Directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, Viforel Dorobanțu, a vorbit despre ce înseamnă activitatea unui manager școlar: „De cele mai multe ori, este și puțin contabil, și puțin administrator, câteodată și femeie de serviciu”. Acesta a spus că un director „ar trebui să aibă degrevare totală, deci să nu mai aibă nicio oră de predare și să se ocupe total de ceea ce înseamnă școală”. Declarațiile au fost făcute în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, PrimaNews, de pe 25 iulie.
- Viforel Dorobanțu este și vicepreședinte al Asociației „Comunitatea pentru excelență în management școlar”.
„Am vrea să deschidem o dezbatere pornind de la faptul că un director spre viitor, dacă stăm să ne gândim, cum spunea și domnul ministru, dacă avem în vedere raportul QX, ar trebui să aibă degrevare totală, deci să nu mai aibă nicio oră de predare și să se ocupe total de ceea ce înseamnă școală, pentru că, de cele mai multe ori, este și puțin contabil, și puțin administrator, câteodată și femeie de serviciu. Ar trebui cumva să discutăm subiectul și să găsim soluția cea mai bună. Deci, e o dezbatere pe care, evident, când va fi cazul, o s-o deschidem și sperăm să avem cât mai multe argumente pentru a susține o poziție sau alta”, a spus Viforel Dorobanțu.
Legea 141/2025 introduce, începând cu 1 septembrie 2025, o nouă regulă pentru directorii și directorii adjuncți ai unităților de învățământ. Aceștia vor avea o obligație de predare fixă: 40 de ore pe lună, 10 ore pe săptămână, desfășurate în timpul programului de muncă, fără posibilitatea de a fi remunerați suplimentar prin plata cu ora.
Ce prevede Legea 141/2025 în privința directorilor de școli
„Art. LIX. — (1) Prin derogare de la prevederile art. 208 alin. (11) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, pentru anul școlar 2025-2026, la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar de stat, personalul didactic de conducere, de îndrumare și control poate fi degrevat de norma didactică de predare după cum urmează:
a) personalul didactic de conducere al unităților de educație extrașcolară, casele corpului didactic, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională și centrele de excelență, cu până la 30% din norma didactică de predare-învățareevaluare, în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației și Cercetării în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
b) personalul didactic de conducere din unitățile de învățământ preuniversitar, personalul didactic de conducere, de îndrumare și control din inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, cu până la 50% din norma didactică de predare-învățare-evaluare, în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin hotărârea Guvernului prevăzută la lit. a);
c) parțial, pentru persoanele desemnate de federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar, ca urmare a participării acestora la procesul de monitorizare și evaluare a calității sistemului de învățământ. Numărul persoanelor desemnate de federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar, degrevate de norma didactică, precum și atribuțiile acestora se stabilesc în hotărârea de Guvern prevăzută la lit. a).
(2) Personalul didactic degrevat, așa cum este prevăzut la alin. (1), nu poate desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul.
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), se poate aproba efectuarea de activități în regim de plata cu ora, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean.
Noile reguli din lege înseamnă că directorii nu vor mai putea primi bani în plus pentru orele de predare efectuate în afara normei administrative, așa cum era permis anterior, decât în cazul școlilor izolate și doar cu aprobarea ISJ.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Sindicatele au criticat măsura, susținând că reprezintă o formă de sancțiune colectivă și că elimină un stimulent important pentru atragerea cadrelor didactice competente în funcții de conducere.
Documentul publicat în Monitorul Oficial poate fi consultat mai jos – Legea 141/2025:
14 comments
Un profesor care predă lb română, este specializat în lb română, unul de mate, în mate, cel de biologie în biologie, etc.
Un director de școală trebuie să aibă cunoștințe de contabilitate, de juridică, relații interumane, psihologie, o experiență de viață și profesională strict pe acest ( vast ) domeniu.
Directorul de școală trebuie să fie un manager specializat în așa ceva ! Un professor oricât a stat el pe lângă aceste lucruri nu poate deveni contabil, avocat, etc.
Singurul lucru important aici, pentru a nu lăsa copiii pe mâna politrucilor este ca acești manageri, pentru a deveni directori de școli să aibă parte de un examen EXTREM, ETXREM DE SERIOS ! Altfel, mulți politicieni își doresc să aibă oameni în aceste funcții, și mulți alții sunt dirpuși la orice compromis pentru a accede în aceste funcții….
Sunt directoarea unei școli gimnaziale încă din 2016 și vă spun cu mîna pe inimă că dintre toate aceste schimbări propuse de către d-nul ministru David, aceasta prin care se dorește înlocuirea directorilor cu manageri mi se pare cea mai inspirată.
DE CE ?
În 90 % dintre școlile din țară cadrele didactice „pretendente „la funcțía de director de școală trag tot felul de sfori pentru a accede în funcțíe, se ploconesc pe la partide sau la liderii acestora, reclamă pe la partide sau primării, strică atmosfera în cancelarii prin fel de fel de reclamații sau încercând să-și atragă colectivul deningrând directorul în funcție, etc.
Alții n-au nici măcar toate gradele didactice luate dar se doresc a fi directori… ! …. ! Unde ami e dorința de a profesa, de a modela copiii… ? Nu mai vorbim că tu director – profesor atunci când ești la oră, de fapt, nu prea ești, pentru că mintea îți stă tot la achiziții, ședințe, încadrări, consilii, probleme cu elevi, părinți, etc, ca să nu mai vorbim de orele la care chiar nu poți fi prezent, să nu mai spunem că atunci când vine concursul …. nici un director nu mai face ore o lună întreagă, săracii copii ….
