Toate cele peste 800 de școli comasate prin efectul legii Bolojan, din care 500 și-au pierdut personalitatea juridică, funcționează încă ilegal – analiză

11.877 de vizualizări
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com
La 8 zile după începerea cursurilor și la 16 zile de la debutul anului școlar, aproximativ 800 de unități școlare aflate în reorganizare – dintre care circa 500 și‑au pierdut personalitatea juridică, potrivit ministrului Daniel David – funcționează în afara cadrului legal complet pentru noua lor configurație. Motivul: până la acest moment nu există publicat niciun ordin al ministrului educației care să aprobe reorganizările și/sau autorizările aferente, așa cum cere expres legislația.

Dimensiunea fenomenului a fost conturată chiar de ministrul Educației, Daniel David, care ieri în Senat, la moțiunea simplă pe educație a spus: „comasările au implicat aproximativ 800 și ceva de unități… aproximativ 500 și‑au pierdut personalitatea juridică”.

Legea prevede condiții clare pentru ca o școală să funcționeze legal în rețea, după comasare/fuziune

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 precizează la articolul 19, aliniatele 1 și 14-16, că rețeaua școlară cuprinde numai unități autorizate provizoriu sau acreditate, iar „aprobarea reorganizării unităților de învățământ se realizează prin ordin al ministrului educației”. Unitățile rezultate se includ „de drept” în rețea numai după această aprobare, iar întregul proces „se finalizează cel târziu până la începutul noului an școlar”. Cu alte cuvinte, fără ordin, noua configurație nu devine parte a rețelei în sens legal, chiar dacă fizic elevii și profesorii învață și predau în aceleași clădiri.

Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar autorizează școlile

Potrivit HG 155/2022, Consiliul ARACIP aprobă rapoartele de autorizare/acreditare și „propune ministrului educației acordarea/neacordarea/ridicarea autorizației de funcționare provizorie, a acreditării”, Secretariatul tehnic înaintând „spre aprobare, prin ordin” propunerea către Minister. Așadar, evaluarea ARACIP nu produce singură efecte juridice; actul final care conferă statutul legal este ordinul de ministru. 

Până acum nici în Monitorul Oficial și nici pe pagina ARACIP nu au apărut ordinele de ministru prin care cele peste 800 de școli să fie autorizate să funcționeze legal în acest an școlar.

Foto: captură site ARACIP

Standardele oficiale din HG 631/2022 formulează explicit regula: „acordarea autorizației de funcționare provizorie și a acreditării se realizează prin ordin de ministru, la propunerea ARACIP”. Metodologia din HG 649/2022 detaliază pașii. E nevoie ca școala să depună dosar electronic, să existe o vizită de evaluare, apoi validarea în ARACIP, hotărârea Consiliului și apoi înaintarea „spre aprobare, prin ordin” către Ministerul Educației. Fără publicarea ordinului, noul statut nu intră în vigoare.

Edupedu.ro a semnalat faptul că toate școlile comasate pe repede înainte, pe baza Legii Bolojan, a fost făcută de ARACIP în câteva zile, prin votarea listelor de la inspectoratele școlare, la ordinul ministerului.

La 8 august 2025 a fost publicat în Monitorul Oficial Ordinul nr. 5197/2025, care aprobă Procedura specială pentru reorganizarea rețelei școlare în 2025–2026, corelată cu Legea 141/2025. Procedura fixează calendarul din august și trasează pașii administrativi pe care inspectoratele și autoritățile locale trebuie să îi urmeze. Procedura în sine nu ține loc de ordinul (sau ordinele) de aprobare a reorganizărilor punctuale; ea doar instituie cum se face operațiunea.

Consiliul ARACIP a adoptat Hotărârea nr. 12/18.08.2025, cu anexa „Monitorizarea în vederea reorganizării rețelei școlare”, în care pentru fiecare județ sunt listate unitățile pentru care „se propune reorganizarea” în anul școlar 2025–2026. Aceste liste sunt, prin chiar formularea lor, propuneri prealabile ordinului de ministru, nu aprobări.

