O profesoară a adus în atenție că profesorii cu acord de continuitate riscă să-și piardă posturile în contextul creșterii normei didactice de predare, a afirmat cadrul didactic la dezbaterea organizată marți, 5 august, de Ministerul Educației și Cercetării. În replică, secretarul de stat Kallós Zoltán a recunoscut că „un profesor care se află în situația de continuitate nu mai are acum o situație clară sau, să spunem, sigură”. El a menționat că profesorii afectați vor putea fi repartizați doar în limita posturilor disponibile, în baza rezultatelor din anii anteriori de la concursul de titularizare „sau dacă se va mai organiza concurs la nivelul școlii pe parcursul anului școlar”, oferind aceste scenarii drept „soluții”.
Profesoară: Sunt Corina Marcu, profesor la o școală gimnazială din București și am văzut că nu s-a pus în discuție absolut deloc despre profesorii care au primit continuitate. Eu am primit continuitate de la școala mea, acordul a fost în luna aprilie, când s-a derulat calendarul de mobilitate, ori propunerea ar fi să se țină seama de acest acord de continuitate, în cazul în care suntem lăsați cumva la urmă, consider că este un abuz sau să dacă se reia calendarul de mobilitate, n-am avea posibilitatea să ne reînscriem la examenul de titularizare, de exemplu, sau să alegem alte opțiuni din calendarul de mobilitate. Noi, profesorii care am primit această continuitate, știam că vom fi la aceste școli în anul școlar care va începe pe 8 septembrie. Acum cred că sunt puțin sub semnul întrebării orele via continuitate.
Secretarul de stat Kallós Zoltán: Dar dacă ați observat, actul normativ face trimitere și la situațiile profesorilor care fie au primit acordul de continuitate, fie unii au fost declarați pe continuitate. Dar având în vedere schimbările legislative, da, dacă se pune problema ca un titular deja să aibă ceva probleme, un astfel de profesor care se află în situația de continuitate nu mai are acum o situație clară sau, să spunem, sigură. Actul normativ spune acolo, la un moment dat, că după încadrarea tuturor categoriilor, câte au mai apărut, se discută și aceste acorduri de principiu, se rediscută, se reanalizează acolo unde se poate. Omul primește acord sau primește continuitate și va fi pus pe post în funcție de rezultatele pe care le are.
Dacă nu, merge și se repartizează în baza rezultatelor din anii anteriori. Există și această posibilitate. Cine are niște rezultate din anii anteriori la concursul național de titularizare poate folosi aceste rezultate pe ultimii șase în ani în urmă, dacă sunt note peste 7, pe ultimii 3 ani în urmă, dacă mediile sunt între 5 și 7.
Profesoară: Eu am primit această continuitate, am dat definitivatul, am luat medie peste 9.
Secretarul de stat Kallós Zoltán: În noul context, această continuitate nu mai este și nu știm ce e acolo, care e situația, pe ce disciplină, vor mai fi titulari la dumneavoastră, nu vor mai fi, vor avea probleme, n-or avea. Noi nu putem să știm concret la fiecare școală ce este.
Profesoară: Așa este, dar noi nu mai putem relua alte opțiuni pe care le-am fi avut.
Secretarul de stat Kallós Zoltán: Am explicat. Ați văzut că s-a refăcut și calendarul mobilității și dumneavoastră puteți participa la ședințele ulterioare, dacă pierdeți continuitatea complet, dacă vă mai rămâne cel puțin jumătate de normă, rămâneți cu acea jumătate de normă și tot așa, în baza rezultatelor din anii anteriori, participați la ședințele care se organizează, că din 20 august o să avem ședințe de repartizare în fiecare zi în perioada 20-22 pentru titulari și după aceea începem cu celelalte categorii de personal. Dacă se va mai organiza concurs la nivelul școlii pe parcursul anului școlar, puteți să participați și la acelea și așa mai departe. Deci soluții sunt.
Informații de context
Noul calendar al mobilității personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar pentru anul școlar 2025-2026, care prevede reluarea etapelor de mobilitate a profesorilor, adică detașările, restrângerile de activitate, continuitate, pentru a se pune în aplicare prevederile privind creșterea normei didactice cu 2 ore, a fost pus în consultare publică de ministerul Educației și Cercetării pe 30 iulie.
Etapele de mobilitate pentru anul școlar 2025 -2026 care se reiau și calendarul complet pot fi consultate aici.
Despre norma didactică
Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Foto: © Dmitry Goygel-sokol | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
2 comments
Ce sec raspunde ca sunt solutii!
Distrugeti sanatatea mintala a unor profesori cu experienta. Cum credeti voi ca se vor descurca acesti oameni dupa un concediu facut varza?
Pentru burse ce solutii sunt?
Noaptea mintii fratilor! Somn usor in continuare si nu uitati cu cine ati votat. Uniunea Europeana va vegheaza necontenit si va ureaza vise placute!