Asociația Profesorilor de Limba Germană din România (APLGR) reclamă, într-un document trimis ministrului Educației și Cercetării și obținut de Edupedu.ro, modul în care a fost constituit și a funcționat grupul de lucru pentru programele de limba germană modernă, susținând că proiectul de programă pus în dezbatere publică ar fi fost publicat fără ca membrii grupului de lucru să îl vadă în integralitate și fără ședințe de lucru comune.
Asociația susține că, „contrar celor afirmate de dumneavoastră în presă, responsabila din minister pentru limba germană modernă […] nu a întrebat niciun membru al grupului de lucru selectat anterior dacă mai dorește/poate să participe. În schimb, a invitat alte 7 colege profesoare să constituie acest grup de lucru”. Profesorii arată că au cerut explicații și spun că au apreciat ulterior „invitația la dialog” și „soluția găsită, de a se întregi grupul de lucru cu cei 11 membri selectați anterior”.
- În textul scrisorii APLGR este invocată inspectoarea din Ministerul Educației și Cercetării (MEC) Luminița Stoian drept coordonatoarea grupului de lucru.
- Edupedu.ro a trimis o solicitare Ministerului Educației și Cercetării (MEC) pentru un punct de vedere. În momentul în care vom primi un răspuns, vom reveni cu acesta.
Potrivit scrisorii, coordonatoarea grupului a constituit „un nou grup de comunicare WhatsApp, pe data de 11 octombrie, cu toți cei 19 membri” și a organizat „o ședință online în ziua de 13 octombrie, la ora 12”, „anunțată din scurt”. În document este redat și un comentariu atribuit coordonatoarei la momentul solicitării de informații din partea MEC de către APLGR, trimis către profesoarele invitate în grup: „Mi se pare un sabotaj, voi răspunde”.
Asociația afirmă că, după ședință, coordonatoarea „a promis că va crea și ne va da acces la un folder în Google Docs cu toate documentele existente”, dar „după aceea nu a mai organizat nicio altă ședință de lucru și nici nu a creat folderul promis”, iar consecința ar fi fost că „proiectul de programă publicat […] nu a fost văzut de nimeni din grupul de lucru în integralitatea lui”. Profesorii susțin că au cerut ședințe de lucru comune, însă coordonatoarea „nu a răspuns în niciun fel solicitărilor de pe acel grup de WhatsApp și nici la telefon”.
În aceste condiții, Asociația anunță că „nu ne asumăm proiectul publicat în dezbatere publică” și cere ca numele membrilor să nu mai apară ca autori: „În cazul în care acest refuz persistă, dorim ca numele noastre să nu mai apară pe proiect ca autori ai programei, fiind în joc credibilitatea și imaginea noastră profesională!”.
Profesorii din asociație semnalează și că „există multiple probleme științifice (didactice, de conținut) și de redactare la proiectul prezentat, a căror dezbatere necesită o discuție serioasă între specialiști. Susținem cele afirmate prin experiența noastră profesională: experiența de lucru la programele anterioare, unii încă din anii 2000, conceptul inovator al programei de gimnaziu, recunoscut de toți cei din domeniu (și pe care, contrar celor afirmate de doamna Stoian, proiectul propus nu-l continuă, ci doar îl mimează!), la germană am realizat încă din anii 2010-2011 conceptul inovator al olimpiadei, la care, de exemplu, evaluarea etapei județene se desfășoară prin scanarea și transmiterea online a lucrărilor, după o procedură dezvoltată încă din anul 2013, cu mult înainte de a fi preluată ideea la examenele naționale!”.
DOCUMENT Programa de limba germană modernă pusă în consultare de MEC până pe 12 decembrie 2025 (sursa):
- Clasele IX – XII; Trunchi comun (TC)/Curriculum de specialitate (CS) pentru toate filierele, profilurile, specializările/calificările profesionale:
FOTO DOCUMENT Componența grupului de lucru – programe școlare 2026 limba germană modernă (sursa):

Informații de context. În prezent, programele școlare pentru liceu aflate în vigoare sunt cele elaborate în 2004 și 2009, în funcție de filieră. Noile documente curriculare, care trebuie finalizate până la sfârșitul acestui an, vor sta la baza întregului parcurs educațional al elevilor ce vor începe liceul în 2026 și vor susține Bacalaureatul din 2030 după o nouă structură.
- OFICIAL Planurile-cadru pentru liceu, care vor intra în vigoare în septembrie 2026 pentru clasa a IX-a, au fost publicate
- UPDATE Noile programe școlare de liceu din 2026, puse în consultare publică de Ministerul Educației / Schimbări după aproape 20 de ani
- Elevii care intră la toamnă în clasa a VIII-a vor fi primii care vor învăța pe noile planuri-cadru la liceu
- Bacalaureat nou în 2030. La ce materii va fi examenul, în funcție de filieră, profil și specializare: la uman-filologie, prima probă obligatorie a profilului va fi o limbă străină, în loc de istorie cum e acum.
- Edupedu.ro a scris în exclusivitate care a fost componența completă a comisiilor de planuri-cadru pentru liceu. Doar patru profesori care încă predau în școli publice din preuniversitar au fost în comisia pentru filiera teoretică.
Peste 1.500 de specialiști sunt implicați în elaborarea noilor programe de studiu, având ca reper profilul de formare al absolventului.
2 comments
În acest moment, ca o concesie la faptul că nu au fost organizate licitații de manuale de vreo 20 de ani la liceu, la germană se acceptă, tacit, lucrul cu manuale făcute de editurile germane, manuale pentru germană ca limbă străină, de foarte bună calitate. La gimnaziu, pentru că programa respectă Cadrul European Comun de Referință pentru Limbi, se pot folosi manualele editurilor germane fără nicio problemă. Acest proiect de programă, dacă ar fi aprobat așa cum este, ar face imposibilă folosirea menualelor din Germania și ar trebui elaborate manuale locale – cu resursele infinit mai mici de aici, este clar de ce calitate ar fi aceste manuale locale! În plus, se vor elabora standarde de evaluare unice în acord cu programa (la toate disciplinele!), deci este o iluzie că se vor mai putea folosi manualele germane ca până acum, pe această programă! Și acesta este numai una din problemele acestui proiect!
Pariem că așa s-a ”lucrat” la toate programele, pentru toate disciplinele? Cine ”trebuie” a scris și de asumat își asumă toți.
Ceilalți, de la celelalte discipline, ar trebui să arate public cum s-a desfășurat procesul de ”elaborare”.