Elevii să citească cu foarte mare atenție și concentrare enunțurile înainte de prima audiție a textului înregistrat, le transmite profesoara de limba germană modernă Octavia Popescu-Gavrilă candidaților la probele de competențe – limbi moderne, BAC 2025. Acestea încep luni, 3 februarie, potrivit calendarului stabilit de ministerul Educației și Cercetării (MEC).
În plus, elevii-candidați sunt sfătuiți ca la proba orală să se folosească de cuvinte cheie de pe ciornă și să vorbească tare și clar.
Cât despre itemii de la proba de înțelegere a textului, „nicio variantă de răspuns nu trebuie lăsată necompletată: în caz de nesiguranță, se recitesc textul și cerințele și se verifică fiecare variantă de răspuns în comparație cu textul primit”, spune profesoara Octavia Popescu-Gavrilă de la Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” din București.
- Ghidul realizat de profesoara Octavia Popescu-Gavrilă în anul 2024 este reluat de Edupedu.ro pentru sesiunea de probe de competențe BAC 2025 cu acordul acesteia.
- Când sunt probele de competențe lingvistice la limbile moderne. Conform calendarului de Bacalaureat 2025, evaluarea competențelor de comunicare în limba străină (proba C) are loc pe 3 – 5 februarie 2025.
- Candidații nu pot schimba biletul primit la proba orală și subiectele de examen nu devin publice după probă, arată procedura ministerului Educației pentru probele de competențe BAC 2025.
- Vezi și sfaturile pentru elevi de la profesoara Cristina Mocanu (Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași) pentru proba la limba engleză și recomandările de la profesoara Mihaela Bondoc (Colegiul Național „I.L. Caragiale” din Ploiești) pentru competențe BAC 2025 limba franceză.
Redăm indicațiile profesoarei integral mai jos:
„În zilele noastre, engleza este un „must have”, oricare a doua limbă străină este un „plus”. În acest context, încurajez toți elevii să învețe cel puțin două limbi străine, oricare ar fi acestea. Din punctul meu de vedere, până la finalul clasei a XI-a ar trebui să aibă fiecare câte un certificat de competență lingvistică pentru minimum două limbi străine. Dacă acest lucru nu este posibil, exista soluția salvatoare de la Bacalaureat în urma căreia se poate obține un certificat lingvistic. Acesta este obligatoriu însă, la finalul clasei a XII-a, dacă nu există deja un alt certificat obținut.
În conformitate cu prevederile Legii Învăţământului nr. 84 /1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, absolvenţii de liceu, toate profilurile şi specializările, au dreptul să susţină examenul de bacalaureat la limba germană modernă în cadrul Probei C, de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal. Această probă se susţine în conformitate cu Ordinul Ministrului privind aprobarea Calendarului şi a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat 2011, după cum urmează:
a. proba de înţelegere a unui text audiat – Hörverstehen
b. proba scrisă – Schriftliche Prüfung
c. proba orală – Mündliche Prüfung
Categoriile menţionate corespund nivelurilor de competenţă A2, B1 și B2 prevăzute de Cadrul European Comun de Referinţă pentru Limbi Străine (CECRL).
În cadrul probelor orale, scrise şi de înţelegere a unui text audiat se evaluează nivelul de cunoaştere a limbii germane ca limbă modernă, modul de utilizare a acesteia în comunicare. Acest lucru presupune evaluarea competenţelor lingvistice şi a conţinuturilor pe care candidatul şi le-a însuşit pe parcursul anilor de studiu, în conformitate cu programa şcolară.
Proba de înţelegere a unui text audiat – Hörverstehen – constă în două subiecte, la care candidaților li se va cere rezolvarea unor sarcini specifice de lucru. Candidaţii vor demonstra următoarele competenţe:
- înţelegerea sensului global al unui text;
- identificarea informaţiilor semnificative dintr-un text;
- rezolvarea de itemi care au drept scop acest lucru;
În cazul ambelor subiecte, fiecare text audiat se va asculta de două ori. Primul subiect conține patru itemi de tipul richtig/ falsch (adevărat/ fals), fiecare răspuns corect fiind punctat cu 10 puncte. Al doilea subiect conține 6 itemi de tipul „alegeți răspunsul corect a/b/c, fiecare răspuns corect având 10 puncte. Totalul maxim este de 100 puncte.
