Trimiterea dosarului și a unui memory stick prin poștă, la Craiova – proba eliminatorie în 2022 pentru orice școală din România care vrea să primească certificat de “Școală Europeană” de la Ministerul Educației. Plus puterea cifrei 9

5.577 de vizualizări
Foto: Posta Romana
Ministerul Educației anunță că reia, după doi ani de pauză, competiția “Școli Europene“ printr-un apel competitiv, adică o competiție între școli. Toată procedura ar trebui să demonstreze cât de “europeană“ este școala, adică modernă, implicată dezvoltarea proiectelor europene, în promovarea valorilor și standardelor europene. Cu toate acestea, procedura trădează un exercițiu birocratic rupt din secolul trecut. Dosarul pentru participare ar trebui să facă cel puțin două drumuri fizice la inspectorat, unul la inspectoratul școlar județean de care aparține școala, pentru avize, și un altul la Inspectoratul Școlar Județean Dolj, unde Ministerul Educației a externalizat analiza dosarelor de candidatură și în acest an, la fel ca în anii trecuți. La acesta din urmă dosarul trebuie să ajungă, obligatoriu, prin poșta tradițională.

Tot prin poștă, în plic/colet trebuie trimis și un “memory stick“, un dispozitiv de stocare pe care școlile pot pune documentele manageriale în format electronic (pdf) – lucru opțional potrivit procedurii detaliate mai jos.

Direcția Generală Învățământ Preuniversitar a trimis către toate Inspectoratele școlare Adresa Nr. 26642 din 18.03.2022. “Competiția „Școală Europeană” constă în evaluarea calității și coerenței managementului școlii, reflectat în documentele manageriale, precum și a impactului pe care activitățile derulate în cadrul proiectelor europene l-a avut asupra dezvoltării profesionale, a culturii organizaționale și a ethosului școlii“, scrie în documentul de la centru, avizat de secretarul de stat Florian Lixandru și semnat de doi directori din Ministerul Educației, un șef serviciu și un inspector general.

  • Autorii acestei proceduri au făcut tot procesul de evaluare să graviteze în jurul cifrei 9, după cum puteți vedea mai jos, în articol.

Apoi sunt enumerate etapele competiției:

  • 20 aprilie 2022 (data poştei): termenul limită pentru trimiterea candidaturilor
  • 2-7 mai 2022: evaluarea candidaturilor
  • Iunie 2022: acordarea certificatelor, în cadru festiv.

Ce documente sunt cerute în dosarul pe care școlile trebuie să-l trimită obligatotriu prin poștă:

a) Formularul-tip de candidatură pentru anul 2022 (disponibil pe site-ul M.E.), tehnoredactat în limba română, semnat și ștampilat/semnat electronic;
b) Portofoliu ilustrativ;
c) Proiectul de dezvoltare instituţională (P.D.I. sau P.A.S.) aprobat de C.A. al unității de învățământ (o copie, avizată la zi de directorul școlii şi ştampilată pe prima pagină/semnată electronic);
d) Planul managerial pentru anul școlar 2019-2020, Planul managerial pentru anul școlar 2020- 2021 și Planul managerial pentru anul școlar 2021-2022 (copii avizate de directorul școlii şi ştampilate/semnate electronic);
e) Avizul inspectoratului școlar (formular disponibil pe site-ul M.E.).

“Cele 4 documente manageriale (de la pct. c și d) pot fi transmise și în format electronic (pdf) pe Memory Stick. Înainte de a fi scanate, asigurați-vă că documentele au fost avizate de către conducerea unității de învățământ/semnate electronic. Verificați dacă aceste documente au fost încărcate pe suportul electronic și pot fi vizualizate“, potrivit documentului de la Ministerul Educației emis și trimis școlilor pe 18 martie 2022.

De menționat faptul că este acceptată semnătura electronică pe documente, mai puțin pe avizul inspectoratului, care trebuie obținut olograf, potrivit cerințelor din apel.

