BREAKING Burse școlare 2025-2026: Burse de merit pentru maximum 15% dintre elevii dintr-o clasă, cu media peste 9 / Dispar bursele pentru elevii din familii monoparentale – proiect de HG

51.198 de vizualizări
Metodologia-cadru de acordare a burselor în anul școlar 2025-2026 – proiect HG
Metodologia-cadru de acordare a burselor în anul școlar 2025-2026 a fost pusă în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării. Bursele de merit se acordă pentru maximum 15% din elevii unei clase cu medii generale pe anul şcolar anterior mai mari sau egale cu 9,00. Bursele sociale pentru elevii care provin din familii monoparentale nu mai există; elevii pot primi bursă socială doar dacă se încadrează la bursele sociale condiționate de venit, potrivit proiectului.

UPDATE 5 septembrie 2025 –

Articol initial:

Trei tipuri de burse în anul şcolar 2025-2026

Art. 1. (1) Elevii de la cursurile cu frecvenţă de zi din învăţământul preuniversitar de stat obligatoriu, beneficiază, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației și Cercetării, de următoarele tipuri de burse:

a) bursă de merit, pentru elevii de nivel gimnazial, liceal și profesional, inclusiv dual; 

b) bursă socială, pentru elevii de nivel primar, gimnazial, liceal și profesional, inclusiv dual;

c) bursă tehnologică, pentru elevii din învăţământul profesional, inclusiv dual.

Cuantumul burselor în anul şcolar 2025-2026

Art. 7. (1) Pentru anul şcolar 2025-2026, cuantumul burselor este:

a) pentru bursa de merit – 450 lei/lună;

b) pentru bursa socială – 300 lei/lună;

c) pentru bursa tehnologică – 300 lei/lună.

(2) Valoarea burselor poate fi suplimentată prin hotărâre a consiliilor de administraţie ale unităţilor de învăţământ în funcţie de:
a) sumele alocate de autorităţile administraţiei publice locale;
b) alte venituri obţinute potrivit legii. 

Acordarea burselor de merit  

Art. 8. (1) Bursele de merit se acordă pentru maximum 15% din efectivele de elevi ale fiecărei clase de gimnaziu şi liceu dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar care au medii generale pe anul şcolar anterior mai mari sau egale cu 9,00.

(2) Bursele de merit se acordă elevilor din fiecare clasă a V-a dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar, în baza mediei primelor două intervale de cursuri din anul şcolar curent mai mare sau egală cu 9,00.

(3) Bursele de merit se acordă elevilor din fiecare clasă a IX-a dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar, în baza mediilor de admitere în învăţământul liceal sau profesional şi dual mai mari sau egale cu 9,00.

(4) Pentru învăţământul liceal vocaţional, profilurile artistic, sportiv, teologic şi militar, la alin.(3) prin sintagma „media de admitere” se înţelege media finală de admitere, calculată conform prevederilor ordinului de ministru care reglementează organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal pentru fiecare an şcolar. 

Criterii specifice de departajare pentru elevii cu aceeași medie la acordarea bursei de merit

Art. 9. Se vor utiliza criterii specifice de departajare, elaborate de Comisia de management al burselor, constituită în conformitate cu prevederile art. 4, pentru situațiile în care în clasă, există mai mulţi elevi cu media generală anuală, media notelor pe primele 2 intervale de cursuri pentru elevii din clasa a V-a, respectiv, media de admitere pentru elevii din clasa a IX-a, egală cu a elevului de pe ultima poziţie din lista beneficiarilor de burse de merit.

Art. 10. (1) Criteriile specifice sunt stabilite prin decizia consiliului de administrație a unității de învățământ, avizată de inspectoratele școlare județene (ISJ)/Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) în termen de 2 zile de la data înregistrarii solicitării la inspectorat. Avizul ISJ/ ISMB este un aviz consultativ.

