare legislativă în așa fel încât să nu mai sufere elevii”.

Potrivit președintei Asociației Elevilor din Constanța, în cadrul dezbaterii, membrii comisiei de învățământ i-au cerut subsecretarului de stat din Minister, Cătălin Micu, o analiză a situației în țară.

Mai exact, Ministerul are termen până la finalul anului calendaristic să trimită comisiei „situația alocărilor bugetare pentru anul 2023, pentru decontarea/subvenționarea/susținerea cheltuielilor de transport ale elevilor. Sunt solicitate datele defalcate pe județe, număr de elevi beneficiari, valorile sumelor alocate și, respectiv executate”, se arată în documentul trimis Ministerului Educației și obținut de Edupedu.ro.

În plus Ministerul trebuie să trimită un raport de analiză din care să reiasă “o corelare a informațiilor financiare despre alocările pentru transport și situația numărului de absențe ale elevilor care au beneficiat de susținere pentru abonamentul/decontul pentru transport”. Cu alte cuvinte câți elevi nu au ajuns la școală pentru că nu și-au permis să plătească abonamentul de transport.

Probleme sunt legate și de transportul studenților, de aceea în document se cere și un raport de analiză a evoluției numărului de studenți beneficiari, a numărului mediu de ani în care aceștia beneficiază de dreptul la transport gratuit sau decontat parțial, precum și evoluția alocării bugetare pentru acest tip de cheltuială (ultimul set de date este solicitat având ca perioada de referință anul universitar 2022 – 2023).

O altă solicitare este legată de documentele de corespondență pe subiectul reglementărilor cheltuielilor cu transportul elevilor, corespondență dintre Ministerul Educației și celelalte ministere  cu atribuții în domeniu, realizată în contextul implementării prevederilor Legilor 198/2023 și 199/2023.

Biroul Permanent ar urma să prelungească termenul până după vacanța parlamentară, termenul pentru adoptare tacită a proiectului de lege care să modifice articolul 83 din lege fiind inițial 20 decembrie.

Ce prevede proiectul de modificare a articolului din legea Educației

Proiectul de modificare a articolului din legea Educației a fost inițiat în septembrie anul acesta, la o zi după ce a început anul școlar. În luna septembrie, legea, care a modificat radical sistemul de acordare a transportului gratuit, practic nu s-a putut aplica pentru că și Hotărârea de Guvern privind criteriile de acordare a fost adoptată târziu.

Proiectul inițiat de mai mulți senatori ridică mai multe probleme legate de articolul 83 alin. 1 din legea Educației.

Comisiile de specialitate din Parlament au avizat negativ proiectul: comisia pentru drepturile omului, comisia pentru transporturi, comisia pentru administrație publică.

DOCUMENT Proiectul de modificare a art. 83 din legea educației nr. 198/2023:
Informații de context

Procedura prin care elevii navetiști ar trebui să beneficieze de transport gratuit, potrivit legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 este una birocratică.

Anul acesta nu se mai decontează transportul elevilor, ci legea prevede că se asigură gratuitatea în diverse situații:

  • Articolul 83 – „(1) Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat, inclusiv cei înmatriculați în cadrul unităților de învățământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităților de învățământ preuniversitar care funcționează după un curriculum străin, prevăzut la art. 117 alin. (10) lit. r) pct. (iv), beneficiază de gratuitate, în condițiile legii, la serviciile publice de transport public local, inclusiv metropolitan și județean, rutier, naval, cu metroul, precum și feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului școlar, în scopul asigurării dreptului la educație, în conformitate cu prevederile unei hotărâri de Guvern inițiate de Ministerul Educației și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, cu consultarea structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale”.

Elevii care nu se regăsesc în situațiile de transport gratuit, primesc o sumă forfetară. Aceștia ar trebui să îndeplinească două condiții: să nu poată fi școlarizați în satul, comuna, orașul sau municipiul de domiciliu și să nu beneficieze de existența serviciilor de transport public. 

Sumele forfetare vor fi unice la nivelul fiecărui județ. Consiliile județene sunt cele care stabilesc cuantumul sumei forfetare. „Suma forfetară este unică la nivelul județului și stabilește tariful mediu lei/kilometru de care beneficiază elevii din unitățile de învățământ preuniversitar din județul respectiv”, potrivit legii.

Însă, Ministerul nu a luat în calcul faptul că unele consilii județene nu au contracte cu transportatorii, astfel că acei elevi navetiști care învață în altă localitate față de cea de domiciliu, și nu pot ajunge la școală decât cu transport rutier nu pot primi sume forfetare.

