Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că evaluarea profesorilor titulari la 5 ani nu înseamnă că aceștia dau din nou titularizarea: „Când am propus evaluarea la 5 ani, nu m-am referit că dai încă o dată un examen de titularizare sau ești încă o dată trecut printr-un examen”. Amintim că profesorii titulari vor fi evaluați la fiecare 5 ani, după cum se arată în raportul de diagnostic al educației și cercetării din România.
- Luni, Daniel David a spus că profesorii angajați pe perioadă determinată ar putea deveni titulari automat, după 4-5 ani, dacă sunt evaluați pozitiv de școală. Titularii nu vor mai fi până la pensie, ci cu evaluare periodică din 5 în 5 ani, a propus oficialul.
Acesta a explicat că evaluarea la fiecare 5 ani este una sumativă, cu feedback de la director, colegi și elevi: „La 5 ani luăm feedbackul de la director, de la colegi, de la beneficiari, vedem dacă ai atins standardele minimale. Dacă le-ai atins, e foarte bine, dacă nu le-ai atins, nu te dă nimeni afară.”
„Ai 2 ani în care să intri în programe de training, de dezvoltare profesională, în programe, dacă vreți, remediale pe componenta didactică. Dacă după cei doi ani nu atingi standardele minimale, atunci treci pe poziția de pe nedeterminat pe determinat”, a completat ministrul.
Redăm declarația lui Daniel David în privința evaluării profesorilor:
„În ceea ce privește resursa umană, am spus că sistemul actual de titularizare, după mine, nu mai poate continua în această formă. Sistemul pe care l-am propus seamănă cu ceea ce există și în zona învățământului superior, și în zona cercetării, adică protejăm în același timp și calitatea, și omul. Cum protejăm calitatea? Noi și acum suntem evaluați în fiecare an, în funcție de cum ne realizăm activitățile din fișa postului. Poate nu suntem foarte conștienți de lucrul ăsta, dar fiecare suntem evaluați instituțional, în sistemul public mă refer. (…)
Când am propus evaluarea la 5 ani, nu m-am referit că dai încă o dată un examen de titularizare sau ești încă o dată trecut printr-un examen. Pe lângă evaluările anuale pe care le faci, propunerea pe care am avut-o în minte sau in spiritul raportului este că, la 5 ani, evaluarea este sumativă. La 5 ani luăm feedbackul de la director, de la colegi, de la beneficiari, vedem dacă ai atins standardele minimale. Dacă le-ai atins, e foarte bine, dacă nu le-ai atins, nu te dă nimeni afară. Ai 2 ani în care să intri în programe de training, de dezvoltare profesională, în programe, dacă vreți, remediale pe componenta didactică. Dacă după cei doi ani nu atingi standardele minimale, atunci treci pe poziția de pe nedeterminat pe determinat. Deci nu era vorba de a regândi și a da din 5 în 5 ani examene naționale pentru pozițiile respective. Și am vrut să clarific acest acest lucru”.
Propunerile din Raportul QX pe reforma angajării profesorilor în sistemul preuniversitar:
„În acest moment sistemul de titularizare are avantaje și dezavantaje. Avantajele principale se referă la stabilizarea cadrelor didactice și la flexibilizarea transferurilor în acest cadru. Aceste avantaje trebuie păstrate.
Dezavantajele sunt legate de procedura birocratică a examenului, care, adesea, trebuie repetată prea des de către unii candidați care nu obțin titularizarea și de faptul că pozițiile de perioadă determinată nu sunt protejate prin calitatea actului educațional al celui care ocupă postul și nu se pot transforma în poziții pe perioadă neterminată în baza calității actului educațional al celui care ocupă postul.
În condițiile în care sistemul educațional suferă (și va suferi și mai mult în anumite domenii – ex. științe) de absența cadrelor didactice calificate și de calitate, sistemul actual nu este unul adecvat.
Sistemul propus aici menține avantajele existente, elimină dezavantajele și aduce elemente suplimentare de calitate și descentralizare decizională cu responsabilizarea unităților școlare. Ideea centrală este că pozițiile pe perioadă determinată, care nu sunt rezervate în condițiile legii, se tratează în logica tenure-track, acestea putând deveni poziții pe perioadă nedeterminată în funcție de viabilitatea lor și de calitatea cadrului didactic (evaluată complex de beneficiarii principali!).
Principiile de bază sunt următoarele (vor fi operaționalizate printr-o procedură detaliată a ministerului, unde lucrurile se mai pot nuanța/adapta):
- În etapa I, ministerul organizează anual un examen național pentru licențierea în învățământ.
- Toți candidații care obțin cel puțin nota 7 devin licențiați în cariera didactică, conform legii, și au automat dreptul de a ocupa un post pe durată nedeterminată în sistem. Examenul nu trebuie repetat, admiterea în cariera didactică se face o singura dată.
