ULTIMA ORĂ O profesoară din România a fost selectată în Top 50 profesori din lume la Global Teacher Prize 2023, al Fundaţiei Varkey. Ana-Maria Rusu predă Educație muzicală la Colegiul „Unirea“ și la Școala Gimnazială Nr 5 din Focșani

34.989 de vizualizări
Ana Maria Rusu / Foto: Facebook.com
Ana-Maria Rusu, profesoară de Educaţie muzicală la Colegiul Naţional “Unirea” şi Şcoala Gimnazială nr. 5 “Anghel Saligny” din Focşani, a fost selectată în Top 50 Global Teacher Prize, printre cei mai buni profesori din lume, conform site-ului Fundației Varkey, care organizează prestigioasa competiție și care oferă anual 1 milion de dolari unui profesor excepțional. Topul reunește cei mai activi şi dedicaţi profesori din lume, iar nominalizarea Anei-Maria Rusu vine în urma eforturilor ei în răspândirea educaţiei muzicale şi a activităţilor şi metodelor ei creative, prin care a ajuns la mii de elevi şi profesori din România, Republica Moldova şi diaspora, conform organizatorilor.

Ana-Maria Rusu este a treia profesoară din România care apare în această galerie cu cei mai merituoși 50 de profesori din lume, conform selecției făcute de juriul Fundației Varkey, după Mirela Tanc în 2021 și Manuela Prajea în 2016.

Ana-Maria Rusu este profesoară de 18 ani, imediat după ce a absolvit Conservatorul la Iaşi, iar în tot acest timp nu a încetat să inoveze şi găsească noi metode pentru a insufla copiilor de la clase o cultură muzicală generală, pe care altfel o pot deprinde mult mai greu mai târziu în viaţă. În plus, a co-fondat platformele Mai multă Educaţie Muzicală în Şcoli şi Grădiniţe (MEMIS) şi www.edumuzicala.ro, cu sute de resurse şi idei de a adapta metode de educaţie muzicală la alte materii, ce sunt accesate de mii de profesori de toate disciplinele şi nivelurile, lunar. Recent, a creat un ghid de activităţi pentru integrarea elevilor refugiaţi din Ucraina la orele din şcolile din România şi a publicat “Aritmetica sunetelor”, o carte-enciclopedie ce accesibilizează educaţia muzicală pe înţelesul tuturor. De mai mulţi ani, facilitează ateliere de metode de educaţie muzicală pentru sute de profesori de toate specialităţile, din toată ţara, colaborează cu Cantus Mundi şi dirijează coruri de elevi amatori şi a avut inclusiv olimpici şi foşti elevi de-ai ei, de la licee teoretice, care au devenit muzicieni sau profesori.

În profilul de pe site-ul competiției caracterizarea profesoarei este următoarea: „Ana-Maria Rusu vede conexiuni și ecosisteme conexe pretutindeni, mai ales când vine vorba de a face față provocărilor, de a descoperi punți de supraviețuire, de continuitate și de învățare, chiar și în contexte de criză permanentă – fie că sunt de clasă, geopolitice sau personale – și a venit cu soluții multiple pentru a se conecta cu ceilalți printr-o carte sau un ghid online; inventând jocuri; punând copiii săraci pe scenele naționale; fondând comunități.

Diagnosticată târziu cu ADHD, ea empatizează cu copii din toate mediile, lucrând cu peste 16.000 de elevi. În prezent, se întâlnește săptămânal cu 1.000 de elevi de gimnaziu care sunt neurotipici, neurodivergenți, din familii divizate, sub pragul sărăciei, de etnie romă, cu probleme emoționale uriașe, toți combinați în clase generale. Simțindu-se obligată să creeze modalități mai simple de înțelegere a conceptelor prin muzică, adaptate la materialul didactic și la vârstele elevilor, Ana-Maria a dezvoltat metoda “predare prin fascinație”, prin care compune cântece pentru fiecare unitate de învățare, consolidează fapte prin rap, folosește gamificarea, joacă linguri și piepteni pe YouTube, a creat materiale speciale și folosește aplicații și platforme de compoziție, integrând perfect aceste idei și conținuturi în viața de zi cu zi a copiilor, inspirând bucurie și progres, curiozitate și încredere. Aceste abordări informale sunt cunoscute în întreg spațiul românesc și în diaspora. Pentru a contribui la combaterea bullying-ului, ea a inițiat un program Calm Art, în cadrul căruia copiii cu probleme de disciplină se alătură corului pentru a încerca să treacă peste momentele dificile și să se vindece, iar 80% dintre aceștia decid să rămână în grup“, scrie site-ul competiției.

Dintre criteriile de jurizare a competiţiei, Ana-Maria Rusu a fost selectată în Top 50 Global Teacher Prize pentru folosirea unor practici de instruire eficiente şi inovatoare, care sunt multiplicabile global, pentru rezultatele demonstrabile ale învăţării elevilor în clasă, pentru modul în care contribuie la formarea unor cetăţeni globali şi pentruimpactul activităţii ei, din afara fişei postului, în comunitate dincolo de sala de clasă, care contribuie la îmbunătăţirea profesiei şi creşterea prestigiului carierei didactice. De asemenea, recunoaşterea locală şi naţională a contribuit la această evaluare, profesoara fiind laureată MERITO în 2018 şi parte din reţele precum Cantus Mundi sau Aspire Teachers.

„E datoria noastră, a profesorilor, să le creăm copiilor o stare de bine. E necesar ca unui copil să îi oferi, pentru ca apoi să îți întoarcă și el același lucru“, spunea profesoara într-un interviu recent. “Sunt profesorul care cere ajutorul, care își cere scuze și care mulțumește.”

