Ilie Bolojan, premier: Mai mulți titulari, mai bine pregătiți, prin aceste efecte, vor fi la clasă în locul suplinitorilor / Ce înseamnă de fapt statutul de „suplinitor” în școala românească

4.831 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / George Călin
Premierul Ilie Bolojan a declarat, în prima zi de școală, într-un interviu acordat TVR pe 8 septembrie, că una dintre consecințele creșterii normei de predare de la 18 la 20 de ore pe săptămână este reducerea posturilor la plata cu ora și a celor ocupate de profesori suplinitori. „Efectele, v-am spus, vor fi de natură financiară și mai mulți titulari, mai bine pregătiți, prin aceste efecte, vor fi la clasă în locul suplinitorilor”, a spus Bolojan, explicând astfel că, în opinia sa, titularii sunt garanția calității în educație. Eticheta de „suplinitor” pe care o folosește premierul Bolojan are rol peiorativ în acest context, așa că explicăm mai jos ce înseamnă statutul de suplinitor.

Declarația premierului a venit în contextul protestelor de stradă organizate de sindicatele din educație chiar în ziua de începere a școlii. Bolojan a recunoscut că măsurile – creșterea normei didactice, reducerea degrevărilor pentru directori și inspectori, dar și limitarea numărului de suplinitori – au generat tensiuni, dar a insistat că ele erau „necesare pentru a plafona cheltuielile cu salariile” și pentru a economisi „circa 10% din bugetul de educație”.

Cine sunt profesorii suplinitori și de ce nu diferă calitatea lor de cea a profesorilor titulari

În școala românească, „profesor suplinitor” nu înseamnă un cadru didactic mai puțin pregătit. Diferența față de un profesor titular ține de statutul postului ocupat: titularul are un contract pe perioadă nedeterminată, obținut în urma concursului național de titularizare, în timp ce suplinitorul predă pe bază de contract pe perioadă determinată, ocupând un post rămas liber într-o școală, un post care a fost scos la concurs dar pe o durată de 1, 2 sau cel mult 3 ani școlari. De cele mai multe ori, suplinitorii sunt nevoiți să predea în mai multe școli. Pe mulți suplinitori sițuația îi obligă să dea an de an concursul de angajare în profesori, pentru că nota cea mai recentă este cea care contează la angajare, chiar dacă nu există perspectiva titularizării pentru ei.

Ambele categorii de profesori, atât titularii cât și suplinitorii, trebuie să aibă studii de specialitate și să susțină examenul de titularizare – diferența fiind dată doar de disponibilitatea posturilor. În practică, mulți profesori suplinitori sunt debutanți sau tineri bine pregătiți care intră în sistem și care, în lipsa unor posturi titularizabile, predau temporar pe posturi libere.

Astfel, eticheta de „suplinitor” nu are legătură cu calitatea predării, ci cu statutul administrativ al postului ocupat.

Profesoara Nina Vasile combătea într-un interviu pentru TVR în 2024 această „ștampilă”: „Paradoxul în sistemul românesc este acest profesor suplinitor. Când un om aude „suplinitor”, se gândește la cineva care are doar liceul, care este subcalificat, care nu știe să predea, nu se descurcă. Nu sunt o profesoară excelentă neapărat, am minusurile mele, dar nu înseamnă că nu sunt calificată, pentru că am terminat facultatea, am și doctoratul. Și sunt ca mine mulți, mulți profesori suplinitori cu doctorat și cu definitivat, și cu gradele luate toate”.

Eurydice explică ce înseamnă cadrele didactice suplinitoare

„Cadrele didactice suplinitoare sunt angajate prin decizie a inspectorului general pentru o perioadă de maxim un an şcolar sau până la întoarcerea titularului. Cadrele didactice suplinitoare trebuie să concureze anual pentru un post sau o catedră didactică şi nu beneficiază de drepturile specifice ale cadrelor didactice titulare menţionate anterior.

În cazul în care într-o anumită unitate de învăţământ rămân ore libere după finalizarea tuturor activităţilor de mobilitate a personalului didactic, directorul poate atribui aceste ore prin cumul sau plata cu ora personalului didactic titular, personalului asociat sau cadrelor didactice pensionare”.

România are circa 230.000 de posturi în învățământ, dintre care „aproximativ 160.000 sunt ocupate de titulari, iar restul de peste 70.000 de suplinitori și posturi la plata cu ora”, potrivit premierului. Creșterea normei la 20 de ore a redus drastic numărul orelor disponibile la plata cu ora, ceea ce, spune Bolojan, va duce la scăderea suplinitorilor din sistem.

