Sistemul de evaluare de la Bacalaureat, criticat de Consiliul Național al Elevilor. Organizația cere măsuri pentru anul viitor în privința formării profesorilor corectori și a baremelor de notare

8.820 de vizualizări
Foto: CNE
Sistemul de evaluare de la Bacalaureat este criticat de Consiliul Național al Elevilor, organizație care cere măsuri pentru anul viitor în privința formării profesorilor corectori și a baremelor de notare. „Există corectori care nu acordă punctaje parțiale pentru răspunsuri incomplete sau pentru pașii de rezolvare a unor exerciții”, ceea ce duce la discrepanțe între nota inițială și cea finală – este una din cauzele văzute de reprezentanții elevilor.

CNE atrage atenția asupra faptului că „în cazul materiilor specifice profilului uman, criteriile specificate în aceste bareme nu reușesc întotdeauna să formeze aceeași imagine tuturor cadrelor didactice implicate în procesul de corectare, astfel că, în funcție de persoană, se poate considera că teza elevului se încadrează sau nu în punctaj. În cazul materiilor specifice profilului real, se întâmplă exact opusul, unde o parte din corectori nu acceptă variante alternative de rezolvare care, deși sunt corecte, nu sunt specificate în barem”.

„În alte cazuri există și erorile umane, în momentul în care sunt introduse în sistem punctaje eronate, aspect care poate afecta viitorul elevilor în cauză. Astfel, Consiliul Național al Elevilor solicită ferm ca pentru anii următori să se ia măsuri de siguranță în acest sens, având în vedere că în această sesiune, la proba de Limba și literatura română, 300 de lucrări au avut note modificate cu peste un punct și jumătate, potrivit raportului publicat de Ministerul Educației”, se mai arată în comunicat.

CNE susține că, „pentru ca elevii să poată avea șanse egale, la examenul de bacalaureat și ulterior, la înscrierea în învățământul universitar, este fundamental ca toți profesorii care fac parte din comisiile de evaluare să beneficieze de aceeași instruire și de o prelucrare mult mai aprofundată a baremului, care să cuprindă mai multe metode de rezolvare, astfel încât să nu poată interpreta diametral opus răspunsurile oferite de elevi la probele susținute, iar evaluarea să fie una obiectivă”, potrivit organizației.

Redăm comunicatul CNE integral mai jos:

„Evaluarea la examenele naționale – în ce măsură depinde doar de profesorul evaluator?

În urma afișării rezultatelor contestațiilor depuse pentru examenul de bacalaureat, s-au constatat, în nenumărate rânduri, diferențe foarte mari față de punctajele inițiale. Cum se justifică acest aspect?

Cu siguranță, în aceste situații se remarcă prezența subiectivității, din cauza faptului că baremele de corectare lasă loc de interpretare profesorilor. În cazul materiilor specifice profilului uman, criteriile specificate în aceste bareme nu reușesc întotdeauna să formeze aceeași imagine tuturor cadrelor didactice implicate în procesul de corectare, astfel că, în funcție de persoană, se poate considera că teza elevului se încadrează sau nu în punctaj. În cazul materiilor specifice profilului real, se întâmplă exact opusul, unde o parte din corectori nu acceptă variante alternative de rezolvare care, deși sunt corecte, nu sunt specificate în barem.

De asemenea, există și corectori care nu acordă punctaje parțiale pentru răspunsuri incomplete sau pentru pașii de rezolvare a unor exerciții. Astfel, din nou pot fi apărea discrepanțe substanțiale de punctaje între anumiți elevi, datorate strict subiectivismului creat de barem.

