Daniel David: Am încercat să avem programe mai aerisite la liceu. Sper că profesorii să înțeleagă că acea măsură cu 25% din timpul alocat fiecărei discipline pentru activități remediale reduce presiunea și asupra lor

9.118 vizualizări
Foto: Cristian Nistor / Agerpres Foto
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că „am încercat să avem programe mai aerisite” în noul curriculum de la nivelul liceului. Acesta a vorbit și despre orele aflate la dispoziția cadrului didactic și a afirmat că „acea măsură cu 25% din timpul alocat fiecărei discipline pentru activități remediale reduce presiunea și asupra lor”. Declarațiile au fost făcute pentru Radio România Actualități.

„În noul curriculum, de exemplu, de la nivelul liceului, am încercat să avem programe mai aerisite, uneori, cum se spune, less is more, adică mai puțin poate să însemne mai mult, dacă faci lucrurile relevant și duci conținuturi relevante”, a spus Daniel David.

Ministrul Educației și Cercetării speră ca profesorii să înțeleagă că 25% din timpul alocat unei discipline pentru activități remediale reduce presiunea „și asupra lor”. „Acum, dacă ai 25% din timp pentru copii, poți să interacționezi într-o manieră mult mai plăcută, cu sens, cu semnificație”, a precizat Daniel David:

„Și sper că profesorii să înțeleagă că acea măsură cu 25% din timpul alocat fiecărei discipline pentru activități remediale reduce presiunea și asupra lor, că, până acum, timpul era la dispoziția profesorului, dar foarte mulți erau focalizați tot pe lecții și pe conținuturi noi. Acum, dacă ai 25% din timp pentru copii, poți să interacționezi într-o manieră mult mai plăcută, cu sens, cu semnificație, astfel încât procesul educațional să fie nu doar eficient, ci să se desfășoare și într-un cadru cât mai plăcut, fără un preț suplimentar”

Din anul școlar 2025-2026, planificarea orelor pentru gimnaziu și liceu se va face ținând cont că 25% din numărul total de ore al unei discipline reprezintă activități remediale, de consolidare, fixare, aprofundare, precum şi de transfer al competenţelor în viaţa de zi cu zi, în funcție de nevoile şi interesele reale ale elevilor, precum şi de specificul clasei/grupului, potrivit Ministerului Educației și Cercetării.

Reforma programelor școlare pentru liceu

Pe 3 septembrie 2025, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că lucrările comisiilor de specialitate au început, după constituirea echipelor de lucru. „(…) Sunt 1.500 de specialiști și am încercat să construim echipele cu oameni din mediul preuniversitar, învățământ superior și din cercetare. (…) Sper ca la finalul anului să avem o variantă pe care să o putem prezenta public”, a declarat oficialul la Euronews România, în emisiunea România lui Vitalie.

Pe 26 iunie 2025, au fost publicate în Monitorul Oficial noile planuri-cadru pentru liceu, prima schimbare structurală a curriculumului liceal din ultimii 20 de ani. Acestea stabilesc disciplinele și numărul de ore alocat fiecărei materii. Următorul pas este tocmai elaborarea programelor școlare, ce vor trebui finalizate până în noiembrie 2025, pentru ca la final de an să fie lansată licitația pentru manuale.

De ce este importantă reforma curriculară

Prima generație de elevi care va începe liceul după noile programe este cea care intră la liceu în septembrie 2026, urmând să susțină Bacalaureatul în 2030 după o nouă structură curriculară. Reforma are ca scop sincronizarea curriculumului liceal cu cel gimnazial, reformat în 2016, și reducerea decalajelor semnalate constant de profesori și organizațiile educaționale.

„Pariul meu este reducerea analfabetismului funcțional și creșterea participării la Bacalaureat. Dacă facem această schimbare curriculară și o implementăm din 2026, peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă”, declara ministrul Daniel David în iunie.

