Drepturile și obligațiile studenților, în dezbatere publică. 8 ore pe zi pentru activități didactice, asistență psihologică gratuită, plan de intervenție pentru studenții cu dizabilități, printre noutăți

1.457 de vizualizări
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com
Ministerul Educației a pus în consultare publică Codul drepturilor şi obligaţiilor studentului. Limită de 8 ore pe zi pentru activități didactice, asistență psihologică gratuită, plan de intervenție specializată pentru studenții cu dizabilități si obligativitatea Universităților de a publica cuantumul taxelor cu cel puțin 3 luni înainte de începutul fiecărui an universitar sunt câteva dintre noutăți, conform proiectului.

Studenții nu pot fi constrânși să participe la mai mult de 8 ore pe zi de activități didactice, conform proiectului. 

Prevederea a fost introdusă după ce studenții Universității de Medicină și Farmacie din Iași, susținuți de Liga Studenților din Iași, au protestat pe 26 iunie 2023 față de majorarea taxelor de cazare și școlarizare și impunerea prezenței obligatorii la cursuri cu un program complet dezorganizat, cu ore de la 7:30 la 19:30, care duce la epuizare fizică și psihică. 

De asemenea, Ministerul a introdus în Codul drepturilor şi obligaţiilor studentului obligativitatea pentru Universități de a publica pe site-urile proprii cuantumul taxelor cu cel puțin 3 luni înainte de începutul fiecărui an universitar şi că universitățile nu pot percepe taxe suplimentare studenților pentru reclasificarea de pe un loc cu taxă pe un loc finanțat de la bugetul de stat.

Senatul universitar adoptă Codul universitar al drepturilor şi obligaţiilor studentului, la propunerea studenților, prin reprezentanții aleși ai acestora și prin organizațiile studențești reprezentative legal constituite, după caz, cu respectarea prevederilor legale, în termen de cel mult 60 de zile de la publicarea prezentului Cod în Monitorul Oficial al României, conform proiectului. Fiecare instituție de învățământ superior instituie un sistem de monitorizare a respectării prevederilor.

Au fost introduse 2 articole noi legate de taxe și studenții cu dizabilități 

Studenții cu dizabilități fizice au dreptul să aibă acces adaptat acestora în totalitatea spațiilor universitare, la asigurarea unui interpret în limbaj mimico-gestual, precum și la condiții adecvate pentru desfășurarea normală a activităților academice, sociale, culturale și administrative în cadrul instituțiilor de învățământ superior. Normele privind accesibilizarea învățământului superior pentru persoanele cu dizabilități se aprobă prin ordin al ministrului educației, conform Art. 8. 

Instituțiile de învățământ superior elaborează un Plan de intervenție specializată în vederea implementării normelor privind accesibilizarea învățământului superior pentru persoanele cu dizabilități.

Studenții cu dizabilități beneficiază și de:
a)  dreptul de a dispune de condiţii adecvate pentru desfășurarea activităților academice, sociale, culturale și administrative în cadrul instituţiilor de învățământ superior;

b)  dreptul de a beneficia de sprijin în identificarea și derularea practicii de specialitate;
c)  dreptul de a avea acces la servicii de informare și comunicații adecvate;
d)  dreptul de a participa la taberele studențești, în conformitate cu prevederile legale

Art. 10, despre taxe

Studenţii au dreptul de a cunoaşte mecanismele prin care se stabilesc taxele de studiu, precum şi alte taxe percepute de instituția de învățământ superior, în conformitate cu Carta universitară.

Studenţii au dreptul să fie informaţi cu privire la numărul, tipul şi cuantumul fiecărei taxe practicate de instituțiile de învățământ superior. Cuantumul taxelor este aprobat de Senatul universitar și publicat pe site-ul instituțiilor de învățământ superior cu cel puțin 3 luni înainte de începutul fiecărui an universitar.Statutul de student cu taxă se modifică în condiţiile stabilite de senatul universitar, la începutul fiecărui an universitar.