În 2019, a susţinut un discurs TEDx, cu o abordare firească a conceptului de profesor, a importanței sale în parcursul traversat de fiecare dintre noi și de conștientizarea scopului său nobil: https://www.ted.com/talks/ana_maria_rusu_intre_meserie_i_voca_ie/transcript?language=ro

În trecut, doar 2 profesoare din România au mai fost selectate în această prestigioasă competiţie în topul 50 global: Mirela Tanc, profesoară de Limba şi literatura română la Oradea, şi Manuela Prajea, profesoară de Matematică la Drobeta-Turnu Severin la acel moment, în prezent stabilită în S.U.A, unde continuă să predea la un colegiu.

Global Teacher Prize este o competiţie anuală pentru a descoperi cel mai valoros profesor din lume, câştigător al unui premiu de 1 milion de dolari, organizată de Fundaţia Varkey, în mai multe etape. Organizatorii competiţiei au publicat Topul 50 de anul acesta, ce va fi urmat de selecţia pentru Top 10, din care va fi ales laureatul premiului Global Teacher Prize 2023.


14 comments
  1. Mi se pare fabulos ca e apreciată o profesoară de muzică! La noi se pune accent doar pe limba română și pe matematică, iar celelalte materii care i-ar ajuta mult pe copii, sunt ignorate. E vorba chiar de muzică, desen, de educatie fizică, de istorie, de geografie, ore considerate neesențiale. Greșit! Toate au rost, si toate dezvoltă copilul armonios! Păcat că nu li se dă importantă!
    Pentru cârcotași: eu predau limba română!

  2. Felicitări! Un profesor dedicat meseriei de dascal! Am cunoscut-o si sunt mandra de asta, este dascalul dedicat copiilor stie sa faca toul cu responsabilitate, tact pedagogic si devotament!

  3. Doar cine nu vrea nu pricepe in ce fel isi desfasoara orele doamna. I am fost eleva si NIMIC din ce povestea nu era insotit de o explicatie, o morala, o invatatura legata de muzica. Faptul ca nu iti preda scheme cu liniuta sau nu te obliga sa inveti pe de rost anii compozitorilor ci iti deschidea mintea sa cauti tu dupa ce ea incheie ora, acasa, arata maiestria. Calitatea cea mai mare a doamnei este aceea ca te invata sa CAUTI, sa stii cum, sa-ti pui intrebari. Si acum stiu cum sa ma comport la un concert pentru ca ne-a explicat asta la ora. Fara sa ne notam in caiete, toti stim si nu cred ca e trecut in programa.

  4. De-asta au dispărut profesorii de matematică-informatică și științe, nu? Ne facem că facem și ridicăm în slăvi nimicul!

  5. Este o profesoară într-adevăr deosebită! Ajunge clar la inimile elevilor ei prin implicare și prin pura ei prezență ce bine-dispune și ne ridică moralul oricât de jos ar fi!

  6. Praf în ochi!De toate se fac în orele dumneaei,mai puțin muzica.La o ora,ne-a spus copilul,le-a povestit întreaga sa viață.Putea s-o facă,dar pusa pe note muzicale…!Topul cine la facut,Deca?

    1. Eu am 46 de ani. Din liceu, nu imi amintesc decat de doi profesori. Nu-mi placea limba rusa deloc, dar profa vizitase Sankt Petersburg, Moscova si ne povestea despre cultura lor, muzee, personalitati. Proful de fizica fusese prin Africa cativa ani si ne povestea cum se desfasoara invatamantul acolo, despre copii etc. Desigur, se preda si materia. Cu asta am ramas si as prefera ca orele sa se desfasoare asa. Sa vii la aceste ore era o placere. Nu credeti ca asa ar trebui sa fie scoala? Sa mergi de placere si sa simti ca in fiecare zi ai plecat cu ceva mai mult decat ai venit? Si aici nu ma refer la teme si la cele 3 formule invatate pe de rost, pe care intr-o luna le-ai uitat complet. Fata de multimea de cadre didactice care isi fac doar “datoria”, fiecare dupa cum o intelege, e bine ca exista si oameni din astia. Pacat ca-i numeri pe degete…

  7. Doamna profesoara este o femeie extraordinara, am fost eleva ei la liceu si abia asteptam sa vina ora de muzica. Este unul dintre cei mai dedicati profesori pe care i-am cunoscut, mereu cu idei deosebite si activitati la care participa toata lumea din clasa (chiar si cei mai timizi – printre care ma numaram). Am ramas doar cu amintiri placute de la ore si cred ca merita sa fie apreciata cel putin la fel de mult cum ne simteam noi apreciati de dumneaei. 🙂

  8. Nu-si prea face orele sau cand le face sunt un fel de taraboi care cu greu poate fi numit organizat, si e complet dependenta de laude sau distinctii. Copiii mei au iesit din gimnaziu, respectiv din liceu, fara cunostinte muzicale care sa se datoreze efectiv doamnei profesoare. Mai exista in Vrancea un cadru didactic mediatizat excesiv și care prestează insuficient la catedră dar care dovedește un plus de îndestulare și o determinare de lăudat în particular, la prețuri care sparg piața pregătirilor nefiscalizate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ghid pentru combaterea dezinformării și racolării în mediul online, adresat elevilor și profesorilor din medii vulnerabile – lansat de specialiști în combaterea traficului de persoane, justiție și comunicare

Un manual pentru combaterea dezinformării și racolării pe Internet a fost lansat de specialiști în combaterea traficului de persoane, justiție și comunicare, pentru uzul la clasă al profesorilor din învățământul…
Vezi articolul