Angajarea profesorilor, între digitalizare și dosar cu șină. Cum arată înscrierea la Titularizare 2022, cel mai mare concurs de recrutare din România

6.818 vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Titularizarea 2022, cel mai mare concurs de angajare din România, implică multiple experiențe pentru candidați. Dacă în județul Timiș există o platformă unde cadrele didactice sau viitorii profesori își pot încărca documentele, situația nu este asemănătoare pentru celelalte județe. În Ilfov, este cerut un „dosar cu șină”. Candidații din județul Arad au posibilitatea de a trimite online documentele, dar cu respectarea programului de depunere în format fizic, potrivit unui anunț al inspectoratului.
  • Amintim că dosarele pentru concursul de Titularizare pot fi depuse sau trimise în perioada 9-17 mai, potrivit calendarului oficial. Lista cu documentele necesare poate fi consultată aici.
  • Unele inspectorate școlare au anunțat că înscrierea se poate face online, iar altele au decis că dosarele se depun fizic, ceea ce înseamnă că profesorii sau viitoarele cadre didactice trebuie să meargă la centrul stabilit pentru a se putea înscrie. Dosarele se trimit online în județe, precum: Timiș, Brașov, Arad, Cluj, Călărași, Mehedinți.
  • De precizat este că România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană la indicele economiei și societății digitale (DESI) 2021. Cu referire la serviciile publice digitale, România a înregistrat 6% formulare precompletate, în timp ce media europeană a fost de 63%.
Foto: Captură Indicele economiei și societății digitale (DESI) 2021 / România

Candidații la Titularizare 2022 din județul Timiș își depun documentele pentru concursul național într-o aplicație creată în acest scop. „Avantajul pentru ultima zi de înscriere este că această aplicație se închide la ora de 23:59, adică ei au un interval orar puțin mai larg, în care pot să se mai gândească, să mai adune, să încarce documentele”, a declarat inspectorul școlar Timiș, Aura Danielescu, pentru Edupedu.ro.

Aceasta a spus că ideea i-a aparținut fostului inspector școlar, Marin Popescu: „Eu nu pot să-mi asum neapărat rezultatul acestei idei. Ideea a fost implementată în cei doi ani de pandemie, pe mandatul colegului meu, domnul inspector școlar general Marin Popescu. A venit în timpul pandemiei ca o necesitate de a identifica o soluție cu scopul de a proteja atât candidații care urmau să se înscrie, într-un număr foarte mare, la Timiș, pentru că noi vorbim de concursul de ocupare a posturilor vacante unde avem în jur de 1000 de candidați”. 

„S-a încercat astfel crearea unui portal și implicarea informaticienilor din inspectoratul școlar în a identifica o procedură clară pe care să o poată promova în toate unitățile de învățământ, astfel încât candidaților să le fie ușor să își poată încărca toate documentele, având un interval pe care îl folosim din calendar, din metodologia de mobilitate, însă dacă se vine fizic cu un dosar, candidatul ar trebui să ajungă undeva până la 16:00, cât este programul de lucru”.

Aura Danielescu a precizat că implementarea portalului s-a făcut cu niște costuri mici: „Noi ne-am folosit resursa existentă, colegul meu inspector școlar general, care a pus în practică prima dată această modalitate, a folosit resursa pe care o avea la momentul respectiv inspectoratul școlar: profesori de informatică din unitățile de învățământ, informaticieni, cu toții ne-am dat mâna pentru a veni în întâmpinarea greutății de avea teama că nu ajungi să îți depui dosarul, că ceva nu este în regulă.

„La Timiș, încercăm să digitalizăm aproape tot. (…) În aceste zile, suntem într-o organizare completă, totul se face electronic. Am apelat la cunoștințele unor specialiști, astfel încât toate informațiile să rămână pe cloud, să rămână salvate, să avem cumva virtuală toată informația, dar ea să rămână salvată în niște locuri de unde se poate fi accesată, reducând astfel volumul de muncă, hârtia folosită, birocrația (…)”, a menționat șefa Inspectoratului Școlar Timiș.

