Evidența participării profesorilor la cursuri și programe de formare continuă, în vizorul inspecțiilor școlare din județul Dolj. Graficul inspecțiilor pentru anul școlar 2025-2026 a fost actualizat – document

13.999 de vizualizări
Foto: G4Media.ro
Unul dintre aspectele urmărite în cadrul inspecțiilor școlare din județul Dolj se referă la evidența participării profesorilor la cursuri și programe de formare continuă, potrivit unui document publicat de Inspectoratul Școlar Județean Dolj. Este vorba despre graficul actualizat al inspecțiilor școlare, an școlar 2025-2026.

Un alt aspect vizat, conform documentului inspectoratului școlar, este evidența activităţilor metodice de la nivelul catedrelor/comisiilor metodice și a cercurilor pedagogice. Acestea vor viza, în special, modalitatile de dezvoltare a competenţelor de lectură şi matematică la toate disciplinele din planul-cadru, predarea diferenţiată, prin adaptarea strategiilor didactice la nevoile elevilor, modalităţile de dezvoltare a unor relații de încredere între cadrele didactice şi elevi, precum şi dezvoltarea coeziunii colectivelor de elevi şi a unui climat de susţinere a elevilor în clasă.

„5. Verificarea implementării activităților privind creșterea participării şi a promovabilității la examenele naționale: 

– Asistențe la ore şi activităţi de consiliere pedagogică a cadrelor didactice de către director/director adjunct, responsabil comisie curriculum; 

– Evidența activităţilor metodice de la nivelul catedrelor/comisiilor metodice și a cercurilor pedagogice, care vor viza, în special, modalitatile de dezvoltare a competenţelor de lectură şi matematică la toate disciplinele din planul-cadru, predarea diferenţiată, prin adaptarea strategiilor didactice la nevoile elevilor, modalităţile de dezvoltare a unor relații de incredere între cadrele didactice şi elevi, precum şi dezvoltarea coeziunii colectivelor de elevi şi a unui climat de susţinere a elevilor în clasă; 

Evidența participării cadrelor didactice la cursuri și programe de formare continuă în domeniul specialității și al didacticii disciplinei, inclusiv prin evaluarea competențelor elevilor, predarea diferențiată, organizarea activităţilor de educaţie remedială, strategii didactice și de managementul clasei eficiente în lucrul cu copiii din categorii dezavantajate social, cultural şi/sau economic

– Activităţile programului „Învăţare remedială” pentru elevii din anii terminali, cu media sub 7 în anul scolar anterior, iar pentru elevii celorlalte clase cu media sub 6; 

– activitățile de orientare în carieră organizate cu elevii, părinții, angajatorii locali; 

– organizarea de activități de informare, susţinere şi consiliere a elevilor în parteneriat cu serviciile sociale, privind responsabilizarea continuării studiilor; 

-campanii de informare a parinților/tutorilor elevilor de etnie romă cu privire la importanţa participării la examenele naționale;

 -activitati de mentorat cu elevii din ani mai mari sau cu studenți pentru informarea, orientarea educaţională și vocațională;”, conform ISJ Dolj.

Documentul Inspectoratului Școlar Județean Dolj poate fi consultat mai jos:

Informații de context

Unul dintre punctele slabe identificate de Inspectoratului Școlar al Municipiului București se referă la interesul scăzut al unor cadre didactice pentru formarea continuă, potrivit unui document publicat pe site-ul instituției. Este vorba despre planul managerial pentru anul școlar 2025-2026.

Profesorii sunt obligați să participe cel puțin o dată la 2 ani la cel puțin un program de formare continuă acreditat, conform unui plan stabilit la nivelul unității de învățământ. Din anul școlar 2025-2026, comisia pentru formare și dezvoltare în cariera didactică monitorizează respectarea condiției de formare, potrivit unui document al Ministerului Educației și Cercetării. Este vorba despre procedura specifică nr. 31140/22/09.2025 privind operaționalizarea reglementărilor metodologice aplicabile pentru verificarea îndeplinirii condiției de formare în cariera didactică.

