Tăierile de ore de la liceele tehnologice cresc atractivitatea acestei forme de învățământ, spune Ministerul Educației

2.822 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Tăierile de ore de la liceele tehnologice erau necesare pentru echilibrarea duratei cursurilor și “inclusiv pentru creșterea atractivității acestei forme de învățământ”, spune Ministerul Educației. Într-un răspuns oficial la revendicările lansate de Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, Ministerul susține că, “în anul școlar 2019-2020, nu se vor înregistra restrângeri de activitate în rândul cadrelor didactice titulare”.
  • Amintim că Ordinul prin care ministrul Ecaterina Andronescu a stabilit structura anului școlar 2019-2020 taie dintr-o singură propoziție ore la clasele a XI-a din liceele tehnologice
  • Concret, dacă planurile-cadru prevăd până la 41 de săptămâni de cursuri la clasele a XI-a de la tehnologic, structura anului școlar spune că “anul școlar are 37 de săptămâni de cursuri”.

Ministerul Educației a publicat un răspuns oficial la revendicările lansate de Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, care astăzi a pichetat instituția. Una dintre solicitările sindicatelor a fost “stoparea restrângerilor de activitate la unitățile de învățământ tehnologic, generate de dispariția unui număr semnificativ de norme din cauza structurii anului școlar 2019-2020 (ordin nediscutat cu federațiile sindicale din comisia tehnică)”.

Ce răspunde Ministerul Educației, la problema tăierii de ore de la tehnologic

“Proiectul de ordin a fost discutat în comisia de dialog social, fără Federația Sindicatelor din Educație ‘Spiru Haret’, care nu a dorit să participe și a plecat de la discuții. Nu s-au aprobat restrângeri de activitate.

Prin ordinul ministrului Educației Naționale nr. 3.191/2019, a fost aprobată structura anului şcolar 2019-2020, pentru tot sistemul de învățământ de stat.

Până în prezent, învățământul tehnic și profesional avea prevăzute între 37 – 41 de săptămâni de curs, după caz, fiind necesară o echilibrare a duratei cursurilor, inclusiv pentru creșterea atractivității acestei forme de învățământ.

Totodată, este de subliniat faptul că, în anul școlar 2018-2019, în sistemul de învățământ preuniversitar din totalul de 215.833 de norme didactice de predare, 16.437 de norme sunt ocupate de personal didactic titular în regim de plata cu ora, iar 4.533 de norme didactice sunt ocupate de personal didactic fără studii corespunzătoare postului.

În raport cu numărul de norme ocupate în anul școlar 2018-2019 cu personal didactic titular încadrat în regim de plata cu ora (peste norma de bază), respectiv numărul de norme ocupate cu personal didactic fără studii corespunzătoare, Ministerul Educației Naționale apreciază că, în anul școlar 2019-2020, nu se vor înregistra restrângeri de activitate în rândul cadrelor didactice titulare.” – se arată în răspunsul oficial al Ministerului Educației.

Sindicatele Spiru Haret: În urma diminuării numărului de ore, automat vor fi cadre didactice care vor intra în restrângere de activitate

Președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ (FSE Spiru Haret), Marius Nistor, a declarat pentru Edupedu.ro în urmă cu o zi că, “de azi-mâine, cadrele didactice din liceele tehnologice sunt obligate să intre în restrângere de activitate, pentru că prin noua structură a anului școlar se diminuează numărul de săptămâni de școală pentru învățământul tehnologic. În urma diminuării numărului de ore de învățământ, automat vor fi cadre didactice care vor intra în restrângere de activitate“.

Am rămas și noi stupefiați să aflăm că această structură a anului școlar a fost comunicată încă din faza de proiect inspectorilor școlari generali, în timp ce noi ca federații sindicale nu eram puși la curent cu așa ceva“, a continuat liderul sindical, care a precizat că în ședința comisiei de dialog social de la Ministerul Educației a fost prezentată structura în linii mari.

Dispar ore de cultură generală la clasa a XI-a, pentru că rămâne același număr de ore de practică. Am cerut Ministerului o comisie tehnică în care să clarificăm acele lucruri și am primit răspuns că doamna ministru a aprobat structura anului școlar“, a declarat pentru Edupedu.ro liderul FSE Spiru Haret.

Liderul sindical a afirmat pentru Edupedu.ro că “sunt directori care ne-au informat că pot fi reduceri de până la 10% din norme, în anumite unități, pe partea de cultură generală“.

