Vacanțele dese au dus la majorări record ale costului cu forța de muncă în învățământ. INS: E cea mai mare creștere din întreaga economie în primele 3 luni ale anului

SURSA: pexels.com
Costul orar al forței de muncă a crescut cel mai mult în Învățământ, dintre toate sectoarele economice, în primul trimestru din 2019, atât față de ultimul trimestru din 2018 (+25,6%), cât și față de perioada similară a anului trecut (+35,5% față de T1 2018), potrivit celor mai noi date anunțate de Institutul Național de Statistică. Vacanțele dese și majorările salariale au dus la această creștere record, potrivit INS. Costul total cu forța de muncă reprezintă totalitatea cheltuielilor, directe și indirecte, suportate de angajator cu forța de muncă salariată.

Creşterile salariale din ultimul an au dus la creşterea costurilor cu salariații din învățământ. Față de trimestrul IV 2018, costul orar al forței de muncă (în formă ajustată după numărul zilelor lucrătoare) a crescut în majoritatea activităților economice, dar cea mai mare creştere s-a înregistrat în învățământ (25,58%), ca urmare a aplicării HG nr 937/2018, a OUG nr. 114/2018 şi a Legii 153/2017 privind
salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Comunicatul notează că, pe lângă creşterile de salarii, acordarea sporurilor pentru profesori şi a altor beneficii, vacanța şcolară a contribuit la creşterea mare a costului cu forța de muncă în învățământ. Pentru că a avut loc o diminuare a timpului efectiv lucrat.

Costul mediu orar al forței de muncă este determinat prin raportul dintre cheltuielile angajatorului cu forța de muncă și timpul efectiv lucrat, iar timpul efectiv lucrat cuprinde atât numărul total de ore lucrate în program normal de lucru, cât și numărul de ore lucrate suplimentar, potrivit metodologiei INS.

Ce vacanțe şi libere au avut elevii și profesorii în ianuarie, februarie şi martie 2019:

În Trimestrul 1 din anul 2019 elevii şi profesorii au avut vacanța de iarnă până pe 14 ianuarie (adică 13 zile din luna ianuarie 2019), după care din nou vacanță intersemestrială între 2 februarie 2019 şi 10 februarie 2019. Pe 17 şi 18 ianuarie au fost închise mai multe şcoli în mai multe judeţe, din cauza vremii.

Pe 24 ianuarie a fost zi liberă pentru că a fost Ziua Unirii Mici, iar pe 25 ianuarie Guvernul a anunțat că şcolile sunt închise din cauza gripei.

Pe 31 ianuarie 2019 şi 1 februarie 2019 mai multe şcoli au fost închise în Bucureşti din cauza gripei.

Chiar și fără zilele de școală suspendate din cauza condițiilor meteorologice sau a epidemiei de gripă, anul școlar 2018-2019 s-a numărat printre cei mai scurți din ultimii 10 ani. Are 34 de săptămâni de cursuri, care totalizează 168 de zile efective de școală pentru copii (față de 175 în medie anii trecuți).

Revenind la costul forței de muncă, creşteri importante au cunoscut şi activitățile de construcții (11,01%), spectacole, culturale şi recreative (9,36%), hoteluri şi restaurante (9,04%), potrivit INS.

SURSA: INS

Câștigul salarial mediu orar din învățământ era de 20,6 lei în luna martie 2019, în scădere de la 23,6 lei pe oră în decembrie 2018. Datele apar în cel mai recent buletin statistic (pg 117) lunar al Institutului Național de Statistică.

Citeşte şi:
Total
14
Shares
4 comentarii
  1. Nu ma pronunt pentru ca nu stiu cum stau lucrurile in realitate cu salarizarea profesorilor, dar nu am auzit niciodata ca, corpul didactic din Romania sa ia atitudine impotriva vacantelor dese care fragmenteaza invatamantul.Din cate stiu suntem pe primul loc in ceea ce priveste numarul de zile de vacanta a elevilor in EU. Mi-ar fi placut sa fim “mai modesti” la acest capitol. Dezinteresarea ucide Romania!

  2. Nu ma pronunt pentru ca nu stiu cum stau lucrurile in realitate cu salarizarea profesorilor,dar nu am auzit niciodata ca,corpul didactic din Romania sa ia atitudine impotriva vacantelor dese care fragmenteaza invatamantul. Din cate stiu suntem pe primul loc in UE in ceea ce priveste numarul de zile de vacanta a elevilor. Mi-ar fi placut sa fim “mai modesti” la acest capitol. Dezinteresarea ucide Romania!

  3. Câștigul salarial mediu orar din învățământ era de 20,6 lei în luna martie 2019. Aceasta propozitie este esenta. Si de aici ar trebui plecate comparatiile, sa vedem ce castiguri au alti bugetari din Romania. Ma tem a profesorii stau cam pe la varful cozii…
    Daca vreti calitate, aceasta se plateste ! Daca “merge si asa”, nu va mai plangeti de rezultatele slabe si de neatractivitatea metodelor folosite ! Vreti seriozitate, veti performanta ? Acordati valoare acestei munci, nu trimiteti profesorii sa faca credite profesionale (perfectionari obligatorii) la “fabricile de diplome”. Asigurati-le formare de calitate, asigurati-le conditiile de munca, apoi cereti rezultate ! Invers nu merge !

  4. Ne-am dat naibii,am ajuns și bugetari de lux,vai mama noastră…de magistrați nu ziceți nimic,domnilor,parca au si ei vacanțe si salarii de 4-5 ori cât ale noastre…Nici de parlamentari.
    Așa e când ai câte 4…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

Andronescu anunță că în școli predau 85 de mii de profesori cu facultăți făcute „la distanță” și trebuie din nou aduși la formare: „Când înveți la distanță, înveți ușor departe de carte”

Cu prioritate, profesorii care au făcut cursuri la distanță, în universități, „trebuie să îi aducem într-un program de formare” a declarat Ecaterina Andronescu la o întâlnire cu inspectorii școlari din…
Vezi articolul

Andronescu 2009-2019. Când a desființat Școlile de Arte și Meserii: “liceele tehnologice sunt mai bine pregătite”. Când a văzut rezultatele la BAC 2019: “îi trimitem să învețe o meserie, pentru că nu ne naștem egali”

Anul acesta “îi trimitem pe cei care poate au mai puține abilități teoretice spre a învăța o meserie”, susține ministrul Educației despre absolvenții clasei a VIII-a care acum susțin Admiterea…
Vezi articolul

Ecaterina Andronescu: Nu cred că vom avea mai mult de 70.000 de absolvenți de liceu peste trei ani. Ce se va întâmpla cu universitățile noastre? Soluția: studenții străini care aduc și taxe

Scăderea demografică “absolut dramatică” o face pe Ecaterina Andronescu să se întrebe “Ce se va întâmpla cu universitățile noastre?”. Într-o conferință la Constanța, ministrul Educației a interpretat astfel numărul copiilor…
Vezi articolul