Recomand elevilor să citească cu foarte mare atenție și concentrare enunțurile, înainte să aibă prima audiție a textului. Fiecare text audiat se ascultă de două ori, astfel încât candidații au posibilitatea de a alege raspunsul corect și de a se și verifca. Elevilor le este atrasă atenția să aibă grijă și la bifarea raspunsului corect pe foaia de răspuns. Nimic din ceea ce bifează sau încercuiesc pe foaia de subiect nu se ia în calcul.
Competența de comunicare scrisă – Schriftliche Prüfung
A. Leseverstehen – înțelegerea textului citit
Primul subiect are ca scop înţelegerea sensului global al unui text și conține 4 itemi obiectivi cu variantă multiplă de răspuns și alegerea unicului raspuns corect – 4×10 p = 40 p;
Al doilea subiect definește identificarea informaţiilor semnificative din text pe baza a 6 itemi de tipul a/b/c/: 6×10 p = 60 p
Pentru ca proba de înțelegere de text – Leseverstehen – să fie una fără probleme, recomand candidaților să citească textele de cel puțin două ori, marcând cuvintele cheie – Stichwörter – iar apoi să citească cu foarte mare atenție itemii primiți. Alegerea variantei corecte trebuie să fie realizată în urma corelării dintre text și răspuns, elevii bazându-se că informația se regăsește în text ca atare, prin sinonimie sau prin reformulare.
Foarte mare atenție către negație, orice „kein/ keine” sau „nicht” schimbă întregul sens al răspunsului. Nicio variantă de răspuns nu trebuie lăsată necompletată: în caz de nesiguranță, se recitesc textul și cerințele și se verifică fiecare variantă de răspuns în comparație cu textul primit.
Schriftliche Produktion – producerea de mesaje scrise – în urma carora candidatii vor demonstra următoarele competențe:
- redarea informaţiilor unui text sub formă de rezumat;
- comentarea unor aspecte din text;
- exprimarea propriilor păreri în legătură cu ideile/conţinutul textului respectiv;
- recunoaşterea şi utilizarea elementelor şi structurilor gramaticale studiate;
- analizarea şi interpretarea unui aspect/ a unei idei din textul dat;
- folosirea corectă a structurilor lexicale studiate;
- descrierea unor locuri cunoscute/imaginare, activităţi;
- descrierea/caracterizarea unei persoane; · relatarea unui eveniment/ a unui fapt divers/ a unei întâmplări/ a unei experienţe personale;
- continuarea unui text, a unei idei;
- alcătuirea un text pe baza unei teme date;
- redactarea unui eseu;
- comentarea unui subiect;
- exprimarea şi/sau argumentarea unei păreri personale/ a unui punct de vedere, pornind de la un text/o temă dată, susţinut/ă de exemple relevante, capacitatea de a face asociaţii şi comparaţ
Discutăm de două subiecte de producere de mesaje text, la care conținutul, organizarea textului, corectitudinea gramaticală și vocabularul joacă rolurile esențiale.
În vederea obținerii unui punctaj cât mai mare, elevii trebuie să țină cont de următoarele recomandări:
Subiectul I:
- Să scrie un text adecvat situației/tipului de text propus
- Să respecte limita numărului de cuvinte indicat
- Să scrie enunțuri simple pe tema propusă
- Să explice pe scurt acțiunile prezente/ descrise
- Să foloseasca structuri sintactice și forme gramaticale simple, fără a afecta sensul global al mesajului
- Să folosească corect un repertoriu elementar de cuvinte și expresii adecvate temei propuse
Subiectul II:
- Să scrie un text adecvat situației/ tipului de text propus
- Să respecte limita numărului de cuvinte indicat
- Să argumenteze opiniile prezentate
- Să utilizeze o gamă variată de conectori pentru a evidenția relațiile dintre ei
- Să folosească corect paragrafele
- Să folosească un vocabular variat și adecvat temei
- Să folosească corect structurile gramaticale
Competența de comunicare orală – BAC 2025
Pentru a evalua competenţa de comunicare orală, candidaţii vor fi solicitaţi să demonstreze capacitatea de exprimare orală în limba germană prin:
- folosirea corectă şi adecvată a structurilor gramaticale şi lexicale studiate, pe tot parcursul comunicării orale;
- rezolvarea unor itemi care au drept scop acest lucru;
- realizarea unui discurs convingător, logic şi coerent pe o temă dată: – relatarea unui eveniment/a unui fapt divers/a unei întâmplări/ a unei experienţe personale; – prezentarea unui film/ a unei cărţi;
- descrierea unui obiect, a unei persoane/ a unui personaj, a unei activităţi, a unor locuri cunoscute/imaginare;