Aura Danielescu a punctat care sunt avantajele dacă documentele sunt trimise online: „În felul acesta, pornim de la modelul bun de practică, spunem noi, la mobilitatea personalului didactic, unde nimeni nu se împinge, unde toată lumea poate să pună o întrebare, unde foarte rapid aplicația transmite documentele încărcate la echipa de metodiști sau de inspectorii care se ocupă de analiza acestor dosare din comisia județeană de mobilitate”.

  • Potrivit unui document trimis inspectoratelor școlare de către Ministerul Educației, comisia județeană de organizare și desfășurare a concursului are obligația de a configura o adresă de e-mail la care candidații să aibă posibilitate de a transmite dosarele.

Spre deosebire de județul Timiș, candidații din județul Ilfov trebuie să depună un „dosar cu șină” pentru concursul de titularizare și nu există posibilitatea a trimite online documentele.

Foto: Captură Inspectoratul Școlar Județean Ilfov

Menționăm că Inspectoratul Școlar Județean Arad a transmis că „în situația în care dosarele nu pot fi depuse, din motive întemeiate, în format fizic, se pot transmite electronic (cu respectarea programului de depunere fizic, ultima zi de transmitere -17 mai 2022, ora 15:00). Acest lucru înseamnă că pot trimite doar candidații care au „motive întemeiate”.

Foto: Captură Inspectoratul Școlar Arad

Chiar dacă trimit online, profesorii sau viitoarele cadre didactice din județul Arad trebuie să respecte programul de depunere în format fizic. Cu toate acestea, în metodologie nu apare intervalul orar, ci doar perioada în care pot fi depuse/trimise dosare: „înregistrarea, la inspectoratele şcolare/centrele de înscriere, a dosarelor de înscriere ale candidaților la concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate, inclusiv pentru absolvenții promoției 2022; perioada 9-17 mai 2022”.

În județul Călărași, doar persoanele care nu se pot deplasa la centrele de înscriere au posibilitatea de înscriere online.

Foto: Captură Inspectoratul Școlar Județean Călărași

Precizăm că se pune accent pe depunerea online a documentelor, deoarece constituie modernizare, dar și verificarea competențelor digitale ale profesorilor, lucru cerut de autorități. Amintim că ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, declara în luna martie că „Trebuie ridicat nivelul de competențe digitale al tuturor profesorilor, trebuie generalizată conectivitatea și dotarea cu echipamente”. Mai multe detalii aici

  • Titularizarea este angajarea într-o școală, pe o perioadă nedeterminată. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.
Redăm declarația completă a Aurei Danielescu:

„Eu nu pot să-mi asum neapărat rezultatul acestei idei. Ideea a fost implementată în cei doi ani de pandemie, pe mandatul colegului meu, domnul inspector școlar general Marin Popescu. A venit în timpul pandemiei ca o necesitate de a identifica o soluție cu scopul de a proteja atât candidații care urmau să se înscrie într-un număr foarte mare, la Timiș, pentru că noi vorbim de concursul de ocupare a posturilor vacante unde avem în jur de 1000 de candidați.

S-a încercat crearea unui portal și implicarea informaticienilor din inspectoratul școlar în a identifica o procedură clară, pe care să o poată promova în toate unitățile de învățământ, astfel încât candidaților să le fie ușor să își poată încărca toate documentele, având un interval pe care îl folosim din calendar, din metodologia de mobilitate. Dacă se vine fizic cu un dosar, candidatul ar trebui să ajungă undeva până la 16:00, cât este programul de lucru. Avantajul pentru ultima zi de înscriere este că această aplicație se închide la ora de 23:59, adică ei au un interval orar puțin mai larg, în care pot să se mai gândească, să mai adune, să încarce documentele care le sunt explicate într-un format foarte simplu pe site-ul inspectoratului școlar, li se spune pas cu pas. Fiecare modalitate de transmitere a acestor documentele este descrisă pe larg.

