Directorii fără putere. Cum pierd noii lideri școlari cel puțin un an din mandatul câștigat la concursul din vară

22.267 de vizualizări
Mihai Peticilă / Foto: © Gabi Anghelescu
Concursul pentru directori și directori adjuncți de școli are în sfârșit un calendar, unul în consultare publică, nu unul definitiv, potrivit proiectului de metodologie făcut de Ministerul Educației. Va fi cel mai amplu exercițiu de angajare de manageri din ultimii 4 ani și din următorii 4, din România – vor fi scoase la concurs 9.771 de posturi de directori și directori adjuncți.

Concursul începe, conform calendarului, pe 18 iunie 2021, când vor fi anunțate posturile vacante pentru care se organizează selecția. Același calendar se întinde pe următoarele 6 luni fără o săptămână, adică până pe 10 ianuarie 2022, când noii directori vor primi deciziile de numire. La prima vedere s-ar putea spune că este vorba despre un concurs organizat „pas cu pas”, ca să aibă timp toată lumea să se obișnuiască și cu noile condiții de examen, având în vedere că urmează o testare standardizată, și apoi cu noile condiții de interviu, mai ales că nu a mai existat o probă similară la acest nivel pentru aceste posturi.

Și totuși 6 luni înseamnă o perioadă lungă. De ce 6 luni când mandatele deja prelungite din 9 ianuarie 2021 expiră pe 5/31 august 2021? De ce ar vrea cineva să întindă un interimat (sau un al doilea interimat, în multe cazuri) până dincolo de limite?

Pe 27 iulie e ziua cea mare, ziua în care în 2 ore candidații trebuie să rezolve cei 50 de itemi și să ia peste 7 puncte la examenul scris. Rezultatele sunt publicate în aceeași zi, potrivit calendarului. Pentru acest concurs, profesorii titulari cu minimum 5 ani vechime, care se vor înscrie singuri într-o aplicație online care încă nu există, au de citit capitole din 3 cărți și legile esențiale școlii.

În data de 9 ianuarie 2021 au expirat mandatele pentru număr de 4.250 de directori și directori adjuncți. Între cele 4.250 de numiri, 796 au fost persoane noi, spunea chiar ministrul Educației pe 3 februarie 2021. Majoritatea numirilor au fost făcute pe linie de partid, potrivit surselor Edupedu.ro.

Peste 4.500 de directori vor avea mandatul expirat în luna august, mai exact în data de 5 august 2021. „În luna august când expiră și cei numiți în ianuarie vom avea 9.771 de directori și directori adjuncți. Cifra este exactă”, preciza Cîmpeanu.

Pe 27 iulie este doar proba scrisă, adică nu vom afla niciun director în acea zi, ci doar candidații care se vor califica pentru proba de interviu.

Din 5 august 2021, de când expiră mandatele celor peste 4.500, până cel puțin pe 10 ianuarie 2022 – ziua în care își vor prelua deciziile de numire noii manageri – vor fi numiți din pix de către inspectorii școlari generali alți 4.500 de directori. Plus aceiași sau alții și pe celelate 4.250 de posturi.

Toate școlile vor avea astfel directori puși politic sau pe criterii subiective, numiți de Inspectoratul Școlar Județean prin procedura detașării „în interesul învățământului”.

Noii directori, cei puși din pix, vor fi cei care vor organiza începutul de an școlar 2021-2022, vor fi cei care vor gestiona bugetul deja aprobat pentru anul viitor calendaristic, vor fi cei care vor negocia eventualele contracte cu autoritatea locală, vor fi cei care vor stabili deja normele și încadrările pentru anul școlar viitor și vor fi cei care vor stabili deja legăturile pentru banii din PNRR. Miza de facto a perioadei lungi de interimat a directorilor de școli în care se vor pune bazele celor mai mari descărcări de bani din istoria sistemului românesc de învățământ – 4 miliarde de euro în 4 ani.

Noii directori, cei care vor câștiga concursul și care vor obține posturile pe merit, vor găsi în școli lucrurile deja aranjate, contractele deja parafate, schemele de personal blocate și, probabil, multe piedici pentru a-și putea face repede o echipă care să și funcționeze în anul școlar 2021-2022. Cel mai probabil va fi anul lor ratat, anul în care vor sta doar spectatori la aranjamentele făcute de predecesori. Asta, bineînțeles, dacă noii directori nu vor fi tot cei vechi și mereu actuali.