În replică, sindicatele susțin că măsurile lovesc în stabilitatea școlii, afectând în special profesorii tineri și veniturile profesorilor care completau norma cu ore plătite suplimentar.

Edupedu.ro a arătat într-o analiză recentă făcută pe baza datelor prezentate de ministrul Daniel David că peste 17.000 de profesori titulari au dispărut din învățământ de la un an la altul, fără nicio explicație.

Oficialul a precizat pe 29 august că „Începem anul școlar 2025 – 2026 cu un total de aproximativ 214.700 norme în sistem (229.110 în anul școlar 2024 – 2025), din care aproximativ 156.390 acoperite cu titulari (un număr similar cu cel din anul școlar 2024 – 2025), celelalte norme urmând a fi acoperite de suplinitori”, a scris ministrul.

Dacă datele ar fi ca în anunțul ministrului și al premierului, înseamnă că în anul școlar 2024–2025 ponderea suplinirilor a explodat: aproximativ 72.720 norme acoperite prin suplinire și plată cu ora, față de circa 50.331 în 2023–2024. În 2025–2026, suplinirile coboară la aproximativ 58.310, pe datele prezentate public de ministru.


19 comments
  1. Să gândească înainte de a scoate pe gură asemenea aberații sau măcar să întrebe, nu sa jignească un întreg corp profesoral! Am mai spus-o, sunt mulți profesori suplinitori mult mai bine pregătiți decât o parte din titulari, în special tineri, care au luat note de la 8 la 10 la examenul de titularizare și care au fost îndepărtați din sistem pentru că așa s-a vrut! Legea idioată adoptată în această vara este cel mai bun exemplu ! V-ați bătut joc de tineri și pe urma în modul cel mai ipocrit cu putință: ” avem deficit de tineri” , „nu vin tinerii in invatamant”, etc.! Rușine!!!

  2. Nu credeam să aud o asemenea, maximă imbecilitate din partea unui prim-ministru al României! Care a mai fost, vremelnic, și el profesor. Evident, SUPLINITOR.
    Mă uit pe lista prim-miniștrilor români, de la Principatele Unite încoace. Nu cred că vreunul dintre ei, intelectuali de marcă, mulți școliți la universități occidentale de renume, ar fi putut să spună așa ceva despre profesorii suplinitori, mulți remarcabili, cu note de 10 la concursul de titularizare, care nu se obțin deloc ușor.

  3. Domnul Bolojan ar putea sa ii puna sinistrului David o intrebare foarte simpla: de ce sunt atatea norme/ore care nu sunt scoase la titularizare? 70.000 de norme e un numar imens!!!

    De ex, luam judetul Bacau, disciplina Fizica.
    Cum e posibil sa si 800 ore pe fizica, adica 20 norme, NETITULARIZABILE???
    Luam Iasi – aceeasi situatie!!!

    De ce nu intreaba dl Bolojan acest lucru?
    Solutia e in pixul sinistrului – daca posturile devin titularizabile, suplinitorii devin titulari!!!

    1. Pentru că NU sunt titularizabile, amice! Dacă ai 4 ore la o școală în vestul județului, 4 în est, 4 în nord, una în reședința de județ și restul prin creierii munților, cine naiba vine să se titularizeze pe așa ceva?!

      Așa cum numără cretinul ăla ”mai mulți titulari” când de fapt doar a scos suplinitorii calificați din sistem și i-a înlocuit cu titulari pe ALTE discipline, așa și tu… Ca să nu mai vorbim că ăștia mint cum respiră. Tu chiar îl crezi pe ăsta că mai sunt atâtea ore libere pe undeva? Iar de la anul încep să scadă numerele, devin discipline de bază ”opționale”, mai scoate naiba ore libere pentru titularizare!

      1. Ei, la Bacău e alta problema – cred ca jumătate din directorii din oras sunt de fizica! Cine sa mai predea si de unde norme libere?