(2) Criteriile de departajare sunt diferite de criteriile de acordare a burselor sociale și trebuie să respecte principiile stabilite de art. 3 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare și ale Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare . 

Art. 11. (1) Calcularea numărului de beneficiari, corespunzător procentului de 15% din efectivul de elevi din fiecare clasă de gimnaziu şi liceu dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar, se face, prin rotunjire la numărul întreg imediat superior numărului fracționar obținut.

(2) pentru elevii din clasa a V-a, media care stă la baza acordării burselor de merit se calculează ca medie aritmetică, având două zecimale, fără rotunjire, a notelor obţinute de elevi la toate disciplinele, pe parcursul primelor două intervale de cursuri din anul şcolar curent.

(3) pentru elevii din clasa a V-a, listele beneficiarilor se stabilesc în luna ianuarie a anului calendaristic următor anului în care se obţin rezultatele şcolare menţionate la alin. (1) şi se plătesc începând cu luna februarie, pentru drepturile aferente lunii ianuarie, până la sfârşitul cursurilor din anul şcolar respectiv. 

Art. 13. (1) Bursele de merit se acordă la propunerea profesorului diriginte, nefiind condiţionate de depunerea unei cereri.

(2) În cazul în care sunt mai mulți beneficiari cu medii egale și depășesc procentul de maximum 15% din efectivul de elevi trebuie să depună și documente conform criteriilor de departajare.

(3) Profesorul diriginte va înainta la secretariatul unităţii de învăţământ lista cu elevii propuşi pentru bursa de merit în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului şcolar, pentru elevii din clasele VI – XII, iar pentru elevii de clasa a V-a, în primele 15 zile calendaristice ale lunii ianuarie.

(4) Profesorul diriginte sprijină elevii majori, părinţii/reprezentanţii legali ai elevilor minori şi coordonează procesul de depunere a documentelor necesare pentru acordarea burselor.

Acordarea burselor sociale

Art. 14. (1) Bursa socială reprezintă o formă de sprijin a elevilor din medii dezavantajate socio-economic, din grupuri vulnerabile sau cu situaţii medicale speciale, în vederea susţinerii participării la activităţile didactice, precum şi pentru prevenirea abandonului şcolar.

(2) Bursa socială se acordă la cerere, în funcţie de situaţia materială/socială/medicală a elevului. 

Elevii care pot beneficia de burse sociale în anul şcolar 2025-2026

Art. 15. (1) Bursa socială se acordă elevilor din învăţământul preuniversitar de stat, înscrişi la cursurile cu frecvenţă de zi, inclusiv celor şcolarizaţi la domiciliu sau care urmează cursurile în Școala din spital, care se încadrează în cel puţin una dintre următoarele situaţii:

a) elevi proveniţi din familii care realizează un venit mediu net pe membru de familie, supus impozitării, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mic de 50% din salariul minim net pe economie. Se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii;

b) elevi cu unul sau ambii părinţi decedaţi şi elevi asupra cărora a fost instituită o măsură de protecţie specială, respectiv plasamentul/plasamentul de urgenţă, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu net pe membru de familie, supus impozitării; 

c) elevi care au deficienţe/afectări funcţionale produse de boli, tulburări sau afecţiuni ale structurilor şi funcţiilor organismului, încadrate conform criteriilor din Anexa nr.1 la Ordinul ministrului sănătăţii şi al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice nr. 1.306/1.883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap şi a modalităţilor de aplicare a acestora, cu modificările şi completările ulterioare, şi structurate tipologic conform aceluiaşi act normativ, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu net, pe membru de familie, supus impozitării;

d) elevi cu afecţiuni oncologice şi/sau cronice şcolarizaţi, pentru o perioadă mai mare de 4 săptămâni, în cadrul „Şcolii din spital” sau la domiciliu, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu net pe membru de familie, supus impozitării;

e) elevi care revin după şcolarizarea din cadrul „Şcolii din spital” în unitatea de învăţământ la care au fost înmatriculaţi anterior, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu net pe membru de familie, supus impozitării;

f) elevi proveniţi din familii care beneficiază de venit minim de incluziune conform Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare, în baza deciziei de stabilire a dreptului la ajutor de incluziune a familiei elevului.

