Simularea Evaluării Naționale 2024. Sorin Ion, Ministerul Educației: Nu de tehnologie mă tem, problema e eroarea umană, la care ne așteptăm

21.930 de vizualizări
Foto: Sorin Ion / captură emisiunea „PUNCTUL CRITIC” – youtube
Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, spune că se așteaptă ca la simularea Evaluării Naționale, care va începe luni, 5 februarie, să fie mai degrabă erori umane: “Nu de tehnologie mă tem, problema e eroarea umană, la care ne așteptăm”, a spus Sorin Ion miercuri seara la TVR Info, în contextul în care a prezentat pe larg cum se vor scana lucrările elevilor la simularea care pentru prima oară în istorie va fi digitalizată. Sorin Ion a mai spus că la examenul din vară nu poate promite că profesorii vor primi bani în plus pentru corectarea digitalizată sau că vor putea corecta lucrările și de acasă, așa cum se permite doar la simulare deocamdată.

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, a spus că la simularea Evaluării Naționale de luni, 5 februarie, pentru elevii de clasa a VIII-a, nu se teme de probleme cauzate de tehnologie, ci mai degrabă de “eroare umană”, la care se așteaptă.

El explicat că în situații excepționale, dacă o lucrare s-ar putea pierde “în neant” după ce a fost scanată, sunt soluții. Lucrarea este păstrată și în format fizic. “Putem să apelăm și la evaluarea clasică“, a spus Sorin Ion.

Întrebat dacă profesorii ar putea fi plătiți mai mult la vară pentru corectarea în sistem digitalizată, Sorin Ion a evitat un răspuns clar: “Nu pot să vă spun de acum. Probabil că va fi o ușoară creștere în fiecare an”.

La simulare profesorii pot corecta și de acasă lucrările, de pe laptopul personal, prin platformă, însă secretarul de stat a evitat să spună dacă același lucru se poate aplica și la examenele reale din vară.

Nu promit însă că la vară vom da aceleași drepturi de a corecta de acasă, pentru că acolo sunt alte mize, alte, mai repede suspiciuni decât realități. Poate o dată dintr-o teamă a noastră de a deschide dintr-o dată mult prea mult procesul. Pentru că încercăm să-l ținem deocamdată sub control”, a mai spus Sorin Ion.

Amintim, la simulările pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat 2024, lucrările vor fi scanate în clasă și corectate pe platforma digitalizată, după cum a anunțat Ligia Deca: „În plus, lucrările sunt repartizate automat și aleatoriu către profesori evaluatori din alt județ decât județul din care provin candidații, printr-un click.”

Redăm un fragment din discuția de la TVR Info

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Pentru elevi nu se schimbă nimic. Asta este esența. Lucrurile se schimbă din momentul în care elevul a terminat lucrarea, a predat-o profesorul-ui supraveghetor de acolo. Am pilotat de două ori, dar sesiunea de toamnă a examenului de bacalaureat din anul trecut am derulat-o în integralitate digitalizat. E adevărat că era un examen mai mic, avea de vreo cinci ori mai puțin copii, cel puțin de cinci ori mai puțin copii decât avem acum. Acesta este adevăratul test pentru noi, pentru că sunt foarte mulți oameni implicați. Gândiți-vă că am achiziționat pentru asta aproape 12.000 de scannere, care au fost distribuite în școli încă din vara anului trecut și cu cât numărul de persoane implicate este mai mare, cu atât riscul de a apărea erori este mai mare. De asta este o bună oportunitate pentru noi această simulare, pentru că aici ne mai permitem să și greșim. Dar dacă greșim acum nu este grav. Învățăm din greșeli și le îndreptăm pentru examenele adevărate.

Diana Dumitrașcu, TVR Info: Ce fel de greșeli pot apărea?

