Cîmpeanu a vorbit din nou despre pilotarea unei testări standardizate digitale la Bacalureat și Evaluarea Națională: Rezultatele acestor teste rămân proprietatea Ministerului Educației și de pe platforma educațională vor fi transferate pe serverele ministerului, care sunt găzduite de STS

1.310 vizualizări
Foto: © Aleksandr Proshkin | Dreamstime.com
Ministerul Educației mai are de gând o pilotare de testare standardizată pe lângă cea anunțată deja în 329 de școli. De data aceasta este vorba de o pilotare standardizată și digitalizată a examenelor naționale de Bacalaureat și Evaluare Națională, a reiterat luni ministrul Sorin Cîmpeanu la Digi24. El a explicat că notele primite de elevi la pilotare, chiar dacă aceasta va fi făcută de o firmă privată, sunt proprietatea ministerului și vor fi transferate în serverele Ministerului Educației, care sunt găzduite de STS.

„Dacă proiectul va fi de succes, ne gândim la extinderea acestei standardizări a evaluării, coroborat cu administrarea digitală, extindere până la generalizare. (…) Ministerul Educației, în același tip de colaborare, va încheia un alt acord de parteneriat pentru anul 2022, deci limitat în timp, pentru ca Evaluarea Națională și Bacalaureatul, în două județe pilot din România, să se deruleze în aceeași manieră standardizată și digitalizată. Pentru asta avem nevoie de parteneriat cu profesioniști în educație, autorități publice sau instituții private. În ambele cazuri sunt zero. Încă o precizare importantă, rezultatele acestor teste rămân proprietatea Ministerului Educației și de pe platforma educațională vor fi transferate pe serverele Ministerului Educației care sunt găzduite de către STS”.

De altfel, Cîmpeanu a mai spus asta în cadrul conferinței lansării raportului național privind literația. „La nivelul unui județ să avem o evaluare informatizată, digitalizată, standardizată până la un anumit nivel pentru Bacalaureat, și într-un alt județ pentru Evaluarea Națională. Asta va presupune scanarea lucrărilor și pot să vă spun că avem deja echipamente pentru centrele de examen din aceste județe”, a declarat atunci Cîmpeanu. Mai multe detalii aici.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a venit cu o propunere pentru evaluarea standardizată digitală, „pentru început la nivel pilot pentru elevii claselor I-VII și mai apoi IX-XI, fără elevii din clasele terminale” pe care a înaintat-o companiei Brio, platformă ed-tech de măsurare a performanței educaționale. 

Potrivit ordinului de ministru publicat în Monitorul Oficial, „la nivelul fiecărui județ/sector al municipiului București, pilotarea evaluării standardizate se va organiza în câte 7 unități de învățământ, incluzând unități de învățământ cu profil pedagogic”. Mai multe detalii aici.

Amintim că, în vara anului trecut, ministrul Educației anunța că din acest an va introduce evaluarea standardizată, în contextul în care „sunt încă profesori care fac abstracție de faptul că s-a schimbat programa și predau în continuare așa cum știu ei”.

Întrebat de Edupedu.ro, în luna ianuarie a acestui an, ce se întâmplă cu evaluarea standardizată la examenele din acest an, evaluare anunțată de ministrul Educației din septembrie, Radu Szekely a adus următoarele precizări: „Evaluarea standardizată la Bacalaureat și Evaluarea Națională se poate face relativ ușor, cu o bancă de itemi obiectivi și corectare digitalizată. Dar e doar un prim pas mic până la a avea o evaluare standardizată care să ajute procesul de învățământ, nu doar să facă evaluare sumativă la final de ciclu. Pentru asta se lucrează la standarde de evaluare pe discipline pentru gimnaziu, care durează o vreme până a fi gata. Dar da, la examenele din vară va exista o pilotare a standardizării evaluării și corectării digitalizate. Cel mai probabil vor fi 3 județe în care se va pilota”. Mai multe detalii aici.

Ce înseamnă test standardizat

Dragoș Iliescu, profesor universitar și expert internațional în testare, declara pentru Edupedu.ro pe 9 iulie că „un test standardizat este orice test care este administrat și scorat într-o manieră constantă – identic pentru toți cei evaluați, adică standard sau ”standardizat”. Orice test care oferă tuturor elevilor testați aceleași întrebări, în aceeași ordine, în aceleași condiții, cu aceleași limite de timp, cu aceeași scorare [corectare, evaluare, notare a lucrărilor de examen – N. Red.] etc. este un test standardizat.

Așadar, testul standardizat poate fi orice test care se supune acestei definiții – deci poate până la urmă să fie și un test oral sau cu răspunsuri scrise, elaborate de elevul testat etc. Deci e clar că fel de fel de teste pot fi ”standardizate” pe baza acestei definiții – totuși, termenul este de regulă utilizat asociat cu testări de tip grilă, administrate în condiții de examinare cu miză înaltă unor populații largi de elevi.

Testele standardizate asigură un anumit nivel de calitate a măsurării – de validitate (acoperire corectă a domeniului de competențe educaționale testat) și fidelitate (lipsă de eroare în măsurare) – nivel de calitate care este de regulă stabilit prin studii de validare realizate anterior aplicării testului în situații de decizie. Testele standardizate fac așadar eforturi pentru a asigura validitatea și fidelitatea nu doar a conținutului testului (itemilor), ci și a scorării răspunsurilor.