(2) Pentru obţinerea bursei sociale, elevii majori sau părinţii/tutorii legal instituiţi/reprezentanţii legali ai elevilor minori depun la secretariatul unității de învăţământ o cerere însoţită de acte care dovedesc dreptul de acordare a bursei sociale, în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului şcolar. 

Acordarea burselor este condiţionată de prezenţa la scoală și media 10 la purtare

Bursele de merit sunt acordate şi sub condiţia ca elevul beneficiar să fi obţinut media 10 la purtare sau calificativul „foarte bine” la purtare la finalul anului şcolar anterior. (8) Bursele sociale și tehnologice sunt acordate şi sub condiţia ca elevul beneficiar să fi promovat la toate disciplinele şi să fi obţinut media 10 la purtare sau calificativul „foarte bine” la purtare, la finalul anului şcolar anterior.

În situaţia în care elevii acumulează 10 sau mai multe absenţe nemotivate într-o lună, nu primesc bursa de merit, bursa socială, respectiv bursa tehnologică, după caz, pentru luna respectivă. 

Art. 18. (1) Bursa tehnologică reprezintă o formă de stimulare a elevilor înmatriculaţi în cadrul specializărilor din învăţământul profesional, inclusiv dual, nivel 3 EQF/CNC, în condiţiile prezentei metodologii-cadru.

(2) Elevii declaraţi repetenţi la finalul anului şcolar nu beneficiază de bursa tehnologică pentru anul de studiu pe care îl repetă. Fac excepție elevii declarați repetenți în învățământul liceal, care optează pentru continuarea studiilor în învățământul profesional, inclusiv dual.

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), beneficiază de bursă tehnologică elevii care repetă anul școlar din motive medicale.

Art. 19. (1)Bursa tehnologică se acordă elevilor la propunerea dirigintelui, nefiind condiţionată de depunerea unei cereri în acest sens.

(2)Profesorul diriginte va înainta la secretariatul unităţii de învăţământ lista cu elevii propuşi pentru bursa tehnologică, în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului şcolar. 


26 comments
  1. Oameni incompetenti ce sunteti , cum puteti sa acordati 700 de lei pt mamele minore? nu e drept…Ele au ales altceva in loc sa invete si vin la scoala( majoritatea) fara sa conteze neaparat pentru ele educatia.
    Si voi ce credeti acum? Nimic . Vor veni la scoala doar pt bani ca sigur nu pentru invatat. Copilul meu care a invatat si a luat si premiu, nu intra la bursa. Sunteti mizerabili

  2. Copilul meu cu media de 9,94 nu ia bursa pentru ca sunt alti 6 copii in clasa cu media 10. La alta clasa tot de a VI-a sunt copii care iau bursa cu media 9. De ce nu se acorda la nivel de scoala,adica 15-20% din toate clasele de a VI-a? Atunci nu ar mai lua un copil cu 9 si altul cu aproape 10,nu…. Nu este corect…..