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: O greșeală oarecum frecventă este în operarea scannerului să să scanezi lucrarea greșit, să omiți o pagină, să dai două pagini deodată. Pentru că scanerele sunt unele cu totul speciale. Nu sunt scanerele în adevăratul sens al cuvântului, care seamănă cu niște imprimante bagi teancul de hârtiu și le scoți pe altă parte. Nu. A trebui să ținem cont de faptul că lucrările elevilor sunt de tip broșură, de tip revistă și sunt capsate, sunt împreună, nu poți să le introduci într-un astfel de scander. Și atunci am optat pentru niște scanere speciale.  (…) Acum, dacă vrem să contestăm lucrarea, nu facem decât o bifă în aplicație și lucrarea, automat, pentru că este virtuală, se va duce la evaluatorii contestațiilor. 

Diana Dumitrașcu, TVR Info: Luni, când are loc prima probă a simulării clasa a VIII-a Limba și literatura română. Cum se derulează tot procesul? Și pentru elevi, dar și pentru cadrele didactice?

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Foarte simplu, lucrarea se pune dedesubt. Avem și o lucrare. Pe asta am secretizat-o pentru că nu vrem să știm a cui este deocamdată și operarea este foarte simplă. Scannerul are și un buton fizic și un buton virtual pe platformă. Acesta este buton fizic. Am scanat prima pagină. Atenție, se scanează fără a fi secretizată și am să vă explic de ce. Se scanează cu nume, cu tot mai departe. Pe măsură ce dăm paginile, scanăm mai departe. Să știți că scannerul are și posibilitatea de a identifica singur faptul că ai dat pagina. Poți să nu apeși pe niciun buton. Dacă-i setezi modul automat scanează singur. După ce am terminat de scanat lucrarea, ea se încarcă pe platformă. Din acel moment, activitatea în centrul de examen s-a încheiat, pentru acea lucrare. Lucrarea se introduce în plic, se sigilează, se păstrează sigilată, nu umblăm la ea. Lucrurile sunt puțin diferite la simulare versus examenul real, pentru că după simulare, discutăm rezultatele și modul de rezolvare. Fiecare profesor discută cu proprii elevi, cu lucrările pe masă, nu e nicio problemă. Se poate face cu borderourile de corectare, care vin tot în format digital și care îți arată pentru elevul Ionel, la subiectul 5, din 7 puncte a luat 3, de ce a luat 3. Hai să vedem. Deci astea sunt lucruri care se întâmplau oricum și în sistemul de evaluare clasic, dar care acum sunt mult simplificate din punctul nostru de vedere.

Diana Dumitrașcu, TVR Info: De ce se scanează cu numele la vedere? 

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: E foarte simplu. Dacă am scana lucrarea sigilată, n-am mai ști niciodată a cui este. 

Platforma de evaluare creează o clonă a lucrării care elimină prima pagină. Prima pagină nu conține nicio informație în afara numelui și a școlii de proveniență, datele de identificare ale copilului. Clona secretizată se duce la profesor evaluator ,clona pereche rămâne în platformă pentru ca la final să putem să identificăm a cui este fiecare lucrare, lucru pe care îl nu-l face un operator ce-l face platforma care e suficient de inteligentă pentru asta. 

(…)

Diana Dumitrașcu, TVR Info: Vă așteptați la același număr foarte mare de contestații ca și până acum, sau vă așteptați să scadă, nu știu, cu 50%? 

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: E foarte greu să fac astfel de predicții, dar cu siguranță acuratețe a evaluării va crește. Și, repet orice temere pe care o avem față de acest sistem în primul rând și repet că este extrem de important pentru elevi nu se întâmplă nimic. Ei pot să nici nu știe cum li se corectează lucrările. Le corectează niște profesori. Cum e problema noastră să asigurăm cele mai bune condiții. Ați spus mai devreme că pot corecta și de acasă. Nu trebuie să instaleze nicio aplicație. Nimic, nimic, pentru că platforma este în browser-ul de internet pe care toată lumea stă în fiecare zi. Evident că dacă profesorul nu are un laptop personal, atunci are opțiunea să meargă să corecteze la centrul de evaluare, unde se pune la dispoziție un calculator. Dar vreau să facem o mică diferență între simulări și examenul real și în sistemul clasic. În ultimii ani, de câte ori am organizat simulări, profesorii luau acasă lucrările și le corectau. Asta era practica și nu e un secret că nu e nimic, nici ilegal. Deci încercăm să aducem lucrurile cât mai aproape de ceea ce există în sistem clasic. Și, da, vor putea corecta de acasă. Nu promit însă că la vară vom da aceleași drepturi de a corecta de acasă, pentru că acolo sunt alte mize, alte, mai repede suspiciuni decât realități.