O posibilă soluție ar fi ca interimarii să nu poată angaja bugete, să nu poată angaja investiții pe termen lung, să nu aibă puterea de a deraia școala și resursele viitoare ale acesteia în cele 6 luni de mandat. Exact pe principiul unui guvern interimar, care nu poate da ordonanțe de urgență și care are atribuții limitate în perioada provizoratului, și directorii interimari să fie doar administratori ai treburilor curente, navigatori care doar să mențină cursul, fără să poată scufunda nava.

Altfel, cele 6 luni de interimat, ajunse în mâna unui director pus politic, cu mandat clar să aranjeze investițiile viitoare cu firmele de casă ale partidului, să dea peste cap schema de personal a școlii și să angajeze oamenii preferați sau să blocheze posturi esențiale și profesori incomozi, poate chiar contracandidați în concursul de directori la a cărui probă scrisă nu au luat minimum nota 7, ar putea însemna încă un an pierdut și încă o generație pierdută. Ar însemna că noul director va fi instalat într-o școală în care nu mai poate schimba nimic, în care va trebui să aplice viziunea predecesorului interimar, în care nu mai poate manageria decât tonele de birocrație emisă de normele în perpetuă schimbare și solicitările zilnice de la județ sau de la centru.

Reiau întrebarea de mai sus: De ce ar vrea cineva să întindă un interimat dincolo de limite?

Pentru că de fapt doar se vorbește despre o reformă reală a managerului de școală și transformarea lui în liderul unei instituții de învățământ și al unei comunități pe criterii academice și meritocratice. În fapt, sub aceste vorbe se ascunde doar prelungirea mascată a privilegiilor politice în instituții care vor angaja anul acesta investiții uriașe, de 4 miliarde de euro.

Foto: Gabi Anghelescu


18 comments
  1. Nu degeaba se spune că suntem la porțile orientului! Mai ceva ca în perioada fanarioților primarii galbeni iși fac de cap, sugerând inspectoratelor școlare favoriții lor. Nu contează că au fost dați jos din funcții acum patru-cinci ani cu tinichele multe legate de coadă, dacă sunt în grațiile primarului totul e simplu! Dar domnii din PNL nu iau în calcul că acești traseiști politici, astăzi pnl-iști zeloși mâine vor fi cei mai aprigi psd-iști, și aceste persoane nu au nicio credibilitate în comuitate. Așa că domnilor din PNL CU PROSTIILE CARE LE FACEȚI ACUM NU FACEȚI DECÂT SĂ VĂ SCĂDEȚI DIN POPULARITAE ȘI SĂ PIEDEȚI PE MÂNA DOMNIILOR VOASTRE.

  2. Am impresia că cei din minister habar n-au pe ce lume trăiesc!!! Cum naiba să organizezi un concurs în luna iulie, în condițiile în care lunile iunie-iulie sunt cele mai încărcate pentru toți angajații din educație: sunt în desfășurare examene naționale ale elevilor, examene și concursuri ale cadrelor didactice, admiterea elevilor la liceu și școala profesională și multe alte activități în care este angrenată aproape toată resursa umană existentă în școli! Stau și mă întreb….în aceste condiții, când mai are timp un cadru didactic să se pregătească pentru concursul de directori???

    1. Nimeni nu are timp să se pregătească pt examun în iulie. Trebuie ținut la început de octombrie, continuat în noiembrie, decembrie numirea din ianuarie

  3. Domn prefect, permiteti sa raportez…. Doua la primarie, unul la caminul de fete…
    Curat murdar, cum ar zice Caragiale! Adica “Degeaba” esti destept si inveti pe rupte, daca comisia vine si iti spune la interviu ca nu corespunci cerintelor!
    Ce mai, lucram pe baza de “Prințipuri” aici! Oamenii nostrii sa fie, fie ca s-o surpa pamantul apoi!
    Scuze, m-a luat valul. Am uitat deviza: Educatia este domeniu de interes national! O sa scriu de 100 de ori, sa nu mai uit!

