Sorin Cîmpeanu vorbește despre evaluări standardizate și digitalizate, în câte un județ, la BAC și Evaluare Națională 2022: Nu va fi presiune pusă pe evaluatori, pentru că nu vor mai avea un loc fix și un interval orar fix în care să fie obligați să corecteze

4.410 vizualizări
Foto: © Lightpoet | Dreamstime.com
„La nivelul unui județ să avem o evaluare informatizată, digitalizată, standardizată până la un anumit nivel pentru Bacalaureat, și într-un alt județ pentru Evaluarea Națională. Asta va presupune scanarea lucrărilor și pot să vă spun că avem deja echipamente pentru centrele de examen din aceste județe”, a declarat ministrul Cîmpeanu, în cadrul în cadrul lansării raportului național privind literația.
  • Amintim că Edupedu.ro a scris în luna februarie că Sorin Cîmpeanu anunța că Bacalaureatul și Evaluarea Națională 2022 vor fi evaluări computerizate și standardizate în câte un județ. Mai multe detalii aici.

Acesta a spus că cei doi evaluatori nu se vor cunoaște între ei și nu va fi pusă presiune pe ei: „Nu va fi presiune pusă pe evaluatori, pentru că nu vor mai avea un loc fix și un interval orar fix în care să fie obligați să corecteze un număr mare de lucrări. Va fi, să spunem, un mediu mai prietenos în care se vor face aceste evaluări. Nu este nimic nou, lucrul se practică pentru evaluarea proiectelor europene, deci există experiență. 

Declarația ministrului Educației despre examenele standardizate din cele două județe:

„Tot anul acesta, având experiența anilor anteriori de organizarea examenelor naționale, am propus un alt obiectiv ambițios (…). La nivelul unui județ să avem o evaluare informatizată, digitalizată, standardizată până la un anumit nivel pentru Bacalaureat, și într-un alt județ pentru Evaluarea Națională. Asta va presupune scanarea lucrărilor și pot să vă spun că avem deja echipamente pentru centrele de examen din aceste județe. Asta va presupune o distribuție informatică a lucrărilor către profesorii corectori, într-o manieră discretă, și discret – nu termenul din matematică, ci cealaltă valoare, mai exact, evaluatorul unu nu se va cunoaște și cu atât mai puțin nu va sta la masă cu evaluatorul doi. Sperăm că relevanța evaluărilor va crește în acest fel. Mai apoi, nu va fi presiune pusă pe evaluatori, pentru că nu vor mai avea un loc fix și un interval orar fix în care să fie obligați să corecteze un număr mare de lucrări. Va fi, să spunem, un mediu mai prietenos în care se vor face aceste evaluări. Nu este nimic nou, lucrul se practică pentru evaluarea proiectelor europene, deci există experiență.

De asemenea, în măsura posibilului, vom vedea în ce măsură vom putea colecta datele pe itemi în acele segmente din lucrările elevilor, care presupun răspunsuri la întrebări de tip grilă. Cele descriptive sigur că vor face obiectul evaluării fiecărui profesor. Acestea sunt lucruri care se fac pe termen foarte scurt, pe termen mediu și lung, așteptăm opiniile dumneavoastră atunci când vom lansa pachetul legislativ cu toate reglementările subsecvente în domeniul educației, înțelegând că putem să avem cea mai bună, cea mai performantă și cea mai profesionistă evaluare standardizată și digitalizată – dacă în spate nu avem un curriculum relevant, nu avem profesori pregătiți, nu avem resurse la îndemână, nu se rezolvă nimic. De asta spun că lucrurile trebuie să fie conjugate. (…)” 

Amintim că, în vara anului trecut, ministrul Educației anunța că din acest an va introduce evaluarea standardizată, în contextul în care „sunt încă profesori care fac abstracție de faptul că s-a schimbat programa și predau în continuare așa cum știu ei”.

Întrebat de Edupedu.ro, în luna ianuarie a acestui an, ce se întâmplă cu evaluarea standardizată la examenele din acest an, evaluare anunțată de ministrul Educației din septembrie, Radu Szekely a adus următoarele precizări: „Evaluarea standardizată la Bacalaureat și Evaluarea Națională se poate face relativ ușor, cu o bancă de itemi obiectivi și corectare digitalizată. Dar e doar un prim pas mic până la a avea o evaluare standardizată care să ajute procesul de învățământ, nu doar să facă evaluare sumativă la final de ciclu. Pentru asta se lucrează la standarde de evaluare pe discipline pentru gimnaziu, care durează o vreme până a fi gata. Dar da, la examenele din vară va exista o pilotare a standardizării evaluării și corectării digitalizate. Cel mai probabil vor fi 3 județe în care se va pilota”. Mai multe detalii aici.