Poate o dată și dintr-o teamă a noastră de a deschide dintr-o dată mult prea mult procesul. Pentru că încercăm să-l ținem deocamdată sub control și încercăm, așa cum spuneam, șă nu ne îndepărtăm prea mult de ceea ce înseamnă organizarea unui examen și să păstrăm, cum să vă spun, controlul. Repet, acum (n. red la simulare), dacă un profesor nu știu, uită să corecteze o lucrare, nu o să fie o tragedie. O să evaluăm până la urmă și elevul va ști ce a făcut la simulare. În schimb, la examenul real, dacă lucrul ăsta se întâmplă, e mai complicat. 

Diana Dumitrașcu, TVR Info: Ce se întâmplă în școlile care nu au o conexiune foarte bună la internet, pentru că odată scanate aceste lucrări, ele merg în această platformă.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: În primul rând că am cerut inspectoratelor școlare să organizeze centre de examen pe cât posibil în școlile care nu au această problemă. Adică avem și la simulare și vom avea și la examen posibilitatea de a crea centre de examen. Eleviii de la școlița dintr-un sat mai izolat pot fi aduși la școala de centru pentru zilele cu simulare, respectiv zilele zilele cu examen, pentru a susține examenul de acolo. Acum, internetul în România nu este chiar așa o mare problemă și o știm cu toții. Avem internet și în pădure, dar dacă totul se întâmplă, avem în procedurile noastre soluții de rezervă. Se duc, se sigilează în plic toate lucrările, răspunde de ele președintele comisiei din centrul de examen și le duce la cel mai apropiat centru de examen pentru a fi scanați acolo. Repet, soluții există. 

Nu am avut această problemă la examenul de bacalaureat din vară, dar recunosc faptul că acolo se întâmpla în licee și în mai puține centre decât acum. Acum vom folosi sistemul inclusiv în școlile din mediul rural. Dar o dată și o dată tot trebuie să începem. Toată lumea spune că România este țară cu o conexiune, cea mai bună din Europa sau printre cele mai bune din nou din Europa și din lume. E bine, să folosim asta în avantajul nostru.

Diana Dumitrașcu, TVR Info: Dacă se pierde o lucrare dintre cele scanate?

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Dacă se pierde undeva în an, undeva în neant? Se păstrează o perioadă și în format fizic. Oricum, și de-a lungul anilor ultimilor ani a fost la fel. Se păstrează 2 ani, sper să nu mai înșel. 2 ani este suficient pentru că deja în 2 ani ești clasa a X-a nu mai are relevanță ce s-a întâmplat cu lucrarea ta, dar în cele din urmă, în situații excepționale, putem să apelăm și la evaluarea clasică. Dacă s-a pierdut, da, să știți că eu nu de tehnologie mă tem, nu o să se piardă nicio lucrare în neant. Nu asta e problema, problemă într-o astfel de operațiune de anvergură este eroarea umană la care ne așteptăm și de asta spuneam de la început că am și eu emoții. Este evident un examen pentru noi. Le spuneam și colegilor mei astăzi, în întâlnirea pe care am avut-o, de instruire, e un examen pentru noi, în primul rând ca reprezentanți ai sistemului de educație, mai mult decât pentru copii de data asta. Și da, pot apărea probleme. Să știți că la unul din proiectele programele pilot s-a blocat platforma. Era în teste pentru prima dată. S-au supărat foarte mulți oameni care stăteau cu lucrările, dar am identificat problema. Am rezolvat-o și acum resursele, atât resursele de procesare a datelor, cât și cele de stocare, ne sunt asigurate de STS și, zicem noi, la nivel corespunzător, astfel încât să nu avem blocaje. E totuși o platformă care va fi folosită simultan de zeci de mii de utilizatori pe upload, ceea ce înseamnă riscul de blocaj. Dar sperăm ca luni, seara, luni fi zâmbitori și nu triști.