Instituțiile de învățământ superior nu pot percepe taxe suplimentare studenților pentru procesul de reclasificare a acestora de pe un loc cu taxă pe un loc finanțat de la bugetul de stat sau viceversa.

Drepturile studenților sunt prevăzute la  articolele 9 și 14: 

Studentul beneficiază de următoarele drepturi în baza principiilor enunţate de Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare:

a)  dreptul la învăţământ de calitate;
b)  dreptul de acces echitabil la oportunități de învățare oferite de programe de mobilitate naționale și internaționale și să întreprindă măsuri active împotriva obstacolelor în ceea ce privește mobilitatea fizică sau virtuală a studenților în situații de risc, a celor cu dizabilități sau a celor netradiționali. Procesul de internaționalizare poate fi susținut și prin includerea în cadrul activităților de învățare, predare și cercetare a unor componente care presupun colaborarea în format online.
c)  dreptul la mobilitate definitivă de la o instituție de învățământ superior la alta, conform prevederilor legislaţiei în vigoare;
d)  dreptul la protecţia datelor cu caracter personal, conform Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE;
e)  dreptul la suport de curs gratuit de minimum 5 pagini, în format fizic sau electronic, şi acces la toate materialele didactice disponibile în mod gratuit în bibliotecile universitare sau pe site-ul facultăţii. Acesta este pus la dispoziția studenților, în limba de predare a disciplinei aferente.
f)  dreptul de acces la principalele cărţi de specialitate şi publicaţii ştiinţifice, la bibliotecile universitare şi bibliotecile centrale universitare, acces gratuit la internet wireless pentru toți membrii comunității universitare în întreg spaţiul universitar. Caracteristicile tehnice ale rețelei de internet trebuie să permită accesul la activități didactice online, la conferințe în format audio-video, precum și la orice altă activitate specifică procesului educațional.
g)  dreptul de a fi informați, în primele două săptămâni de la începerea semestrului, cu privire la conținutul fișei fiecărei discipline, care include: obiectivele/rezultatele așteptate ale învățării formate prin disciplina respectivă, conținutul procesului educațional aferent disciplinei și tematicile abordate în cadrul fiecărei activități didactice, metodele de predare-învățare, bibliografie minimală și bibliografie opțională, precum şi modalităţile de evaluare şi examinare, cerințele minime de promovare și ponderea diferitor tipuri de evaluare și examinare în rezultatul final. Orice modificare ulterioară a modalităţilor de evaluare şi examinare poate fi făcută doar cu acordul studenţilor. Fișa disciplinei în formă actualizată se face publică studenților prin intermediul platformei de e-Learning utilizate și/sau a site-ului facultății/instituției de învățământ superior .

