Toate țările Uniunii Europene „cu un sistem de învățământ solid oferă, în diverse formule, posibilitatea studierii limbilor clasice”, argumentează Societatea de Studii Clasice din România (SSCR) într-un comunicat în care critică eliminarea Limbii latine din proiectele de planuri-cadru pentru liceu la profilul Uman, specializarea actuală de Filologie. Propunerile de planuri-cadru au fost prezentate săptămâna trecută de Edupedu.ro pe surse.
„Societatea de Studii Clasice din România a luat act cu stupoare de informațiile apărute în presă potrivit cărora în unele variante de lucru ale planurilor-cadru, elaborate de structuri subordonate Ministerului Educației, precum CNPEE, disciplina Limba latină a fost exclusă din curriculum de la toate profilurile, inclusiv de la profilul Filologie, redenumit acum „Științe umaniste”. Situația este inacceptabilă”, scrie în comunicatul primit pe adresa redacției.
Organizația atrage atenția că „existența fie și a unor propuneri de lucru în cadrul CNPEE în care este exclusă din învățământul românesc preuniversitar disciplina Limba latină semnalează o gravă lipsă de experți în educație în structurile subordonate Ministerului Educației”.
- În variantele planurilor cadru pentru învățământ liceal prezentate de Edupedu.ro ca fiind în lucru, apar modificări substanțiale: logica și psihologia nu ar mai fi studiate la uman și real, iar fizica, chimia, biologia și geografia nu ar mai apărea în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real.
„Nu există o altă țară a Uniunii Europene în care elevii să nu aibă posibilitatea de a alege limba latină printre probele opționale la Bacalaureat. Țări fruntașe în clasamentul PISA, precum Polonia, încep să ofere limba latină drept a doua limbă străină, începând cu clasa a VII-a din gimnaziu, înțelegând contribuția uriașă adusă de această disciplină la combaterea analfabetismului funcțional”, scrie SSCR.
Și continuă: „Este inacceptabil să ne întoarcem la ultimii ani din perioada comunistă, când latina fusese epurată aproape complet din învățământul românesc”.
Societatea de Studii Clasice nu este singura organizație care atrage atenția asupra eliminării unor discipline din proiectele de planuri-cadru pentru liceu. Și Societatea de Geografie din România (SGR) a transmis un comunicat miercuri, 10 mai, prin care solicită ministrului Educației, Ligia Deca, să publice componența grupurilor de lucru pentru planurile-cadru pentru liceu. „Sunt grupuri de lucru secrete?”, se întreabă geografii. Mai multe informații de context, mai jos, după comunicat.
Redăm mai jos textul scrisorii integral:
”Comunicat al Societății de Studii Clasice
Societatea de Studii Clasice din România a luat act cu stupoare de informațiile apărute în presă potrivit cărora în unele variante de lucru ale planurilor-cadru, elaborate de structuri subordonate Ministerului Educației, precum CNPEE, disciplina Limba latină a fost exclusă din curriculum de la toate profilurile, inclusiv de la profilul Filologie, redenumit acum „Științe umaniste”. Situația este inacceptabilă. Toate țările Uniunii Europe cu un sistem de învățământ solid oferă, în diverse formule, posibilitatea studierii limbilor clasice (limba latină și limba greacă veche) în învățământul secundar, în acord cu recomandările Consiliului Uniunii Europene (din 22 mai 2018), unde se afirmă explicit importanța studierii limbilor clasice ca treaptă în atingerea competențelor-cheie.
De asemenea, nu există o altă țară a Uniunii Europene în care elevii să nu aibă posibilitatea de a alege limba latină printre probele opționale la Bacalaureat. Țări fruntașe în clasamentul PISA, precum Polonia, încep să ofere limba latină drept a doua limbă străină, începând cu clasa a VII-a din gimnaziu, înțelegând contribuția uriașă adusă de această disciplină la combaterea analfabetismului funcțional. Este inacceptabil să ne întoarcem la ultimii ani din perioada comunistă, când latina fusese epurată aproape complet din învățământul românesc.