Diana Dumitrașcu, TVR Info: Plata profesorilor care participă la această evaluare digitalizată se modifică, crește, având în vedere că sunt alte responsabilități? 

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Să detaliem la evaluarea de la vară se plătește, pentru că este în timpul verii la examene naționale. Atunci când am organizat program pilot, am plătit ceva mai bine, nu cu mult, nesemnificativ, evaluarea digitalizată decât pe cea clasică, pentru că atunci aveam doar într-un județ al țării.Nu știu dacă e o întrebare neapărat importantă în contextul acesta dacă plătești un leu sau cu doi sau mai mult. Ideea este următoarea și credeți-mă, ce vă spun e mai simplu așa decât în format clasic, dar am plătit mai mult și pentru încurajarea participării. Nu pot să vă spun de acum. Probabil că va fi o ușoară creștere în fiecare an. Tarifele la care plătim sunt ceva mai mari decât cele de anul trecut, măcar că se indexează cu indicele de inflație sau creșterile salariale. Pentru că există o corelație între salarii și plata pe lucrare sau plata pe activitate globală în cadrul membrilor comisiei. 

Diana Dumitrașcu, TVR Info: Spuneați că aveți și câteva întrebări de la elevi primite.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Da. De exemplu, ce se întâmplă dacă nu este scanată corect lucrarea și ce facem? Profesorul evaluator are un buton, se cheamă lucrare ilizibilă. Dacă apasă butonul la punctul de intrare în sistem, în județul de origine, este semnalizat că lucrarea elevului x sau lucrarea cu numărul x este scanată ilizibil, se rescanează și se transmite în timp real. Am avut aceste situații la examenul de bacalaureat din vară, sesiunea a II-a de anul trecut, și le-am rezolvat în timp real.

Cum se abordează situația în care a scris foarte mic copilul? E mai bine decât în sistem clasic, că dacă ai scris foarte mic pe foaia de hârtie nu poți să o mărești. Imaginea poți să o mărești acum, rezoluția e destul de bună, se poate mări, e un avantaj, dar să știți că am avut și situații foarte foarte complicate pentru noi. Avem elevi care dau evaluarea și chiar și simularea la spital sau elevi care o dau la domiciliu. Avem elevi care nu pot redacta o lucrare pe formatul obișnuit A4. Subiectele trebuie să se mărească la trei. Pentru cei cu dificultăți de vedere avem tot felul de măsuri de compensare. Există soluții. Dacă un subiect poți să-l mărești la trei, ulterior poți să și micșorez la patru, ca să pot scana la fel ca pe celelalte lucrări. Deci soluții există.

Diana Dumitrașcu, TVR Info: Care e cea mai complicată situație care e pe care o aveți de gestionat?

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Astăzi am aflat că avem un copil care nu poate să-și folosească mâinile să scrie. Să știți că în situația asta avem măsura de a putea dicta unui cadru didactic rezolvarea și să-i scrie altcineva. Dar acest copil nu poate nici să vorbească pentru că are probleme foarte grave. Singurul mod în care poate să scrie este să scrie pe tastatura calculatorului, cu picioarele, ceea ce este incredibil și emoționant în același timp, pentru că acel copil face aceste eforturi. Și pentru această situație am găsit soluții și va susține și simularea și examenul național”. 