  • Reforma curriculară a fost ratată pentru elevii care au făcut clasa pregătitoare și au început gimnaziul în 2016 pe un curriculum nou, centrat pe competențe, nu conținuturi, așadar în primele două cicluri de învățământ. Ei ar fi trebuit să continue cu noi planuri-cadru și programe și la liceu, în 2020-2024, dar reforma lor curriculară a fost amânată de miniștri politicieni.
  • În schimb, în fiecare toamnă, profesorii de liceu au primit cu câteva zile înainte de începutul cursurilor „repere metodologice”, adică ghiduri în care au sugestii cum să armonizeze la clasă programa școlară din gimnaziu cu cea nereformată din liceu de două decenii.
  • Bacalaureat nou în 2030. La ce materii va fi examenul, în funcție de filieră, profil și specializare: la uman-filologie, prima probă obligatorie a profilului va fi o limbă străină, în loc de istorie.
Citește și:
În anul școlar 2025-2026, profesorii de Matematică vor utiliza 25% din numărul anual de ore pentru activități de remediere, consolidare, aprofundare și performanță – scrisoare metodică. Aceste ore se vor planifica explicit, în corelare cu diagnosticul inițial şi progresul elevilor
OFICIAL Din anul școlar 2025-2026, toți profesorii de gimnaziu și liceu vor aloca 25% din numărul de ore predate pentru activități remediale, de consolidare, fixare și transfer al competențelor în viața de zi cu zi / Inspectoratele școlare vor monitoriza planificarea profesorilor
Instrucțiune a ministrului Educației. Din anul școlar 2025-2026, toți profesorii de gimnaziu și liceu vor aloca 25% din numărul total de ore al disciplinei predate pentru activități remediale, de consolidare, fixare și transfer al competențelor în viața de zi cu zi / Cum se va face evaluarea acestor ore


12 comments
  1. Să mori de râs nu alta. Săracul copil, să înțeleg că toată materia din care a dat lucrări a fost predată într-o singură oră/ zi. Ce profesori, auzi tu la el să mai și corecteze lucrările, câtă răutate din partea profesorilor.
    Eu zic să se desființeze școala și așa mulți se duc degeaba acolo se pare că și foarte mulți părinți au fost degeaba dacă au fost.
    Și apoi prostul se plânge că nu îl angajează nimeni că nu are ce mânca, că este grea munca.
    Voi ăștia care vă plângeți de școală că este mult de învățat că este greu, mai bine vă tirați în străinătate să scăpăm de voi. Să nu uitați să luați și politicienii cu voi în special pe David.

    1. Modul de exprimare, spune totul. Eu am prezentat o realitate. un copil de clasa a 7-a munceste 55-60 de ore/saptamana. Ce parere ar avea orice lider de sindicat daca asta s-ar intampka unui adult?
      La cate interviuri am participat, de ambele parti, nu am intrebat si nu am fost intrebat:
      – care sunt insulele din Asia, tipurile de soluri din padurile asiatice, care sunt raurile si fluviile din Asia etc.
      – care sunt diferentele dintre nervii cranieni si cei care pornesc din coloana. Care sunt micsti, care sunt senzoriali si care sunt motori. etc….
      – daca 2^2021 + 2^2020 +…2^0 este divizibil cu 7
      Si exemplele pot continua.
      Scoala romaneasca se inspira din est. Si da, educa copii sa devina muncitori calificati si disciplinati. Sa slujeasca in companiile copiilor crescuti in vest, sau partidului, dupa caz.
      Oare asta ne dorim? Nu ar fi mai bine sa-i invatam CUM sa gandeasca, in loc de CE sa gandeasca?

  2. Stai linistit, ne-am prins… Remediale= nu mai exista corigente, pt ca 1. Le-ati pus, de ani de zile, cand profii sunt in concediu, cu scopul pedepsirii lor 2. Daca ai facut remediale „corect”, cum e elevul total dezinteresat corigent…? Deci, profesori umiliti si luati in vizor. Multumim partidului, pardon, partidelor!