Totuși, în alte cazuri există și erorile umane, în momentul în care sunt introduse în sistem punctaje eronate, aspect care poate afecta viitorul elevilor în cauză. Astfel, Consiliul Național al Elevilor solicită ferm ca pentru anii următori să se ia măsuri de siguranță în acest sens, având în vedere că în această sesiune, la proba de Limba și literatura română, 300 de lucrări au avut note modificate cu peste un punct și jumătate, potrivit raportului publicat de Ministerul Educației. Pentru ca elevii să poată avea șanse egale, la examenul de bacalaureat și ulterior, la înscrierea în învățământul universitar, este fundamental ca toți profesorii care fac parte din comisiile de evaluare să beneficieze de aceeași instruire și de o prelucrare mult mai aprofundată a baremului, care să cuprindă mai multe metode de rezolvare, astfel încât să nu poată interpreta diametral opus răspunsurile oferite de elevi la probele susținute, iar evaluarea să fie una obiectivă.

Totodată, sistemul prin care notele sunt adăugate într-o bază de date ar trebui îmbunătățit sau supus mai multor verificări, pentru a elimina greșelile de tipărire. În cazul diferențelor majore dintre punctaje, este evident că problema nu vine de la elev, ci de la sistemul prin care acesta este evaluat. La momentul actual, dacă nota oferită în urma contestațiilor are o diferență mai mare de 1,5 puncte față de cea inițială, lucrarea în cauză ajunge la o a treia comisie de evaluare. Astfel, în această sesiune, putem observa o creștere alarmantă a notelor modificate, în ciuda existenței unui barem unic atât înainte, cât și după evaluarea contestațiilor.

„Este trist cum elevii rămân cei care au de suferit în urma unui sistem de evaluare subiectiv, care nu dispune de instrumentele necesare pentru a asigura aceleași șanse pentru toți elevii. Diferențele uriașe de punctaj nu își pot găsi altă explicație decât lipsa de implicare în elaborare baremelor și calibrarea acestora cu subiectele.” – a declarat Miruna Croitoru, președintele Consiliului Național al Elevilor.”

Citește și:
Cazul elevului din Alba care a primit nota 8,75 la limba română la Bac și după contestație a obținut 10: Șeful ISJ Alba: “Este prea mult. Nota 10 poți să o dai numai atunci când nu poți să-i găsești absolut nimic” / În țară, peste 5.500 de lucrări au primit peste un punct după contestații
Brăila, Cluj, Iași sunt județele cu cea mai mare rată de promovare la Bacalaureat 2023 – rezultate finale / Rata de promovare a scăzut față de 2022 în cea mai mare parte a țării / Creștere semnificativă a ratei după contestații în Călărași, unde evaluarea s-a făcut digitalizat
Rezultate finale BAC 2023. Rata de promovare este de 75%, în creștere cu peste 2%, după rezolvarea contestațiilor / Procentul este similar cu cel de anul trecut

17 comments
  1. Sa va dau un exemplu , elev merge la bac, cu casca, în spatele acesteia sta profesor de geografie cu 13 ani vechime, la liceu…știe lucrarea de examen, șoptește elevului rezolvarea lucrări…la afișarea notelor…surpriză…nota 5!….da ati citit bine…nota 5…la contestație 5,8…oare ce sa credem de profesori care au corectat lucrarea? sa nu uitam…profesorul care șoptește elevului e cu lucrarea în fata!….

  2. Mi se pare scandalos faptul că un consiliu de copii și adolescenți ia decizii mai bune vizând viitorul României decât întreaga ramură a Guvernului ce se ocupă cu educația.

  3. S-ar putea că primii corectori au făcut bine. Care este siguranța că ei au greşit şi ceilalți nu.
    Metodologia este foarte proastă, se întâmplă multe chestii până ajung lucrările la recorectare.

  4. Probabil ca dacă ar fi făcut și restul elevilor contestații cu siguranță ar fi avut note mai mari. Profesorii vor salarii mari dar au demonstrat ca marea lor majoritate nu sunt serioși și responsabili în munca lor. nu este posibil ca un procent atât de mare de teze sa fie recorectate în plus cu diferențe mari. sa le dam salariile meritate dar sa renunțe la cadourile scumpe primite, sau sa le impoziteze ca la bieții ospătari care primesc șpăgi de 10 lei nu de 1000 lei .

