Explicațiile Inspectoratului din Iași pentru ghidul care prezintă legăturile culorilor cu paranormalul și cu eliminarea “toxinelor emoționale” și a celor din colon: informații “scoase din context”, importante pentru educația copiilor cu nevoi speciale

1.764 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Inspectoratul Școlar Județean Iași a reacționat la articolul publicat miercuri de Edupedu.ro, ce prezenta un “ghid de bune practici” publicat sub egida instituției, în care erau prezentate exemple de promovare a pseudoștiinței în școală, anume presupuse legături ale culorilor cu paranormalul și cu vindecarea unor afecțiuni. Într-un comunicat, instituția afirmă, între altele, că “ideile din conținutul articolului se raportează la suportul de curs oferit de agenția de formare din Italia” care a organizat un program de pregătire la care a participat autoarea textului, dar și că resursele bibliografice menționate ar aborda “elemente de specialitate legate de influența cromoterapiei în educația copiilor cu nevoi speciale”.

Edupedu.ro a prezentat Ghidul (semnalat inițial, pe Facebook, de Alexandru Toma Pătrașcu) după ce l-a verificat și făcând trimitere spre consultarea detaliată a documentului pe site-ul IȘJ Iași. În aceste condiții, instituția ieșeană afirmă, în comunicatul său, că informațiile prezentate ar fi fost “scoase total din context și, în acest fel, termeni care au relevanță pentru specialiști în educația specială a copiilor cu dificultăți au primit semnificații peiorative, care nu mai aparțin în niciun fel textului inițial”.

Inspectoratul nu precizează care anume este relevanța acelor termeni pentru specialiști.

Același comunicat al Inspectoratului afirmă că informațiile din articol sunt “puncte de vedere exprimate în literatura de specialitate și cea specifică educației copiilor cu nevoi speciale, în cazul cărora este extrem de importantă stimularea senzorială și utilizarea spectrului cromatic”.

  • Comunicatul integral al IȘJ Iași – la finalul articolului

În articolul de miercuri, EduPedu.ro a notat că este vorba despre un ghid ce include mai multe articole, inclusiv pe acesta, selectând din articolul despre culori mai multe pasaje ce includ elemente de pseudoștiință:

  • “Fiecare culoare a curcubeului are o semnificație pentru suflet și contribuie într-un fel sau altul la descătușarea emoțională, spirituală și chiar la vindecarea unor afecțiuni
  • Despre culoarea albastru: “crește capacitățile paranormale (telepatia, clarviziunea etc.)”
  • Despre violet/mov: “Purtarea acestei culori ajută la conectarea cu sinele divin, fiind culoarea legată de paranormal (…)”
  • Despre roșu: “Este indicat ca atunci când avem de dus la capăt un proiect amânat să purtăm haine de culoare roșie” / “Energia acestei culori influențează și capacitatea de eliminare a toxinelor emoționale
  • Despre portocaliu: “Folosirea ei contribuie la eliberarea toxinelor blocate în colon

Edupedu.ro a mai notat că, “la bibliografie, capitolul menționează: o teorie despre culori a unui psiholog devenit “consultant de business”, una a unui profesor de ezoterism, o autoare care nu există altfel, pe Google, decât prin titlul cărții pe care o semnează despre puterea culorilor, precum și un site de terapii naturiste”.

Despre această bibliografie, IȘJ spune că “abordează elemente de specialitate legate de influența cromoterapiei în educația copiilor cu nevoi speciale, precum și a altor forme de intervenție și terapie pentru recuperarea acestor copii cu dificultăți de adaptare și integrare la mediul școlar”.

Inspectoratul mai notează că “acest ghid, publicat în 2018 și apărut în format online, este doar o resursă internă în cadrul proiectului”. Or, în mesajul introductiv, documentul notează: “Ghidul a fost elaborat cu scopul de a ameliora activitatea tradițională la clasă și pentru a aduce contribuții relevante în procesul educațional și managerial la nivel regional și chiar național începând cu anul școlar 2-17-2018”.

