Sindicatele din Educație acuză Ministerul Educației de dezinformarea profesorilor și a opiniei publice și cer demisia ministrului Daniel David: Această „dictatură” trebuie să înceteze / Ministerul refuză în continuare să prezinte documentul oficial al Curții de Conturi care a dus la modificarea EduSal

3.934 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos / George Călin
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” (FSE-SH) acuză Ministerul Educației și Cercetării că a dezinformat opinia publică în comunicatul publicat luni, 14 octombrie 2025, în care preciza motivele pentru scăderile salariale apărute în statele de plată ale profesorilor. Cele două organizații sindicale afirmă într-un comunicat primit la redacție că ministerul a făcut o „dezinformare cu rea-credință”, susținând că federațiile „cunoșteau aspectele expuse” în comunicatul instituției.

Sindicatele precizează că diminuarea salariilor este cauzată de modificarea algoritmului de calcul al acestui spor în versiunea 2.46 a aplicației EduSal, fără nicio consultare prealabilă. EduSal este aplicația de salarizare a personalului din învățământ gestionată de Ministerul Educației.

„Federațiile sindicale nu operează în programul EduSal pentru a putea verifica algoritmul de calcul al drepturilor salariale; federațiilor sindicale nu li s-a comunicat raportul Curții de Conturi a României; funcționarii publici din minister refuză să răspundă apelurilor noastre. A susține că federațiile sindicale cunosc aspectele prezentate în comunicatul MEC reprezintă o dezinformare făcută cu rea-credință”, se arată în comunicatul comun semnat de președinții Simion Hancescu (FSLI) și Marius Nistor (FSE „Spiru Haret”).

Cele două federații au mai anunțat că, prin adresa comună nr. 224/895/13.10.2025, au solicitat oficial, în temeiul Legii 544/2001 privind accesul la informațiile de interes public, copia raportului de control al Curții de Conturi, elaborat în urma verificărilor desfășurate la Ministerul Educației și Cercetării în cursul acestui an. Ministerul refuză în continuare să prezinte documentul oficial al Curții de Conturi care ar fi stat la baza intervenției în sistemul de salarizare.

„În condițiile în care federațiile noastre nu pot verifica în aplicația EduSal ce algoritm de calcul se folosește pentru stabilirea cuantumului sporurilor și nici nu ni s-a pus la dispoziție raportul Curții de Conturi, afirmația MEC că federațiile cunoșteau aceste aspecte este complet nefondată. Această modalitate de a acționa unilateral, fără notificare prealabilă și fără consultarea partenerilor de dialog social, reprezintă o încălcare gravă a principiilor dialogului social și a respectului reciproc”, mai arată sindicatele.

Reprezentanții profesorilor acuză și „o încercare regretabilă de a arunca responsabilitatea în curtea sindicatelor”, pentru a acoperi lipsa de transparență și efectele tăierilor operate în ultimele luni, inclusiv prin Legea nr. 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan.

Federațiile atrag atenția că Ministerul Educației a transformat dialogul social într-o formalitate și că măsurile luate fără consultare au generat haos în sistemul de salarizare și o pierdere masivă de încredere în instituție. „A devenit o obișnuință ca ministerul să ia decizii împotriva angajaților din sistem fără a consulta partenerii sociali. Această dictatură trebuie să înceteze și, odată cu ea, și mandatul ministrului Daniel David”, se încheie comunicatul comun.

În comunicatul postat luni pe site-ul ministerului, MEC afirmase că diminuările semnalate de sindicate „sunt corecții făcute după un control al Curții de Conturi”, care ar fi descoperit că, în ultimii ani, unele sporuri și gradații au fost calculate eronat, generând „plăți nelegale”. Ministerul a mai susținut că sindicatele „cunosc aspectele expuse” și că modificările din aplicația EduSal s-au făcut „pentru corectarea unor practici neconforme cu legea”.

Potrivit FSLI și FSE „Spiru Haret”, niciuna dintre aceste justificări nu a fost discutată anterior cu partenerii sociali.

Publicăm reacția integrală a sindicatelor:

Ministerul Educației Și Cercetării dezinformează opinia publică și salariații din învățământul preuniversitar de stat

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” , prin adresa comună transmisă ministrului educației și cercetării în data de 13.10.2025, înregistrată sub nr. 14246/13.10.2025, au cerut ca, în regim de urgență, să  se precizeze care este temeiul legal în baza căruia, începând cu drepturile aferente lunii septembrie 2025, se înregistrează diminuarea salariilor pentru majoritatea cadrelor didactice.

