Evaluarea Națională 2025. Sfaturi la Limba și literatura română de la profesorul Cătălin Zaman: Aveți încredere în voi și cunoștințele voastre

13.713 vizualizări
Cătălin Zaman / Foto: Proiectul Merito
Elevii care susțin luni proba la Limba și literatura română din cadrul Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a 2025 sunt sfătuiți de profesorul Cătălin Zaman să evite acumularea de stres în ziua dinaintea examenului și să acorde atenție modului de lectură al textelor la prima vedere. Profesorii și părinții sunt îndemnați să sprijine sănătatea emoțională a copiilor, iar elevii să fie atenți la ortografie și punctuație în redactare, potrivit recomandărilor făcute de profesor pentru cititorii Edupedu.ro.

Pentru ziua de dinaintea examenului, profesorul le recomandă elevilor să evite acumulările suplimentare de stres. Duminica ar trebui să fie o zi de relaxare, spune el, în care copiii să se deconecteze și să își încarce emoțional bateriile pentru ziua de luni. Să nu intre într-o stare de tensiune care le blochează accesul la cunoștințele acumulate – să aibă încredere în ei și să dea tot ce pot, mai punctează profesorul.

În ceea ce privește abordarea subiectelor, Zaman sfătuiește ca textele să fie citite în două etape – o lectură de acomodare și apoi una de înțelegere. La exercițiile 1-5, revenirea constantă în text este cheia pentru răspunsuri exacte. Exercițiul 6 poate testa rima, măsura, figuri de stil sau trăsături de personaj, iar la exercițiul 7 ar putea fi cerute comparații între cele două texte.

Pentru subiectul al II-lea, fie că va fi o compunere narativă, un text argumentativ sau o caracterizare, elevii trebuie să fie atenți la structură, ortografie și punctuație. Sunt capitole la care, potrivit raportului de la simularea din martie, apar încă dificultăți.

Redăm integral recomandările profesorului Cătălin Zaman:

Cred că an de an un cuvânt definește, pentru toți factorii implicați, elev-părinte-profesor, examenul de Evaluare Națională: emoția. Este primul examen important din viața elevilor și din câte observ, de la an la an găsesc părinții tot mai emoționați, dornici, cum este și firesc, pentru o reușită a copiilor lor.

Atrag iarăși atenția cât de importantă este sănătatea emoțională a copiilor. Adulți fiind, trebuie să încercăm cât de mult se poate să luăm presiunea de pe umerii lor. Sunt copiii noștri, viitori adulți pe care ne dorim să-i creștem frumos, pentru a-i avea, peste ani, la fel de frumos. De aceea, dragi părinți, încercați să le spuneți că ei rămân copiii voștri și-i veți iubi la fel de mult, indiferent de rezultate. Rezultate care, până la urmă nu sunt o constantă, ci indică o valoare dintr-un anumit moment.

Pe copii îi sfătuiesc să încerce să nu intre într-o stare de tensiune zilele acestea, să-și inducă acea stare care să nu le permită abordarea optimă a subiectelor. Ar fi chiar indicat ca duminica după-amiaza să aibă activități care să-i scoată din stresul premergător examenului. Și, dragi copii, aveți încredere în voi și-n cunoștințele voastre! Sunt sigur că v-ați pregătit de-a lungul anului școlar în curs și că fiecare dintre voi va încerca tot ce poate pentru o notă cât mai bună. Este important ca atunci când veți ieși din examen să fiți mulțumiți cu ce ați realizat, așa încât să fiți împăcați că ați dat tot ce ați putut.

Le recomand elevilor să citească cu atenție textele, să fie mai întâi o lectură de acomodare, apoi o lectură de înțelegere a textelor. La primele cinci exerciții să se întoarcă ori de câte ori e nevoie la text, pentru că răspunsul îl vor regăsi acolo.

La exercițiul 6 sunt posibile mai multe variante: poate identificarea rimei și a măsurii sau a unor figuri de stil în textul suport. De asemenea cred că un subiect posibil ar fi precizarea unei trăsături a unui personaj, împreună cu mijlocul de caracterizare și identificarea unei secvențe relevante pentru acea trăsătură și nu în ultimul rând identificarea unui tipar textual într-un fragment dat, însoțită de precizarea unei trăsături a acestuia.

La exercițiul 7 ar putea avea de identificat un element comun al celor două texte sau chiar precizarea diferențelor de limbaj. Sunt sigur că s-a lucrat mult aici și că nu există elev care să nu știe să abordeze exercițiile de până acum.

Atrag atenția ca la exercițiul 9, după identificarea valorii și asocierea cu un alt text să facă referire strict la o secvență din cartea asociată, să nu cadă în ispita de a relata la general subiectul acelei cărți.

La punctul B, nu știu ce surprize ar putea să apară având în vedere experiența din anii trecuți și a subiectelor propuse de Minister ca model și la simularea din luna martie. Ce era de exersat a fost exersat până acum, de la fonetică, la vocabular, morfologie sau sintaxă.