Iar una din probleme intervine, evident, la momentul în care ca parte a acestor eforturi încerci să te asiguri că scorarea este uniformă sau ”standardizată” – căci observi rapid că scorarea de către specialiști (de exemplu, profesori) poate atrage după sine eroare. Pentru a evita acest lucru, testele standardizate conțin de regulă itemi cu răspunsuri pre-codificate, i.e., ”tip grilă”.

De asemenea, pentru a crește calitatea evaluării, de regulă testele standardizate includ un număr mult mai mare de itemi, care acoperă complet teritoriul competenței evaluate (adică se asigură că sunt testate toate componentele programei), atât cu itemi simpli, cât și de dificultate medie sau mare”.

  • Explicațiile lui Dragoș Iliescu veneau în contextul în care ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, anunța la începutul lunii iulie 2021 că pregătește modificări radicale în corectarea lucrărilor de la examenele naționale și în evaluarea rezultatelor, începând de anul viitor, după ce la Evaluarea Națională 2021 au fost depuse peste 20.000 de contestații.

Foto: Aleksandr Proshkin | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


4 comentarii
  1. Dupa inventia lingvistica numita ‘literatie’, in text mai apare o inventie: ‘scorare’.
    Atat de multa inventivitate, intr-o singura fraza. Pana si academicienii care au adus ultimele modificari DOOM pot fi invidiosi.

  2. In primul rand, cuvantul literatie nu exista in limba romana. Este o traducere de tipul library=librarie, a ‘savantilor’ brio. Este, de fapt, o abordare habarnista a englezescului ‘literacy’, care nu inseamna altceva decat… alfabetizare.
    Iar raportul privind alfabetizarea, la nivel mondial, exista. Spune ca in Romania, nivelul de ‘literatie’ (scuze, alfabetizare) este pe la 98%.
    Necazul este ca, pe langa ‘literacy’, exista si ‘illiteracy’. Adica, evident, analfabetism. Cu ‘iliteratia’ (termen inventat, dar sta bine langa ‘literatie’) stam bine: doar 2%. Dar, ca-n reclame, asta nu-i tot. Pentru ca mai avem si ‘functional illiteracy’, adicatelea taman analfabetismul functional, care se refera la cei care, desi sunt contabilizati printre cei 98%, nu sunt capabili sa foloseasca abilitatile de baza pentru propria-i dezvoltare.

    Necazul este ca aceasta firmulita cu nume de inspiratie finlandeza baga in aceeasi oala doi termeni: ‘literacy’ si ‘numeracy’. Sunt curios: oare ‘numeracy’, daca devin constienti de acest termen, se va transforma in numeratie? Ar fi aberant, dar perfect logic pentru nivelul lor.

    In fine, toata aceasta poveste se potriveste cu perspectiva asupra educatiei pe care a gandit-o legea 1/2011, si incadrarea demersului intr-o lume ‘politically correct’. Pentru ca, intr-un final, testarea standardizata nu este decat o incercare de tipul ‘one size for all’, atat de frumos exprimata in vechiul, dar clasicul videoclip Pink Floyd: Another brick in the wall.

  3. De ce nu instaleaza STS o platforma gratuita cu teste grila precum Moodle sau Sakai? Ce nevoie era de acest Brio? Ce inovatie aduce Brio?

  4. >>sunt proprietatea ministerului
    Ce vorbesti Franz?

    Campeanu ar trebui sa explice clar pe unde ajung aceste date si care este scopul acestor teste. Parintii ar trebui sa-si dea acordul explicit pentru prelucrarea datelor de catre o firma privata. Datele ar trebui pseudo-anonimizate.

    Povestea cu proprietatea ministerului (sic!) este o prostie. De cand sunt datele unui om proprietatea altcuiva?

    >>evaluare informatizată, digitalizată, standardizată
    O fi sau informatizata sau digitalizata? Am dubii ca este standardizata. Daca ar fi fost standardizata elevii ar fi primit rezultatul pe loc dupa scanarea lucrarii.

    Erorile vor fi aceleasi. Singura problema rezolvata este ca profii nu vor mai colabora la corectare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

BREAKING Monica Anisie: La momentul acesta, rata la nivelul municipiului București este de 2,69, deci nu s-a trecut peste pragul de 3. Se trece în scenariul roșu dacă mai multe zile există pragul de 3, rata de infectare la nivel de localitate

La momentul acesta, rata de infectare cu noul coronavirus la nivelul municipiului București “este de 2,69, deci nu s-a trecut peste pragul de 3. Prin urmare, noi, la momentul acesta,…
Vezi articolul

SNSPA anunță formarea consorțiului Universitatea Europeană de Științe Sociale, împreună cu universități din Franța, Germania, Ungaria, Italia și Suedia

SNSPA formează consorțiul numit Universitatea Europeană de Științe Sociale, alături de șapte universități din Franța, Germania, Ungaria, Italia și Suedia, anunță instituția de învățământ superior. Aceasta este a treia universitate…
Vezi articolul

Drept la replică. Senatorul Ștefan Pălărie revine asupra declarațiilor sale și susține că decizia de a funcționa în format online/fizic a unei unități de învățământ trebuie descentralizată la nivelul fiecărei unități

Ștefan Pălărie reacționează după ce Edupedu a scris că senatorul USR propune ca, în cazurile în care rata de incidenţă COVID-19 depăşeşte 6 la mia de locuitori, colectivul de părinţi…
Vezi articolul