Comunicatul Inspectoratului Școlar Județean Iași:

“Ca urmare a articolului publicat pe site-ul dumneavoastră astăzi, 13.01.2021, cu titlul, «Zodiile ca “metodă” de predare, într-un proiect cu finanțare de la Ministerul Educației, și culorile paranormale – noi mostre de pseudoștiință folosită în învățământ / Ghid de “bune practici” didactice: Albastrul crește capacitățile paranormale, portocaliul eliberează toxinele din colon», și care face referire la un material publicat sub egida ISJ Iași în urma participării unui grup de profesori, directori, inspectori la cursuri de formare Erasmus în diferite țări europene, se cuvin câteva precizări.

Acest Ghid, intitulat Consorțiu regional pentru educație de calitate și abandon școlar redus, cuprinde experiențe de la cursurile de formare de care au beneficiat participanții și sintetizează nu ideile personale ale autorilor, ci, așa cum era prevăzut în condițiile impuse de organizațiile de formare, ideile dezbătute în cadrul cursurilor care au avut loc, idei prezentate de specialiști recunoscuți la nivel european, care au susținut și realizat acele formări.

Autorul articolului la care se face referire, profesor cu o bună expertiză în educația copiiilor cu cerințe și nevoi speciale, inspector școlar pentru învățământ special în cadrul ISJ Iași, a urmat acest program de formare tocmai în această calitate. Acest program a fost propus de agenția de formare Teacher Academy Italia, intitulat Artterapia la copiii cu nevoi speciale, program susținut, de altfel, de un psiholog italian cu o bună și recunoscută expertiză la nivel european în domeniul artterapiei în educația copiilorcu nevoi speciale.

Ideile din conținutul articolului se raportează la suportul de curs oferit de agenția de formare din Italia și la resursele bibliografice menționate de autoare, abordând elemente de specialitate legate de influența cromoterapiei în educația copiilor cu nevoi speciale, precum și a altor forme de intervenție și terapie pentru recuperarea acestor copii cu dificultăți de adaptare și integrare la mediul școlar.

Din nefericire, informațiile, care au circulat în spațiul online și care au fost preluate și în articolul dumneavoastră, au fost scoase total din context și, în acest fel, termeni care au relevanță pentru specialiștii în educația specială a copiilor cu dificultăți au primit semnificații peiorative, care nu mai aparțin în niciun fel textului inițial.

Informațiile prezentate în articolul din Ghid sunt puncte de vedere exprimate în literatura de specialitate și cea specifică educației copiilor cu nevoi speciale, în cazul cărora este extrem de importantă stimularea senzorială și utilizarea spectrului cromatic, atât în strategiile de intervenție, cât și în mediul educațional în care se realizează recuperarea acestora. Cele prezentate în articolul din Ghid, scoase din context și fără precizările necesare referitoare la cei cărora le-a fost adresat articolul, pot fi elemente care surprind cititorul nefamiliarizat cu problematica educației speciale.

Facem precizarea că acest ghid, publicat în 2018 și apărut în format online, este doar o resursă internă în cadrul proiectului.

******************

Alte detalii despre contextul acestei formări Italia a inspectorului în cauză, formare în care au fost prezentate și dezbătute de specialiști ideile cuprinse în articolul din Ghid.

1. Perioada formării pentru mobilități de predare și formare ale personalului didactic în cadrul programului Erasmus+: 20.11.2017- 25.11.2017

2. Instituția/organizația de formare  – Teacher Academy – Florența, Italia. Denumirea cursului: Artterapia la copiii cu nevoi speciale

3. Cursul “Art as therapy: self-expression and special needs in art education” asigurat de “EUROPASS Teacher Academy” este publicat în catalogul european, aprobat de Comisia europeană, detalii despre curs la adresa:

https://www.schooleducationgateway.eu/en/pub/teacher_academy/catalogue/detail.cfm?sid=222

3. Program detaliat al perioadei de mobilitate:

LUNI 9: 00-14: 00 Noțiuni de bază în terapie prin artă: istorie și valori de bază. Prezentare diapozitive, studii de caz și activități practice individuale „Abordarea mea către artă” 