    1. mai rău.
      De câțiva ani corigențele sunt foarte repede după încheierea școlii.
      Deci nu e fizic timp sa apară vreo evoluție a elevului. Dar profesorul trebuie să facă N variante de întrebări și să accepte să se prostitueze că să-l treacă la cererea direcțiunii.
      Mai bine îl lasă să treacă și aia e …

  3. Asteptam cu interes si aerisirea programelor si orelor si la gimnaziu.
    In clasa a 7-a avem 20 de discipline. La toate trebuie note si la toate se dau teste cumulative.
    Saptamana trecuta:
    – test la geografie (Asia: toate marile, insulele, peninsulele, muntii, podisurile, fluviile, tipurile de clima, tipurile de paduri si fauna. 17 pagini de caiet, de denumiri asiatice)
    – test la fizica
    – test la chimie
    – test la latina
    – test la engleza.
    Toaaate testele CUMULATIVE.
    La toate materiile se intra adanc la nivel de de specializare.
    Toate testele corectate la nivel extrem de severitate.

    Am invatat cu el 25 de ore, inclusiv sambata si duminica. Pe langa cele 33 ore de la scoala. de 4 saptamani abia s-a atins de calculator.
    Singurul lui timp liber este drumul de la scoala acasa.
    Pe drumul de acasa la scoala mai repetam, pentru teste.

    Oare in tot acest sistem se gandeste cineva si la copii?

    Sau ne gandim numai sa aiba toata lumea normele acoperite?

    Eu ca parinte responsabil si implicat salut aceasta initiativa a domnului ministru.

    Sper doar sa apuce sa termine ce a inceput, inainte de a fi mazilit.

    Toata stima!

      1. Dacă din tot ceea ce a publicat respectivul dvs. ați înțeles doar un detaliu nesemnificativ în legătură cu subiectul, chiar îmi pare rău! Este o problema ca are aceasta posibilitate? Poate școala copilului este mai departe de domiciliu, iar transportul în comun nu este disponibil. Este foarte bine se duce la școală și învață. Doar nu asta vrem sa promovăm?

    1. Nați câmpii.

      Vrei să se facă numai română și matematică la scoala, dacă s-ar putea să fie numai matematică ar fi perfect.

      Unul nu vă plângeți că la matematică se face în clasa a 7-a ce se făcea la sfârșitul clasei a 8-a și într-a 8-a se face materie de liceu din a doua jumătate a anului…

      Copiii au nevoie de toate orele nu toți se fac ingineri, programatori sau doctori că așa vor părinții ca tine.
      se numește școală generală pentru că se pun niște baze generale.

      și dacă ar fi învățat fi-tu la fiecare oră, cum e normal, nu stătea o lună să tocească in weekendurile dinaintea testelor și în rest să facă numai română, matematică și meditații la greu, că numai alea sunt ‘importante’ nu mai debitai prostiile astea pe aici. Orice nu-ți convine, gata! E de expert. E materia ca să aibă nu știu cine normă. Ia-l sin școală și fă tu matematică acasă cu el.

  4. Aerisite?! Miroase a naftalină pe la limba română, elevii de la tehnologic, între altele, nu mai învață despre curentul electric alternativ la fizică, niciodată pe parcursul liceului (adio viitori electricieni!), matematica e un talmeș-balmeș…

    Ca să nu mai vorbim că au trecut drept colaboratori la redactarea acestor programe oameni care n-au mai fost contactați niciodată, nu știe nimeni cine a lucrat de fapt la ele!

    DEMISIA, DAVID!!

  5. Si noi speram ca el sa înțeleagă ca așteptam o singura declarație.

    Cea in care își anunță DEMISIA!

  6. ore remediale sunt mari consumatoare de energie; tov. min. dr. psiho nu poate înțelege, sau este exprimare nefericită, „lor” referindu-se la ore.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like