Ministrul Daniel David: Gradația de merit trebuie păstrată, m-am bătut pentru ea să nu fie afectată în aceste măsuri fiscal-bugetare, probabil este un mecanism care trebuie regândit

6.004 vizualizări
Foto: © Lincoln Beddoe | Dreamstime.com
Ministrul Educației, Daniel David, spune despre gradația de merit a profesorilor că vrea să aibă o „funcție motivațională”. Daniel David a făcut declarația marți, 16 septembrie, la conferința organizată de Curs de Guvernare. „Probabil că este un mecanism care trebuie regândit. Gradația trebuie păstrată. M-am bătut pentru ea să nu fie afectată în aceste măsuri fiscal-bugetare”, a spus ministrul. În 2025 s-au alocat (estimativ) peste 1,12 miliarde de lei pentru peste 39.600 de gradații de merit, transmite Ministerul Educației într-un răspuns pentru Edupedu.ro. Vezi mai jos în articol datele în detaliu și comparate cu anii trecuți.
  • Anul trecut, fosta ministră Ligia Deca spunea că „trebuie regândită gradația de merit”, dar nu a făcut decât unele modificări în aprilie 2024, când au fost incluși și profesorii care participă la simulările examenelor naționale primesc puncte în fișa de (auto)evaluare

„Avem un sistem de gradații de merit care ar trebui să aibă această funcție motivațională. Să știți, vreo 30.000 de profesori din preuniversitar au gradație de merit. Probabil că este un mecanism care trebuie regândit. Gradația trebuie păstrată. M-am bătut pentru ea, să nu fie afectată în aceste măsuri fiscal-bugetare, tocmai pentru că mă poate ajuta să duc, dacă gândim bine, metodologia, să o duc în zona de stimulare a profesorilor„, a spus Daniel David, marți la conferința organizată de Curs de Guvernare.

Ministrul Educației nu a explicat cum va regândi acordarea gradației de merit dar a subliniat că sunt prea multe cursuri în prezent, unele chiar făcute de minister sau alte instituții, dar care se suprapun.

„S-o duc în zona de dezvoltare și trebuie să ne coordonăm într-un fel cursurile, vă spun și prin programele de la minister, programe făcute de alte ministere, autorități locale, diverse companii, sunt programe de formare peste programe de formare, dar necoordonate. De multe ori se suprapun unele cu altele, unele-s bune, dar pe alocuri devin forme fără fond. Luăm un certificat, mai luăm o diplomă, deci aceste lucruri vor trebui cumva controlate„, a spus David.

Despre gradația de merit

Profesorii, directorii sau inspectorii care reușesc să strângă suficiente diplome, așa cum cere legea, se pot înscrie la concurs pentru a primi timp de 5 ani, lună de lună, un spor la 25% din salariul de bază.

Asta înseamnă că au un venit mai mare decât toți ceilalți profesori cu studii și vechime similare.

Inspectoratele școlare sunt cele care organizează anual „concursul pentru gradația de merit”, iar inspectorii școlari sunt cei care evaluează dosarele depuse de profesori și inspectori, aprobând listele cu „câștigătorii” acestui „concurs”.

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că gradaţia de merit se acordă prin concurs și reprezintă o creștere cu 25% a salariului de bază. Gradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani:

Articolul 217 – (1) Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de gradație de merit, acordată prin concurs. Această gradație se acordă pentru 16% din posturile didactice existente la nivel județean/al municipiului București de învățământ preuniversitar și reprezintă 25% din salariul de bazăGradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani.

(2) Metodologia și criteriile de acordare a gradației de merit este aprobată, la propunerea CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică – n.red), prin ordin al ministrului educației, după consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar.

Peste 39.600 de gradații de merit pentru anul 2025

Potrivit Ministerului Educației, într-un răspuns cerut de Edupedu.ro, în 2025 sunt peste 27 de mii de gradații de merit acordate profesorilor, directorilor și inspectorilor, iar din septembrie 2025 se acordă în plus peste 7.000 de gradații.

