Elev de clasa a XII-a: Profesorii ne dau teme, însă preocupările noastre sunt cu Bacalaureatul, în momentul de față, și admiterea. Deci, neglijăm anumite materii

748 de vizualizări
Deschiderea școlilor
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Un elev de clasa a XII-a a spus, pentru TVR Info, că profesorii le dau teme, doar că „preocupările noastre sunt cu Bacalaureatul, în momentul de față, și admiterea”. Acesta a afirmat că „neglijăm anumite materii”. Un alt licean a precizat că au mai multe teme la meditații, la pregătirea individuală, comparativ cu temele de la clasă.

Edupedu.ro a scris că directorul și dirigintele trebuie să monitorizeze respectarea timpului maxim de 1 oră pentru elevii din primar și 2 ore pentru gimnaziu și liceu și anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă, conform proiectului pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării. Este vorba despre proiectul de ordin privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar.

Elev 1: Avem (teme – n.red), sincer, mai mult la pregătiri decât avem la orele de la școală.

Reporter, Diana Dumitrașcu: Temele la celelalte materii sunt neglijate?

Elev 1: De multe ori, da.

Elev 2: Profesorii ne dau teme, însă preocupările noastre sunt cu Bacalaureatul, în momentul de față, și admiterea. Deci, neglijăm anumite materii.

Reporter, Diana Dumitrașcu: Dacă ai face toate temele pe care le ai pentru a doua zi, câte ore ți-ar lua?

Elev 2: 2-3 ore.

Reporter, Diana Dumitrașcu: Temele sunt multe?

Elevă: Da, foarte multe.

Reporter, Diana Dumitrașcu: Cât vă ia să faceți temele pentru a doua zi?

Elevă: Depinde de situație. 3 ore

Marian Anghel, director al Liceului Teoretic „Petre Pandrea” din Balș, a vorbit despre faptul că elevii de clasele a XI-a și a XII-a sunt „super focusați pe un examen la facultate” și „încep să neglijeze absolut toate celelalte lucruri”. „Și auzim de foarte multe ori – și cred că nu e doar în școala mea – «nu îmi trebuie». Suntem sătui de aceste răspunsuri că nu ne trebuie”, a precizat acesta. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

Recent, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a declarat, pentru știrile ProTV, că un elev de gimnaziu are 7 ore pe zi la școală și, dacă „se dau 4 ore de teme”, atunci înseamnă foarte mult.

O altă noutate, conform documentului Ministerului Educației, este că temele de vacanță sunt teme de tip suplimentar, iar temele suplimentare sunt facultative, adică elevul nu este obligat să le facă.

Tema pentru acasă pentru o disciplină, dacă presupune realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, poate să fie maximum una pe modul, potrivit unui document pus în consultare publică.

Miercuri, 5 noiembrie, la prezentarea raportului săptămânal, Daniel David a declarat că „orice profesor trebuie să înțeleagă că, dacă copiii încep să vadă temele ca un element negativ, indiferent ce teme le dai, cu toată intenția bună pe care o ai ca profesor, de fapt, vei obține efecte negative”. 

Recent, ministrul Educației și Cercetării a precizat că „ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore”. „Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru adevarul.ro.

La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.

Despre temele pentru acasă

În luna aprilie, ministrul Educației și Cercetării a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, ca dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”. Acesta a afirmat că „temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.”

în luna martie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.

Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.

Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.

Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.

Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.

În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te jocihai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.

Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.

Citește și:
Încă din clasele a XI-a și a XII-a, când elevii sunt super focusați pe un examen la facultate, pe 1-2 discipline, încep să neglijeze absolut toate celelalte lucruri, spune directorul Marian Anghel: Auzim de foarte multe ori «nu îmi trebuie». Suntem sătui de aceste răspunsuri
Profesoara Adina Papazi, despre temele pentru acasă: Eu nu mă pot duce în pauză să fac o ședință cu colegii mei, dă-le tu 3 exerciții, că eu le-am dat 2. Este o utopie / Directoarea Raluca Răducanu: Toate aceste reglementări cred că au fost făcute, în primul rând, la presiunea părinților
Secretarul de stat Sorin Ion: Un elev de gimnaziu are 7 ore pe zi la școală. Dacă pentru acasă se dau 4 ore de teme, înseamnă foarte mult
Durata temelor poate diferi în funcție de fiecare copil, spune un director de școală: Unul poate să îmi facă o temă în 10 minute, indiferent de complexitate / Consilier școlar: Rămâne în continuare responsabilitate a noastră, a tuturor, în ceea ce privește stabilirea temelor pe care le vor avea
ULTIMA ORĂ Regulile privind temele pentru acasă au fost publicate de Ministerul Educației: Directorul și dirigintele trebuie să monitorizeze respectarea timpului maxim de 1 oră pentru elevii din primar și 2 ore pentru gimnaziu și liceu și feedback anual obligatoriu de la elevi și părinți – proiect
Temele de vacanță devin opționale, elevul nu este obligat să le facă – proiect
PROIECT Profesorii vor da cel mult o temă pentru acasă pe modul, dacă aceasta are ca finalitate realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză


3 comments
  1. clasa a 12-a nu înseamnă doar Bac!
    Domnii elevii neglijează tot cu motivul asta pueril!

  2. Poate că ar trebui să regândim tot învățământul românesc. Dacă scopul învățării a ajuns să fie bacul și școala românească are ca punct culminant caracterizarea lui Ion al Glanetașului, luată de pe chatgpt și tocită cuvânt cu cuvânt, putem să mergem la culcare cu toții.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Participarea la prima probă scrisă – Evaluarea Națională: 161 de mii de elevi prezenți, peste 11.000 absenți / Un singur candidat cu temperatură peste maximul admis, 3 candidați eliminați

La proba scrisă de Limbă și literatură română, prima probă scrisă a Evaluării Naționale au fost prezenți luni, în întreaga țară, 161.038 de candidați, potrivit bilanțului oficial. Un comunicat de…
Vezi articolul

Ministrul Educației, Daniel David, către profesori, în timp ce peste 10 mii de cadre didactice protestează în București: Am auzit solicitările. E complet nerealist să te aștepți că în această perioadă se vor întâmpla modificări în legea bugetar-fiscală sau că premierul își va da demisia sau va cădea Guvernul

Ministrul Daniel David le-a transmis profesorilor care protestează în București că „în această perioadă este foarte important să fim și realiști și înțeles și anume, am auzit solicitările. Este complet…
Vezi articolul

Liceele agricole vor putea construi corpuri noi de clădiri și vor putea fi dotate cu mobilier nou și echipamente digitale – apel PNRR de 43 de milioane de euro. Ghidul solicitantului a fost pus în dezbatere publică

Liceele tehnologice cu profil agricol vor putea construi corpuri noi de clădiri, să le eficientizeze din punct de vedere energetic pe cele existente și să își înnoiască infrastructura școlară prin…
Vezi articolul