Daniel David: Un profesor care nu recunoaşte că în anumite părţi din cursul pe care-l prezintă, un student ar putea să ştie mai mult decât el, cred că greşeşte

19.481 de vizualizări
FOTO: Captura Digi24
Diferența între un student și un profesor „nu mai este de cunoaştere, ci de modul în care folosim cunoaşterea, unde o căutăm, cum o filtrăm, cum facem diferenţa între cunoaştere şi pseudo-cunoaştere”, susține profesorul universitar Daniel David. Acesta a vorbit într-o emisiune la Digi24 despre „funcția” unui profesor și despre diferențele între studenții din Statele Unite și cei din România.

Moderator: Ce diferenţe sunt între studenţii din Statele Unite şi studenţii din România?

Daniel David: Sunt diferenţe, erau mult mai mari în anii trecuţi. Acum cu noile generaţii care sunt mult mai globalizate şi în România diferenţele un pic se atenuează, dar încă persistă în sensul că simţi în Statele Unite de cele mai multe ori că ai în faţă nişte indivizi autonomi. Un individ autonom înţelege în felul următor: e timpul meu că am venit aici la acest curs sau că particip aici la această cercetare, hai să-l folosesc la maximum. Unii şi plătesc pentru activităţile educaţionale şi-atunci hai să îmi folosesc foarte bine banii, deci nu prea lipsesc, pun întrebari, vor să înveţe, sunt curioşi. La noi există o înţelegere şi o coloratură colectivistă. De exemplu, studenţii nu prea pun întrebări, nu că n-ar avea curiozităţi, nu că n-ar fi inteligenţi şi creativi, de multe ori ei interpretează în logica asta colectivistă – dacă pun întrebări este ca şi cum aş face un challenge, ca şi cum aş pune sub semnul întrebării pe cel care a prezentat, ce-a prezentat ş.a.m.d.

Moderator: Poate vă respectă mai mult studenţii români…

Daniel David: Acum depinde iarăşi cum definim respectul. Eu, ca profesor, am în minte ideea că rolul meu este să mobilizez studenţii, să fie parte a cunoaşterii, să fie parte a descoperirilor, să lucrăm împreună, eu am de învăţăt de la ei şi şi ei au de învăţat de la mine. Deci eu nu înţeleg respectul prin a spune “ok, luaţi loc, scoateţi pixul şi hârtia şi scrieţi că adevărul este la mine”. Mai ales într-o lume modernă în care, eu vă spun sincer, un profesor care nu recunoaşte că în anumite părţi din cursul pe care-l prezintă un student ar putea să ştie mai mult decât el, eu cred că greşeşte. Fiindcă cunoaşterea e atât de complexă încât tu nu poţi să fii la zi… Vă dau un exemplu în psihologia clinică există 400 şi ceva de categorii clinice, eu nu pot să fiu la zi cu toate cele 400 şi ceva de categorii. Poate am un student care este interesat specific de una, care a citit ultimul articol care a apărut ieri. Or diferenţa între mine şi el astazi nu mai este de cunoaştere, ci de modul în care folosim cunoaşterea, unde o căutăm, cum o filtrăm, cum facem diferenţa între cunoaştere şi pseudo-cunoaştere. Asta e funcţia mea ca profesor, nu să-i spun ocupă loc, ia foaia şi scrie, că eu ştiu, tu nu.

Daniel David este profesor „Aaron T. Beck” de psihologie clinică şi psihoterapie (ştiinţe cognitive clinice) la Universitatea ”Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca (UBB), directorul fondator al Departamentului de Psihologie Clinică şi Psihoterapie din cadrul Universităţii ”Babeş-Bolyai”, preşedinte al International Institute for the Advanced Studies of Psychotherapy and Applied Mental Health. În prezent (2009-) este profesor asociat (adjunct professor) şi la prestigioasa instituţie medicală Icahn School of Medicine at Mount Sinai, New-York, SUA şi directorul programului de cercetare la Albert Ellis Institute, New York, USA, un institut de referinţă la nivel internaţional pentru cercetarea şi practica în psihoterapie şi sănătate mintală. 


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Protest în fața Inspectoratului Școlar din Botoșani pe fondul numirilor politice din pix a directorilor de școli: „Nu putem accepta directori înregimentați politic, străini de cultura organizațională a școlii, în locul actualilor manageri a căror activitate s-a dovedit a fi performantă în ultimii 10 ani”

Valul de proteste față de numirile politice din pix a directorilor de școli înaintea alegerilor interne din PNL continuă. 20 de profesori de la Colegiul „Laurian” din Botoșani s-au prezentat…
Vezi articolul

Mircea Miclea: Aș merge pe 1.000 de euro pentru un salariu de debutant. Atunci am putea să învingem inerția socială care te face să nu intri în sistemul de educație. Problema este alocarea de resurse pentru educație în general, nu numai pentru salarizare

„Dacă ar fi după mine, aș merge pe 1.000 euro pentru un salariu de debutant. Atunci am putea să învingem inerția socială care te face să nu intri în sistemul…
Vezi articolul

Alexandru Balaș, profesor la New York: Sancțiunile impuse Rusiei „nu mușcă din dușmani”, au fost la niște bănci de mâna a doua, la oligarhi care au conturi și în paradisuri fiscale. De ce nu se blochează conturile oligarhilor pro-Putin, care sunt din gașca lui? Nimeni nu vorbește de gazoductul Nord Stream 1 și de embargouri pe produsele care vin din Rusia

„Toată retorica lui Putin și tot naționalismul acesta în care Ucraina e parte din Rusia mă fac să mă gândesc că s-ar putea să vrea, pe de altă parte, toată…
Vezi articolul

Următorul concurs pentru directorii de școli, amânat până pe 2 februarie 2025, data limită pentru aprobarea regulilor de recrutare. Întârziere de un an față de termenul stabilit inițial în an electoral cu 4 rânduri de alegeri

Următorul concurs pentru directorii și directorii adjuncți de școli ar urma să fie organizat după aprobarea regulilor de selecție a acestora, care are termen limită 2 februarie 2025. Asta prevede…
Vezi articolul