Valoarea medie acordată în 2025 este de 2.480 de lei brut și în total Ministerul estimează că va cheltui anul acesta peste 1 miliard de lei.

Răspunsul integral:

„La nivel național, în anul (calendaristic) 2025 sunt în plată 27.878 de gradații de merit acordate personalului didactic de predare/didactic de conducere, îndrumare şi control, respectiv 2.746 de gradații de merit acordate personalului didactic auxiliar, ca urmare a promovării concursului de acordare a gradaţiei de merit în sesiunile 2021 – 2024.

Suplimentar față de aceste date, în sesiunea 2025 inspectoratele școlare județene au aprobat listele nominale cu personalul didactic care va beneficia de gradație de merit, începând cu 01.09.2025, aprobând în acest sens 7.390 de gradații de merit pentru personalul didactic de predare/didactic de conducere, îndrumare şi control, respectiv 1.154 gradații de merit pentru personalul didactic auxiliar.

II. Valoarea medie lunară a gradației de merit:

  • luna mai 2023: 1.613 lei (brut)
  • luna mai 2024: 2.329 lei (brut)
  • luna mai 2025: 2.480 lei (brut).

III. Bugetul total anual alocat pentru plata gradațiilor de merit în sistemul de învățământ preuniversitar:

Buget / an:

  • În 2023 s-au alocat 788.245.403 lei
  • În 2024 s-au alocat 1.082.983.777 lei
  • În 2025 s-au alocat (estimativ) 1.121.550.588 lei
Ce recomandă OECD despre regândirea gradației de merit

„România va trebui să stabilească o legătură mai strânsă între promovare, salarizare și performanță”, dacă își dorește ca regulile pentru evoluția în carieră a cadrelor didactice și creșterile salariale planificate pentru aceștia să ducă la îmbunătățirea actului didactic și la dezvoltarea profesorilor, era o recomandare-cheie a raportului-diagnostic realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) cu privire la sistemul de învățământ preuniversitar din țară, publicat în martie 2024.

În ceea ce privește gradația de merit, OCDE arată că aceasta contravine dorinței de schimbare în privința standardelor profesionale în rândul cadrelor didactice: „gradația de merit stimulează practici care subminează anumite aspecte ale noilor standarde de competență profesională, cum ar fi accentul pus pe predarea centrată pe elev. De asemenea, împiedică o mai bună colaborare între profesori și reduce atractivitatea recompenselor salariale pentru funcții esențiale, cum ar fi cea de mentor”.

Fondurile pentru gradația de merit, spune OCDE, ar putea fi folosite mai echitabil în „creșteri salariale în etapele superioare ale carierei și pentru cadrele didactice care îndeplinesc funcții esențiale”, mai spune OECD.

OCDE a identificat deja probleme legate de sistemul de remunerare pe bază de merit din România (Kitchen et al., 2017). În timp ce sistemele de învățământ din țările OCDE oferă uneori o componentă salarială variabilă (de exemplu, o primă de sfârșit de an sau o treaptă salarială suplimentară) pe baza performanțelor cadrelor didactice sau a altor factori, aceste recompense sunt rareori alocate ca un procent semnificativ din salariul de bază, așa cum este cazul în România.

În plus, deși criteriile de alocare s-au îmbunătățit, gradația de merit se acordă în continuare pe baza rezultatelor la examene, și nu pe criterii legate de practica didactică și de rezultatele elevilor privite în context. De asemenea, implicarea Inspectoratelor Școlare Județene în acest proces îngreunează asigurarea obiectivității și coerenței acestui proces. Ar fi mai eficient ca resursele financiare considerabile destinate gradației de merit, precum și timpul alocat evaluărilor efectuate în vederea atribuirii acestora, să fie folosite pentru consolidarea structurii generale a carierei didactice”.