h)  dreptul de a beneficia la începutul primului an de studiu de un “Ghid al studentului”, cu informaţii referitoare la: drepturile şi obligaţiile studentului, disciplinele din planul de învăţământ, serviciile puse la dispoziţie de instituția de învățământ superior, procedurile de evaluare, cuantumul taxelor, baza materială a instituției de învățământ superior şi a facultăţii, informaţii despre asociaţiile studenţeşti legal constituite, modalităţi de acces la burse şi alte mijloace de finanţare, mobilităţi, precum şi alte facilităţi şi subvenţii acordate, etc. Instituțiile de învățământ superior pot să sprijine realizarea acestuia de către asociațiile studențești.
i)  dreptul de a beneficia de un îndrumător/tutore de an/serie/grupă, în funcţie de dimensiunea acestor formațiuni de studiu, din rândul cadrelor didactice din facultatea în cadrul căreia sunt înmatriculați. Instituțiile de învățământ superior stabilesc modul de acces la informațiile privind lista cu îndrumători/tutori și datele de contact ale acestora și elaborează norme privind sistemul de tutorat, activitatea și responsabilitățile tutorilor-cadre didactice, aprobat de Senatul universitar;
j)  dreptul de a participa la evaluarea semestrială a cursurilor, seminarelor, lucrărilor practice, a prestaţiei cadrelor didactice şi a altor aspecte educaţionale şi/sau organizatorice legate de programul de studii urmat, potrivit prevederilor legale. Participarea studenților la aceste procese de evaluare se realizează în mod anonim. Rezultatele statistice ale evaluărilor sunt informaţii publice și se afișează pe site-ul fiecărei instituții de învățământ superior, împreună cu măsurile de îmbunătățire adoptate în urma analizei rezultatelor procesului de evaluare și sunt folosite pentru îmbunătățirea conținutului activităților didactice, respectiv a activităților de predare, învățare și evaluare.
k)  dreptul de acces la regulamente, hotărâri, decizii, procese-verbale şi alte documente ale instituţiei la care studiază, în condiţiile legislaţiei în vigoare;
l)  drepturi de autor şi de proprietate intelectuală pentru rezultatele obţinute prin activităţile de cercetare-dezvoltare, creaţie artistică şi inovare, conform legislaţiei în vigoare, reglementărilor instituționale universitare şi eventualelor contracte între părţi;
m)  dreptul de a beneficia gratuit de servicii de informare şi consiliere academică, profesională, psihologică şi socială, conexe activităţii de învăţământ, puse la dispoziţie de instituţia de învăţământ superior, potrivit reglementărilor instituționale universitare;
n)  dreptul de a întrerupe şi relua studiile conform legislaţiei în vigoare și reglementărilor instituționale universitare;
o)  dreptul de a studia în limba maternă sau într-o limbă de circulaţie internaţională, dacă există această posibilitate în instituţia de învăţământ superior, în limita locurilor atribuite pentru acest tip de program de studii;
p)  dreptul de a beneficia, la cerere, de feedback personalizat din partea cadrelor didactice în urma fiecărui proces de evaluare la care participă;
q)  dreptul la o evaluare obiectivă şi nediscriminatorie a rezultatelor învățării dobândite după parcurgerea unei discipline, cu respectarea fișei disciplinei şi dreptul de a cunoaşte baremul după care a fost evaluat. Procesul de evaluare a cunoștințelor studenților se realizează în prezența a cel puțin două cadre didactice. Cadrele didactice pun la dispoziția studenților baremul de evaluare pentru fiecare disciplină la care s-a desfășurat evaluarea, imediat după finalizarea acesteia, în termen de maximum 24 de ore;
r)  dreptul de a contesta notele obţinute la examenele scrise, conform regulamentelor interne ale instituției de învățământ superior. Rezolvarea contestaţiei va fi făcută de către o comisie din care nu fac parte cadrele didactice care au evaluat iniţial, în prezenţa studentului contestatar, în cazul în care studentul solicită acest lucru;
s)  dreptul de a avea acces la situaţia şcolară personală;
t)  dreptul de a i se comunica rezultatul obținut în urma susținerii examenelor de finalizare de studii;
u)  dreptul de a fi consultați de cadrele didactice cu privire la programarea datelor de examinare;
v)  dreptul de a beneficia de un proces educaţional centrat pe student în vederea dezvoltării personale, integrării în societate şi dezvoltării capacităţii de angajare, păstrării locului de muncă şi mobilităţii pe piaţa muncii;
w)  dreptul de a beneficia de trasee flexibile de învăţare, conform reglementărilor legale. În acest sens, în cadrul programului de studii se asigură un număr minim de două variante pentru fiecare disciplină/set de discipline opţională/opționale din planul de învățământ.
x)  dreptul de a avea acces la software specializat pentru stabilirea gradului de similitudine, pus la dispoziție de instituția de învățământ superior, în elaborarea lucrărilor academice, conform reglementărilor instituționale;
y)  dreptul de a participa la activități extracurriculare, științifice, tehnice, cultural-artistice și sportive, precum și cele pentru studenții capabili de performanțe, finanțate de la bugetul de stat sau din bugetele instituțiilor de învățământ superior;