DOCUMENT Structura anului școlar 2019-2020 publicată în Monitorul Oficial:

 

Semestrul I (15 săptămâni)

Cursuri:                            Luni, 9 septembrie 2019 – Vineri, 20 decembrie 2019
Vacanță pentru grădinițe și clasele pregătitoare – a IV-a: 26 octombrie – 3 noiembrie 2019
Vacanța de iarnă:          Sâmbătă, 21 decembrie 2019 – Duminică, 12 ianuarie 2020

Semestrul al II-lea (20 săptămâni)

Cursuri:                           Luni, 13 ianuarie 2020 – Vineri, 3 aprilie 2020
Vacanţa de primăvară: Sâmbătă, 4 aprilie 2020 – Marți, 21 aprilie 2020
Cursuri:                           Miercuri, 22 aprilie 2020 – Vineri, 12 iunie 2020
Vacanţa de vară:           Sâmbătă, 13 iunie 2020 – data din septembrie 2020 la care încep cursurile anului școlar 2020-2021

Ordinul prevede următoarele excepții la structura anului școlar 2019-2020:

  • pentru clasele a XII-a, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are 33 de săptămâni de cursuri și se încheie pe 29 mai 2020
  • pentru clasa a VIII-a, anul școlar are 34 de săptămâni de cursuri și se încheie pe 5 iunie 2020
  • pentru clasele liceale – filiera tehnologică și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are 37 de săptămâni de cursuri

Programul Școala altfel se desfășoară în perioada 7 octombrie 2019 – 29 mai 2020, pe o perioadă de 5 zile consecutive lucrătoare, la decizia școlii.

Pentru clasele din învățământul liceal – filiera tehnologică, din învățământul profesional și din învățământul postliceal se pot organiza activități de instruire practică în săptămâna dedicată programului ‘Școala altfel’”, prevede structura anului școlar.

Citește și:

 

 


3 comments
  1. Dragilor daca o sa intrati vreodată într-o clasă de la un liceu tehnologic și ai să îi întrebi pe elevii ce ar dorii sa schimbe la liceu va garantez că toate răspunsurile ar fii programa. Elevii de la liceele tehnologice stau și 5-6 săptămâni mai mult decât ceilalți elevii de la Uman sau Real

  2. Rasu-plansu
    Cum sa scazi durata scolii ca sa o faci mai atractiva pentru elevi ? Pai nu ar fi mai bine 3 luni de scoala si 9 de vacanta ? Ar fi superatractiva !
    Cu cine mama masii s-au consultat ? Au scazut numarul de saptamani de scoala dar programele scolare au ramas aceleasi ! Cum va mai fi predata materia ? Raspuns: Mai rapid, mai superficial, mai prost ! Rezultatul: Elevi mai slab pregatiti
    Ministerul lucreaza pentru elev (cica)i, dar de fapt lucreaza pentru viitorii lor alegatori: cat mai slab pregatiti, atat teoretic cat si practic, incapabili sa aiba o meserie recunoscuta, deci nevoiti sa ramana acasa, masa de manevra electorala !

  3. Daca elevii invata mai putina meserie vor fi atrasi de scolile pe care ei le aleg tocmai pentru a obtine o calificare ? Minciuna ! Planul a fost sa se reduca ore / norme, deci sa se economiseasca banii de salarii, probabil pentru a se realiza incadrarea in bugetul alocat ministerului !
    Pierderile de ore si norme sunt majore mai ales in scolile unde sunt multe clase de scoala profesionala ! Foarte multi colegi au fost chemati si pusi sa isi caute ore la alte scoli pentru a-si completa norma, altfel ar ramane pe dinafara !
    Sindicatele nu fac absolut nimic sa isi protejeze membrii ! Spun ca nu au stiut ! Daca e asa ar trebui sa fie alaturi de oamenii lor si sa organizeze proteste masive ! Daca nu fac asta, nu isi merita banii pe care ii incaseaza de la profesori si e posibil sa fie partasi la toata aceasta miscare extrem de dubioasa !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca: Proiectul SmartEdu va fi preluat în România Educată / În câteva luni vom avea rezultatul final, un raport care să fie lansat de președintele României în dezbatere. Apoi va fi transmis către Minister pentru implementare

Procesul de digitalizare a sistemului de Educație fost structurat de dezbaterile circumscrise SmartEdu, pe care Administrația Prezidențială le va prelua în România Educată, iar în câteva luni va fi comunicat…
Vezi articolul