Semnalele asupra problemelor de integritate, coerență și obiectivitate cu gradația de merit au fost date clar, cu recomandarea de renunțare la acest sistem, încă din 2017 de către OCDE:

„În România, parcursul profesional al cadrelor didactice nu este corelat cu noi roluri și responsabilități care să reflecte competențele avansate dobândite. Această lipsă de progresie structurală limitează utilizarea strategică a parcursului profesional ca instrument de motivare pentru dezvoltarea continuă a profesorilor. Totodată, împiedică valorificarea experienței și expertizei cadrelor didactice experimentate, atât în școlile lor, cât și în alte unități de învățământ.

Gradația de merit, care oferă profesorilor o primă salarială ca recompensă, riscă să încurajeze competiția în detrimentul colaborării între cadrele didactice. De asemenea, poate dezavantaja profesorii care activează în medii școlare dificile. Deși criteriile de evaluare au fost recent îmbunătățite pentru a recunoaște implicarea în sprijinirea elevilor cu dificultăți de învățare, sistemul continuă să favorizeze profesorii ale căror elevi obțin rezultate ridicate la evaluări.

Această orientare poate influența practicile didactice, determinând profesorii să acorde o atenție sporită pregătirii elevilor pentru teste și competiții școlare, în loc să pună accent pe nevoile tuturor elevilor, inclusiv ale celor care întâmpină dificultăți de învățare“, spunea OCDE.

Informații de context

După publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, fostul premier Marcel Ciolacu, i-a cerut public ministrului Educației de atunci, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.

Doi ani mai târziu, Ligia Deca a spus, în cadrul unei conferințe de presă, în martie 2024, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”.

Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.

Foto: © Lincoln Beddoe | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Profesorii din comisiile de burse primesc 5 puncte, cu 1 punct mai mult față de anul trecut, pentru gradația de merit 2025. Descarcă fișele de (auto)evaluare pentru profesori și pentru personalul de conducere
Erată a ministrului Educației în privința gradației de merit 2025. Educatoarele, învățătorii, profesorii consilieri și logopezii din comisiile din școli pot să primească cel mult 6 puncte, nu 5, pentru inovare didactică
Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
VIDEO Ligia Deca, despre salarizarea profesorilor pe bază de performanță: Avem discuții pe regândirea gradației de merit și a treptelor de salarizare în învățământ
Premierul Ciolacu, mesaj pentru Deca: Să preluaţi propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanţă în învăţământ şi să le discutăm rapid cu sindicatele. Trebuie să îndeplinim această cerinţă legitimă
DOCUMENT Salariile profesorilor din România să fie legate de performanța acestora, reformele în certificarea și evaluarea lor să fie revizuite, să fie luate măsuri care să evite suprapuneri și conflicte de interese în evaluările școlilor – printre cele 18 recomandări-cadru ale OCDE pentru Ministerul Educației
Gradația de merit trebuie regândită, creșterile salariale automate ar trebui limitate, iar salariile pentru diversele grade didactice să fie revizuite – măsuri propuse de OCDE pentru corelarea salariilor cu performanța profesorilor


18 comments
  1. Cum să scoată gradația de merit? doar este luată de sinecuri și pupincuriști, de la ei nu se taie, ei primesc.
    Ia zii bă ministrule, de părinții, care reclamă profesorii care-și fac treaba la catedră și pun note pe merit? ce zici? apropo ei nu iau gradație de merit, pentru că nu pupă în fund pe nimeni.
    Țara este plină de analfabeți funcțional pentru că elevii nu învață iar părinții fac presiuni pentru note mari, este bătaie pe bursele de merit. La noi se dau burse de merit pentru prostie.

  2. E mereu aceeași gascà abonatà la Gradația de merit!! Ce nume poate avea! Hârtii! Alergătură disperată după hártii!! Oamenii de hârtie ai Inspecțoraratelor! Li se dau cele mai bune clase, au câte un olimpic, mai vizitează câteva muzee în timpul orelor…bani nemeritați.

  3. Gradația de merit trebuia desființată. Nu există un profesor mai special ca altul. Este o prostie menită să recompenseze doar anumite interese.
    Prin contract, toți profesorii își asumă să dea tot ce au mai bun la locul de muncă.