Calendarul simulării Evaluării Naționale 2024 pentru absolvenții clasei a VIII-a
  • 5 februarie 2024: Limba şi literatura română – probă scrisă 
  • 6 februarie 2024: Matematică – probă scrisă 
  • 7 februarie 2024: Limba şi literatura maternă – probă scrisă 
  • 23 februarie 2024: Comunicarea rezultatelor
Citește și:
Simulare națională Evaluare Națională 2024. Colțul lucrării nu se închide și nu se lipește, potrivit procedurii. Secretizarea se realizează în platforma de evaluare digitalizată – document
A mai rămas o săptămână până la simularea pentru Evaluarea Națională 2024. Prima probă începe luni, 5 februarie, și este cea la Limba și literatura română

18 comments
  1. As dori sa-l informez pe domnul Ion ca platforma nu a mers azi. Nu a fost nicio eroare umana ci doar platformele ministerului, care sunt de 2 bani!

  2. Dar se poate bloca platforma destinată evaluării începând cu 6 februarie, când vor începe corectarea profesorii de limbă română?! În plus să stai permanent cu ochii pe platformă așteptând redistribuirea lucrărilor în cazul diferențelor mai mari de 1 punct. Așa am fost instruiți, să fim vigilenți. Nu, profesorii nu sunt incompetenți! Din contră, acceptă noianul de schimbări și de experimente care se fac în școală, punând presiune emoțională pe copii, părinți și profesori deopotrivă. Și vorbește despre eroare umană dl Ion & onorabilii din minister.

  3. Ba să plătească mai mult, pentru că prof. evaluatori stau cu ochii în laptopuri, iar legea care ne asigura că putem deconta consultul medical și ochelarii, ne condiționează cu procentul de 50% in lucrul cu device-urile.

  4. Digitalizarea de care vorbeste domnul secretar ar trebui probata pe toti ministrii si parlamentarii Romaniei ,ar trebui sa le dea lor subiectele si sa vedem cati dintre ei reusec sa le rezolve apoi sa vina sa faca experimente pe elevi si profesori … Cu o mie de probleme in invatamant noua de digitalizare ne arde?
    Saracii profesori si-au primit toate promisiunile guvernului si nu mai stiau ce sa faca ….

  5. Ce carte au aceste persoane care lucrează cu digitalizarea domnule ministru cu siguranța cei cu vârste peste 35 ani habar nu au ce tehnologie este in ziua de azi . Va complicați foarte mult . Ați zăpăcit elevii . Părinți Cu schimbările școlare in totul

    1. Asa e Gica, astia care are peste 35 de ani nu stie, frate, cu computeru, nu stie cu butoanili, are telefoane d-aia vechi acasa, cu discuri, tata, mare dreptate ai! Si acu ii pune astia sa lucreze cu degetele, adica sa digitalizeze. Pai, bai Gica, iti dai seama ce-o sa iasa, bai, ca e multi astia care are peste 35 de ani si n-a vazut in viata lor un ecran. Vino, Gica, tu, si arata-le nene cum scaneaza un meserias! Cu masinaria aia, Gica, nu cu ochii, nebunule!

  6. O mare harababura, o sa fie. Lăsați examenele să se dea așa cum s au dat ani la rând, vrem digitalizare, învățată pe repede înainte, profesori instruiți cu 2 săptămâni înainte, astfel de lucruri trebuiesc sârguincios pregătite de luni de zile. Oricum eroarea umana poate apărea în ambele cazuri, nu se poate elimina în totalitate.

    1. Sanarea unei lucrări durează 15 minute. E probată. Durează, deoarece copiii scriu pana la limita de sus/jos si laterala a foii. Astfel, trebuie sa scanezi, sa verifici dacă e toată lucrarea încărcată corespunzător, apoi sa încarci. Va fi un alt stres inutil. Nu ați înțeles ce inseamna digitalizare sau va faceți ca nu ați înțeles. În afara tarii, este corectată digital o lucrare susținută pe calculator, nu una scanata. Dar la noi s-a inventat imposibilul.
      Ați plecat de la o premisa- eroarea umana, deci nu s-a susținut simularea, dar ați găsit vinovatul. Nu ați pregătit profesorii, dar ați arătat cu degetul înspre ei. Iarăși, tipic celor ce se scuză.