Am arătat, prin adresa comună, că AM PRIMIT NUMEROASE SESIZĂRI din teritoriu referitoare la faptul că, la calcularea drepturilor salariale aferente lunii septembrie 2025 prin utilizarea programului EduSAL, se înregistrează o diminuare a salariilor cuvenite personalului didactic de predare și personalului didactic de conducere, de îndrumare și control. Diminuarea este cauzată de modificarea algoritmului de calcul al sporului de suprasolicitare neuropsihică (reglementat de art. 16 de la lit. B a Capitolului I din Anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017) în versiunea 2.46 a EduSAL.

Prin comunicatul de presă postat astăzi, 14 octombrie 2025, pe pagina de internet a Ministerului Educației și Cercetării – unde se afirmă că „federațiile sindicale semnatare ale adresei nr. 223FSLI/894FSE-SH/13.10.2025 cunosc aspectele expuse mai sus.” – ministerul DEZINFORMEAZĂ, întrucât:

  • federațiile sindicale NU operează în programul de salarizare EduSAL pentru a putea verifica algoritmul de calcul al drepturilor salariale;
  • federațiilor sindicale NU li s-a comunicat raportul Curții de Conturi a României;
  • funcționarii publici din minister responsabili de salarizare refuză să răspundă apelurilor noastre;
  • federațiile sindicale au solicitat în data de 13.10.2025, prin adresa comună nr. 224/895/13.10.2025, în temeiulLegii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, comunicarea, în copie, a Raportului de control al Curții de Conturi, elaborat în urma controlului derulat la Ministerul Educației și Cercetării în cursul acestui an și încheiat recent.

În condițiile în care federațiile noastre NU POT VERIFICA ÎN APLICAȚIA EDUSAL ce algoritm de calcul se folosește pentru stabilirea cuantumului sporurilor și al celorlalte drepturi salariale cuvenite personalului din învățământ și nici nu ni s-a pus la dispoziție raportul Curții de Conturi și, mai ales, concluziile acestuia în urma verificărilor privind calculul drepturilor salariale, A SUSȚINE CĂ FEDERAȚIILE SINDICALE CUNOSC ASPECTELE PREZENTATE ÎN COMUNICAT reprezintă o DEZINFORMARE făcută cu rea credință de către M.E.C.

Această modalitate de a acționa unilateral, fără o notificare prealabilă și fără consultarea partenerilor de dialog social, reprezintă o încălcare gravă a principiilor dialogului social și a respectului reciproc, care ar trebui să guverneze relația dintre Ministerul Educației și Cercetării și reprezentanții legitimi ai angajaților din sistem.

Problema fundamentală este lipsa totală de transparență și consultare în procesul de luare a deciziei și de implementare a acestei măsuri; un parteneriat social onest ar fi presupus măcar o discuție prealabilă.

Prin urmare, acuzăm Ministerul Educației și Cercetării nu doar de o comunicare deficitară, ci și de o lipsă de respect față de partenerii sociali și față de întregul personal din învățământ.

A arunca responsabilitatea în „curtea“ sindicatelor, pretinzând că acestea „cunoșteau aspectele”, este o încercare regretabilă de a distrage atenția atât de la încălcarea obligației de a purta un dialog social real și corect, cât și de la efectele măsurilor dispuse în ultimele luni (inclusiv prin Legea nr. 141/2025). 

A devenit o obișnuință ca Ministerul Educației și Cercetării să ia măsuri împotriva angajaților din sistem fără a consulta partenerii sociali. Această „dictatură“ trebuie să înceteze și, odată cu ea, și mandatul ministrului educației, Daniel David.”  


4 comments
  1. Acum doi ani si ceva (cand se pregatea si se anunta cea mai mare greva din ultimii ani a profesorilor din Romania – prin mai 2023), o serie de nume cunoscute publicului se intreceau in declaratii:

    daniel david (actualul personaj supranumit dd-Demisia) declara ca sustine cresterea salariilor profesorilor, astfel incat salariul lor sa fie „atractiv” pt ca „cei mai buni studenti sa-si doreasca sa ajunga in invatamant:”
    https://www.edupedu.ro/daniel-david-cum-cresti-prestigiul-profesiei-didactice-cu-un-salariu-foarte-atractiv-astfel-incat-cei-mai-buni-studenti-sa-si-doreasca-sa-ajunga-in-invatamant/

    Si KW Johannis a spus intial ca intelegea de ce faceau profesorii greva si le intelegea dreptul legitim la majorari salariale. El a lansat programe ca „Romania Educata” si „Romania lucrului bine FACUT,” dar acestea au esuat unul cate unul si ulterior el i-a somat in mod dictatorial pe profesori sa renunte la greva.

