Cinci fișe didactice explicate de profesorii care le-au aplicat la clasă, plus reacțiile elevilor și sfaturi practice pentru profesorii care vor să încerce să discute despre viață, alegeri bune și bani după metoda LifeLab, cu peste 400 de materiale gratuite – VIDEO

Foto: Edupedu.ro

Zeci de profesori s-au întâlnit pe 23 septembrie 2025 la ZBOR Hub Constanța pentru un eveniment LifeLab dedicat educației financiare aplicate în mod interdisciplinar și transdisciplinar, cu exemple concrete de lecții desfășurate la clasă. Într-un cadru superb de toamnă, la 100 de metri de faleza Cazinoului din Constanța, Zbor HUB a devenit un spațiu al ideilor și al inspirației pedagogice. Profesorii au vorbit cu sens și miez despre cum educația financiară poate deveni parte firească din orice disciplină – de la limba română și matematică, până la istorie, educație timpurie și informatică.

Evenimentul a fost organizat în cadrul programului național LifeLab, dezvoltat de BCR prin Școala de Bani, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Constanța.

VIDEO Lansare Lifelab by BCR ediția a IV-a: cinci exemple concrete de integrare la clasă a educației financiare, aplicate în mod interdisciplinar și transdisciplinar de profesorii care au creat fișe pe Lifelab.ro

Din grădiniță până la liceu, educația financiară devine, prin LifeLab, o formă de a-i învăța pe copii și adolescenți cum să ia decizii, cum să diferențieze între nevoi și dorințe, ce înseamnă să economisești sau cum poate matematica să te ajute în viața reală, au spus cadrele didactice și organizatorii, împreună.

„Nu este vorba neapărat despre a avea. Este vorba despre a fi. Să fim noi un model și să-i ajutăm pe cei mici să devină adulți conștienți”, a spus în deschiderea evenimentului Nicoleta Cernat, profesor de educație timpurie la grădinița Școlii Gimnaziale nr. 23 „Constantin Brâncoveanu”, Constanța.

Ciprian Ittu, profesor de matematică și director la Școala Gimnazială nr. 1 Poiana Mărului, una dintre școlile-pilot ale programului, a explicat cum a transformat o lecție de informatică într-o simulare de economisire pentru copii, pornind de la un simplu calcul: dacă o familie renunță la o cheltuială lunară inutilă de 1.000 lei și o direcționează către economii pentru copil, până la majorat se pot strânge peste 200.000 de lei. „La matematică nu mă mai lovesc de întrebarea clasică: și la ce-mi folosește?”, a spus profesorul.

Magdalena Baciu-Iacob, inspector școlar și profesor de istorie-geografie, a adus în discuție responsabilitatea fiscală și înțelegerea mecanismului taxării, cu un exercițiu despre cum contribuie fiecare elev, simbolic, la bugetul casei – „pentru că așa funcționează un stat”.

Valentina David, director și profesor de Limba română, a transformat personajul Popa Tanda într-un model de antreprenoriat și perseverență: „Educația financiară nu e despre bani. E despre răbdare, despre judecată dreaptă, despre sărăcie, despre cum ieși dintr-o situație grea. Și despre cum îi pregătim pe copii să se descurce în viață.”

Mihaela Emilia Rusca, profesor învățământ primar la Școala Gimnazială „George Coșbuc” din comuna 23 August, le-a povestit colegilor de cancelarie veniți din mai multe județe cum i-a ajutat pe copii să recunoască monedele și bancnotele, să discute despre valoare și responsabilitate: „Opa, doamna, da, ăștia sunt bani! Cam peste tot avem nevoie de bani, cam toate costă”. A folosit fișa „Banii clasei noastre”, care poate fi descărcată de mai jos:

Claudia Oprescu, coordonator al programelor LifeLab și Școala de Bani la BCR, a reamintit că ediția a IV-a a LifeLab înseamnă o extindere a conținuturilor și instrumentelor disponibile pe platformă, dar și o rețea de 40 de ambasadori activi în toată țara, care sprijină colegii profesori cu formări, idei și exemple concrete. Ambasadorii sunt selectați pe baza experienței în aplicarea la clasă a fișelor din platformă și a implicării în formarea altor cadre didactice.