- exprimarea şi/sau argumentarea unei păreri personale/ a unui punct de vedere, pornind de la un text/o temă dată, susţinut/ă de exemple relevante, capacitatea de a face asociaţii şi comparaţii cu texte cunoscute, situaţii şi experienţe personale sau experienţele altor persoane.
- participarea activă la o conversaţie (interacţiune orală) în situaţia de examen, utilizând limba germană potrivit contextului comunicaţional.
Subiectul este structurat în trei părți:
- Prima parte constă în a formula un răspuns scurt, adecvat subiectului, pe o temă dată – exemplu: „Was ist deine Lieblingsaktivität? Sprechen Sie darüber”
- A doua parte constă în povestirea/ descrierea/ expunerea cu precizie a unei serii de elemente distincte, legat de tema dată – exemplu: „Meinen Sie, dass die Zahl 13 Unglück bringt? Erzählen Sie aus Ihrer eigenen Erfahrung”
- A treia parte dezvoltă o argumentare clară, susțindându-și punctele de verdere cu argumente și exemple pertinente – exemplu: „Online oder im Supermarkt einkaufen? Nennen Sie Vorteile und Nachteile. Begründen Sie dann Ihre Antwort”.
Pentru a trece cu brio proba orală – Sprechen – candidații trebuie să fie stapâni pe ei, să vorbească tare și clar și nu în ultimul rând să își construiască coerent răspunsurile la sarcinile primite, exprimând răspunsuri relevante pentru temele date. Este foarte important ca elevii să nu citească de pe foaie răspunsurile, ci să răspundă liber cerințelor subiectelor. De foarte mare ajutor este să-și noteze pe ciornă cuvinte cheie – Stichwörter – de care să se folosească în alcătuirea raspunsurilor.
La partea de argumentare, candidații trebuie să foloseasca conectori adecvați, fiind totodată atenți la corectitudinea structurii gramaticală a răspunsului lor, precum și a unui vocabular adecvat temei. Nu sunt de neglijat nici pronunția și intonația limbii germane. Nu în ultimul rând, absolvenții de liceu trebuie să mențină contactul vizual cu profesorii examinatori și să fie stăpâni pe ei.
În cazul fiecarei probe, punctajul maxim este de 100 puncte și, în funcție de punctajul obținut, se acordă nivelul de competență lingvistică, astfel:
A1: 0 -30 puncte
A2: 31-60 puncte
B1: 61-80 puncte
B2: 81-100 puncte.
Mult succes tuturor!”.
DOCUMENTE AUDIO Model de subiect – competențe în limba germană modernă BAC 2025 (sursa):
Subiect – audio:

Barem – audio:

Subiect – scris:

Barem – scris:

Subiect – oral:

Barem – oral:

Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea iunie-iulie 2025:
- 16 – 20 decembrie 2024: Înscrierea candidaților pentru susținerea probelor A, B, C, D din cadrul examenului național de bacalaureat – 2025
- 27-29 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
- 29-31 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
- 3-5 februarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
- 5-7 februarie 2025: Evaluarea competențelor digitale – proba D
- 30 mai – 4 iunie 2025: Susținerea probelor A, B, C, D pentru elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate
- 2-6 iunie 2025: Înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen
- 6 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
- 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
- 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
- 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
- 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
- 20 iunie 2025: Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 23-24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 30 iunie 2025: Afișarea rezultatelor finale
Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea august 2025:
- 14-21 iulie 2025: Înscrierea candidaților la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaților care au promovat examenele de corigențe
- 4-5 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
- 5 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
- 6 august 2025: Evaluarea competențelor digitale – proba D
- 7-8 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
- 11 august 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
- 12 august 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
- 13 august 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
- 14 august 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
- 18 august 2025: Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 19-20 august 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 26 august 2025: Afișarea rezultatelor finale