ART. 14

(1) Studenţii beneficiază de următoarele drepturi:

a)  asistență medicală, stomatologică şi psihologică gratuită în cabinetele medicale, cabinetele stomatologice din instituţiile de învățământ superior, în policlinici și unități spitaliceşti, în conformitate cu legislația în vigoare.
b)  cazare, în limita resurselor financiare alocate și a spațiilor disponibile, pentru perioada prevăzută în planurile de învățământ;
c)  subvenţii pentru cazare studenţilor care aleg altă formă de cazare decât căminele instituţiilor de învăţământ superior, conform normelor adoptate prin ordin al ministrului educaţiei.
d)  dreptul de a avea acces gratuit în spaţiile universitare pentru a organiza proiecte pentru studenţi sau pentru a derula activităţile extracurriculare interne, în afara orarului activităților didactice şi a altor activităţi prestabilite, în conformitate cu reglementările proprii;
e)  dreptul de a sesiza abuzuri şi nereguli şi de a cere verificarea şi evaluarea acestor sesizări de către organisme specializate prevăzute de legislaţia în vigoare, precum şi dreptul la protecţia celor care sesizează, potrivit Legii nr. 361/2022 privind protecţia personalului din autorităţile publice, instituţiile publice şi din alte unităţi care semnalează încălcări ale legii;

f)  dreptul de a le fi înregistrate toate cererile scrise şi semnate sau transmise la adresele oficiale de e-mail ale instituției de învățământ superior şi de a primi răspuns scris, respectiv prin mijloace electronice la aceste cereri, în condiţiile stabilite de lege şi de regulamentele universitare;
g)  dreptul la un termen de înscriere de cel puţin 5 zile lucrătoare de la afişarea anunţului pentru concursurile organizate în instituția de învățământ superior, inclusiv cele pentru burse, tabere, cazare şi mobilităţi.
h)  studenţii din grupurile defavorizate definite conform Legii asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază de scutirea de la plata taxelor de şcolarizare şi finalizare a studiilor, în condiţiile finanţării acestora de către stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei, conform prevederilor legale.
i)  dreptul de a beneficia de un mediu de învățare sigur și sănătos, inclusiv prin facilitarea accesului la informații despre sănătate fizică, mintală, stare de bine și la servicii de consiliere;
j)  dreptul de a beneficia de acces la bazele sportive ale instituției de învățământ superior, în afara orarului activităților didactice programate în aceste spații, în conformitate cu regulamentele instituționale universitare;

Obligațiile studenților

ART. 18: Studenţii au următoarele obligaţii:

a)  de a îndeplini toate sarcinile care le revin potrivit planului de învăţământ şi conform fișelor de disciplină;
b)  de a respecta Carta, regulamentele şi deciziile instituției de învățământ superior ;
c)  de a participa la şedinţele structurilor de conducere din cadrul instituţiilor de învăţământ superior în calitate de reprezentanţi aleşi ai studenţilor;
d)  de a respecta standardele de calitate impuse de către instituțiile de învățământ superior;
e)  de a respecta drepturile de autor ale altor persoane şi de a recunoaşte paternitatea informaţiilor prezentate în lucrările elaborate;
f)  de a respecta prevederile codului de etică și deontologie universitară al instituției de învățământ superior;
g)  de a elabora şi susţine lucrări de evaluare la nivel de disciplină şi lucrări de finalizare originale;
h)  de a sesiza autorităţilor competente orice nereguli în procesul de învăţământ şi în cadrul activităţilor conexe acestuia;
i)  de a participa la activităţi academice fără a fi sub influenţa băuturilor alcoolice sau a altor substanţe interzise;
j)  de a nu folosi un limbaj şi comportament neadecvate mediului universitar;
k)  de a utiliza în mod corespunzător, conform destinaţiei stabilite, toate facilităţile şi subvenţiile primite;
l)  de a respecta curăţenia, liniştea şi ordinea în spaţiul universitar;
m)  de a păstra integritatea şi buna funcţionare a bazei materiale puse la dispoziţia lor de către instituţiile de învăţământ superior;
n)  de a suporta plata eventualelor prejudicii aduse bazei materiale puse la dispoziţia lor de către instituţia de învăţământ superior;
o)  de a informa autorităţile competente cu privire la existenţa oricărei situaţii care ar putea influenţa buna desfăşurare a activităţilor de studiu individual şi general;
p)  de a-şi îndeplini angajamentele financiare impuse de către instituţia la care studiază, în condiţiile stabilite în contractul de studiu.
q)  de a respecta obligațiile prevăzute în contractul individual de studii şi pregătire practică, încheiat cu instituţia de învăţământ superior şi operatorul economic, în cazul învățământului dual.
r)  de a semna contractul de studii la începerea fiecărui ciclu de studii. 