  4. DEMISIA🐷

  5. Deja din start ai pornit gresit si arata ca de fapt nu stii, nu intelegi nimic din sistemul pe care politicienii l- au distrus sistematic prin numirile politice la nivel de ISJ si directorii scolilor.
    ,,Mai multi titulari mai bine pregatiti”.
    Ce te face sa afirmi asta? Ai tu habar ca din cauza metodologiei din calendarul de mobilitate posturile la CNT ???? (ce- o fi asta) nu mai ajung niciodata la titularizare, ele fiind epuizate la transferuri si detasari?
    Afla ca in aceste etape,gandite de mintile luminate ale MEN nu profesionalismul primeaza, ci hartiile fara nicio relevanta,care sunt transformate in puncte,iar oamenii sunt ierarhizati in functie de asta.
    Cei mai multi nu sunt asa pregatiti cum zici tu, ba dimpotriva.
    Sunt multi titulari,pe care nu- i deranjeaza nimeni si nimic, timpul trece, leafa merge .Am spus multi, nu toti!!!!!
    An de an, acesti suplinitori, vai steaua lor,cum spui tu cu subinteles sunt la fel de buni, poate chiar mai buni deoarece an de an participa la acest concurs si iau note mari si foarte mari, dar posturile au fost deja luate asa cum ti- am spus, lor ramanandu-le resturile.
    Pentru linistea ta, eu sunt unul dintre acei suplinitori,am absolvit Universitatea din Bucuresti, cu studii de lunga durata(5 ani, ), nota la licenta 9,83,vechime in invatamant 15 ani, definitivat si pe care sistemul l- a infrant prin coruptie.
    Inainte de a arunca cu pietre in suplinitori si de à imparti profesorii in titulari (cei invatati) si suplinitori( prostii satului)mai intreaba si tu cum stam cu pilaraia in sistem.
    Fara respect!

    1. Da. Ar fi bună o statistică cu titularii care s-au titularizat prin examen si fără examen! Dar cine sa facă asta!?
      Daca ministrul educației nu cunoaște situația, ce pretenții sa mai avem de la premier!
      Sunt suplinitori tineri chiar cu doctorat care nu obtin posturi de titulari pentru ca acele posturi sunt pastrate si date cu dedicație!
      Suplinitorii au parte însă de cele mai dificile clase( titularii își aleg încadrarea cu clasele bune, cu elevi disciplinați, fără copii cu CES) Inclusiv orarul este făcut cu dedicație. Pai cine credeți ca este vineri după-amiază in școală? Bineînțeles ca suplinitorul..

  6. ziua și declarația halucinantă…deja în cancelarii nu poți decât să râzi și sa regreți că i ai trecut clasa pe unii…

  7. Sincer, nu credeam vreodată că există așa oameni nepregătiți în politica românească. Este absolut incredibil ce pot spune, iar el este informat de cineva din ministerul educației…care este pe lângă subiect. Cu ce spune aici dezinformează societatea și înrăiește pe profesori!

  8. Ai idee cati titulari nu isi fac treaba ?Nu !Ai idee cati suplinitorii se duceau la timp la ore ?Nu !Ai idee cati oameni au intrat in sistem fara examen de titularizare si lua posturile celor cu examen.Nu ?Ai idee in ce scoli au mers cei cu pile si relatii ?Nu .Ai idee cate ore se imparteau intre titulari inainte de cele 18 ore pe care nu le faceau ?Ai idee cati dintre ei nu le faceau ,luau doar banii ?Nu
    Acum se vor duce titularii la ore la timp ,curge lapte si miere si unii vor spune ,,vai ,cat elan pe suplinitorii astia!”
    Hai sictir in numele suplinitorilor seriosi ,corecti si punctuali la ore !….si destepti

  9. Mulțumim pentru precizări, Edupedu! Ce bine ar fi daca ar vedea si ar înțelege cei care vorbesc si iau masuri pentru educație dar nu au habar.
    Dar si dvs. ma dezamăgiți când nu știți sau omiteti faptul ca foarte multi au devenit titulari nu doar in urma examenului. Mai sunt cei cu durata nedeterminată prin viabilitatea postului. De asemenea, au fost in trecut derogări, nu mai vorbesc de câți s-au titularizat prin alte modalități obscure. Titularizati nu cu cea mai buna nota obținută in acel an,ci doar cu nota minimă
    Poate vorbiți si de acei titulari cu studii la Spiru si alte facultati jalnice! Titularizati in perioada când salariile era derizorii ( de ex 500-600 lei in anul 2005)

  10. Numai aberații…asta e..ne-au umilit pe toți si suplinitori si titulari. Cu ajutorul Presei, a tuturor politicienilor care au cabinetele inchise.. nici nu te baga in seama si mai ALES CU AJUTORUL INSPECTORILOR SI DIRECTORILOR.
    Gândiți-vă 1 minut..ce ar fi însemnat ca toți DIRECTORII sa își fi dat DEMISIA când a apărut marea Lege Bolojan si toate tâmpeniile astea de schimbări in timpul VACANTEI. Ce mai rezolva marele ministru si cu super prim ministru…NIMIC..Asa ca să ne mai uitam si in ograda noastră. Si DA sa le fie RUSINE DIRECTORILOR ca in 2023 am făcut GREVA si pentru EI. Iar unii au taiat salarii si vechimea.. nesimțiți puși POLITIC
    Asa ca PRIMA UMILINTA de la ei vine, de la INSPECTORI SI DIRECTORI..( NU TOTI). SA VA FIE RUSINE DOAMNELOR SI DOMNILOR INSPECTORI SI DIRECTORI, PENTRU CA SUNTEM COLEGI IN PRIMUL RAND.
    RUSINE!