Societatea de Studii Clasice din România solicită introducerea în planurile cadru la profil uman a cel puțin două ore pe săptămână de limba latină, în sistem de curriculum diferențiat. Limba latină merită studiată în profunzime în liceu întrucât contribuie, ca nicio altă disciplină, la formarea competențelor indispensabile unui absolvent de liceu de la profilul umanist (înțelegerea gramaticii române, lărgirea orizontului cultural, rigoare în exprimare, gândire critică, crearea unei perspective interdisciplinare etc.).
În plus, această disciplină umanistă prin excelență și de mare tradiție le oferă elevilor români o ancorare concomitent în identitatea națională și în cea europeană. Ea trebuie să facă parte din planul de învățământ, și cu un număr de ore care să permită profesorilor predarea ei astfel încât să-și arate valoarea în formarea elevilor.
Existența fie și a unor propuneri de lucru în cadrul CNPEE în care este exclusă din învățământul românesc preuniversitar disciplina Limba latină semnalează o gravă lipsă de experți în educație în structurile subordonate Ministerului Educației. Societatea de Studii Clasice din România își prezintă disponibilitatea de a oferi consultanță de specialitate Ministerului Educației pentru realizarea unor planuri-cadru care să aibă în final menirea de a face din școala românească o instituție care risipește ignoranța și transmite cultura Europei sub toate aspectele ei.
Președinte,
CS II Dr. Florian-Matei Popescu
Secretar,
Dr. Vichi-Eugenia Ciocani
16 mai 2023”.
FOTO DOCUMENT Scrisoarea SSCR din 16 mai 2023:
Context. Fizica, chimia, biologia și geografia nu mai apar în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real, la clasele a XI-a și a XII-a, conform proiectului pentru modificarea planurilor-cadru pentru liceu, document obținut de Edupedu.ro la începutul lunii mai 2023. Sunt vizați elevii de la specializările matematică-informatică și științe ale naturii. Cu excepția geografiei, disciplinele menționat sunt integrate în categoria „curriculum la decizia elevului din oferta școlii”.
Mai mult, disciplinele „logică” și „psihologie” nu ar mai fi studiate de către elevii de la profilurile uman și real, filiera teoretică, potrivit proiectului de modificare a planurilor-cadru. În documentul obținut de Edupedu.ro, cele două discipline nu mai apar în categoria disciplinelor socio-umane.
De asemenea, o nouă disciplină apare în planurile-cadru pentru liceu, document draft obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre materia „Perspective globale“, pe care toți elevii, indiferent de profil și specializare, cu excepția celor din învățământul teologic, o vor studia dacă nu participă la orele de Religie.
- Religia este singura disciplină, în afară de Limba și literatura Română și Matematică, care se studiază în toți anii de școală, indiferent de profil, specializare sau ciclu de învățământ. Recent, disciplina Religie a fost votată de parlamentarii din Comisia pentru învățământ a Camerei Deputaților drept disciplină opțională la Bacalaureatul organizat după noua lege a educației, aflată în stadiu de proiect, dezbătută în Legislativ.
În ceea ce privește elevii de la tehnologic dual, aceștia ar putea să aibă mai puține ore de Matematică în trunchiul comun, potrivit proiectului de modificare a planurilor-cadru. Făcând o comparație cu învățământul tehnologic actual, pe pot observa mai multe deosebiri. O altă noutate se referă la faptul că fizica, chimia, biologia și geografie sunt eliminate din trunchiul comun al tuturor specializărilor, pentru clasele a XI-a și a XII-a. Modificările vin în contextul reformei curriculare a învățământului secundar superior, prevăzută atât în Legea Educației 1/2011, cât și în noul proiect de lege aflat în dezbaterile din Parlament.
Marți, 9 mai, Ministerul Educației a anunțat într-un comunicat de presă că nu-și asumă varianta planurilor-cadru pentru liceu din proiectul de lucru al instituției, după ce mai multe voci din mediul academic au criticat schimbările.