    Inca rector pe atunci, Daniel David stia (afirma des) ca o mai buna salarizare ar aduce calitate in invatamant si sustinea cererea sindicatelor din invatamant de a creste salariile profesorilor:
    https://www.edupedu.ro/daniel-david-rectorul-universitatii-babes-bolyai-din-cluj-napoca-sustin-ideea-sindicala-de-acum-a-cresterii-salariale-in-preuniversitar-si-in-universitar-trebuie-discutat-apoi-si-despre-diferentie/

    Ministra de atunci a educatiei, L Deca, desi le dadea dreptate profesorilor in ce priveste dreptul lor la cresterea salariului, nu a facut in mod real nimic in acest sens (doar promisiuni neonorate).

    Apoi Ligia Deca s-a lansat in expunerea planurilor pt educatie, care, in decembrie 2023, deci dupa greva din vara lui 2023, includeau, printre altele, patru (4) ORE REMEDIALE pe care un profesor urma sa le „dedice” elevilor cu probleme de invatare:
    https://www.edupedu.ro/exemple-de-reforma-oferite-de-ministrul-educatiei-program-remedial-care-ar-urma-sa-fie-introdus-in-2024-dar-inca-nu-are-cadru-de-aplicare-reforme-institutionale-si-premii-pentru-profesori-performan/

    DECI despre ce este vorba acum, in 2025? Ce noutati (!!?) aduce ministrul actual dd-Demisia?
    Ideea „remedialelor” impuse de daniel david este in mod clar doar o „reciclare” din si de dupa perioada ministeriala a Ligiei Deca.
    Bajbaiala in jurul burselor ne aminteste tot de L Deca, dar si de „abrambureli” ministeriale anterioare.

    Ce elemente de noutate aduce, totusi, daniel-david in (im)postura lui de ministru?
    Probabil ca singurele noutati ale „regimului” daniel-david-Demisia sunt:

    -atitudinea grosolana fata de profesorii preuniversitari si consecventa cu care arunca laturi asupra preuniversitarilor,

    -criticile nefondate si acuzele mizerabile la adresa preuniversitarilor, asa, la gramada,

    -cenzurarea lipsita de etica si profesionalism a raportului ISE si minciunile sfruntate cu privire la acea cenzurare,

    -minciunile in serie cu privire la raportul OCDE, la compararea sistemului romanesc cu alte sisteme europene de invatamant – nu poti sa compari mere cu pere si cu struguri; nu poti sa compari un sistem SUBfinantat de 35 de ani cu sisteme dintotdeauna SUPRA-finantate si beneficiind de cu totul alte conditii si circumstante etc,

    -minciunile cu privire la activitatea didactica din preuniversitar (pe care ddavid a dovedit ca NU o cunoaste cu adevarat),

    -ADAUGAREA orelor remediale la norma didactica (L Deca spunea doar ca o parte din ore ar urma sa devina remediale, fara a fi vorba de o crestere a normei didactice),

    -ignorarea semnalelor trase de profesori (preuniversitari, dar si universitari), de persoane din presa si media, din societatea civila si din mediul cultural cu privire la masurile distrugatoare pe care le-a tot pus in aplicare acest ministru daniel david,

    -atitudinea de autosuficienta si (pretinsa) superioritate fata de profesorii preuniversitari care (TOTI) i-au atras atentia lui daniel david ca greseste etc.

    Dupa ce am tot auzit diversi politicieni facand afirmatii de bun simt, dealtfel (dar in functie de stringentele politice ale fiecaruia), vizavi de grevele si problemele din invatamantul preuniversitar, de exemplu cum ca „trebuie negociat” si ca „nu poti ramane inflexibil cand un intreg sistem iti spune ca ai gresit:”
    https://www.edupedu.ro/marius-budai-guvernul-trebuie-sa-intre-in-dialog-cu-profesorii-nu-poti-ramane-inflexibil-cand-un-intreg-sistem-iti-spune-ca-undeva-ai-gresit-pentru-ca-nu-vorbim-doar-de-chestiuni-financiare/

    …dupa toate acestea:
    – ne amintim ca Legea ddavid-Bolojan 141/2025 a trecut, totusi, de Parlament, avand, deci, sustinerea majoritara a partidelor parlamentare, din moment ce a fost adoptata, publicata in Monitor si „implementata” cu forta in invatamant,
    – constatam ca profesorii inca au salarii mici (majorarile promise la greva din 2023 inca nu s-au acordat nici pe departe in cuantumul promis si nu au fost acordate nici macar indexarile legale, pt a tine pasul cu cresterile de taxe si preturi),
    – stim ca bugetul educatiei este tot subfinantat (mai putin de jumatate din 6%, cat prevede legea),
    – problemele elevilor nu au fost rezolvate, nici macar discutate si se stie ca sunt elevi cu diverse tulburari care nu au cum sa faca fata la invatamantul de masa, iar incercarile de a-i „integra” pe acesti copii au urmari total nefaste si pt ei si pt ceilalti elevi; sunt multe probleme sociale pe care scoala nu le poate rezolva si care duc la abandon scolar si/sau la atitudinea ostila fata de scoala si profesori sau la o abordare cel putin dezinteresata a ideii de invatare din partea multor elevi si parinti (de exemplu: „sa iau diploma de 8 clase ca sa-mi iau permis auto” sau „stau in clasa cu telefonul in mana ca sa nu iau absenta si sa nu pierd bursa”) si asa mai departe.

