Asociația Psihologilor din România: Educația sexuală promovează sănătatea fizică și mentală a copiilor și adolescenților și ajută la protecția împotriva bolilor cu transmitere sexuală, sarcinilor nedorite sau abuzului sexual

1.879 de vizualizări
Foto: © Hongqi Zhang (aka Michael Zhang) | Dreamstime.com
“Accesul copiilor la informații relevante privind sexualitatea umană, adaptate pentru specificul vârstei, promovează pe termen scurt, mediu și lung sănătatea fizică și mentală a copiilor și a adolescenților. Educația sexuală în școli constituie un factor de protecție împotriva bolilor cu transmitere sexuală, a sarcinilor nedorite, precum și împotriva formelor de abuz sexual și a violenței bazate pe gen”, apreciază Asociația Psihologilor din România într-un comunicat de presă. Organizația își prezintă punctul de vedere cu privire la educația sexuală, aflată în centrul mai multor dezbateri publice și politice în ultimele luni. Și notează că acest tip de educație adresează nu doar sexualitatea, ci teme diverse, de la dezvoltarea corpului uman la drepturile omului sau consimțământ.

Asociația prezintă o serie de avantaje ale educației sexuale, precum faptul că reduce sarcinile nedorite și contribuie la reducerea ratei de abuz sexual. Totodată, contestă speculații auzite în dezbaterea publică, în acest sens afirmând că nu crește rata de infectări cu boli cu transmitere sexuală și nici activitatea sexuală sau comportamentele sexuale riscante.

Comunicatul – despre care se precizează că a fost adoptat în Consiliul Asociației Psihologilor din România – menționează și poziția experților cu privire la două teme atinse în dezbaterea pe tema educației sexuale:

  • “Consensul științific internațional, reflectat atât prin manualele de diagnoză, cât și prin pozițiile asociațiilor internaționale de psihologie, este că atracția sexuală față de persoane de același sex nu reprezintă o boală sau o tulburare mintală (…)”.
  • “Comportamentele de auto-stimulare (masturbarea) sunt obișnuite și apar natural în dezvoltarea copilului, încă de la vârste timpurii, din etapa de explorare. În sine, acestea nu sunt periculoase și nu conduc la dezvoltarea unor tulburări pe termen lung. (…) Este recomandată o atitudine deschisă, normalizatoare din partea părintelui, completată de instrucțiuni comportamentale (…).”

Asociația îi încurajează “pe psihologi, profesori, guvernanți, parlamentari și alți decidenți să urmeze recomandările ghidurilor internaționale de bune practici în materie de educație sexuală, fiind conștienți de concluziile derivate din cercetarea științifică, expuse mai sus”. 

Comunicatul Asociației Psihologilor din România, integral:

“Ca răspuns la solicitarea de poziție primită din partea Coaliției pentru Egalitate de Gen (Centrul Parteneriat pentru Egalitate, Asociația PLURAL, Asociația FRONT, Asociația SEXUL vs, BARZA, Societatea de Analize Feministe AnA, Asociația pentru Libertate și Egalitate de Gen), Asociația Psihologilor din România aduce următoarele precizări: 

În acord cu ghidurile internaționale, Asociația Psihologilor din România înțelege educația sexuală ca fiind un proces de predare și învățare incremental, bazat pe dovezi științifice, adaptat la vârsta și la nivelul de dezvoltare cognitivă și afectivă a copiilor. Acest tip de educație are la bază respectarea drepturilor fundamentale ale omului, întrucât promovează accesul copiilor și adolescenților la informații relevante legate de sănătate, siguranță, protecție și nediscriminare. 

Educația sexuală adresează nu doar sexualitatea, ci și: 

  • Dezvoltarea corpului uman;
  • Caracteristicile bio-psiho-sociale ale pubertății
  • Relațiile sănătoase și comunicarea eficientă;
  • Valori și drepturi umane;
  • Consimțământ și siguranță;
  • Imaginea corporală;
  • Non-discriminare și respectul pentru diversitate.