Nicoleta Briciu, director al Casei Corpului Didactic București, a declarat că „formarea continuă nu trebuie să fie o obligație”. „Degeaba mergem la un curs, degeaba ne luăm atestatul, degeaba creăm dosare, da, care atestă că avem acele competențe, dacă acele competențe nu se reflectă în ceea ce noi facem în fiecare zi în clasă, cu elevii noștri, adaptat la contextul în care ne aflăm”, a afirmat aceasta. Declarațiile au fost făcute la lansarea raportului Teaching Compass 2025 – busola predării.

Anul trecut, un învățător a declarat pentru Edupedu.ro, sub protecția anonimatului, că sunt multe cazuri în care profesorii își plătesc singuri cursurile de formare și perfecționare. „Aici depinde fiecare școală cum se gestionează, ce fonduri alocă pentru asta”, a precizat profesorul pentru învățământ primar.

Ce prevede legea educației 198/2023 despre formarea continuă a personalului didactic

Articolul 188 – (1) Pentru personalul didactic, formarea continuă este un drept și o obligație.

(2) Tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică, asigurarea calității programelor și sistemul de acumulare a creditelor se reglementează prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației, la propunerea CNFDCD.

(3) Distribuția numărului de credite ECTS obținut, începând cu numărul minim, va respecta următoarele criterii:

a) minimum 5 credite ECTS vor respecta competențele prioritare prevăzute în planul național de formare continuă în cariera didactică. Acestea sunt finanțate prin programe naționale, din bugetul CCD sau, după caz, din finanțarea specială a unităților de învățământ pentru cheltuieli privind perfecționarea pregătirii profesionale a personalului didactic și didactic auxiliar, pentru implementarea politicilor și strategiilor Ministerului Educației;

b) minimum 5 credite ECTS vor respecta prioritățile la nivel școlar sau, după caz, local, în conformitate cu cartografierea periodică a nevoilor de formare la nivelul județului, realizată de CCD, sau, după caz, în funcție de nevoile de formare continuă ale personalului didactic identificate la nivelul CFDCD. Acestea sunt finanțate din bugetul CCD sau, după caz, din finanțarea de bază a unităților de învățământ pentru cheltuieli cu pregătirea profesională, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele locale;

c) maximum 5 credite ECTS vor fi la decizia cadrului didactic. Acestea pot fi finanțate din bugetul CCD sau, după caz, din finanțarea de bază a unităților de învățământ pentru cheltuieli cu formarea continuă, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele locale.

(4) Evaluarea rezultatelor învățării programelor de formare continuă și procedura-cadru de finanțare se stabilesc prin metodologie, aprobată prin ordin al ministrului educației, la propunerea CNFDCD.

(5) Obținerea prin studiile corespunzătoare a unei noi specializări didactice, diferite de specializarea curentă, se consideră formare continuă.

(6) Pe lângă una sau mai multe specializări, cadrele didactice pot dobândi competențe didactice, pentru disciplinele din același domeniu fundamental cu domeniul licenței, prin programe de formare a adulților.

(7) Personalul didactic din învățământul preuniversitar este obligat să participe cel puțin o dată la 2 ani la cel puțin un program de formare continuă acreditat, conform unui plan stabilit la nivelul unității de învățământ, pe baza analizei nevoilor de formare elaborată de CNFDCD.

(8) Programele de conversie profesională postuniversitare pentru cadre didactice sunt organizate de instituțiile de învățământ superior. Acestea se desfășoară în baza unor norme metodologice specifice, adoptate prin ordin al ministrului educației.

(9) Cheltuielile pentru formarea continuă a personalului didactic de predare din învățământ preuniversitar sunt suportate de către angajator, din sume alocate de la bugetul de stat sau din alte surse de finanțare, conform legii, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite ECTS prevăzut la alin. (2).