  4. Câteva observații legate de gradatiile de merit: 1. sunt acordate pe o perioada prea lunga de timp, 5 ani. Este suficient 1 an . 2. Nu reflecta munca de la clasa a elui care o ia. 3. Puține sunt luate pe merit de către cei care au avut într-adevăr performante olimpice, majoritatea sunt date politic dar pe baza a câte 2-3si chiar 4 bibliorafturi de hartii. 5. on locul lor era mai utile formele de premiere ptr activitate în scoala, Fondul de 2% și Salariul de Merit.

    1. D-l Popa a sintetizat perfect in ce consta gradattia de merit . Ministru David nu este de acord sa renunte pt. ca el dirijeaza banii pilelor lui ,ca sa nu la spun altfel ! Unii muncesc si au salarii mizerabile si si prin retelele politice ajung banii la persoane superficiale . Ce metoda este asta sa cresti salariul unei persoane substantial 5 ani ? QAcea persoana nu se ocupa in p[lus de copii , de rezultatele lor ci obiectivul principal al acelei persoane este sa adune hartii. Acei oameni nu se ocupa in plus de copii fata de celelalte cadre didactice , este o mare nedreptate 1 Ministru David care trebuie sa plece acasa , , sa stie ca unii muncesc , au grija de progresul copiilor si altii iau bani ! Nu este mai corect ca in momentul cand pilele politicienilor fac o mare DESCOPERIRE in EDUCATIE , punctual si trnsparent sa primeasca bani ? Niciodata pt activitati nu sunt solicitati cei cu gradatia de 5 ani ci ceilalti? Corectati aceasta anomalie , faceti invers recunoasterea valorii unui profesor, nu pe crestere de salariu pe 5 ani !

  5. Ați lăsat gradațiile de merit,o ANOMALIE a sistemului. Câte gradații de merit ați dat unui învățător din cătunele românești care a reușit să adune copiii la școală și să- i învețe cititul,scrisul,matematica. Oamenii aceștia sunt EROI! Ați tăiat indemnizația de hrană celor cu salarii mari.Stiti în cine ați lovit? Eu sunt unul: Liceu Pedagogic, Facultatea de Științele educației,Gradul 1,vechime….40 de ani la catedră. Da,domnule ministru! Uite de ce am salariul prea mare pentru o indemnizație de hrană. RUȘINE!!

  6. Gradația de merit trebuie sa rămână dar sa reflecte implicarea reală a profesorului în activitățile scolii și ale disciplinei la nivel județean și national cu accent pe rezultatele elevilor.

    Aici e buba cum sa faci asta la modul cel mai serios.

  7. Este o nedreptate care nu va dispărea atâta timp cât învăţământul va fi coordonat politic. Toţi ştim cât de „performanţi” sunt beneficiarii gradaţiilor de merit! Eliminarea gradaţiilor era una dintre măsurile care ar fi dus învăţământul într-o direcţie mai bună. Păstrarea lor reflectă inerţia sistemului şi lipsa lui de eficienţă.

  8. Sigur că te-ai bătut pentru ea! Doar este cu dedicație pentru cei din inspectorate, pentru directori și pentru acoliții lor. E suficient sa te uiți pe ce trebuie să cuprindă că să-ți dai seama că nu e pentru muritorii de rând
    Bai Davide, era singura măsură corecta pe care o puteai lua, tăiai făcătură asta de gradație, și nu se ajungea la situația de acum. Dar tu ai preferat sa iei bursele elevilor și să pui profesorii cu peste 25 de ani vechime sa predea cu patru ore in plus, pe un salariu mai mic, pentru că, dincolo de ce macani tu pe la toate posturile, celor din acesta categorie li s- a luat indemnizația de hrana. Fa un exercițiu de imaginație și gândește-te cam cu câtă dăruire vom face aceste ore băgate cu forța pe gat. Că tot pari a fi preocupat de calitatea actului educațional. Atenție, am zis că pari, nu că și ești.
    DEMISIA!