Cred cu tărie că venirea acestui tip de manageri ar elimina actualele șicane.
Chestia cu „dacă nu e din sistem, habar nu are cu ce se mănâncă și va greși ” nu ține ! Pur și simplu, oricine este nou într-o funcție , da poate să mai și greșească la început, dar cu timpul se va perfecționa.
Problema nu este aceasta, problema este ca cei care vin – managerii – să vină în baza unui concurs extrem de serios – ca să nu ne trezim în școli cu manageri politruci analfabeți – cum a fost cel din 2016, sau 2021, cu camere video, cu candidat și contracandidat în aceeași sală, cu reprezentanți din ISJ-uri, primării, părinți, presă, etc, ca să nu ne trezim cu fel de fel de politruci, lingăi ai partidelor politice !
Știu că e o schimbare cam dură, dar, haideți să lăsăm profesorii să-și vadă de elevi, medicii de pacienți, … etc
E doar o părere.
Aveți dreptate doamna Rodica !
Directorul meu, cel puțin o dată la două zile e la primărie, să-i pupe mâna primăriței. Și cu toate acestea , investiții în școală … ioc.
Cadrele didactice și-au ales o meserie, așa că ar trebui să și-o respecte, și să aibă ca obiective perfecționarea în această meserie, cea de dascăl, nu de lingău politic, nici de manager.
Nici un cadru dudactic nu a făcut facultatea de management !
PE DIPLOMA ORICĂRUI CADRU DIDACTIC SCRIE P R O F E S O R, NU DIRECTOR ! NU MANAGER !
LA ORE, ALĂTURI DE ELEVI, NU ALĂTURI DE PARTIDE POLITICE ! NU CU GÂNDUL LA FUNCȚII !
CORECT ! Un punct de vedere obiectiv și foarte ancorat în realitate !
Ideea este ca înainte de a fi director, respectivii sunt profesori. Și e firesc să aibă norma didactică acoperită, fie cu 10, 12 sau 14 ore( cu sau fără degrevare).
Ce spune domnul director intră în categoria “ce argumente să mai aducem ca să fim tot noi în funcție”…. De ce să fie “puțin “ contabil când școlile au contabil angajat ? Ce competențe de contabilitate are directorul?! Doar sunt angajați cu studii de contabilitate. Sunt administratori în școli cu studii de specialitate. Nu e datoria directorului să fie “puțin” din toate. Eventual să își ocupe timpul cu treburi care nu țin exclusiv de el.
Poți fi director și după ce faci norma didactică pe zi, se știe ca nu au activitate de birou 8 ore zilnic. Restul…. sunt discuții pentru a justifica ceea ce nu are justificare.
Eu nu știu cine te-a păcălit ? Știu cazuri în care directorii adjuncți rup ușa cu capul pentru a pleca acasă… Eu nu am văzut directori care să fie femei de serviciu ! …
Nu demult, domnul director dădea sfaturi . Se pricepea la toate. Stia cum trebuie predată fiecare disciplina.
Cand e vorba de persoana lui, vad ca se plânge
Bravo stimate domn!
Un director de școală, la fel ca managerul unei instituții private chiar trebuie sa știe si ceva contabilitate si resurse umane si achiziții si management de proiect si da, este responsabil si de curățenie. Este ceva firesc sa dețineti aceste competente.
Dar contabilitate le place , sa facă ce vor ei cu banutii. Stați liniștiți! Nu va mai plângeți, umblați după functia de director cu toate pilele de la isj și Consiliul Județean. Stim cazuri. Mai moale!
Voi ar fi trebuit primii sa dati un semnal! Da, in mod normal, max.2-4 ore, chiar deloc, dupa mine… V-ati complacut in situatie, nu ati vazut pe termen mediu sau lung. Veti reveni intre colegi si ca veti da cu capul de masa cand veti trece la 20 de ore! Voi ar fi trebuit doar sa demisionati. Voi si inspectorii!!! Se vede ca v-au placut functiile doar, majoritatii dintre voi. Nu mai exista ONOARE nici printre voi. Ce sa ne mai miram de piliticieni?
cand s a făcut greva directorii au fost folosiți ptr impiedicarea acesteia. prin directori s a facut presiune pe profi sa nu participe la greva . Pe urma deca SI ciolacul au parafat ca nu e legal , se pierd drepturi.
acuma , s a obținut legarea profesorilor de maini SI de picioare , s a dus naibii SI bruma de marire , toti cu nasul in pămantși buzunarele goale. guvernul a obținut cu ajutorul ministrilor. a inspectorilor și a directorilor , o masa docila saraca și speriata .
urmeaza mazilirea cozilor de topor inutile in condițiile de mai sus. nu m ar mira sa trimita și inspectorii la catedra , nu mai e nevoie de cozi de topor.
padurea a fost tăiata și pusa pe foc.
Soluția ar fi sa nu fie si contabil si administrator…., ci doar profesor si director. Un director trebuie sa fie in permanenta legătură cu elevii. Cat privește numărul de ore, discutabil. Poate ar trebui raportat la numărul de elevi. E
Directorii vor fi pe primul loc la numărul de ore de predare in UE. Salariul nu e motivant, sarcinile sunt multe probabil că în unele școli nu vor mai dori profesorii aceasta funcție.
Trebuie sa fiti profesori normali cu gandire normala intr-o situatie anormala.
Va mai zic de 2 ori ? Ce nu intelegeti ca noi suntem la butoane si avem un stil de viata ce necesita minim 20000 euro net pe luna ? voi sunteti obisnuiti cu putinul, NOI NU. asa ca acceptati INCA ODATA realitatea si mergeti cu Domnul.