(10) Unitățile de învățământ, pe baza unui regulament aprobat de consiliul de administrație, pot susține stagii de dezvoltare profesională pentru obținerea gradelor didactice II și I de către personalul didactic de predare din învățământul preuniversitar.

(11) Pentru personalul din învățământul preuniversitar, formarea continuă va include, în mod obligatoriu și periodic, un curs de prim ajutor”.

  • În septembrie 2024, Edupedu.ro a scris că inspecțiile făcute de inspectoratele școlare și evaluările ARACIP nu mai sunt prevăzute în regulamentul de funcționare al școlilor intrat în vigoare pe 1 septembrie 2024.
Despre inspecțiile școlare

Tipuri de inspectie școlară și cine le realizează, potrivit normelor în vigoare, adică regulamentului de inspecție inspecție a unităților de învățământ preuniversitar din decembrie 2020.

„Inspecția unităților de învățământ preuniversitar se poate realiza de către:

  • Ministerul Educației și Cercetării;
  • inspectoratele școlare.

După conținutul/obiectul principal al inspecției, se disting trei tipuri fundamentale de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar: inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar, inspecția tematică și inspecția de specialitate.

  1. Inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar reprezintă o activitate de evaluare generală a performanțelor diferitelor categorii de unități de învățământ, prin raportare explicită la politicile educaționale, scopurile și obiectivele dezirabile propuse sau la standardele asumate în funcționarea acestora. 
  2. Inspecția tematică este o activitate de evaluare sau control a/al unui domeniu particular/mai multor domenii particulare al/ale activității unităților de învățământ preuniversitar sau a/al personalului care deservește aceste instituții, în principal, a/al activității cadrelor didactice. În cadrul acestui tip de inspecție se realizează inclusiv activități de consiliere, în raport cu obiectivele concrete vizate, în direcția îmbunătățirii continue a activității unității de învățământ.
  3. Inspecția de specialitate reprezintă o activitate de evaluare a competențelor profesionale/activității profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/ disciplinelor de studiu predate sau activităților educaționale pe care acestea le susțin. Inspecția de specialitate vizează, în mod direct, calitatea activităților didactice în raport cu beneficiarii primari ai educației, respectiv antepreșcolarii, preșcolarii și elevii.

Tipurile de inspecție de specialitate sunt:

  • inspecția de specialitate curentă;
  • inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii definitivării în învățământ;
  • inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii gradelor didactice II și I sau inspecția școlară specială;
  • orice altă formă de evaluare/control/consiliere a activității cadrului didactic în domeniul de specialitate în care este încadrat, realizată de inspectorii de specialitate la nivelul MEC sau ISJ/ISMB. Spre exemplu, inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte particulare ale activității didactice (modul de aplicare a curriculumului național, modul de realizare a evaluării curente etc.) sau inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte ale activității cadrelor didactice, semnalate în cadrul unor memorii, petiții, reclamații”.
Citește și:
Pregătirea diferențiată a elevilor, în vizorul inspecțiilor școlare din județul Dolj. Se verifică și timpul aflat la dispoziția profesorului – document


8 comments
  1. Eu am făcut la minimum aceste cursuri.Am avut ani întregi în care nu m-am înscris la nimic.Nu am pățit absolut nimic.Mentionez ca mai am până la pensie minimum 10 ani.Deci dacă nu vrei poți sa nu te duci.Ideea e ca avem o groaza de colegi care fac exces de zel.

  2. Imi spunea un prieten profesor că anul trecut a cheltuit pe formare 8000 de lei din buzunar. Vi se pare normală formarea asta din buzunar, disprețuiți politruci? Omul poate că locuiește la țară și mănâncă din grădină dar sunt toți profesorii pe autoconsum? Până când aceste contrastimulente pentru a veni in educație? Vopseaua de păr nu crește in coteț. nici pantofii. Iar profesorii de la țară sunt adesea cei mai aplicați și dedicați pe care i-ați văzut. Păi mie de îmi zicea firma că trebuie să scot 2000$ pentru fiecare sesiune de instruire făceam stânga-împrejur 180°.