Subiectul II poate aduce mai multe variante, poate o compunere de tip argumentativ pe un subiect dat, în care elevul să utilizeze și informațiile din textele date sau un mesaj al textului. Sigur, frumos și creativ ar fi să aibă parte de o compunere narativă cu un subiect indicat, sau de o pagină de jurnal, de ce nu de o caracterizare de personaj. Orice ar primi la acest subiect, le recomand o exprimare îngrijită, o dispunere armonioasă a paragrafelor, cu introducerea, cuprinsul și încheierea foarte bine delimitate. De asemenea, raportul de la simularea din martie ne arată că tot mai mulți elevi au probleme cu ortografia și punctuația, deci și aici ar trebui o atenție sporită.

Mult succes tuturor, atenție multă și încredere în forțele proprii. Sigur va fi bine!”.

Calendarul evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2024-2025:
  • 10-13 iunie 2025: Înscrierea la Evaluarea Națională
  • 13 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 23 iunie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
  • 25 iunie 2025: Matematică – probă scrisă
  • 27 iunie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă
  • 3 iulie 2025: Afișarea rezultatelor inițiale, vizualizarea lucrărilor scrise (cererile se depun doar între 14:00 și 17:00) și depunerea contestațiilor
  • 4-5 iulie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 6-9 iulie 2025: Soluționarea contestațiilor
  • 10 iulie 2025: Afișarea rezultatelor finale
Modelele de subiecte și programa de examen

Modele oficiale 2025 (Română, Matematică, Limbă maternă) au fost publicate pe portalul subiecte.edu.ro la începutul lunii noiembrie 2024. Documentele pot fi descărcate de aici:

Programele școlare de evaluare pentru EN VIII 2025 rămân aceleași ca la sesiunile 2023 și 2024 și sunt disponibile integral aici.

Proba la limba și literatura română vizează, printre altele, înțelegerea unor texte la prima vedere și competența de redactare a unui text, iar testarea la Matematică – de exemplu, rezolvare de probleme din arii, volume și numere reale.

Subiecte și bareme EN VIII din anii anteriori
Citește și:
GHID Evaluarea Națională 2025 începe luni cu proba scrisă la Limba și literatura română. Regulile pentru elevi de la plecarea de acasă și până la ieșirea din examen – calendar și modele de subiecte
Evaluare Națională 2025. Cum se poate corecta o greșeală la probele de Limba română și Matematică / În situația în care elevul revine asupra răspunsului încercuit inițial, noua variantă pe care o consideră corectă va fi scrisă în celula dedicată punctajului atribuit itemului
Evaluarea Națională 2025. Regulile pentru profesorii evaluatori: nota finală este calculată doar dacă toate câmpurile sunt completate – document
Lucrările elevilor la Evaluarea Națională 2025 vor fi scanate ca o carte sau broșură. Profesorii asistenți scanează toate paginile, inclusiv cele nescrise, cu spațiile goale barate – ghid


1 comment
  1. buna ziua domnu profesor va multumim pentru sprijin si urez mult succes la toti elevi la examenu de maine doamne ajuta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

La Evaluarea Națională 2025 timpul de vizualizare a lucrărilor înainte de contestații va crește, după ce au existat situații punctuale în care elevii au avut prea puțin timp la dispoziție, spune secretarul de stat Sorin Ion

Secretarul de stat Sorin Ion a spus că timpul de vizualizare a lucrărilor înainte de contestații ar putea crește anul acesta la Evaluarea Națională. Secretarul de stat nu a precizat…
Vezi articolul

Ghid pentru simularea examenelor naționale, la limba română, publicat de Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin. Sugestii de rezolvare și sfaturi pentru elevii de clasele a VIII-a și a XII-a: cum se redactează un rezumat, o pagină de jurnal, o scrisoare sau un e-mail / Modele de subiecte și bareme

Un ghid pentru simularea examenelor naționale, Evaluarea Națională și BAC 2023, a fost publicat de Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin. Elevii de clasa a VIII-a vor susține simularea probelor la Evaluarea…
Vezi articolul

Simulare Evaluarea Națională 2025. Aproape 12.000 de elevi de clasa a VIII-a au lipsit la proba de limba română / Cinci elevi au fost eliminați pentru că au încercat să copieze

La proba de Limba română, desfășurată astăzi, 17 martie, în cadrul simulării EN VIII 2025, au participat, potrivit informațiilor furnizate de inspectoratele școlare județene (ora de referință: 15:00), peste 161.000…
Vezi articolul

Compania care se ocupă de publicarea ierarhiei elevilor pentru Admiterea la liceu 2023 cere scuze pentru eroarea de algoritm și spune ca a fost remediată: Repartizarea computerizată a candidaților nu va fi afectată în niciun fel

Compania care se ocupă de publicarea ierarhiei elevilor pentru Admiterea la liceu 2023 cere scuze pentru eroarea de algoritm care a afectat ierarhia elevilor și spune că a fost remediată,…
Vezi articolul

Important este ca simulările să nu rămână statistică la nivel de școală și național, să ajungă la elevi și la profesori, spune Ministrul Educației, Daniel David, care afirmă că modalitățile de evaluare trebuie rediscutate

Simulările examenelor naționale trebuie să reprezinte o bază concretă pentru discuții între elevi și profesori, a afirmat ministrul Educației: „important este ca simulările să nu rămână statistică la nivel de…
Vezi articolul