Adina Roșca, expert educațional și coordonator dezvoltare resurse educaționale LifeLab, a prezentat în detaliu structura lecțiilor transdisciplinare, iar conf. univ. dr. Laura Mina Raiu (ASE București), coordonatoarea dezvoltării comunității LifeLab, a vorbit despre nevoia de a integra educația financiară în formarea atitudinilor și competențelor pentru viață.

Lecțiile LifeLab prezentate la eveniment au inclus activități despre troc, recunoașterea monedelor, economia în familie, înțelegerea procentelor și gestionarea resurselor. Totul a fost construit cu resurse gratuite din platforma www.lifelab.ro, create de profesori pentru profesori, în acord cu programa școlară și conectate la realitatea cotidiană.

Totodată, profesorii pot participa și la concursul național LifeLab, structurat în 3 etape, cu premii în vouchere eMag pentru cele mai bune activități educaționale care folosesc fișele LifeLab la clasă. Concursul este deschis tuturor cadrelor didactice care își creează cont pe platforma LifeLab și încarcă cel puțin o activitate desfășurată pe baza materialelor disponibile.

Webinarii gratuite pentru profesori

Profesorii interesați pot accesa resurse gratuite și sesiuni online disponibile pe platforma LifeLab.ro. Printre acestea se numără webinariile:

VIDEO Programul LifeLab a lansat a IV-a ediție, cu 40 de ambasadori din toată țara și o serie de webinarii gratuite pentru profesori. Noul sezon aduce conținut extins, activități interdisciplinare și un nou concurs național cu premii, pentru cadrele didactice care aplică fișele LifeLab la clasă
Citește și:
VIDEO Programul LifeLab a lansat a IV-a ediție, cu 40 de ambasadori din toată țara și o serie de webinarii gratuite pentru profesori. Noul sezon aduce conținut extins, activități interdisciplinare și un nou concurs național cu premii, pentru cadrele didactice care aplică fișele LifeLab la clasă
Eveniment fizic pentru profesori, la Iași, pe 21 octombrie, de la ora 11:00 – profesori din mai multe județe prezintă lecții interdisciplinare gata de aplicat la clasele primare, în gimnaziu și liceu, create în programul LifeLab.ro / Înscrieri deschise
VIDEO Elevii mei discutau despre câți bani câștigă Mbappé, dacă Ronaldo are mai mulți bani decât Messi și oare cum îi investesc / Secvențe de lecție, inspirate de life-lab.ro, pentru învățământ primar, de la profesoarele Laura Cristea, Angelica Negrea și Teodora Novac
VIDEO Educația financiară e oriunde, oricând și nu e doar despre bani / Valentin Bucur, ISJ Brașov: Mi-am făcut cont pe Life-lab.ro. Fișele sunt structurate foarte bine, pentru toate nivelurile și disciplinele, elevii învață despre viață
Educația financiară – abordată „transversal” în proiectul planurilor-cadru pentru liceu, la economie, matematică și în „zona descentralizată”, spune ministrul Daniel David / Locul ei – „în acele competențe personale, sociale și antreprenoriale” 
VIDEO Peste 90% dintre profesorii pe care i-am întrebat au spus că materialele acestea ar trebui folosite de toate cadrele didactice – Nicoleta Deliu Pașol despre instrumentele educaționale care pot fi descărcate gratuit de pe Life-lab.ro
Predarea transdisciplinară a noțiunilor practice, din realitatea de zi cu zi, la Școala Gimnazială „Bogdan Vodă”, Câmpulung Moldovenesc – Profesoara Maria Mocriciuc: Părinții sunt încântați de ceea ce copiii spun sau fac acasă, observă că atitudinea și comportamentul lor față de bani s-au schimbat
VIDEO Trebuie să respectăm banul pentru ca el să poată să vină la noi – lecția model predată elevilor săi de profesoara Andreea Ilie, de la Colegiul Economic Suceava / Elevă: Pe mine cel mai tare mă pasionează și mă interesează să știu când să vând, cum să investesc, când să cumpăr
VIDEO Profesoara Andreea Claudia Andrieș, de la Colegiul Economic din Suceava: Informațiile acestea nu sunt limitate doar pentru elevi și cred că toată lumea are de învățat ceva, inclusiv noi, profesorii. Este un „must have”, cum spun tinerii, să știe cum să-și gestioneze finanțele în așa fel încât banii „să vorbească” pentru ei în mod plăcut
VIDEO Fast fashion la liceu. Fișă de lecție și teme de discuție captivante pentru clasa a XII-a, de la profesoara Florentina Sfichi pentru toți colegii cadre didactice / Gabriel Muntean, elev: Mi-ar plăcea să învăț la liceu cum să mă descurc la facultate, pentru că sunt sigur că o să-mi fie foarte greu
VIDEO Cum pot să fac cât mai mulți bani? – întrebarea lui Paul pentru profesorii săi / În școlile implicate în proiectul LifeLab, elevii află mai multe despre bani și despre situații reale de viață
DESCARCĂ Fișe cu secvențe de lecție pentru clasele primare / Profesoara Ionela Leonte: Am adoptat această tehnică pentru a face mai plăcută și mai pe înțelesul copiilor terminologia aceasta bancară – video
VIDEO Dacă permanent vom face lucrul acesta, sigur că va fi un plus pentru educația copiilor – Aurica Chidoveț, profesor pentru învățământul primar la Școala Gimnazială Mitropolit „Iacob Putneanul” din Putna, județul Suceava
VIDEO Cum să menții atenția elevilor la clasa pregătitoare o oră întreagă – metodă inter și transdisciplinară / Profesoara Corina Dudilă: Am fost plăcut surprinsă să aflu că au foarte multe informații legate de bani / Profesoara Carla San: Acest curs m-a ajutat și pe mine să îmi sedimentez anumite cunoștințe și să le pot preda mai departe
VIDEO Implicarea elevilor crește la orele de Limba și literatura română, atunci când discutăm despre bani, spune profesoara Alexandra Dălălău, de la Școala Gimnazială Sâncraiu de Mureș, școală LifeLab 2024
VIDEO Nu putem lăsa hazardul să ne conducă în viața noastră. Altminteri am fi niște bărci purtate de valurile mării acesteia agitate în zone necunoscute – profesorul Ioan Streza de la Colegiul Național „Radu Negru” Făgăraș, despre cum face educație financiară inclusiv la disciplina Istorie
VIDEO Mihai Boș, profesor de Matematică: Nu mergem pe conținuturi din manuale, trebuie să formăm competențe, iar acestea se pot forma prin conținuturile alese de noi
VIDEO Discuții aplicate și utile despre bani, la ora de Informatică. Fișă cu secvență de lecție pentru clasa a VII-a: structura liniară în Turbo Pascal – descarcă fișe pentru toate disciplinele și ciclurile de studiu
VIDEO Un coș plin cu mere, material didactic la clasa a IV-a / Director: Este o secvență pe care o putem integra la orice disciplină, validă atunci când tu, dascălul, rezonezi cu nevoile copilului
VIDEO Ultima noapte de cheltuială, lecția predată la clasa a XI-a pe care orice profesor o poate aplica – descarcă fișa / Daniel Burlacu, directorul Liceului Tehnologic Ciorani: Foarte mulți elevi își doresc foarte mulți bani rapid, fără să știe ce presupune parcursul acesta
VIDEO Implicarea tuturor elevilor din clasă în activități care le formează și testează competențe transdisciplinare, cu situații de învățare multiple, realizată de profesoara de limba engleză Simona Ciornei, de la Școala Gimnazială Bucșoaia
Exit mobile version