De ce nu se pot schimba subiectele la Evaluarea Națională astfel încât să reflecte în mod real competențele elevilor? Ministrul Daniel David: Pentru că încă n-am predat așa. Noi predăm pe conținuturi, nu și pe utilizarea lor în viața de zi cu zi

2.979 de vizualizări
Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com
Întrebat de Edupedu.ro de ce nu se pot schimba subiectele la Evaluarea Națională astfel încât să reflecte în mod real competențele elevilor, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că motivul este legat de predare. „Pentru că încă n-am predat așa. Noi predăm pe conținuturi, nu și pe utilizarea conținuturilor în viața de zi cu zi”, a susținut acesta în cadrul unei conferințe de presă organizate miercuri, 21 mai 2025, în care le-a răspuns jurnaliștilor la întrebări legate de Raportul QX.

Declarația ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, din conferința de presă de miercuri, 21 mai 2025:

Raluca Pantazi, Edupedu.ro: Dacă tot avem experți OCDE în România de ce nu facem subiectele la evaluarea Națională astfel încât să reflecte în mod real competențele elevilor? 

Daniel David: Pentru că încă n-am predat așa. Noi predăm pe conținuturi, nu predăm și pe utilizarea conținuturilor în viața de zi cu zi. Câte probleme am avut și voi ați scris și am primit mesaje de la mulți profesori să scoatem Săptămâna Verde și Verde Școala Altfel și n-am vrut să le scot pentru că eu cred că ele iarăși reprezintă o apropiere de filosofia OCDE. În mintea multora, Școala Altfel înseamnă că pur și simplu că ieși din școală și mergi nu știu unde și faci te miri ce, Săptămâna Verde, că mergi la Grădina Botanică sau faci alte lucruri. Eu eu le-am spus că nu asta înseamnă. 

Săptămâna Verde poate să însemne că tot faci ora de matematică sau de biologie sau de chimie în școală, dar legi conținuturile pe care le predai în săptămâna respectivă de scopurile de dezvoltare durabilă, de exemplu. Copiii învață că există scopurile acelea, cum ar putea să contribuie ce-ți predau eu la acele scopuri. 

Școala Altfel ar putea să însemne acest lucru: după ce am făcut curriculum standard, să discutăm ce am învățat până acum, cum folosim în viața de zi cu o zi și ne apropiem iarăși de PISA și de filosofia OCDE.

Informații de context despre subiectele la examenul de Evaluare Națională

Carmen Călugăru, profesoară de Limba română la Școala Gimnazială „Ion Simionescu” din Iași, a declarat, pentru Ziarul de Iași, referitor la rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2025, că elevii au „tendința de a realiza o lectură superficială a subiectelor de examen”. Conform profesoarei, uneori, acest lucru este și „o consecință a modului șablonizat de concepere a itemilor”.

În februarie, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la vremea respectivă, a declarat că învățarea la disciplinele de la Evaluarea Națională, Română și Matematică, nu este o învățare de profunzime, ci „se duce foarte mult pe tipologia de examen”.

„Din păcate, copiii noștri învață pentru examen. Ne trezim că în gimnaziu, mai ales în ultimii 2 ani, învață numai la matematică și la română. Și nici acolo învățarea lor nu este o învățare în profunzime, ceea ce numim deep learning, ci se duce foarte mult pe tipologia de examen. Uitați-vă câtă cerere este pentru teste de antrenament și pentru modele. Din acest motiv, tocmai pentru că avem ocazia să discutăm, Ministerul are această abordare prin care dezvoltă standardele de evaluare și platforma națională de evaluare (…)”, a menționat secretarul de stat.

Irina Horga, cercetător științific al Unității de Cercetare în Educație, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „în mod cert nu ne dorim ca evaluarea și programele școlare să promoveze doar memorarea”. Aceasta a precizat că „memorarea are un rol de bază în învățare, spune psihologia cognitivă, pentru că al nostru creier nu poate să lucreze dacă nu are cu ce.”