  4. E vorba de aproape 10.000 posturi de director și dir. adjunct. Examenul nu poate fi făcut în câteva săptămâni. Interviul se poate face numai după 15 septembrie, în comisie nu vei găsi oameni în afara profesorilor,totk sunt în concediu, primăria etc. Nu e nicio problema dacă începe mandatul în ianuarie-februarie.
    E cam jenant ca în comisie sunt înspectori fără concurs

  5. Adaptarea la mentalitatea noilor generatii de elevi si implicare reala in mersul general al scolii,fara biblografie din vremuri apuse,eu cred in proba de interviu direct…..
    Directorii(doritorii) au avut suficient timp in perioada pandemica sa reflecteze la tavalugul de schimbari(si investitii financiare anuntate) ce pun presiune pe sistemul de educatie….
    Au oricum pregatire si experienta la proba scrisa cei cu ani (si mandate)de vechime in functie,miza o vad clar la interviu,acolo este problema…..
    Cred in aceasta noua modalitate de selectare a viitorilor directori de scoli,pentru o mai atenta selectie,pe merit si competenta….
    (Personal nu particip,de cca 20 de ani am sprijinit toti directorii numiti,indiferent de culoarea politica ,e mult mai satisfacator profesional lucrul direct cu elevii si parintii lor,cred si simt eu…)

  6. De ce la ora actuala mai subt pe funcții directori care au obligat cadre didactice și personal auxiliar sa participe la mitingul pro Dragnea de la București.Trei zile nu s-au făcut ore,dar au fost plătiți.In scoli directorii numiți de ISJ fac legea după bunul plac,unul zicea ca ar merge și la miting pro Orban,dacă rămâne director.

  7. Este un concurs de selecție întins pe o perioadă prea mare. De ce nu se dă in toamna concursul?
    Acum, în lunile iunie și iulie, se încheie situația școlară a elevilor, se desfășoară examenele naționale, la care participă majoritatea cadrelor didactice din școli. Când se pot completa dosarele pentru concurs și când se pot studia documentele și lucrările din bibliografia de concurs?
    Apoi, apare o pauza nefirească, de cateva luni, intre proba scrisa și interviu. Deci, tot actuală echipă de directori vă începe viitorul an școlar, deoarece deciziile de numire a directorilor care vor câștiga concursul se vor emite abia după jumătate de an de la începerea concursului.
    Să se organizeze concursul în toamnă, este mai bine.

  8. Mai ceva că în țările bananiere. In loc de pondere a probei scrise de 80% la noi e stabilită 40 %, adică nesemnificativă. Iese director cine trebuie! Rușine celor care au născocit o asemenea parodie!

  9. Apare o greseala chiar de la inceput, citez: ,,Și totuși 6 luni înseamnă o perioadă lungă. De ce 6 luni? Tehnic, pentru că pe 10 ianuarie 2022 expiră mandatele prelungite deja din 9 ianuarie 2021 cu maximum 1 an. Dar de ce ar vrea cineva să întindă termenul legal pentru un interimat până la maximum?”

    Mandatul directorilor expira la 31 august 2021.

    PROBLEMA este urmatoarea: Ce se intampla la scolile in care directorii in functie nu mai doresc sa candideze sau nu mai au dreptul (sunt in pensie)?
    Cine incepe scoala?
    Cred ca va fi un val de demisii pe 27 iulie. NU ESTE NORMAL ca sa nu se reuseasca definitivarea examenului pana pe 31 august.

    SA TERMINAM CU IPOCRIZIA: ,,In august directorii sunt in vacanta!”
    Total fals!

    Ar trebui ca in august sa se sustina interviurile pentru ca sa inceapa anul scolar cum trebuie. Incadrarile se fac la inceputul anului scolar. Pentru 2-3 luni avem un director cu degrevare de norma, dupa care noul director va avea el degrevare de norma. Fostul director va avea nevoie de ore si suplinitorul le va pierde, iar orele ramase de la noul director vor trebui acoperite, caz in care este nevoie de un profesor nou (aparte cazul fericit cand ambii directori sunt de aceeasi specialitate, dar …….. sunt putine cazuri).

  10. Balet pe manele.
    Asta ar fi titlul unui concurs fără sens, cu departajare din pix (Probă teoretica, ce care asigura imparțialitatea maxima este redusă la un insignifiant 40% din nota finala). In plus, cine va concura împotriva directorului actual și viitor, știind că cel puțin jumătate de an scolar va lucra la mana acestuia? Complet dezamăgitor, făcut de ochii lumii acest “concurs”!

  11. Nu cred ca aveți dreptate, 9o % din directorii care sunt acum vor rămâne. Oricum aproape toți sunt din PNL iar bugetele școlilor sunt nesemnificative.