Sigur că nu întotdeauna când vrei să renunți la ceva extrem de conservator și să vii cu astfel de idee generatoare de soluții, dar o idee nouă, nu întotdeauna oamenii sunt maleabili, nu întotdeauna oamenii apreciază cu toții. (…)

Ca punct de plecare, cred ca fost exact modelul pe care Ministerul Educației l-a pus în momentul în care a creat acea modalitate la concursul cu directorii, care a funcționat. Dacă vrei până la urmă să-ți depui o candidatură, trebuie să aplici ceea ce spune organizatorul. Lucrul acesta l-am făcut și noi. Mai mult, la Timiș, încercăm să digitalizăm aproape tot. (…) În aceste zile, suntem într-o organizare completă, totul se face electronic. Am apelat la cunoștințele unor specialiști, astfel încât toate informațiile să rămână pe cloud, să rămână salvate, să avem cumva virtuală toată informația, dar ea să rămână salvată în niște locuri de unde se poate fi accesată, reducând astfel volumul de muncă, hârtia folosită, birocrația și aplecându-ne asupra solicitărilor care au venit din unitățile de învățământ. Chiar directorii au spus: „Suntem foarte asaltați de nenumărate cereri. Trimitem pe faxuri nenumărate hârtii”. În felul acesta, pornim de la modelul bun de practică, spunem noi, la mobilitatea personalului didactic, unde nimeni nu se împinge, unde toată lumea poate să pună o întrebare, unde foarte rapid aplicația transmite documentele încărcate la echipa de metodiști sau de inspectorii care se ocupă de analiza acestor dosare din comisia județeană de mobilitate. Este, zic eu, un lucru extraordinar pe care l-a realizat județul Timiș și este doar un punct de plecare în ceea ce înseamnă digitalizare, folosirea a tot ceea ce am învățat în cei doi ani de pandemie, într-un sens bun. 

Evident că suntem conștienți că nu toată lumea are acasă posibilitatea de a scana, posibilitatea de a pregăti acele documente, însă ne gândim că inclusiv programele existente chiar și pe telefoanele mobile pot să conducă la astfel de pregătire a dosarului. În plus, avem un mesaj foarte clar transmis către toate școlile, acela de a ajuta fiecare cadru didactic, care este în unitate, în momentul respectiv, în a pregăti pentru încărcarea online a documentelor necesare. 

Am întâmpinat unele greutăți în digitalizarea noastră completă, aș zice. Spre exemplu, la gradația de merit, unde am întâmpinat o reținere din partea sindicatelor, care nu au fost de acord să încercăm în acest an nici măcar hibrid. (…)”

Aceasta a spus că implementarea portalului s-a făcut cu niște costuri mici: „Noi ne-am folosit resursa existentă, colegul meu inspector școlar general, care a pus în practică prima dată această modalitate, a folosit resursa pe care o avea la momentul respectiv inspectoratul școlar: profesori de informatică din unitățile de învățământ, informaticieni, cu toții ne-am dat mâna pentru a veni în întâmpinarea greutății de avea teama că nu ajungi să îți depui dosarul, că ceva nu este în regulă. În felul acesta îi responsabilizăm și pe candidați. Este o condiție esențială atunci când îți dorești să ocupi un post de cadru didactic, să știi prima dată să depui un dosar și să pregătești un dosar în vederea unei candidaturi, cumva vorbim de o categorie de personal angajat care ar trebui să dețină minime cunoștințe în direcția aceasta, pentru că, să nu uităm, noi ne îndreptăm spre a lucra cu elevul în secolul 21, care într-un fel este pregătit la tot ce înseamnă inovație și digitalizare. (…)

