ULTIMA ORĂ Nicio sancțiune pentru profesorul Marian Petcu de la Facultatea de Jurnalism a Universității din București, acuzat de către unii studenți de “comportament abuziv”. Comisia de Etică îi cere o “reevaluare și corectare” a comunicării cu studenții

3.822 de vizualizări
locuri în cămine - Studenția online
Foto: Pexels.com
Analiza situației profesorului Marian Petcu de la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării (FJSC) a Universității din București, acuzat de către un grup de studenți de “comportament abuziv”, a avut ca rezultat un punct de vedere al Comisiei de Etică a instituției de învățământ superior, punct de vedere publicat, miercuri, pe site-ul Universității. Comisia nu a adoptat nicio sancțiune sau vreo altă măsură în cazul profesorului, ci, în documentul citat, doar emite recomandări și spune că este așteptată o schimbare a metodei lui de comunicare cu studenții, considerând că “există premise favorabile desfășurării activității didactice”.

Potrivit punctului de vedere, Comisia de Etică “a constatat existența unei situații conflictuale” în cadrul FJSC, “generate de comportamentul (limbajul) domnului prof. Univ. Marian Petcu.

După analiza cazului, forul “constată că, din nefericire, metoda domnului profesor Marian Petcu de comunicare cu studenții, deși avea la bază intenția didactică onestă de a stimula învățarea, nu a fost percepută de studenți ca fiind adecvată, ceea ce, în mod evident, presupune, în viitor, din partea domnului prof. Univ. Marian Petcu o reevaluare și corectare a acesteia”.

Totodată, Comisia “consideră că există premise favorabile în sensul desfășurării activității didactice, cu respectarea climatului specific vieții academice și a normelor de etică, având în vedere că domnul prof. Univ. Marian Petcu și-a exprimat regretul în legătură cu evenimentele petrecute și, mai mult decât atât, și-a dat demisia din toate funcțiile pe care le ocupa în cadrul diverselor structuri ale Universității din București”.

Ce mai spune Comisia de Etică a Universității din București, în punctul său de vedere:

  • “Apreciază că relația dintre membrii comunității academice, inclusiv relațiile dintre profesor și studenți în cadrul activităților didactice, trebuie să aibă la bază valorile morale și, în primul rând, să se întemeieze pe respect reciproc. Aceasta nu exclude folosirea din partea cadrelor didactice a unor tehnici pedagogice de stimulare a învățării de către studenți, care pot îmbrăca diverse forme, dar care întotdeauna trebuie să aibă la bază etica academică și să fie adecvate clasei/grupului de studenți beneficiari ai serviciilor educaționale”.
  • “Reamintește și recomandă ca, în situațiile cu potențial litigios, membrii comunității academice să recurgă cu prioritate la mecanismele interne de soluționare a conflictelor existente la nivelul facultăților și, respectiv, la nivelul universității, înainte de a merge mai departe cu acțiunile dorite (presă, instanțe de judecată etc.)”.
Context:

Un grup de 56 de studenți l-au acuzat, la mijlocul lunii martie, pe profesorul Marian Petcu de la FJSC, membru în Comisia de Etică a Universității din București, de “comportament abuziv”. Ei au susținut, într-o scrisoare deschisă, că profesorul li s-ar fi adresat repetat cu apelativul “proști” și că, în momentul în care o studenta și-a exprimat nemulțumirea față de acest comportament, ar fi replicat: „Puteți să îmi faceți plângere, oricum sunt vicepreședintele Comisiei de Etică”. Contactat atunci de Edupedu.ro, el a spus că respectiva scrisoare conține “ipoteze calomnioase” și că “dimpotrivă, nu îi disprețuiesc, sunt studenții mei și mă lupt cu ei să învețe (…)”.

  • Marian Petcu spunea atunci: “Eu, dacă va fi cazul, o să le cer scuze și o să îi invit să înțeleagă care este registrul comic, care este registrul ludic, pentru că dacă nu au simțul umorului, îmi pare rău.” Totodată, spunea că se va retrage din Comisia de Etică în ședința în care urma să se discute plângerea studenților.

Câteva zile mai târziu, peste 200 de studenți și absolvenți ai FJSC au transmis propria scrisoare de sprijin pentru profesorul Petcu, scriind: “comportamentul său la catedră a fost întotdeauna unul decent și civilizat”.

