Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, a anunțat că decizia coaliției de guvernare a fost să aplice promisiunile făcute la întâlnirile trecute cu sindicatele. Gestul sfidează cel mai mare miting din Educație din ultimii 18 ani, care a avut loc joi în Capitală, cu participarea a 15.000 de profesori și angajați din școli.
„Aici nu suntem la piață și, ca atare, nu operăm cu oferte nici măcar la mall“, a declarat Dan Cărbunaru la briefingul organizat joi seara la Palatul Victoria, după ce a fost întrebat de ce Guvernul prezintă tot oferta făcută cu o zi în urmă, în condițiile în care aceasta a fost respinsă de sindicate și acestea au solicitat o creștere cu 25% a tuturor salariilor din Educație.
Cele mai importante declarații:
„Decizia Coaliției de Guvernare care va fi implementată mâine dimineață vizează închiderea ridicării la nivel maxim pentru veniturile personalului nedidactic a anexei 8 din Legea 153/2017, o masura care vizeaza 55 de mii de oamenii – 9% crestere.
O prima in iunie si una in octombrie de 500 de lei – pentru personalul nedidactic
Pentru 220 de mii de profesori si personal didactic auxiliar – in iunie primă pentru cariera didactică de 1.000 de lei, a doua in octombrie cu 1.500 de lei“.
Discuțiile inițiale care s-au purtat în cursul săptămânii trecute cu reprezentanții sindicatelor vizau majorarea veniturilor personalului nedidactic din anexa opt, la care se adăuga nevoia evidentă de a trata cu prioritate situația debutanților din sistemul educațional.
Unde s-a discutat inițial de această formă de stimulare de premiere atât pentru dumnealor, cât și pentru cei care predau, care lucrează în zone defavorizate, cu un stimul în valoare de 1.000 lei, iată că am ajuns la extinderea acestor formule care vor purta această formă de premiere pentru cariera didactică pentru întreg personalul didactic 220.000 de oameni, care vor primi în total 2.500 lei. Desigur, în paralel, așa cum deja am anunțat, continuând demersurile pe care Guvernul le face pentru a prezenta public și a lansa în discuțiile cu sindicatele și cu toți cei interesați tot ceea ce ține de nou aprile de salarizare. După ce mâine, în condițiile în care anexa 8 este închisă, practic, formele care permit, cel puțin pentru sistemul de din educație, majorări salariale, se va fi epuizat.
Ca atare, este evident necesar ca noile creșteri, noile majorări, așteptate pe bună dreptate de cei din sistemul educațional, să intre în cadrul noii legi a salarizării, care va avea în regim de urgență, devansat față de termenul fixat în cadrul PNRR pentru finalul acestui an decembrie anul curent, în 15 iulie urmând a fi prezentat public și lansat în dezbatere și în analiză pentru a găsi cele mai bune formule, astfel încât, cu prioritate, cei care lucrează în educație să-și regăsească statutul, atât din perspectiva poziției în grilă, cât și din perspectivă financiară, mult mai aproape de ceea ce cu toții ne dorim pentru societatea noastră.
Aceste demersuri, aceste eforturi care care se fac vor fi dublate de faptul că în la data de 1 septembrie, când Parlamentul României își reia activitatea, discuțiile pe noua lege a salarizării să fie purtate cu celeritate pentru a adopta cât mai curând și să avem siguranța că la 01/01/2024 profesorii, educatorii, toți cei care lucrează în sistemul educațional să aibă deja obținute, garantate și date în plată noile drepturi salariale care se vor regăsi în noua lege a salarizării.
Între timp însă, aș vrea să vă prezint o serie întreagă de noi drepturi pe care legile educației care vor intra în vigoare de la 1 septembrie le vor aduce atât pentru cei care lucrează în învățământul preuniversitar, cât și pentru cei care lucrează în învățământul universitar (…).
Reporter: Această ofertă este aceeași ofertă ca în această dimineață, oferta Guvernului, revendicările sindicaliștilor s-au schimbat puțin. Cât mai este dispus Guvernul să discute, să aibă dialog cu acești sindicaliști în timp ce elevii sunt acasă?