Așa că, abia pe 17 noiembrie, la 2 luni de la începerea școlii, Ministerul Educației a pus în dezbatere publică un proiect de HG prin care acești elevi să primească sume forfetare. Asta deși Ligia Deca spunea încă din 19 octombrie, într-un interviu pentru Europa Liberă România că elevii navetiști din județele unde nu există transport public sau transport școlar asigurat de către autoritatea publică locală vor primi sume forfetare.

Recent, Ministerul Educației a organizat o nouă dezbatere pentru proiectul de HG, la care au participat mai mulți elevi. Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației spunea: “E adevărat și pentru noi a fost destul de surprinzător. Nu avem pretenția că știm foarte bine cum funcționează în fiecare județ din țară transportul public și cred că la momentul aprobării legii nu s-a gândit nimeni la aceste situații particulare, care, iată, nu sunt tocmai particulare. Sunt destul de multe județe în care achiziția este în curs, mai mult decât atât, va fi foarte fluidă. Probabil că în luna decembrie vom avea un număr mai mic și numărul de județe clar va scădea. N-are cum să crească acolo unde sunt încheiate contractele, ele sunt pe o perioadă lungă, dar e posibil ca legiuitorul să nu fi prevăzut că există aceste situații. Încercăm să îndreptăm lucrurile chiar și acum și mai mult decât atât, în urma aplicării prevederilor din HG avem posibilitatea să le plătim copiilor și sumele pe care nu le-au primit”, spunea Sorin Ion.

După declarația ministrei, pe 9 noiembrie, secretarul de stat în Ministerul Educației Zoltan Kallos a spus că “în acest moment este pe circuitul de avizare o Hotărâre de Guvern care practic updatează și îmbunătățește acel HG tocmai pentru a asigura gratuitatea elevilor”. În cadrul ședinței comisiei de învățământ din Camera Deputaților, unde se discuta despre raportul privind starea învățământului românesc pe 2021-2022, secretarul de stat din Ministerul Educației i-a răspuns deputatei PSD Ana-Lorena Predescu care a reproșat Ministerului faptul că “principala cauză a abandonului școlar o reprezintă transportul elevilor către școală”.

Foto: © Ragne Kabanova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Elevii navetiști din mai multe județe nu au asigurat transportul gratuit spre școală. Șeful ISJ Teleorman: Acum circulă niște mașini prin județ, dar nimeni nu vrea să le dea copiilor un abonament / La 3 luni de la începerea școlii, Ministerul Educației pregătește un proiect de hotărâre de Guvern prin care să le acorde sume forfetare acestor elevi
Elevi navetiști sunt lăsați în stații dimineața și îngheață câte două ore și nu ajung la timp la școală – reclamații ale părinților față de cum se aplică „gratuitatea“ transportului pe noua lege a Educației
Transportul gratuit pentru elevii navetiști din legea educației Deca-Iohannis înseamnă abonamente și de 400 de lei pe lună plătite din banii elevilor și ai părinților, în prima lună de școală / Elevă în clasa a XII-a: Nu știu dacă voi recupera vreodată acești bani
Normele de aplicare pentru transportul gratuit, decontat sau cu reducere al elevilor și studenților, publicate în Monitorul Oficial
Ministrul Educației, despre elevii navetiști care încă n-au transport gratuit: Va mai dura puțin, două, trei săptămâni
Lista firmelor de transport interjudețean din care elevii navetiști pot alege traseul gratuit de navetă a fost trimisă în școli de Ministerul Educației / Tot astăzi a expirat termenul la care părinții au putut depune cerere la secretariat cu operatorul ales

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școala trebuie să se asigure că pot participa toți elevii unei clase la o activitate care implică costuri din „Săptămâna verde”, părinții pot contribui financiar prin asociația de părinți / Absenţele elevilor se pun în catalog la rubrica „Purtare” – proiect

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică Metodologia de organizare a programului „Săptămâna verde”. Școala trebuie să se asigure că pot participa toți elevii unei clase la o activitate care…
Vezi articolul

Un corp profesionist de profesori evaluatori pentru BAC și Evaluarea Națională – cerut de profesorul Liviu Papadima / Selecția evaluatorilor de la BAC să fie mai eficientă și cu expertiză pentru examene naționale – susține directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara

Profesorul universitar al Facultății de Litere, din Universitatea București, Liviu Papadima, a cerut constituirea unui corp profesionist de evaluatori pentru examenul de Bacalaureat, în emisiunea Info Edu de miercuri 20 martie.…
Vezi articolul

VIDEO Experiența “Școlii din valiză”: Conținutul este printre principalele provocări ale educației digitale / Trebuie să abordezi și problemele de bază ale comunităților – Angela Galeța, Fundația Vodafone România

Realizarea de conținut pentru educație digitală este una dintre cele mai mari provocări, iar orice proiect de digitalizare în învățământ trebuie să meargă dincolo de furnizarea de ajutor precum dispozitive,…
Vezi articolul