- Licențiații pot participa ulterior, în orice moment al carierei, la concursurile pentru posturile disponibile, organizate de unitățile școlare. Concursurile se pot organiza la nivelul unității școlare sau într-un centru de concurs care reunește mai multe unități școlare care nu au resursele necesare organizării concursurilor (ex. infrastructură, resursă umană calificată), după o metodologie-cadru care va fi stabilită de minister.
- Toate posturile disponibile în unitățile școlare, pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată, cu normă didactică completă sau cu minimum 50% din norma didactică completă, se anunță public de către minister.
- Posturile libere pe perioadă determinată pot să fie rezervate în condițiile legii sau nerezervate (tenure-track).
- Posturile care nu sunt anunțate ca disponibile la concurs nu se bugetează dacă apar ulterior, decât în situații excepționale (ex. ieșirea legală din sistem, pe perioadă nedeterminată sau determinată).
- Licențiații care obțin post pe perioadă determinată își păstrează postul dacă viabilitatea acestuia este prelungită anual de către unitatea școlară, cu condiția unei evaluări interne pozitive, organizată după o metodologie cadru stabilită de minister.
- Licențiații care obțin post pe perioadă determinată – tenure-track – își păstrează postul pe perioadă nedeterminată, cu acordul unității școlare, în baza unei evaluări interne, organizată după o metodologie cadru stabilită de minister, dacă acesta devine viabil prin prisma criteriilor pentru posturile pe perioadă nedeterminată.
- Cei angajați pe perioadă nedeterminată (titulari) sunt evaluați pe baza unor standarde minimale la fiecare 5 ani. Un calificativ nesatisfăcător pentru cadrul didactic va conduce la parcurgerea unor formări obligatorii gratuite, finalizate cu o evaluare riguroasă – dacă această evaluare nu este trecută în timp de doi ani, contractul nu va mai fi pe perioadă nedeterminată.
- În etapa a II-a, posturile neacoperite în prima etapă de licențiații se scot la concurs și pot participa toți cei care la examenul de licențiere în cariera didactică au luat nota între 5 și 6,99 în ultimii 3 ani, ocupându-le în regim de suplinitori.
- Posturile rămase neacoperite și după etapa a II-a sunt oferite în regim de plata cu ora de fiecare unitate școlară, după o procedură ce va fi stabilită de minister”.
Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România poate fi consultat mai jos:
Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
14 comments
Nu-mi vine sa cred ce vremuri traim…Va distruge sistemul de invatamant. De cand am vazut noile planuri cadru, si vad ca orele mele de matematica se injumatatesc, ma gandesc ca am invatat degeaba toata viata. De ce m am chinuit la titularizare, grade didactice, cursuri peste cursuri…
Și dacă ai un director care nu te dorește în școală pentru că ai ocupat postul în loc să își aducă pila ? Și dacă ai colegi care nu te suportă, pentru că îți faci treaba și nu au ce să îți reproșeze ? Și dacă ești un profesor exigent și implicat, iar părinții și elevii nu te suportă? ….Vei fi catalogat ca fiind cel mai rău și “nașpa” profesor.
Eu fix asta patesc de ani de zile. Sunt un profesor dedicat, serios, responsabil. Sunt spaima colegilor frecatori de menta si a pilelor care chiulesc de la ore. Sunt cel care chiar muncește. Da, sunt si exigent pentru ca imi doresc rezultate de la elevii mei care nu sunt conștienți cat rau isi fac prin delasarea lor. Am si parintii pe cap care vor note mari ca au nevoie de banii de la burse.
Directorul numit de partid dezbina in scoala, creeaza tabere pentru manipulare. Numai unitate nu se poate numi intre colegi. Fiecare banuieste pe fiecare ca ,,toarna” despre celalalt. Asa e manualul de la partid.
Ministrul e total deconectat de la realitatea din scoli. Cine sa ii spuna realitatea? Aia care il perie si ii arata realitatea de la partid?
Eu inteleg ca vine AI-ul si aceasta meserie va disparea. Dar ce vina avem noi? S-au folosit de noi si acum vor la fiecare 5 ani sa ne dea afara.
Bravo! DAR STITI CARE VA FI PARADOXUL? CA VETI DA AFARA PE CEI CARE ISI FAC TREABA SI VOR RAMANE INCOMPETENȚII. ASTA VRETI? SUCCES!
Va distruge sistemul nostru de invatamant.
Domnule Ministru, cum credeți ca va fi evaluat un profesor foarte bun si capabil de către un director care nu îl,,are la inima” pe acest profesor?Din păcate în fiecare școală exista astfel de cazuri. Directorii conduc școala ,gradinitele, ca pe propria moșie, sunt aleși pe viață în funcție, , taie și spanzura” pe cine vor. Da, și cu ajutorul colegilor, subordonații directorului, colegi care știu sa pupa talpasitele sa o ducă bine!
Asta este evaluarea ce se dorește a se face? Vai de noi!
Vai de cei care țineau capul sus și aveau curajul de a.si spune punctul de vedere! Vai de cei capabili care sunt văzuți ca un ,,pericol” pentru scaunul directorului!