    1. Bordi,aproape toti din PNL?
      Ha,ha,ha…
      Tocmai asta ne dorim (eu,scuze),mai usor cu politizarea,poate o sa domine oamenii integrii,cu vocatie personala…
      Proba interviului poate asta urmareste,partial…hai cu o evaluare de la specialisti ex sistem…
      Numai bine si asteptam figuri noi..

  12. Se îndoiește cineva ca la acest concurs va ieși exact cine trebuie? Proba scrisa este doar 40%, restul este interviul…. care nu se contesta! Adică liber la note sub 7 (și implicit concurs picat) pentru cine ne încurcă!

  13. Mă bate gândul la un director nou, numit în orașul “Z” la recomandarea unui parlamentar de bine. Acesta deja lucrează doar pentru “prieteni”, anunțând public că totul va fi hotărât în școala de el. Munca tuturor celor ce nu sunt în gașca este aruncata la cos.
    Acest director va obține probabil numirea în continuare din septembrie, iar cei care vor îndrăzni să candideze împotriva lui vor fi trași pe linie moartă.
    Ponderea de 40% a examenului scris arată adevărata voința de a numi oameni “competenți”. De nota 10 sa fii, te ia concurentul mai slab dar susținut de cine trebuie. Matematic și precis!
    Aceiași mizerie.

  14. Sunteți total dezinformat când afirmați că directorilor cu concursul din 2016 li se ia din mandat. Sunt un astfel de director. Mandatul de 4 ani a expirat în ianuarie 2021 și nu a putut fi prelungit cu încă 1 an deoarece metodologia de la acea vreme nu permitea acest lucru. Toți directorii actuali cărora li s-a încheiat mandatul în ianuarie 2021 și mai sunt pe funcții, au decizie de detașare în interesul învățământului până în 31.08.2021, cel târziu. Directorilor cu concursul din iulie 2017 li se încheie mandatul în august 2021. În concluzie, în 1.09.2021 toate posturile de directori și directori adjuncți vor fi vacante. Problemele de semnalat sunt altele: bibliografia care în marea ei majoritate nu are legătură cu realitatea sistemului de învățământ românesc, rapoarte ale ministerului încărcate de date statistice cu care ar trebui să ne încărcăm memoria în loc să le consultăm când avem nevoie de ele ca director (adică foarte rar), perioada foarte prost aleasă de susținere a probei scrise având în vedere că în luna iunie și iulie se desfășoară toate examenele naționale în care directorii sunt obligați să se implice și fără de care nu se pot desfășura, faptul că nu se poate contesta proba de interviu , faptul că nu e specificat în metodologie modalitatea de desfășurare a interviului de 1 oră dar pentru care mai trebuie să așteptăm 2 luni până ministerul va scoate o procedură, dar mai ales irelevanța bibliografiei în selecția directorilor de școli. Ca o concluzie: e o idee foarte bună și bine venită organizarea acestui concurs însă perioada și bibliografia foarte prost alese. Sper că v-am putut fi de folos cu informații și păreri reale și avizate. Actual director de liceu cu concurs din 2016 și cu decizie de detașare în interesul învățământului în prezent. A. S.

    1. Autorul articolului, nu a facut referinta ca se pierde un an de mandat, pentru directorii cu mandat 2016-2021, ci la viitorii directori, rezultati in urma concursului de anul acesta!!!! De ce? Acestia venind abia din ianuarie pe functie, sunt practic pe pilot automat, pentru ca scoala a fost organizata deja, de directorul numit prin detasare in septembrie 2021 si care a “organizat” desfasurarea anului scolar 2021-2022!!!! Cu alte cuvinte, ei vor putea aseza lucrurile, asa cum doresc abia din anul scolar 2022-2023!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Op Ed / Ștefan Pălărie, senator: Trecerea creșelor la Ministerul Educației, de la primării, declanșează tăieri de venituri de până la 40% pentru personalul de îngrijire și un val de demisii. Domnule ministru, haideți să mai închidem și repararea lucrurilor stricate înainte de a începe să reformăm lucruri noi

Anul școlar 2021/2022 a debutat pe 13 septembrie 2021 cu o reformă amânată ani de zile de miniștrii educației – transformarea creșelor din centre de servicii de îngrijire în unități…
Vezi articolul
Iulian Cristache

Răspundeți unei comenzi sau unei persoane din Ministerul Educației? – Reacția președintelui Asociațiilor de părinți la afirmațiile președintelui Asociației colegiilor pedagogice

Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți – învățământ preuniversitar, răspunde afirmațiilor făcute de profesorul Mircea Bertea, președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România: Am…
Vezi articolul