Pe 24 martie, însă, profesorul a anunțat că și-a dat demisia din toate funcțiile în care a fost ales, conform unui mesaj transmis de decanul FJSC, Antonio Momoc. Tot atunci, Comisia de Etică a Universității din București s-a reunit să analizeze cazul, însă nu a luat o decizie. Comisia s-a pronunțat două săptămâni mai târziu, hotărârea sa fiind anunțată acum.

  • În saga profesorului Petcu, studenților care și-au manifestat sprijinul față de el le-a fost atribuită, la sfârșitul lunii martie, o “anchetă” anonimă ce încălca regulile minime din jurnalism și care viza situația din FJSC. “Ancheta” sugera implicații “electorale” în protestul studenților, aluzie folosită și de Marian Petcu în momentul în care și-a anunțat demisia “din calitatea de membru al Comisiei de Etică a UB, de membru al Consiliului științific al UB, de Senator al UB”.
Citește și:
Scrisoare deschisă a 56 de studenți de la Facultatea de Jurnalism a Universității din București, care semnalează „comportamentul abuziv” al unui profesor, membru în Comisia de Etică. Marian Petcu: Nu am spus niciodată orfan și prost unui student, ăsta a fost un calificativ în glumă că vor rămâne ignoranți dacă nu învață
Scrisoare de sprijin pentru profesorul acuzat de comportament abuziv, semnată de “peste 200 de studenți și absolvenți” ai Facultății de Jurnalism – Universitatea din București: “comportamentul său la catedră a fost întotdeauna unul decent și civilizat”
UPDATE Profesorul Marian Petcu, de la Universitatea din București, acuzat de comportament abuziv de mai mulți studenți, și-a dat demisia din toate funcțiile în care a fost ales, anunță decanul Facultății de Jurnalism
Studenți și absolvenți de la Jurnalism care și-au manifestat sprijinul pentru profesorul acuzat de comportament abuziv sunt indicați drept autori generici ai unei “anchete” anonime ce încalcă regulile minime din jurnalism / Textul îl apără pe respectivul profesor și acuză alte “interese”

2 comments
  1. Care ar trebui să fie pedeapsa pentru spunerea adevărului? Dacă în niciun punct din traseul său educațional prostului nu i se poate spune că este prost, că i se rănesc sentimentele, iar doamne feri când se face mare ajunge să scrie articole de presă, ce fel de societate avem? Una în care suntem proști pe linie? Suntem deja acolo.

  2. Exista foarte multi profesori de genul in facultati si nu patesc absolut nimic. Mi se pare ca profesorii de genul sunt sustinuti de la spate si nu mi se pare normal asa ceva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Încă o amânare pentru voucherele educaționale pe care ar fi trebuit să le primească luna aceasta 55.000 de copii în situații vulnerabile, anunță ministrul Boloș, care promitea în noiembrie că în ianuarie-februarie familiile au banii pe carduri: Ne străduim ca să le putem asigura

55.000 de elevi o să primească tichetele educaționale de 500 de lei în perioada martie-aprilie, după cum a declarat, pentru Edupedu.ro, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), Marcel Boloș: „Din păcate,…
Vezi articolul

SURSE Sute de elevi olimpici și profesorii lor nu știu dacă s-au calificat pe locuri suplimentare la etapa națională de Franceză și limbi romanice, cu aproape trei săptămâni înainte să înceapă / Delia Anghel, Ministerul Educației: Azi va ajunge clasamentul

Sute de elevi olimpici la mai multe discipline și profesorii lor coordonatori nu știu dacă s-au calificat pe locuri suplimentare la etapele naționale din această lună, majoritatea începând în două-trei…
Vezi articolul

Tensiuni între elevi și profesori la o școală din Franța, pe tema unor nuduri renascentiste: liceenii s-au declarat șocați de femeile goale din pictură, profesorii au refuzat să mai lucreze, ministrul Educației le-a făcut o vizită

Ministrul francez al educației a vizitat o școală în care a izbucnit un conflict între elevi și profesori, pe tema unor nuduri renascentiste. Unii elevi au refuzat să privească un…
Vezi articolul