La final, după ce toate semnăturile au fost obținute și toate fișierele au fost scanate și puse în plic, coletele cu dosare trebuie trimise cu poșta în Craiova, pe strada Ion Maiorescu, Nr 6, la sediul Inspectoratului Școlar Județean Dolj. Nu există alternativă, așa că trimiterea prin poștă devine obligatorie pentru această procedură de certificare.

Miza ar fi, pe lângă certificatul în sine, și premiul care anii trecuți era de 5.000 de lei pentru fiecare școală.

Care sunt obiectivele competiției:

  • recunoașterea rolului pe care l-au avut și îl au școlile românești la promovarea unei imagini pozitive a României și a valorilor școlii românești în spațiul european;
  • susținerea dezvoltării conceptului de învățare pe tot parcursul vieții în învățământul preuniversitar și promovarea performanțelor, a inovațiilor și a dimensiunii europene în sistemul și practicile educaționale;
  • stimularea cooperării între școlile din România și instituții similare din țările Uniunii Europene în vederea asigurării calității în educație și a întăririi coeziunii la nivel european;
  • promovarea unui management instituțional centrat pe dezvoltarea dimensiunii europene a educației, pe creșterea mobilității profesionale și a schimbului intercultural;
  • promovarea rezultatelor, a experienței și a exemplelor de bune practici dobândite în cadrul activităților de cooperare europeană;
  • încurajarea utilizării în activitatea didactică a produselor realizate în cadrul proiectelor europene și promovarea învățării bazate pe proiecte, atât pentru elevi, cât și pentru profesori;
  • promovarea imaginii instituțiilor de învățământ preuniversitar cu performanțe în activitatea de cooperare europeană și/sau în derularea de proiecte finanțate prin programe europene.

În procesul de evaluare apar 9 criterii, care cumulează 200 de puncte. Pe baza acestora școlile vor fi evaluare de 9 echipe. Cifra 9 fiind esența procesului de evaluare, potrivit documentului oficial.

“Membrii Comisiei naționale de evaluare vor fi grupați, prin tragere la sorți, în 9 echipe, corespunzătoare celor 9 criterii de evaluare prezentate în formularul-tip de candidatură. De asemenea, candidaturile vor fi grupate în 9 loturi (A- I). Fiecare echipă va evalua toate cele 9 loturi și va completa, pentru fiecare candidatură, o fișă de evaluare corespunzătoare criteriului respectiv. Secretariatul comisiei va asigura, pe baza unui grafic, rotația celor 9 loturi la toate echipele de evaluatori. La finalul evaluării, pentru fiecare candidatură vor exista 9 fișe de evaluare, corespunzătoare celor 9 criterii prezentate mai jos.

De remarcat faptul că nu există niciun element de originalitate, de digitalizare sau de adaptare la noile condiții post-pandemie în noul document, fiind copiat integral, după principiul copy-paste din documentele similare emise de același minister în anii trecuți. Istoria acestor documente poate fi urmărită pe site-ul Ministerului Educației.


1 comment
  1. Ce scoala europeana viseaza astia?
    Cate scoli au sala de mese?
    Cate scoli au arhitectura de tip sovietic care faciliteaza jocurile de putere elev-profesor – intrarea profesorilor, catedra masiva, scara profesorilor, clase in care elevii admira ceafa colegului din fata?
    Cate scoli pun accent pe multiculturalitate (ca sa nu zic diversitate) si pe integrare?
    Cate scoli au autonomie?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ordonanța de Urgență prin care probele de competențe la Bacalaureat 2021 nu se mai susțin, ci sunt echivalate, aprobată fără avizul Consiliului Legislativ: Normele propuse trebuie revizuite, deoarece vor intra în vigoare începând cu anul școlar 2021-2022

Proiectul de Ordonanță de Urgență anunțat ca „adoptat” de Guvern miercuri, pe 19 mai, prin care era modificată Legea Educației, pentru a putea echivala competențele digitale și lingvistice la examenul…
Vezi articolul