Dar daca un profesor are 25 de ani vechime si obtine un feeback prost din cauze medicale, tinand cont ca sunt multe boli profesionale, il ajuta sistemul sa se poata pensiona medical sau devine un rebut?
Stai lin, Oana, eu am avut directoare care m-a apostrofat oarecum de ce predau de la catedra si nu in picioare intr-o perioada in care stateam numai prin spitale cu crize de spate, sciatica. Mi se exacerbau la revenirea in scoala in care nu se dadea caldura din lipsa de bani pentru plata curentului electric. Iarna de iarna 7-8 ore la maximum 10 grade inauntru si -15 afara. Ajunsesem cand m-am lovit la o mana sa-mi fie frica sa nu ma atentioneze de ce copiaza elevii din manual si le explic verbal. De cand sunt profesor nu am vrut sa ies in evidenta cand mi-e rau, cand sunt bolnava, cand ma lovesc. Am facut in asa fel incat am gasit un artificiu sa ma descurc fara sa dau de banuit, iar daca s-a vazut, am zambit si am acoperit cu o gluma buna. Si da. Daca maine nu as mai putea, pentru ca am acumulat multe boli profesionale, sistemul m-ar arunca in strada ca pe-o masea stricata. Nici vorba de sprijin din partea statului.
Acestea sunt doar inepții !!! Nu e normal așa ceva !
Am crezut ca după Deca vom avea un profesionist dar el insistă sa se comporte tot ca un politruc.
Ditamai rectorul sa confunde evaluarea profesionala cu un feedback colegial sau al beneficiarilori la care adaugă aprecierea unui director care nu este ,,polispecializat” este stupefiant. Este un episod foarte trist in istoria educației românești.
Nu mai zic de necunoașterea codului muncii, deciziile anterioare ale CCR, restul legislației in vigoare despre care pare sa nu aibă habar.
Sper ca dl David sa revină cât mai repede cu declarații reparatorii care sa corecteze rapid daunele produse propriei probități academice si a încrederii in Ministrul Educației.
Am râs amar deja în sala profesorală pe tema omului care are cuvintele ”înțelese greșit”. Eu (profesor, dar de fizică) îl evaluez pe colegul de istorie. Sau el pe mine. CUM? Pe bază de impresie artistică? Mai știu și eu ceva istorie și mai știe și dânsul ceva fizică, dar pentru evaluare nu cred că e de ajuns. Nu ne asistăm reciproc la ore, nu avem aceeași bază de cunoștințe, nu ne raportăm la fel la elevi (nici măcar nu suntem în aceeași arie curriculară, unde te-ai aștepta ca elevii să fie percepuți cumva la același nivel – când înțeleg matematică se pricep și la științe, de regulă, dacă sunt buni la română se descurcă în general și la celelalte discipline umaniste).
Dacă doi profesori în aceeași școală nu pot evalua obiectiv activitatea celuilalt, cum o face un părinte? Cum o face elevul, care e direct afectat de activitatea respectivă, dar ca om de format, nu ca evaluator!
David încearcă să scape de prostioara cu evaluarea la fiecare 5 ani (CIM e fie pe perioadă determinată, fie nedeterminată, nu nedeterminată cu clauze. Dacă omul nu e bun în profesia sa există DEJA mijloace de evaluare și corectare sau îndepărtare din funcție, doar că ce să vezi… ministrul nu le cunoaște și/sau nu le-a aplicat niciodată din motive. (Putem presupune ce fel de motive, după faza cu inspectorii generali care-ar trebui să fie numiți politic, deși IS ar trebui să dispară conform legii noi.)
Deci sper ca în discuțiile despre noul guvern să terminăm cu poveștile despre oameni nemuritori pe post numiți politic (mai exact ministrul minune David care dezamăgește cu fiecare interviu zilnic pe care-l dă) și poate găsim pe cineva care chiar știe despre ce vorbește și căruia nu-i place doar să se audă vorbind.
cum știe colegul daca eu am atins standarde minimale că el nu vine la ora mea?
hai sa facem sa fie …
Scopul rrau este acela de a controla politic profesorii. Pentru ca oamenii ăștia nu se supun nimanui.
Oamenii acestia sunt deja controlați politic. S-a vazut clar la greva când in aceeasi scoala erau 2 tabere. Una a directorului si alta a celor care mai aveau ceva verticalitate.
Feedback-ul este totdeauna subiectiv.
Evaluarea profesorilor pe baza de feedback si nu pe baza realista, cu indicatori de progres, de rezultat si de impact inseamna nimic mai mult ca-i lasi pe profesori la cheremul simpatiei sau antipatiei directorilor, colegilor si elevilor (care pentru o nota mica iti trag un feedback de faci AVC).
CALITATEA in educatie se masoara altfel.
Cu ani in urma MEN si CNFPA a realizat un proiect national pe tema calitatii in educatie. Eventualy, expertii de azi sa consulte expertii din acel proiect (azi unii sunt sigur pensionari) sau macar sa citeasca ce s-a produs in acel proiect!