Foto: © Anastasios71 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
6 comments
Reintroducerea limbii latine pe lista materiilor OPTIONALE la proba de bacalaureat pentru clasele de FILOLOGIE nu implica niciun fel de cheltuieli suplimentare de la bugetul de stat, nicio restructurare a actualelor programe de studiu, pentru că aceasta corespunde atât tradiţiilor şcolii umaniste româneşti, necesitǎţii cunoaşterii rǎdǎcinilor latine ale limbii române, cât şi opțiunilor unor elevi talentați care iși pot manifesta astfel dreptul de a alege dintre materiile de BAC, mai ales pentru ca acestea sunt optionale. Elevii respectivi ar putea alege să susțină un astfel de examen valorificând cu rezultate foarte bune cunoștințele temeinice acumulate în școală. Cei mai multi dintre ei (daca nu aproape toti) optează pentru limba latină la BAC, fiind pasionați de o astfel de materie, iar rezultatele nu pot fi decât cele scontate.
Mulţi dintre acești elevi reprezintă cu mândrie scolile de unde provin și uneori chiar țara lor la cele mai importante concursuri naţionale şi internaţionale. Ei sunt valorile pe care ar trebui sa le cinstim si cu care ar trebui să ne mândrim, nu să-i reducem la tăcere prin astfel de măsuri.
E bine ca se aduce la cunostiinta publicului, cred ca trebuie pus accent pe 2 lucruri:
– faptul ca UE in Mai 2018 recomanda latina si greaca veche ca pietre de temelie ale oricarei educatii culturale europene, si indispensabila la “profil uman”; daca cineva din minister sau parlament gandeste altfel e bine sa argumenteze, atat public, cat si direct cu Consiliul UE
– faptul ca latina este o “ancora istorica” a limbii romane si implicit a poporului roman, iar taierea ei lasa generatiile viitoare la voia vantului politic
Adaptarea la progresele tehnologice si culturale aduse de Internet si inteligenta artificiala nu inseamna ruperea, stergerea trecutului, ci oferirea tinerilor a unor repere cat mai solide, repere care au rezistat timpului si pe care altfel ar trebui sa le re-inventeze
sa nu uitam de exemplu ca sistemele de sanitatie (canalizare, apa curenta, etc) inventate de romani acum 2000 ani si distruse de barbari (pe motiv ca se bazau pe munca sclavilor?), au fost “re-descoperite” abia dupa 1500 ani in Europa medievala; sanitatia a adus cele mai rapide progrese in speranta de viata si calitatea vietii dupa 1800
In fine, este clar o crima spirituala – care o sa duca la distrugerea unor vieti, poate mii, poate milioane – sa lasi tinerele generatii sa re-descopere valorile umanistice clasice in competitie simultana cu inteligenta artificiala si bombardamentul necontenit de “fake news”
Nici macar 1% dintre liceeni (nici macar olimpicii) nu pot castiga o lupta continua si inversunata cu ChatGPT, iar daca directia IA e imprimata gresit (sunt destule exemple istorice de politici gresite), atunci ne putem astepta la un sir lung de tragedii.
Raspunsul la globalizare si nevoia de crestere a competitivitatii nu este eliminarea unor materii, ci facilitarea studierii lor de catre tineri prin modernizarea manualelor – in special de-abstractizare si aplicatii practice – iar pentru cei talentati – prin oferirea posibilitatii de a da bacalaureatul la materiile respective, inclusiv latina, greaca veche, geografie, istorie, chimie, fizica, istoria religiilor, etc
Latina și economia nu mai există în planurile cadru. Foarte bine. Să știți că nu are cum să vă fie bine când vă construiți fericirea pe nefericirea altora.
Cred ca latina se poate studia la anumite licee. Nu vad utilitatea studierii acestei limbi la gimnaziu. Eu nu am utilizat-o niciodata, nu mi-a folosit la nimic.
Dar Religia ti-a folosit…?
Da repede 3 exemple in care ti-a folosit !
Latina in sine ca limba n-am folosit-o, dar proverbele invatate la ora de latina au contribuit la cultura generala; intr-o discutie cu clienti internationali care abea plaseaza Romania pe harta, cultura generala chiar face diferenta.