În baza cercetărilor empirice publicate în jurnalele științifice de specialitate, analizate inclusiv în ghidurile internaționale de referință, concluzionăm că educația sexuală în școli:

−  nu crește activitatea sexuală și nici comportamentele sexuale riscante, ba chiar contribuie la amânarea începerii vieții sexuale și la responsabilizare;

−  nu crește rata de infectare cu boli cu transmitere sexuală;

−  reduce frecvența sarcinilor nedorite;

−  crește frecvența utilizării mijloacelor contraceptive (e.g., prezervative);

−  dezvoltă cunoștințele copiilor, adolescenților și tinerilor despre sexualitate,
relații, emoții și sănătate;

−  este mai eficientă decât programele care promovează abstinența;

−  în timp, poate reduce rata violenței de gen și contribuie la reducerea ratei de abuz sexual.

De asemenea, ca urmare a expunerii în spațiul public a unor afirmații eronate, lipsite de fundamente științifice, care pot conduce la confuzie și la înțelegerea greșită a unor concepte importante, Asociația Psihologilor din România dorește să aducă următoarele clarificări:

1)  Consensul științific internațional, reflectat atât prin manualele de diagnoză, cât și prin pozițiile asociațiilor internaționale de psihologie, este că atracția sexuală față de persoane de același sex nu reprezintă o boală sau o tulburare mintală. O tulburare mintală, prin definiție (conform DSM-5 și ICD-11), constă într-o serie de modificări care produc în sine suferință ori afectarea funcționării în viața de zi cu zi (calitatea vieții, relațiile sociale și/sau performanța academică ori la locul de muncă), ceea ce nu se întâmplă în cazul persoanelor atrase de același sex, decât în măsura în care sunt hărțuite, umilite, sau discriminate.

2)  Comportamentele de auto-stimulare (masturbarea) sunt obișnuite și apar natural în dezvoltarea copilului, încă de la vârste timpurii, din etapa de explorare. În sine, acestea nu sunt periculoase și nu conduc la dezvoltarea unor tulburări pe termen lung. Dimpotrivă, se pare că pedepsirea acestor comportamente, înjosirea/umilirea copilului și rușinea asociată cu pedeapsa pot conduce, mai degrabă, la probleme în dezvoltarea acestuia. Este recomandată o atitudine deschisă, normalizatoare din partea părintelui, completată de instrucțiuni comportamentale cu privire la momentele și situațiile în care aceste comportamente sunt adecvate (de ex., nu într-un cadru social).

Deși subiectele din sfera intimității pot fi inconfortabile sau controversate, ele sunt importante și sperăm că aceste precizări vor constitui un reper pentru a distinge între argumentele rezonabile și cele nefondate pe aceasta temă de interes public. Faptele (i.e., dovezile științifice) nu sunt nici ideologice, nici politice. 

Literatura de specialitate evidențiază o serie de beneficii importante ca urmare a implementării programelor de educație sexuală în școli. Astfel, accesul copiilor la informații relevante privind sexualitatea umană, adaptate pentru specificul vârstei, promovează pe termen scurt, mediu și lung sănătatea fizică și mentală a copiilor și a adolescenților. Educația sexuală în școli constituie un factor de protecție împotriva bolilor cu transmitere sexuală, a sarcinilor nedorite, precum și împotriva formelor de abuz sexual și a violenței bazate pe gen. 

Îi încurajăm pe psihologi, profesori, guvernanți, parlamentari și alți decidenți să urmeze recomandările ghidurilor internaționale de bune practici în materie de educație sexuală, fiind conștienți de concluziile derivate din cercetarea științifică, expuse mai sus. 