  11. Cum naiba poate fi atât de prost!!!

    În locul unui suplinitor calificat pe acele discipline, trimiți titulari pe alte discipline, care învață și ei înainte să vină în fața elevilor ce trebuie să le spună a doua zi!

    Mă pui pe mine, care predau fizică, să le spun ce e cu biologia?! Când puteai să ai un profesor de biologie, diferența între noi doi fiind doar că eu am obținut o oarecare stabilitate pe post (pe care nesimțiții ăștia de-abia așteaptă să o distrugă) iar suplinitorul, încă nu. Suplinitorii iau note mari pe disciplina lor iar acum, după porcăria asta de lege, nu mai au nici ore în mai multe școli din care să încropească o catedră, iar noi, care nu suntem în specialitate, practic suplinim suplinitorii calificați pe discipline pe care nu le cunoaștem…

    PS Se tot bate toba despre cum nu sunt profesori de fizică și că sunt catedre neocupate – NU sunt. Acum s-au împărțit toate orele alea te miri cui, n-am avut cu ce completa pentru anul în curs, că n-am bani de trăit în București, și nici acolo nu mai sunt. La anul, în primăvară, când se face proiectul pentru anul următor, și intră și noile planuri cadru… să vezi atunci urgie. Că ce-au tăiat nemernicii ăștia înapoi nu mai dau.

  12. Suplinitor pentru multi in romania înseamnă un fel de zilier, necalificat un Dorel, un Ilie, asa, ceva.

    Pur si simplu oamenii nu înțeleg ca in mod real un suplinitor e un titular cu contract pe un an.
    Are facultate, definitivat, grade si titularizare date, dar nu are post… pentru ca Minister, ISJ, etc.

    Vrei sa scapi de suplinitori? Scoți toate posturile disponibile la titularizare!
    Ce faci apoi? Mai conteaza in conditiile in care ai un ministru care modifica norms de predare si apoi zice „sa vedem ce o sa fie”???

    1. Mulțumim pentru precizări, Edupedu! Ce bine ar fi daca ar vedea si ar înțelege cei care vorbesc si iau masuri pentru educație dar nu au habar.
      Dar si dvs. ma dezamăgiți când nu știți sau omiteti faptul ca foarte multi au devenit titulari nu doar in urma examenului. Mai sunt cei cu durata nedeterminată prin viabilitatea postului. De asemenea, au fost in trecut derogări, nu mai vorbesc de câți s-au titularizat prin alte modalități obscure. Titularizati nu cu cea mai buna nota obținută in acel an,ci doar cu nota minimă
      Poate vorbiți si de acei titulari cu studii la Spiru si alte facultati jalnice! Titularizati in perioada când salariile era derizorii si foarte putin doreau sa devina profesori( de ex 500-600 lei in anul 2005)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de BCR

Catalogul electronic ne-a crescut randamentul în tot ceea ce înseamnă notare, spune o directoare de școală: Cred că de 10 ori mai repede și mai bine decât ceea ce făceam în anii trecuți

Diana Brătucu, directoarea Școlii Gimnaziale „Traian” din județul Dolj, a vorbit despre importanța catalogului electronic: „Ne-a îmbunătățit activitatea și ne-a crescut randamentul în tot ceea ce înseamnă notare. Cred că…
Vezi articolul

DNA pentru HotNews: 31 de elevi și 28 de profesori care le strecurau răspunsurile între ciorne, implicați în cea mai amplă schemă de fraudare a Bacalaureatului descoperită în ultimii ani, pusă la cale de fostul inspector școlar de Mureș, Sabin Pășcan

Au fost inculpate 61 de persoane în cazul fraudării examenului de Bacalaureat din iulie 2023, potrivit unui răspuns transmis de DNA la solicitarea Hotnews. Printre inculpați au fost 28 sunt…
Vezi articolul

VIDEO Marinela Marc, șefa inspectoratului școlar Cluj: Bacalaureatul și programele de examene se schimbă după noile planuri-cadru de liceu, nu trebuie să le privim în comparație cu ce este acum

Reforma curriculară în învățământul preuniversitar este în plină desfășurare, iar noile planuri-cadru reprezintă primul pas în acest proces, a declarat vineri, 14 februarie, Marinela Marc, șefa Inspectoratului Școlar Județean (ISJ)…
Vezi articolul