  3. Corect ar fi ca, criteriul de acordare al burselor de merit să rămână același ca în anul școlar 2024-2025. Au scos bursele pentru excelență, dar le-au păstrat pe cele pentru mame minore foarte frumos încurajăm minorele la ,, educație ‘’ !!!!! Din bursa de merit se scădeau și zilele nelucrătoare ca la un job de parcă am fi angajați la școală , dar din cea socială niciodată nu s-au scăzut acele zile de ce ? Încercați să oferiți părinților acelor copii care au nevoie de acea bursă socială un loc de munca corespunzător ca fiecare să muncească și să aducă bani acasă. Mulți nu avem acea bursă socială și știm cat se luptă părinții noștri zi de zi pentru a aduce bani acasă și să nu ne lipsească nimic, dar acum depindem de un ajutor social și ăla dat din banii noștri pe taxe, impozite, etc. Încurajați și la muncă nu doar la ajutoare sociale și vă plângeți ca nu puteți acorda elevilor burse de merit care într-o singură lună din anul școlar ajunge la 450 lei exact cum scrie în criteriul de acordare! Păstrați criteriul de acordare al burselor de merit pentru toți elevii cu media mai mare sau egală cu 9,50 !!! Nu toate școlile oferă note pe merit, dacă nu dai bine în ochii profesorilor ți-au stricat și mediile ca ,, nu ești cine trebuie, îmbrăcat cu ce trebuie, părinții tăi nu sunt ca ceilalți”, iar lista poate continua știm destul de bine.

  4. Cu media 9,94 si premiul I la etapa judeteana a unei olimpiade si medalie de bronz la etapa nationala nu va lua bursa de merit (este pozitia a 6-a din cele 5 eligibile conform metodologiei data de MINCINOS) iar la alta clasa cu media 9 se ia bursa de merit pentru ca se incadreaza in cele 5 eligibile. Curat -Murdar! Dar asa se intampla cand anumiti „specialisti” (spaga, coruptie, trafic de putere si de influenta, minciuna) fac legile

  5. cum poate un diriginte care la o clasă are 26 de copii din care 9 au terminat cu media 10 să facă diferentiere între acești copii. 4 iau bursa și 5 nu. ce motivare mai are copilul care a terminat cu media 10 și nu ia bursa să învețe din nou, să facă același efort, cum o să poată doamna diriginta sa explice acest lucru unor elevi care se străduiesc să învețe?pensiile speciale nu se taie sau nu se pune un procent așa cum se face la bursele copiilor care se străduiesc să învețe și care vor deveni omeni ai acestei societăți.

  6. Bună ziua.
    Cum vine asta, monoparentalele să dispară. Eu, mamă singură, adică linie la tată, în certificatul de naștere, nu am pensie alimentară, nu am pensie de urmaș, sunt eu și cu mine. Cred că, undeva, acolo sus, în minister, a luat-o razna rău de tot.
    Vă mai mirați că nu mai vrea lumea să aducă pe lume copii. Am qjuns de râsul curcilor. Un copil ucrainean primește câteva mii de lei pe lună și noi……., ciu-ciu. Mai studiați monoparentalele, e chiar strigător la cer.
    Urât, foarte Urât

  7. Buna ziua. Nu e corect, copiii mei au muncit in anul scolar trecut ca sa aiba media peste 9.50, au facut multe proiecte sa aiba note mari. Anul acesta vor fi complet dezinteresati. Nu e corect fata de acesti copii, viitorul tarii noastre, sa nu li se sustina educatia. Am o intrebare, daca in clasa sunt mai multi copii cu nota 10 si sunt mai multi de 15%,cum se acorda aceste burse?Nu e corect absolut deloc. Trebuia sa se ia burse de merit copii cu note peste 9.50. Asa era corect. Nu saracea statul

  8. Elevii din sistemul privat de învățământ sunt excluși complet de la acordarea burselor. Este o nedreptate ce li se face de mulți ani. V-ați întrebat vreo secundă cum se simt când aud despre aceste burse de la alți copii? Pe ce criterii îi excludeți?

    1. Dacă olimpicii sunt invitați să-și plătească singuri burse din premiul câștigat, atunci cei de la școlile private să plătească burse din taxele plătite de părinți. Măcar atât.

  9. Iara isi bat joc de noi si ne pun sa facem pe asistentii sociali sa le verificam veniturile la ANAF si sa ne certam cu ei ca si castigurile din jocurile de noroc sunt venituri si multe altele! Parca era vorba ca nu mai facem treaba asta si ne vedem de ore. Bursele sociale si fie acordate la nivel de UAT, serviciul social. Ce fac sindicatele??? Inca o data se dovedeste ca nu dau doi bani pe noi si ca rad de greva noastra din 8 septembrie.