Noi ne gândim în acest moment să creăm o variantă, o posibilitate ca acești oameni să nu-și mai depună an de an, și ele (documentele – n.red) să rămână stocate, cei care participă de mai multe ori la concursurile de ocupare a posturilor vacante, pentru că sunt alți colegi care participă 4-5 ani, fiind puși în situația de a depune an de an aceste documente, considerând o corvoadă perioada în care ar trebui să se înscrie la concurs și diminuându-le din timpul pentru pregătirea lor. Noi ne gândim să ajungem până într-acolo, încât există drivere comune, pe care ele să fie stocate, să poată fi accesate, și doar ca completare să se aducă de la un an la altul, pentru acei candidați care participă nu pentru prima dată, doar pentru situația în care ei vin cu un document nou, care ar putea să le dovedească o nouă calificare, un nou grad didactic. (…)

Întrebare: Ce ar putea să facă și alte inspectorate?

Aura Danielescu: „Cred că ar trebui să aibă, în primul rând, deschidere. Nu este ușor să schimb ceva, te poți izbi de rigiditate din partea oamenilor, însă cred că ar trebui să se gândească cât ne va fi de eficient lucrul acesta, în primul rând, pentru activitatea personalului care se ocupă de managementul resurselor umane (…) Dacă dumnealor și-ar da seama că lucrurile acestea vin în întâmpinarea tuturor, nu numai a candidaților, ci și a unei organizații din inspectoratul școlar, în mod sigur, ar lua aceste modele de bună practică și le-ar extinde și la nivel național. (…)

Dacă după cei doi ani de pandemie renunțăm la tot ce s-a întâmplat în acea perioadă, încercând să șteargă cu buretele ca și cum n-ar fi existat, cred că putem spune că n-am învățat nimic din experiența anterioară.”

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Nu e nicio digitalizare. Tot cu dosar m-am inscris. E cuc asta cu online-ul pentru fraierii care cred. Trebuie dosar cu sina, ca sa aiba cine tipa la tine ca nu e bine, ca nu ai tot ce trebuie, nu se simt bine daca nu te intorc. E un …must have al inscrierilor cu dosar cu sina de la orice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel David: Cercetarea nu poate fi o anexă a digitalizării. Este important ca la educație reforma să înceapă cu învățământul superior, care formează inclusiv profesorii din preuniversitar, altfel tratăm efectul nu cauza

Motorul modernizării României “a fost spart de negocierile și contextul politic în două ‘motorașe’ mai firave”, prin despărțirea în ministere distincte a Educației și a Cercetării, spune rectorul Universității Babeș-Bolyai…
Vezi articolul

Material susținut de Samsung Electronics Romania

VIDEO Lecție de Matematică Algebră la clasa a VI-a, cu plan de lecție oferit profesorilor, în sistem clasă inversată, cu ajutorul tablei interactive / Profesoara Larisa Dediu: Sunt atâtea platforme care ne ajută încât avem nevoie să ni se dea aceste exemple, să ni se arate cum să le folosim eficient la clasă

Larisa Dediu, profesor de Matematică la Școala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” din Bacău a fost de acord să le arate tuturor profesorilor interesați, elevilor și părinților, felul în care tehnologia…
Vezi articolul
Calendar oficial mobilitate

LISTA Peste 16.800 de profesori, educatori și învățători, declarați admiși la proba borderoului de Consiliul Național pentru Politici și Evaluare în Educație. Când încep cursurile de formare pentru a deveni evaluatori

Rezultatelele probei de borderou pentru cadrele didactice care au participat la selecția în corpul de profesori evaluatori pentru examenele și concursurile naționale (CPEECN) au fost publicate pe site-ul Consiliului Național…
Vezi articolul

Se deschide Centrul de Excelență București. Elevii se pot înscrie la cursuri de performanță la limba română, matematică, geografie, fizică și chimie între 20 și 24 noiembrie – model de cerere și criterii / Orele se țin la Colegiul Mihai Viteazul

Un nou centru de excelență pentru elevi se deschide în țară. Este vorba de Centrul de Excelență din Municipiul București (CExMB) care va organiza cursuri de performanță la română, matematică,…
Vezi articolul