Știți, aici nu suntem la piață și, ca atare, nu operăm cu oferte, nici măcar la mall. Guvernul României prezintă măsurile pe care le poate lua, având o susținere financiară verificată, asigurată, consistentă, relevantă. Aș aș putea, dacă dori, să fac trimitere și la alte măsuri, poate din alte registre, de măsuri pe care acest Guvern și le-a asumat în perioade foarte complicate și care au fost la un moment dat interpretate sau discutate. Să spunem, în momentul în care prețul la pompă se spunea în presă, risca să ajungă spre 11, spre 12 lei. Eram departe de a fi ajuns acolo, dar se discuta despre chestiunea aceasta.
Guvernul a intervenit cu acea compensare a prețului la pompă, a ajutat la calmare a pieței, a fost o măsură temporară, e adevărat, care a avut nevoie de o resursă financiară în spate, pe care Guvernul și-a asumat-o împreună cu operatorii de pe piață și care a funcționat în momentul în care tăvălugul creșterii facturilor la energie, la gaze naturale a lovit și țara noastră. Cu o putere de cumpărare în creștere, dar mai mică decât în alte state europene, Guvernul a venit cu măsuri rapid, atât în sprijinul populație, cât și în sprijinul economiei, ajutând să treacă acel val și reușind într-o formă predictibilă și sustenabilă, prin dialog cu toți actorii, să protejeze cetățenii vulnerabili și să ofere companiilor posibilitatea de a respira și de a-și reveni.
Așa am reușit să obținem o creștere economică printre cele mai ridicate din Uniunea Europeană anul trecut și tot așa reușim în acest an să menținem România pe un curs de creștere economică, într-un context de stabilitate care ne permite astăzi să discutăm despre majorări de venituri cu o anumită limită, care este generată de marja în care ne mișcăm și acest lucru ne permite în acest moment să continuăm dialogul cu reprezentanții sistemului educațional cu bună credință, cu argumente, cu resurse concrete pentru a debloca această situație.
În legătură cu ceea ce spuneați privind situația elevilor, vă reamintesc, în paralel, Guvernul României a avut un dialog continuu și susținut, de la cel mai înalt nivel până la nivel tehnic, cu reprezentanții sindicatelor din educație pentru a evita blocajul în care, din păcate, am ajuns acum, sau cel puțin de a surmonta, dar în paralel, am avut întâlniri cu reprezentanții asociațiilor de părinți, cu reprezentanții elevilor. Au venit în fața dvs. încă de marți și am prezentat extrem de transparent preocuparea noastră comună de a aduce cât mai repede copiii și tinerii noștri în clase, împreună cu profesorii lor, cu educatorii lor, cu învățătorii lor.
Ceea ce vreau să vă spun este că problema cu care ne confruntăm acum și care este extrem de reală, are această nevoie de soluționare, are nevoie de deblocare și suntem conștienți că principalul beneficiar al sistemului de educație, care este elevul, care este copilul din România, copiii noștri, Ei sunt cei care suferă în această perioadă. Am spus și voi repeta acest lucru în mod special, copiii care astăzi ar trebui să se pregătească pentru examenele din clasa a 8-a pentru a intra la liceu sau pentru bacalaureat și intrarea în facultate. Astăzi nu pot. Mulți dintre ei, mult prea mulți dintre ei nu pot să-și continue pregătirea, nu pot intra la ore, nici profesorii lor nu îi pot întâlni.
După o perioadă de 2 ani de zile în care pandemia oricum afectat substanțial și nu doar în România, peste tot, acolo unde, din rațiuni de sănătate publică, procesul educațional a fost mutat online s-a oprit, s-au suspendat. Toate aceste perioade au generat o serie întreagă de probleme pe care fiecare zi în plus petrecută în afara clasei, cu siguranță le vom vedea crescând și suntem conștienți de acest lucru. De aceea ne vedem zilnic, de câte ori se poate, de câte ori este nevoie, cu liderii sindicatelor din sistemul educațional, care cunosc cel puțin la fel de bine ca și noi situația generată de greva pe care au inițiat-o, conștienți fiind că doar prin dialog, doar prin negociere putem să găsim o soluție și nu prin blocarea procesului educațional, cum, din păcate, iată, se întâmplă de 4 zile în România.
Articol în curs de actualizare