  • Amintim că Unitatea de Cercetare în Educație a transmis, într-un răspuns pentru Edupedu.ro, că „dacă examenele naționale rămân bazate pe memorare, reforma curriculară nu va schimba realitatea din sălile de clasă. Răspunsul vine în contextul în care proiectele cu noile-planuri cadru de liceu au fost puse în consultare publică și instituția a fost întrebată care ar trebui să fie legătura dintre planurile-cadru/programe și examene/metoda de evaluare a competențelor.
  • În legătură cu proba de Limba și literatura română de la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, tot cercetătorii de la Unitatea pentru Cercetare în Educație au arătat în 2023 că impactul curriculumului oficial la clasă este diminuat din cauza selectării arbitrare din textul programei școlare a competențelor și conținuturilor. Ei mai susțineau și că subiectele sunt concepute pe curriculumul care nu mai este în vigoare, cu barem de corectare care „compromite validitatea probei” prin punctaje alocate arbitrar – pe larg, aici

Adrian Magdaș, profesor de matematică și director la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca, a spus că trebuie regândite Evaluarea Națională și Bacalaureatul, pentru că subiectele sunt șablonizate: „Reforma la liceu trebuie completată prin regândirea examenelor de Evaluare Națională și Bacalaureat, deoarece în prezent subiectele de examen sunt extrem de șablonizate.”

Președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România, Mircea Bertea, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „din păcate, în România, școala nu te pregătește pentru viață”. Acesta a spus că „școala te pregătește să ai succes la examenul de la școală.”

Profesorul Radu Gologan este de părere că „principala problemă cu Matematica în clasele mai mari provine din felul în care sunt organizate examenele”. Acesta a declarat pentru TVR Info că subiectele de la Evaluarea Națională și de la examenul național de Bacalaureat „verifică nişte reţete”.

Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
N-am vrut să scot Săptămâna Verde și Școala Altfel pentru că ele reprezintă o apropiere de filosofia OECD, spune ministrul Educației: După ce am predat curriculum standard, nu mergem să ne plimbăm, ci să discutăm cum folosim în viața de zi cu zi ce am învățat
Profesoara Raluca Răducanu, despre șabloanele de la examenele naționale: Se aplică baremul mult mai ușor, dar efectul este catastrofal la nivelul liceelor / Altfel e inexplicabil cum copii care intră cu 9,90 la matematică cu greu iau nota 6, spune profesoara Andreia Bodea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Subiecte Română simulare Evaluarea Națională clasa a VIII-a 2024. Itemi de înțelegere a două texte la prima vedere, de Simona Antonescu și Liviu Papadima, plus cerințe de vocabular și gramatică. „Crezi că există mai multe feluri de a descifra lumea în care trăim?” – subiectul scurt de motivare / Subiectul al II-lea cerea un rezumat

Elevii de clasa a VIII-a au primit două texte la prima vedere la simularea probei de Limba și literatura română de la Evaluarea Națională 2024, potrivit subiectelor consultate de Edupedu.ro.…
Vezi articolul

Pentru elevii cu tulburări specifice de învățare, Ministerul Educației recomandă părinților să depună cereri la școală pentru a obține tehnologii speciale în vederea examenelor de evaluare națională și bacalaureat, anunță Federația părinților

Ministerul Educației recomandă părinților elevilor care au nevoie de tehnologii speciale la examenele de evaluare națională și bacalaureat să depună o cerere la unitatea școlară, pentru ca acești elevi să…
Vezi articolul

Ministrul Educației, despre Evaluarea Națională la clasa a VIII-a folosită pentru admiterea la liceu: Am încercat s-o regăsesc în această formă în alte sisteme și nu am găsit. O să vedem cu ce soluție venim

Ministrul Educației, Daniel David, susține că actuala formă a Evaluării Naționale la clasa a VIII-a nu are un corespondent în alte sisteme educaționale ca formă de admitere la liceu. Oficialul…
Vezi articolul