    Ce concluzii putem trage?

    Profesorii sunt tot mai mult desconsiderati de cei cu putere de decizie, denigrati de tot mai multi in frunte cu ministrul ddavid si, drept urmare, tot mai mult agresati verbal si nu numai, de catre elevi si parinti (nu ajung in presa/pe Internet toate cazurile).
    Ministrul daniel david (fin psiholog??) stie ca daca ii pune „la zid” pe profesori atrage asupra lor si mai multa ura si continua sa acuze cadrele didactice pt orice, in loc sa caute solutionari reale pt problemele existente.
    In plus, politicienii, inclusiv d david, sunt permanent in campanie electorala, fac doar afirmatii „corecte politic,” dar nu iau masuri reale si constructive pt redresarea educatiei si a situatiei tarii.

    „Colac peste pupaza,” mai avem si magistratii care, cu superbie absoluta, cu un grotesc egoism autosuficient, se autoproclama unici si indispensabili si conduc (!!) tara in derizoriu, tinand cont doar de interesele lor personale de „propasire” si inavutire pt a-si achizitiona proprietati scumpe prin diverse tari si pt a-si petrece a doua tinerete ca pensionari de maxim 50 de ani in vacante scumpe.

    Daca parlamentul, premierul si ministrul educatiei NU salveaza si nu sprijina invatamantul, ci isi dau girul pt si contribuie la distrugerea educatiei, mai ramane o speranta.

    Presedintele tarii, N Dan, le-a promis profesorilor in septembrie ca va discuta cu cadrele didactice dupa doua luni.
    Au trecut, insa, cele 2 luni, iar dl Nicusor Dan pare ca a uitat promisiunea facuta.

    Educatia nu (mai) conteaza prea mult in aceasta tara in care preturile si taxele cresc fara frana, dosarele importante se prescriu sau (daca nu se pot prescrie) se reintorc si se reiau timp de zeci de ani, pana la disparitia ” in nefiinta” a vinovatilor, iar la ordinea zilei sunt urmatoarele alegeri.
    Dl presedinte N Dan e prea ocupat sa-i sprijine pe magistratii care, pana la 48 de ani, „muncesc din greu” la prescrieri si alte asemenea.

    La urma urmelor, ca sa poti rezista la un asemenea „spectacol,” intr-o asemenea societate, e mai bine sa nu mai intelegi prea mult, sa nu mai inveti prea mult, pt ca, asa cum spunea dragul nostru I L Caragiale: „Cata luciditate, atata drama!”

    Ce ramane de facut? Jos cu invatatura! Sus cu magistratura!
    Haideti sa fim veseli si ignoranti; sa traim din alocatii, subventii si pomeni electorale si sa ne distram cu telefoane SMART si AI!

  2. Ce balet grețos între sindicate si Minister.

    Soluția!
    Legea 544.

    Sindicatele sa ceară raportul la Curtea de Conturi.

    Restul, ca de obicei.
    Joc de glezne.
    Până uită lumea si asta.

  3. poate ploua afară și de asta nu iese onor – ministerul cu hârtia , ca nu s a uscat cerneala..
    V au făcut din algoritmi 😉

  4. Oare mai sunt angajați din învățământ care nu au observat, inca, ce povara constituie Daniel Ovidiu David pentru destinul educației romanesti?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Aplicația de salarizare a personalului din Învățământ

Aplicația de salarizare a personalului din Învățământ a fost actualizată pentru anul 2025. Au fost trimise indicații referitoare la aplicarea noilor reguli de acordare a concediului de odihnă pentru profesori și inspectori, conform cadrului legal

Aplicația de salarizare pentru profesorii și angajații din Învățământ a fost actualizată pentru anul 2025, potrivit unui document ajuns în școli și consultat de Edupedu.ro. Au fost trimise indicații referitoare…
Vezi articolul

Universitatea condusă de Tudorel Toader își acuză studenții că „proiectează o imagine falsă asupra activității” instituției. În replică, LS Iași acuză „presiuni și amenințări asupra studenților care îi cer demisia”

Conducerea Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași acuză Liga studenților din Iași că proiectează o imagine falsă asupra activității instituției de învățământ superior. Acuzația vine după ce studenți din LS…
Vezi articolul