DOCUMENT Codul drepturilor şi obligaţiilor studentului

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. Nimic din ce se zice nu este real. Studenților nu le sunt respectate drepturile în unele facultăți ale Universității București. Se fac mai mult de 8 ore de cursuri, chiar 12 ore pe zi , cel puțin la Litere și Limbi Străine este exact așa și poți fi lăsat cu restanță doar pentru faptul că ești bolnav . Se fac cursuri și sâmbăta și duminica la Limbi Străine, ceea ce este absurd. Universitățile sunt pline de cercetători mândri cu doctorate de tablă care se cred stăpâni de sclavi.

  2. Pazea, da reforma peste noi. ♡♡♡♡♡♡♡ Deca ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

    >> dreptul la suport de curs gratuit de minimum 5 pagini
    La o facultate din lumea civilizata poti primi un scan gratuit de ex. a unui capitol dintr-o carte. Dar pentru cartile din lista cu lectura obligatorie te duci la o libraria care are un parteneriat cu universitatea si le cumperi.

    Minim 5 pagini, sanchi. Ce cool.

    >> Studenții cu dizabilități fizice
    Carevasazica un student cu dislexie si IQ de superdotat are sanse zero in continuare. Ce sa mai zic de un Asperger cu IQ peste medie sau geniu. Astia nu au nevoie de rampe sau de lifturi ci de specialisti sau profi cu un doctorat in educatie.

    Initiativele de deschidere catre studenti din mediul rural, pentru studenti saraci sau cu dificultati de invatare ar trebui sa apartina universitatilor. Nu incuiatilor de la ministerul condus de exceptionala si vestita doamna doctor.

    Vezi centrul pentru dislexici de la Yale: https://dyslexia.yale.edu/

    Vezi la MIT: https://mitadmissions.org/blogs/entry/dyslexia-at-mit1/

    Vezi unitatea pentru diversitate si echitate de la Oxford: https://edu.admin.ox.ac.uk/

    Vezi Student Disability Services la University of Chicago: https://disabilities.uchicago.edu/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Finanțare pentru tot anul școlar, nu doar până în decembrie, pentru Masa caldă în școli, propusă de mai mulți parlamentari USRPLUS: Sunt situații în care doar 1 leu din cei 10 alocați zilnic au mers efectiv către alimentele în sine

Finanțare pentru tot anul școlar, nu doar până în decembrie, în programul-pilot „Masa caldă în școli”, prevede unul dintre amendamentele depuse de mai mulți parlamentari USRPLUS la ordonanța de urgență…
Vezi articolul

Președintele PNL Bârlad, Georgică Vulpe, apare pe lista directorilor interimari numiți de ISJ Vaslui, deși legea interzice șefilor de partide să conducă școli / Senatorul Ștefan Pălărie: Alți șapte profesori din liceul lui Vulpe, numiți directori la alte școli

Numele lui Georgică Vulpe, ales în iunie președinte al filialei PNL Bârlad într-un proces soldat cu scandal, figurează pe lista persoanelor desemnate în funcții de directori interimari de școală, luna…
Vezi articolul

Prințul Philip și Regele Mihai au fost prieteni din copilărie – Galerie foto. Istoricul Adrian Cioroianu: Viața Prințului, o lecție de stabilitate și echilibru care duce la puterea unui simbol / Philip avea ceva din spiritul nostru sud european

Prințul Philip, Duce de Edinburgh și consortul de peste 73 de ani al reginei Marii Britanii Elisabeta a II-a, a murit vineri dimineață, la vârsta de 99 de ani. A…
Vezi articolul