  7. Dar nu va mai duceți mai dacă e așa rău.
    Lăsați pe aia care vor să stea în școală 12 ore pe zi sa se descurce, sa scaneze până fac entorsa la brat și să corecteze pe telefon sau PC până ajung cu dioptriile la +/- 25m.

  8. digitalizare zero. posibilitate de erori /fraude imense. nu e normal ca un incompetent ca asta sa poata sa impuna prostia asta . de ce mai platim functia de ministru? deca e o nulitate . nu bine nici macar ca imagine.

    1. Eroarea umana va apartine . Digitalizare nu inseamna sa stai si sa omori profesorul ala facandu l sa scaneze sute de pagini . Acum clonati prima pagina ca sa puteti atasa mai usor clona unei prime pagini dintr o lucrare proasta la o lucrare buna . Le este lene pilelor sa mai scrie inca o data ? Stim ca pilele nici macar nu depun efort dar chiar asa .. in celelalte tari asa zis mai civilizate tot asa se procedeaza sau probat teza esuata de doctorat a vreunuia ?

  9. Cu alte cuvinte, se induce ideea ca cei din invatamant sunt niste… (completati dvs.) incompetenti ?!
    Asta ati vrut sa spuneti ?
    Multumim dl secretar de stat pentru incredere si incurajari !!!
    In loc sa spuna ca are incredere in cei care vor face aceasta simulare (mai ales pentru ca s-au facut deja simulari si instruiri), dl secretar de stat reuseste sa-si atraga antipatia profesorilor.
    Nu mai mentionam ca vor fi si neplatiti, deci vor face munca pro bono !

  10. Cronofagia, stimate domnule Sorin Ion, dacă știi cu ce se mănâncă, va genera eroare umană, alături de suprasolicitarea fizică și nervoasă! Dar “e grele”, nu?!…

  11. da,da,sa vă așteptați să plouă cu erori. Nu se va termina Bac ul la 12 ci după ora 15 cu scanarea asta…și după 15 vor pleca și ultimii 3 elevi din clasa care,cf procedurii,rămân…deci e bine!!! Vor supraveghea oameni care nu predau materii realiste și al cărui job nu e scanare, crearea de folder, denumire folder,încărcare platforma,etc …cea mai mare pierdere de timp posibilă!!

    1. Nu vă este rușine, băi nenorociților?! Ați terminat copiii! Ce oferă statul, copiilor?! Le oferă job – uri, cumva? De ce atât stres?! Ar trebui, trecerea în clasa a-l-a, sa se facă pe baza mediilor, din clasele V-Vlll!! V-ați pus vreodată întrebarea, de unde au părinții bani, pt ședințe în particular, la română și mate?! Ca să ce?! Ca să arăți voi, ce sisteme de corectare aveți! Suntem țara, cu procentajul cel mai mare de abandon scolar! Sa vă fie rușine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Regretabil, doamna viceprim-ministru Turcan, să propagați un astfel de mesaj menit să demoralizeze elevii” – Antonia Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor, despre posibilitatea repetării anului școlar

Președintele Consiliului Național al Elevilor reacționează într-un mesaj pe Facebook la declarația vicepremierului Raluca Turcan. „Regretabil, doamna viceprim-ministru Turcan, să propagați un astfel de mesaj menit să demoralizeze elevii (elevii…
Vezi articolul

FOTO & HARTĂ Patru specii de păsări, observate pentru prima dată în București, anunță Societatea Ornitologică: crestețul pestriț, ciocîntors, lopătarul și sfrânciocul cu cap roșu

Anul acesta, lista speciilor de păsări observate în București s-a îmbogățit cu patru specii noi, cresteț pestriț (Porzana porzana), ciocîntors (Recurvirostra avosetta), lopătar (Platalea leucorodia) și sfrâncioc cu cap roșu…
Vezi articolul