    1. In loc sa stabileasca in metodologie clar criteriile de departajare lasa la latitudinea ,,comisiilor de management al burselor” sa decida. Si sigur ca se va crea o alta bulibaseala cand se vor ,,elabora criterii” cu dedicatie care de care mai ,,inventive” prin care la ,,departajare” sa ia cine trebuie, se intelege.

  10. Art 9 trimite la Art 4 = nimic .
    Să dea ministerul criteriile de departajare dacă ministerul a generat problema să găsească și soluția nu să paseze problema .
    Niște incompetenți care doresc să crească dezbinarea între profesori , elevi și părinți în contextul în care profesorii au cerut sprijinul elevilor și părinților pentu rezolvare problemelor care-i lovesc ( norma, posturi desființate)

    1. Dacă intr-o clasă numărul mediilor de nota 10, depășește 15%, ce criterii de departajare putem propune???? Zecelemai mic? Mă îngrozesc!

  11. La nivel de clasa a IXa se poate vedea cel mai bine incorectiudinea procentului de 15%: bursele se acorda pentru media de la evaluare, subiecte unice. Daca iti dorești sa faci parte dintr-un liceu unde și rezultatele la bac sunt foarte bune, intri printre ultimii din clasa cu media 9,65 (sa nu zic 9,80). Dar surpriza, nu e merit, ca nu ești in primii 15%!! Un coleg cu nota 9 la evaluare nu ar intra la același liceu de top, dar el are merit, ca e in primii 15%.

  12. Media 9 in unele scoli, mai ales in cele in care se înscrie in 15% din clasă, e departe de a fi merit.
    Ca să redevina bursa de merit trebuiau regândite complet criteriile, procentul e o mare aberație. Dezamăgitor!

  13. Adică într-o clasă, dacă există mai mult de 15% din elevi cu media 10, nu vor lua toți bursă, dar vreți să spuneți că pot beneficia de bursă de merit 15 % din elevii unei clase care au media 9? Unde mai este corectitudinea față de prima categorie? Bursele de merit ar trebui acordate doar acelora cu media 10 și atât dacă este austeritate.

  14. Care „consultare publica”? Noi dezbatem, dl dr psiholog decide cum il taie capul fără sa tina cont de nimic!

    A mai fost o „dezbatere publica” online pe subiectul burselor cu 100 de participanți din toate categoriile sociale – fiecare si-a spus punctul de vedere si a argumentat foarte bine (intervenții de 3 minute + document transmis pe email). Dezbaterea a fost condusa de marele secretar de stat Sorin Ion. Deznodământul dezbaterii? Nu s-a schimbat nimic, a fost doar o dezbatere facuta doar pentru ca asa da bine la electorat!!! Încă din timpul dezbaterii se vedea nepăsarea si nesimțirea secretarului de stat care nu asculta si nu nota nimic, ba chiar vorbea cu colegii de la masa in timp ce oamenii își susțineau cu argumente punctul de vedere

    Degeaba votam „schimbarea” daca institutiile statului sunt conduse de aceleași personaje care își vad doar propriul interes. Iar asa-zisa dezbatere este doar o mascarada!

  15. De ce nu dati bursa de merit la cel mult 30% din calsa, dar sa aiba media cel putin 9,50.
    Asa nu ar exista ca un elev cu media 9 sa primeasca bursa si altul cu 9,80 nu.

    1. Las’ ca vine Avocatul Poporului si sigur, sigur va ataca la Curtea Constitutionala ca doar deaia-i ,,al Poporului” sa sa sesizeze cand se creaza o asemenea bulibaseala. Ca-i usor de observat inechitatea si de analfabetii functional astfel incat ar parea ca-i facuta cu scopul de a mentine circul si pe marginea ,,educatiei” stiindu-se ca decidentii n-au cum sa fie din categoria celor care nu pricep lucruri elementare..