[Adoptat de Consiliul APR pe data de 31 iulie 2021]

Foto: © Hongqi Zhang (aka Michael Zhang) | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Cîmpeanu, despre Educația sexuală: „Propunerea Ministerului Educației este ca toți elevii să se înscrie la o disciplină care să conțină elementele de educație sexuală, având posibilitatea retragerii tuturor acelora pentru care părinții nu sunt de acord”
Cîmpeanu: Ministerul Educației va promova disciplina obligatorie “Educație pentru viață”, pentru clasele V-XII, cu modul obligatoriu de Educație sexuală / Părinții pot face cerere scrisă pentru retragerea copilului, ca la Religie
Asociația Accept: AUR joacă ruleta rusească cu viitorul european al României / Partidul a anunțat că va depune un proiect legislativ după modelul celui maghiar care interzice educația despre gen, orientare sexuală și identitate de gen
Sfântul Sinod avertizează asupra riscurilor unei „educaţii sexuale” cu un conținut ideologic potrivnic valorilor familiei creștine și inadecvat vârstei copiilor
Educația sexuală este abordată interdisciplinar, de la cultură civică la religie, în diverse state europene. În România se pune în continuare problema unei materii separate, pe lângă disputele publice
Mircea Miclea, despre educația sexuală în școală: Interesul elevilor e să aibă cunoștințe, nu materii în plus. Patru soluții pentru ca elevii să dobândească informațiile necesare despre sexualitate

6 comentarii
  1. Scoala nu e spital, nu s-a infiintat pentru rezolvarea problemelor de sanatate sau securitate, lupta cu vicisitudinile vremurilor sau promovarea de ideologii. Apelati va rog la spitale, cabinete de psihiatrie, planing familial, politie, massmedia si alte modalitati de comunicare in masa. Scoala e un lacas de cultura si promovarea competentei in randul viitorilor angajati. Nu mai coborati stacheta va rog ca NU STITI ce inseamna didactica!

  2. Educatia sexuala sa o faca profesorii de religie. Ei propovaduiesc o minciuna masiva despre cum acum 6000-7000 de ani un mos cu barba alba a facut in 7 zile si Terra si flora si fauna si apoi din lut a facut doi oameni care s-au inmultit. Oare s-au inmultit prin diviziune celulara? Sau copiii lor au fost supusi incestului progresiv?

    1. Moș cu barbă albă?
      Unii au stat în aceași mașină cu Primul Ministru și au inhalat aburii.
      P.S.
      Si geneticienii arată că specia umană a început prin cosangvinizare.
      Și ei sunt mincinoși?
      Era singura soluție.
      PPS
      E suficientă o coadă de topor pentru a impune o ideologie(cea de gen), indiferent cât de absurdă ar fi.

      1. “Daca Dumnezeu nu exista totul e posibil” (D.) – se vede cumva in jurul vostru? Ia uitati-va mai atent! Macar religia este o sursa de moralitate si are o latura culturala. Se preda la scoala de secole, nu vin eu, nea Gheorghe sa schimb ce au gandit altii inaintea mea.
        P.S. Nu trebuie sa crezi intr-un D-zeu cu barba, care recompenseaza sau pedepseste sau construieste legile functionarii celulelor ori ale electronilor in celularele voastre destepte. Doar prostii spun asta, religie inseamna suflet, transcendenta, idee. Marginitii sunt morti iar ochii lor sunt inchisi. Eu nu ma pronunt in zona asta ca nu ma pricep, dar sunt oameni cu har, cu constiinta, deschideti bine urechile la ceea ce zice Dan Puric.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii vor veni la școală prin rotație, în clasele în care peste jumătate din copiii din ani terminali vor prezență fizică la ore. Cîmpeanu, cu privire la elevii care stau acasă: Am transmis în sistem obligativitatea accesului la educație și vom reveni cu precizări

În clasele de-a VIII-a și a XII-a în care toți elevii vor vrea să vină fizic la școală, în localitățile care au intrat în scenariul roșu, “se vor lua măsuri…
Vezi articolul