  5. Serios??? Ce este acest Consiliu Național al Elevilor??? Pe bune,am luat-o razna rău de tot, am ajuns la cheremul elevilor,ne spun ei ce să facem,ce sa zicem,ce noi reglementari fundamentale și alte nebunii sa implementam sau sa introducem in sistemul de învățământ?! HEI, TREZIȚI-VĂ odată pentru totdeauna, oameni buni! Să întors lumea cu susul în jos! Elevii și au uitat locul in societate! Au luat o razna de tot,cu maxim tupeu și nesimțire imensă! Voi veniți la școala să respectați regulile acestor instituții,nu sa le faceți/ modificați voi cum va convine! Puneți mâna și ÎNVĂȚAȚI! Aveți impresii de șefi,de conducători! Aveți impresia că va duceți voi să modificați sau să schimbați regulamentul la una din marile universități din Vest ,la Oxford, Candbrige, Sorbona,etc? Va dă aia un șut în fund, și vă dă și afară! Respecți ce ți se spune,daca nu ,PA!! V ați uitat locul in societate! Rușine! Respectul se câștigă prim muncă și seriozitatea! Voi ați cam lipsit de la aceste ore de ” Bun Simț”!!!

    1. Ei sunt victimele porcăriilor sistemului (și ale d-nei Deca), deci ei ar trebuie să aibă dreptul să le critice.

      PS: Fă ceva productiv cu viața ta

    2. Serios!!!!! Vă răspund ca părinte de elev, care a susținut examenul de bacalaureat și care, deși lucrarea la Matematica a rezolvat-o perfect, a fost notat doar cu 9,65. După contestație a obținut nota 10!!! Nu mai zic de Limba română, unde a fost notat cu 8,50, iar după contestație a obținut 9,55. Ceea ce se întâmplă în ultimii ani este strigător la cer!!!! Deși sunt cadru didactic, cu mâna pe inimă spun că astfel de profesori corectori nu au ce căuta în învățământ!!!!! Nu te poți juca cu viitorul și speranțele unui copil!!!! RUȘINE!!!!

  6. Dn discutiile dintre profesorii am aflat că există județe renumite in corectarea foarte dură la BAC, in defavoarea elevilor. Unul ar fi se pare judetul Mehedinți.
    Corectorii din respectivul judet au urmat cu toții cursurile de evaluatori? Sunt certificați in aceasta activitate dificila, de rezultatele căreia atârnă viitorul unor tineri la început de drum?

    1. Exact asta ma gandeam si eu. In general se ia cu japca la evaluari. Evident ca lumea vrea sa mearga in concediu, nu la evaluari pe 2 lei. Si atunci ce se intampla? Se iau oamenii cu japca, se santajeaza de catre directori cei mai slabi de inger si sunt trimisi oameni foarte buni ca profesori poate, dar nepregatiti pentru astfel de evaluari. Anul acesta 70 la suta dintre profesori au facut greva. Credeti ca dintre acestia, cu scarba-n gat fata de ce s-a pacalit la greva, tare multora le-a ars de corectat? Nu. Si s-a apelat la cine a mai ramas, unii nepregatiti, poate doar cu gradul II sau Definitivat, poate care nu au evaluat la examene in viata lor. Intrebarea mea este: De ce a mai platit statul cursuri de evaluatori, comisii de admiterea lor in Corpul de evaluatori si alte cheltuieli daca nu se apeleaza automat si obligatoriu la ei la examene? Aaaa, nu-i deranjam din concediul in Grecia sau Maldive. Luam prostimea, usor santajabila. Odata ce ti-ai asumat acest rol de evaluator, te-ai inscris benevol, stiai ca poti fi chemat in vara, ca doar stii ca in Romania examenele sunt in vara, cand ai tu concedii. Hai sa platim profesionistii si macar sa pornim de undeva, sa avem pe cine ne justifica cursurile si in caz de greseli avem pe cine da vina, sanctiona si schimba cu alti evaluatori cu acte. Daca vom plati putin si pe cine nu trebuie, fenomenul se va generaliza si repeta cu si mai mare forta an de an.