  16. Unde se pot aduce comentarii la acest proiect aflat in dezbatere publica. Eu am impresia ca nu si-a pierdut nimeni timpul sa gandesca putin impactul pe care il vor avea aceste metode de acordare a burselor. In primul rand ar trebui facuta o diferentiere intre gimnaziu si liceu, la acordarea burselor de merit. Sunt licee unde ultimul din clasa a intrat cu media 9,70 si nu va lua bursa , desi a invatat mult mai mult pentru evaluarea nationala , fata de alt elev care a intrat la alt liceu primul cu media 9. Nu exista echitate in acest mod de acordare a burselor la nivel de liceu. In al doilea rand , ministerul se spala pe maini si lasa la latitudinea scolilor sa stabileasca metodele de departajare, in acest fel vor aparea tot felul de acuze la adresa directorilor si diringitilor si se vor crea tensiuni intre colegi cu aceeasi medie care nu vor lua bursa fata de colegii care vor lua bursa.
    Iar referitor la burselor sociale, mi se pare foarte budios ca in 2023 sau 2024 a crescut mai mult decat dublu numarul de burse sociale. Poate ar trebui revizuite conditiile. Sunt de acord ca este nevoie de aceste burse in foarte multe cazuri, dar cunosc situatii de elevi din familii monoparentale, dar la care parintele castiga dublu sau triplu fata de alte familii, cred ca si la familiile monoparentale ar trebui stabilit un venit maxim pe familie.
    Poate totusi cineva din minister va sta cateva ore sa analizeze impactul acestor metode de acordare a burselor. Si inca nu se spune nimic de bursele de excelenta olimpica sau inlocuirea lor cu premii, cum se vor acorda? Daca se vor mai acorda.

  17. De când se dau bursele pe bază de HG ?
    Ce treabă are prim-ministru cu asta?

    Il protejează pe David de răspundere ministerială?

  18. Și în acest an școlar vor beneficia de burse sociale, elevi proveniți din familii care realizează venituri, dar nu pe hârtie! Frumos!

  19. Ipocriți ca de obicei.
    Au mutat în cârca școlii criteriile de ,,departajare”
    A se citi austeritate impusă.

    Dirigintele trebuie să îi spună copilului că nu va lua bursă cu media 10, deși colegul lui de clasă va primi.

    Șmecherii cu ghilotina pălmașii cu huiduielile părinților și tristețea copiilor.

    ,, Mulțumim ” MEC

    Ar trebui cerut in octombrie pe legea 544 câți elevi NU au beneficiat de bursă de merit deși aveau medii peste 9.50.

    Sa vedem ce mare economie se face de fapt.

    Cam cât pt 10 microbuze?
    Deca si partidul știe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Regulamentul olimpiadelor și concursurilor școlare a fost rescris de Ministerul Educației după 13 ani: instituția propune prag de calificare la etapa națională cu 50% mai dificil / Subiectele vor fi publicate obligatoriu după probe, iar acestea pot fi și online, doar pe platforme aprobate de minister – proiect

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a lansat luni, 20 octombrie, în consultare publică proiectul de ordin care aprobă noile norme pentru organizarea competițiilor școlare – olimpiade și concursuri – și…
Vezi articolul

Învățământul online în facultăți, criticat de reprezentanții profesorilor și ai Guvernului, care susțin că studenții condiționează trecerea în online ca să nu abandoneze cursurile pentru că lucrează. Hadăr: Un student livra pizza în timpul examenului cu mine la rezistența materialelor

Anton Hadăr, profesor universitar la Politehnică și lider al singurului sindicat ce reprezintă mediul universitar, Alma Mater, spune că studenții, în special cei de la master, preferă să facă ore…
Vezi articolul