Ce înseamnă test standardizat

Dragoș Iliescu, profesor universitar și expert internațional în testare, declara pentru Edupedu.ro pe 9 iulie că „un test standardizat este orice test care este administrat și scorat într-o manieră constantă – identic pentru toți cei evaluați, adică standard sau ”standardizat”. Orice test care oferă tuturor elevilor testați aceleași întrebări, în aceeași ordine, în aceleași condiții, cu aceleași limite de timp, cu aceeași scorare [corectare, evaluare, notare a lucrărilor de examen – N. Red.] etc. este un test standardizat.

Așadar, testul standardizat poate fi orice test care se supune acestei definiții – deci poate până la urmă să fie și un test oral sau cu răspunsuri scrise, elaborate de elevul testat etc. Deci e clar că fel de fel de teste pot fi ”standardizate” pe baza acestei definiții – totuși, termenul este de regulă utilizat asociat cu testări de tip grilă, administrate în condiții de examinare cu miză înaltă unor populații largi de elevi.

Testele standardizate asigură un anumit nivel de calitate a măsurării – de validitate (acoperire corectă a domeniului de competențe educaționale testat) și fidelitate (lipsă de eroare în măsurare) – nivel de calitate care este de regulă stabilit prin studii de validare realizate anterior aplicării testului în situații de decizie. Testele standardizate fac așadar eforturi pentru a asigura validitatea și fidelitatea nu doar a conținutului testului (itemilor), ci și a scorării răspunsurilor.

Iar una din probleme intervine, evident, la momentul în care ca parte a acestor eforturi încerci să te asiguri că scorarea este uniformă sau ”standardizată” – căci observi rapid că scorarea de către specialiști (de exemplu, profesori) poate atrage după sine eroare. Pentru a evita acest lucru, testele standardizate conțin de regulă itemi cu răspunsuri pre-codificate, i.e., ”tip grilă”.

De asemenea, pentru a crește calitatea evaluării, de regulă testele standardizate includ un număr mult mai mare de itemi, care acoperă complet teritoriul competenței evaluate (adică se asigură că sunt testate toate componentele programei), atât cu itemi simpli, cât și de dificultate medie sau mare”.

  • Explicațiile lui Dragoș Iliescu veneau în contextul în care ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, anunța la începutul lunii iulie 2021 că pregătește modificări radicale în corectarea lucrărilor de la examenele naționale și în evaluarea rezultatelor, începând de anul viitor, după ce la Evaluarea Națională 2021 au fost depuse peste 20.000 de contestații.
Citește și:
Bacalaureatul și Evaluarea Națională 2022 vor fi evaluări computerizate și standardizate în câte un județ, anunță ministrul Educației
Evaluarea standardizată digitalizată, explicată de Sorin Cîmpeanu: Corectarea să nu se mai facă de către profesorii cu care elevul lucrează tot anul, ci să fie distribuită electronic către doi evaluatori, care nu se cunosc între ei / Ministrul așteaptă ca experții în științele educației să „valideze” această evaluare care înlocuiește tezele

Foto: © Lightpoet | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


2 comments
  1. Ori ne crede prosti ori își bat joc de el. Proiectele scriu direct in platforme sau se incarca diverse documente în aceste platforme. Scanarea e puțin mai mult decât primitivism. Nu poți vorbi de corectura electronică. Eventual de un vehicul care sa asigure circulația între corectori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Roxana Rusin, profesor de Istorie: Subiectul de la bacalaureat mi-a părut o teză semestrială. Cum ar fi să îl includeți pe Lucian Boia în lista surselor pentru subiecte măcar pe jumătate față de cât îl promovați pe Ioan Aurel Pop?

“Subiectul de la proba de istorie a bacalaureatului din acest an mi-a părut o teză semestrială. Nici nu sunt departe de adevăr, dat fiind că materia rămasă pentru examen a…
Vezi articolul