  3. Formarea continuă? Domnilor, e deformarea continua. Veniți în stresul de zi cu zi al profesorilor, in goana de la o școală la alta, că am ajuns ca antilopele. Pe astea nu le vizați, nu? Nerușinaților!

  4. Până la urmă doar profesorii au suferit concedieri și tăierea salariului după toate amenințările cu reducerea cheltuielilor statului. Între timp primarii schimbă borduri și pavele de zor. Achiziții peste achiziții, contracte peste contracte pe deficitul bugetar și împrumut extern. Deci nu e criză. Felicitări!

  5. sa mai fie in vizor la inspectorate si nemultumirile profesorilor care isi platesc din salariu de salahor aceste cursuri
    cand vine unu sa ti puna 1 metru de gresie cu 8 clase(pus in 10-15minute) iti ia 80 ron -100ron la metru.
    la noi plata unei ore este 35 ron si lucram cu 25-30 elevi intr un stres maxim iar salahoru bea bere si asculta muzica ,mai o tigare….o masa.
    sa mai vizeze inspectoratele si faptul ca 90% din profesori se plang de faptul va elevii cu C.e.s nu se integreaza,creeaza probleme,insotitorii nu stau cu ei,consilierii scolari nu fac fata la numarul mare de elevi cu c.e.s ,profesorii de sprijin nu exista,etc
    asta sa vizeze inspectoratele,nu sa stea sa ne urmareasca pe noi daca avem sau nu avem cursuri de formare,fiindca firmele.lor de casa care organizeaza aceste cursuri se plang ca nu au oamenii.
    si ce sa vezi …imd inspectoratele se sesizeaza si vizeaza…hai sictir…
    sa va fie rusine!!!!Mars

  6. Ce oportunități! Dar cine plătește cursurile suplimentare, când legea spune că e obligatorie? Poate prin defalcări de la salariu? Sau poate prin vânzarea cărților de pedagogie rarificate pe care le luăm noi? Formarea continuă nu trebuie să fie o obligație, zice directoria, dar cum să fim genii didactici dacă nu avem timp să citim tot felul de materiale, să ne facem dosare și să ne dăm cu cuvinte pe rețelele sociale? Sau poate, cea mai bună formare continuă e să observăm cum funcționează sistemul… din exterior, desigur! 😉

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT / PSD i-a dat lui Klaus Iohannis „24 de măsuri imediate” în completarea celor 12 deziderate din „România Educată”: Creșterea salariilor profesorilor și vouchere pentru formare, un nou curriculum național, dublarea alocațiilor și bani pentru elevii care nu au absențe la școală

Creșterea salariilor profesorilor și vouchere pentru formare, un nou curriculum național, dublarea imediată a alocațiilor și bani, din fonduri europene, pentru elevii care nu au absențe la școală, introducerea voucherelor…
Vezi articolul

Reorganizarea sistemului de formare inițială și continuă a cadrelor didactice din învățământul militar, „o prioritate majoră” în noua Strategie Militară a României

Reorganizarea sistemului de formare inițială și continuă a cadrelor didactice este „o prioritate majoră” pentru învățământul vocațional militar, potrivit Strategiei Militare a României, pe care Guvernul vrea să o adopte…
Vezi articolul

507 școli își pierd statutul de unități cu personalitate juridică și devin structuri arondate altor unități în reorganizarea declanșată de Minister / MEC: Este vorba despre 8% din totalul unităților cu personalitate juridică existente

507 unități școlare care aveau până acum personalitate juridică devin structuri arondate altor unități, în cadrul procesului de reorganizare a rețelei școlare declanșat de Ministerul Educației și Cercetării în urma…
Vezi articolul