  7. Propun spre analiza următoarea situație (reală).
    Un copil bun la învățătură a luat peste 9.50 media la BAC. S-a temut să depună contestație gandindu-se că nu ar putea obține foarte mult in plus, dar ar fi și varianta de scădere a mediei.
    A aflat apoi că se pot vizualiza lucrările, pe 18-19 iulie, dar fara posibilitatea de a le copia sau de a mai contesta notarea.
    Pentru ce se mai face aceasta vizualizare? Eu as zice că e de ochii lumii, sa se demonstreze transparenta pentru instituțiile internaționale.
    Dacă copilul respectiv ar descoperii că ar fi meritat media 10 la BAC nu ar putea face nimic, fiindcă nu a depus contestație iar vizualizarea este făcută de ochii lumii.
    In plus, a lega soarta unui om de o nota luată la un moment dat în viața este mai rău decât ce li se întâmplă condamnaților. După eliberare la un anumit interval de timp intervine reabilitarea. Un adolescent ce a luat o nota necorespunzătoare nu va avea acces toată viața la o facultate dorita dar care admite studenții pe baza mediei de BAC. O nota poate fi o condamnare pe viață!

    1. Pai atunci hai sa lasam bacalaureatul sa fie ceea ce a fost candva – examen de maturitate, nu criteriu de admitere in invatamantul superior! Si SA SE REVINA LA EXAMENUL DE ADMITERE LA TOATE FACULTATILE!!!!!!
      Asa nu se mai plange nimeni ca e defavorizat/ discriminat. Ai invatat pentru o anumita facultate? Dai examenul si esti admis. N-ai invatat suficient? Mai incerci si la anul, iar intre timp cauti sa te angajezi si inveti si ce inseamna viata reala. N-ar strica deloc!

      1. Așa ar fi normal , sa se dea admitere la toate facultățile ,nu sa depindă de medii și nici de media de la Bac.

      2. Prin examen de admitere la facultate, fără a ține cont de examenul de Bacalaureat, nu s-ar „lega soarta unui om de o notă luată la un moment dat în viață”? Întreb doar…

        Oricum ai lua-o, există fisuri; dacă se ia Bacalaureatul, este nota de la un anumit moment, dacă e examen de admitere, idem, dacă luăm media anilor de școală iar nu e bine pentru că evaluarea nu a fost unitară…

        Cel mai bine ar fi ca fiecare candidat să aibă curajul să își asume starea de moment și să se pregătească pentru orice situație. Fără presiune pusă din partea familiei sau chiar din partea sieși.

        1. Nota la admitere ar reflecta mai bine inclinatia si chiar pasiunea pentru profilul ales, nefiind limitata la materiile de BAC, ci incluzind materii specifice profilului facultatii. In plus, nivelul de dificultate al examenului de admitere, in functie de concurenta pe profil, ar putea fi mai mare decit nivelul de dificultate al examenelor de BAC, destinate mediei intelectuale a populatiei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Olimpiade școlare 2024. Regulamentele actualizate pentru Olimpiada Națională de Franceză și pentru Olimpiada de Limbi romanice – spaniolă, italiană, portugheză, au fost publicate de Ministerul Educației

Regulile specifice de organizare a Olimpiadei Naționale de Limba Franceză (ONLFR) și a Olimpiadei Naționale de Limbi Romanice (ONLR) 2024 au fost publicate de Ministerul Educației. Etapa județeană va fi…
Vezi articolul

Cătălin Ciupală, profesor de matematică la Colegiul „Şaguna” din Braşov, analiză punct cu punct a rezultatelor simulării Evaluării Naționale: Anul trecut nivelul de dificultate al subiectului I era în jurul clasei a IV-a – a V-a, anul acesta exercițiile au fost un pic mai ridicate, astfel încât s-a trecut la nivel de clasă a VII-a – a VIII-a, într-un mod real / Intuiesc că mulți elevi au ghicit răspunsurile la testele grilă

Profesorul de matematică Cătălin Ciupală de la Colegiul Național „Andrei Şaguna” din Braşov spune despre rezultatele de la simularea Evaluării Naționale că a identificat cel puțin trei itemi unde elevii…
Vezi articolul