MARŢI 9: 00-14: 00 Artă și sănătate. Cum arta ne poate spori bunăstarea emoțională și spirituală. Dovezi legate de corp ale puterii terapeutice de artă. Activități practice individuale și de grup: desen intuitive

MIERCURI 9: 00-14: 00 Arta și creșterea personală. Autocunoaștere și autoreglare, abilități de gestionare a timpului și spațiului. Activități practice individuale și de grup: pictură intuitive

JOI 9: 00-14: 00 Arta ca perspectivă: auto-exprimare, empatie și acceptarea celuilalt. Activități practice individuale: fotografie și 3D

VINERI 9: 00-14: 00 Artoterapia în educație: elevi cu nevoi speciale. Prezentare diapozitive și focus grup.

SÂMBĂTĂ 1. Concluzii, evaluarea cursului de discuții și certificate;

Sistemul modern de educație aduce în prim plan și utilizarea culorilor, mai ales în învățământul special, prin intermediul specialiștilor care lucrează cu copiii speciali, cu cei care au nevoie de stimulare suplimentară sau dimpotrivă de o adaptare a spectrului cromatic, în nuanțe suave pentru a nu suprasolicita. Materialele didactice folosite de terapeuții educaționali, de psihopedagogi, de profesori logopezi, de profesori de sprijin sau de consilierii școlari abundă acum de coloristică aleasă atent și adecvată pentru fiecare tulburare în parte, pentru fiecare dintre copiii speciali cu care se lucrează, în vederea optimizării procesului de integrare socială și educațională. 

În lucrul cu copiii cu deficiențe spectrul cromatic este folosit din plin în dotarea camerelor senzoriale ce ființează în școlile speciale. Copilul se poate juca cu nisip colorat, biluțe cu apă, mingi colorate. Se pot folosi obiecte de genul-tubul interactiv cu bule, mingea magică, proiectorul mobil, dușul cu lumini, masa luminoasă. Opțiunea de a crește sau a scădea intensitatea culorilor poate obține efecte cromatice luminoase foarte spectaculoase care îl provoacă pe copil spre cunoaștere, îi stimulează curiozitatea și posibilitățile de dezvoltare.  

Culorile reprezintă mai mult decât un element vizual, ele fiind unul din acei factori importanți atunci când ne referim la ramura psihologiei.”

Citește și: Zodiile ca “metodă” de predare, într-un proiect cu finanțare de la Ministerul Educației, și culorile paranormale – noi mostre de pseudoștiință folosită în învățământ / Ghid de “bune practici” didactice: Albastrul crește capacitățile paranormale, portocaliul eliberează toxinele din colon

Photo 112455987 © Nikhil GangavaneDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Ce atata agitatie? Nu se stie ca eliberarea toxinelor din colon reduce abandonul scolar? 🙂
    Sa vopseasca Campeanu toate scolile in portocaliu si rezolva problema. Easy peasy!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Președintele Asociației Colectiv, despre afișarea în public a premierului Cîțu cu primarul Piedone: „Îmi pun întrebarea acum dacă omul este lipsit total de empatie, dacă nu realizează efectiv ce face, cu cine se afișează?”

Eugen Iancu, președintele Asociației Colectiv GTG 3010 și tatăl lui Alexandru Iancu, victimă a teribilei tragedii din 30 octombrie 2015, a reacționat față de imaginea de la deschiderea anului școlar…
Vezi articolul

BREAKING Monica Anisie: La momentul acesta, rata la nivelul municipiului București este de 2,69, deci nu s-a trecut peste pragul de 3. Se trece în scenariul roșu dacă mai multe zile există pragul de 3, rata de infectare la nivel de localitate

La momentul acesta, rata de infectare cu noul coronavirus la nivelul municipiului București “este de 2,69, deci nu s-a trecut peste pragul de 3. Prin urmare, noi, la momentul acesta,…
Vezi articolul