Așa că la 16 septembrie 2025, în a opta zi de cursuri (cursurile anului școlar 2025–2026 au început pe 8 septembrie, potrivit OM 3.463/2025) și în ziua a 16‑a a anului școlar, nu este publicat în Monitorul Oficial niciun ordin de ministru care să aprobe reorganizările enumerate de ARACIP și/sau să consacre în rețeaua școlară noile structuri rezultate. Verificarea Edupedu în Portalul Legislativ și Monitorul Oficial identifică Ordinul 5197/2025 (procedura), ordine anterioare de calendar/structură de an școlar, dar nu un act de aprobare a reorganizărilor pentru 2025–2026.

Prin urmare școlile „comasate/fuzionate” funcționează în noua configurație fără temeiul normativ final impus de art. 19 – adică în neconformitate cu legea, până la publicarea ordinelor. 

Pe lângă faptul că legea condiționează includerea „de drept” în rețea de aprobarea prin ordin a reorganizărilor, întregul mecanism al calității și al raportării oficiale, plus juridice, din punct de vedere al legislației fiscale și a muncii se bazează pe această publicare: numai după ordin se operează modificările de rețea în sistemele oficiale și poate fi invocat statutul legal al unității rezultate.

Cu alte cuvinte procedurile cu angajații, elevii, deciziile școlilor, operațiunile financiare, toate sunt în zona improvizației, momentan.

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. Asta este o interpretare aiurea a legislației. Nu s-au înființat școli noi odată cu desființarea celor vizate de procesul de reorganizare, ci elevii și personalul școlilor desființate au fost preluați de alte școli, care funcționează deja fie pe baza unei autorizații provizorii, fie pe baza acreditării.

  2. Acest tip de ordin nu se publică în Monitorul Oficial (a se vedea Legea nr. 24/2000), fiind vorba de un act administrativ cu caracter individual, el fiind comunicat ISJ-ului de către MEC (ceea ce s-a și întâmplat)…. Prin astfel de articole pe care le publicați, fără a fi bine documentați în prealabil, nu faceți decât să creați confuzie și revoltă în sistem!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Proiectele de legi ale Educației vor fi dezbătute în proces legislativ normal, nu în comisie comună, spune Natalia Intotero (PSD), președinta comisiei de Învățământ a Camerei Deputaților, după ce Ligia Deca anunțase o procedură accelerată

Proiectele legilor Educației vor fi dezbătute în Parlament într-un proces legislativ normal, a declarat pentru Edupedu.ro, președinta comisiei pentru Învățământ a Camerei Deputaților, Natalia Intotero. Deputată PSD, Intotero a mai…
Vezi articolul
interzicerea fondului clasei și școlii

Președintele Asociației Orașelor din România: Facturile școlilor s-au triplat. Guvernul trebuie să aibă o abordare unitară față de localități / Sunt primari care n-au rezolvat problema termoficării de ani de zile

Adrian Ovidiu Teban, primarul orașului Cugir (Alba) și președintele Asociației Orașelor din România, a declarat luni, după întâlnirea cu premierul Nicolae Ciucă, că facturile școlilor s-au triplat, iar în orașele…
Vezi articolul

Psihologul educațional Dacian Dolean, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii: În România, statutul socio-economic are un efect direct asupra alfabetizării, dincolo de abilitățile cognitive sau lingvistice

Statutul socio-economic al copiilor din România le afectează direct gradul de alfabetizare, abilitările cognitive și dezvoltarea limbajului, avertizează Dacian Dolean, psiholog educațional, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii,…
Vezi articolul

O medalie de aur, una de argint și două de bronz, obținute de lotul României, format din patru eleve de la un liceu privat din București, la EGMO 2025 – Olimpiada Europeană de Matematică pentru Fete / Subiectele primite

Petru medalii pentru lotul României, la Olimpiada Europeană de Matematică pentru Fete 2025 (EGMO 2025) desfășurată în perioada 11-17 aprilie 2025 la Priștina, în Kosovo, anunță Ministerul Educației și Cercetării.…
Vezi articolul