  9. desteptule, porcăria asta de gradație trebuia prima eliminată, nu sporul de hrană, dacă tot te bagi singur în discuție !
    aa, că are toate directorimea și tot ISJ ul gradație, te faci că plouă
    de parcă nu știe toată lumea ce înseamnă gradația asta. podiumuri la olimpiadele internaționale si la revedere, nu concurs de poezii si desene!

  10. Gradațiile de merit sunt o facatura odioasă! Nu prezintă niciodată meritul, ci pilele…goana după hârtii fara nicio acoperire! Întotdeauna o iau aceeași oameni timp de 5 ani…timp in care nu mai fac absolut nimic! Directori, inspectori, oameni cu pule din minister… Trebuie sa înceteze asemenea practica! Sa elimine gradațiile de merit și să reîntoarcă indemnizația de hrana la profesori! Și profesorii mănâncă de 10 lei pe zi la muncă! Ministru asta habarnist se lupta numai pentru ce nu trebuie! A distrus învățământul preuniversitar definitiv și irevocabil!

  11. Asta in loc sa taie gradația de merit, a tăiat indemnizația de hrana! Uaaaaaaa! 👎👎👎👎👎Cară te urgent, habarnistule!

  12. Gradații de merit, strict pentru rezultate la olimpiadele pe domeniile teoretice sau tehnice cu elevii, sub forma de vouchere (la instituții de cultură, filarmonica, biblioteca, cărți de cumpărat, resurse educaționale digitale, cursuri de formare). Cursurile de „perfecționare” care nu perfecționeaza nimic și pe nimeni, întru câstigul lectorilor, amicii ccd-iștilor, activitățile cu ONG uri desfășurate în timpul orelor, nu in weekend sau după ore, concursurile de ciopârțeli și lipituri și poezii cu AI, activități „umanitare” cu sponsorizare forțata prin cancelarie, fără chitanțe, derulate prin fundațiile și asociațiile „non” ???profit, participările în proiecte Erasmus sau altele unde participanții deja au fost plătiți și au primit și salariu integral pentru săptămânile cat s-au plimbat, chiar nu au ce căuta in grila. Doar vouchere și atât!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Consiliul Rectorilor

Drept la replică

Am primit pe adresa redacției următorul drept la replică în urma publicării articolului: „Licitația pentru standardele de evaluare a tuturor elevilor din clasele primare și gimnaziu, despre care existau suspiciuni…
Vezi articolul

Raluca Turcan, vicepremier: În Educație este pentru prima dată când copiii vor începe anul școlar cu manualele pe bănci și când un program de pregătire a profesorilor nu este doar pe hârtie, ci este pus în practică

Promisiuni pentru elevii care în septembrie vor intra în clasa a VIII-a din partea vicepremierului Raluca Turcan, la Consiliul Național al PNL. Prim-vicepreședinte al Partidului Național Liberal, Turcan a declarat…
Vezi articolul

Elevă a Colegiului Gheorghe Lazăr din Sibiu, admisă la unele dintre cele mai bune universități din lume / Directorul liceului: „Este printre cei mai buni elevi pe care școala i-a avut vreodată” / University College London i-a propus specializarea inginerie robotică și inteligență artificială

Beatrice Cristea, olimpică și elevă în clasa a XII-a la Colegiul Lazăr, a aplicat la cele mai bune universități din Anglia, Franța și SUA. Până acum a fost admisă în…
Vezi articolul

Zeci de profesori și elevi protestează în fața Colegiului Național „Gheorghe Șincai” pentru a nu fi evacuați. Ministrul Educației și primarul Sectorului 4 au venit la fața locului și au dat asigurări că liceul nu va fi relocat în acest an școlar

Zeci de profesori și elevi protestează din nou, vineri, în fața Colegiului Național „Gheorghe Șincai” pentru a nu fi evacuați din clădire, așa cum dorește Primăria Sectorului 4, pentru a…
Vezi articolul