Per ansamblu, pe sistem, numărul de norme nu scade, iar cei care sunt titulari, în principiu, nu vor fi afectați, spune ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, despre organizarea orelor din noile planuri-cadru pentru liceu 2025. Sau „afectarea nu va fi una pe care să nu o poți corecta”, a mai spus acesta pentru Edupedu.ro la conferința de presă de prezentare a proiectelor de planuri-cadru care ar urma să fie actualizate după peste 20 de ani.
Schimbări despre normele didactice ar putea apărea „abia de la clasele XI-XII” în noile planuri-cadru de liceu 2025 propuse de MEC, spune Gabriel Vrînceanu, șef-serviciu Dezvoltare Curriculum în Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE). Există posibilitatea pentru profesori „de a face o recalificare, o formare care să-ți asigure un supliment de ore”, a sugerat Vrînceanu. Răspunsul oficialilor la întrebările Edupedu.ro – mai jos în articol.
Propunerile pentru noile planuri-cadru de liceu au fost făcute joi, 30 ianuarie, în conferință de presă la Ministerul Educației și Cercetării. Noile proiecte ar urma să fie lansate în consultare publică vineri, 31 ianuarie, după ora 18:00 – Edupedu.ro revine cu ele imediat ce vor fi publicate. Printre noutăți:
Întrebat joi, 30 ianuarie, în conferință de presă la ministerul Educației și Cercetării, de Edupedu.ro dacă au existat analize de impact pentru aceste planuri-cadru, ministrul Daniel David a spus: „Există, da”. „Discuția n-a fost exact la care este numărul profesorilor, fiindcă foarte mulți [profesori] în acești 3-4 ani, până când vor intra aceste planuri-cadru, unii ies la pensie, alții mai intră în sistem. E foarte greu să faci acest calcul”, a continuat el.
Redăm discuția pe tema normelor didactice – proiect planuri-cadru 2025, din conferință, mai jos:
„Edupedu.ro: Din analiza de impact făcută, înțeleg că există o analiză de impact pe care ați făcut-o.
Daniel David: Există, da.
Edupedu.ro: Care este numărul profesorilor care nu-și vor mai regăsi catedrele sau disciplinele în noile planuri-cadru, în comparație cu actualul sistem?
Daniel David: Discuția n-a fost exact la care este numărul profesorilor, fiindcă foarte mulți [profesori] în acești 3-4 ani, până când vor intra aceste planuri-cadru, unii ies la pensie, alții mai intră în sistem. E foarte greu să faci acest calcul. Eu ce am spus este că per ansamblu, pe sistem, numărul de norme nu scade, iar partea de titularizare, cei care sunt titulari, în principiu, nu vor fi afectați sau afectarea nu va fi una pe care să nu o poți corecta prin măsurile care pot fi luate în cadrul unui județ, prin modul în care colaborează școlile între între ele.
Edupedu.ro: Asta nu înseamnă că vom avea aceleași ore?
Daniel David: Am spus aproximativ și am spus per ansamblu, s-ar putea ca la anumite discipline lucrurile să funcționeze altfel.
Edupedu.ro: Cu cât de mic aproximativ?
Daniel David: Nu avem…
Edupedu.ro: Adică ce a măsurat analiza de impact?
Daniel David: Numărul de norme, pur și simplu…
Edupedu.ro: Adică ce înseamnă numărul de norme?
Daniel David: V-am spus că nu există per sistem o modificare, o scădere sau o creștere semnificativă a numărului de norme.
Gabriel Vrînceanu, CNPEE: Evident că așa cum s-a precizat de la început, ne-am dorit ca la elaborarea planurilor-cadru să pornim cu ceea ce trebuia făcut, adică se numea reformă curiculară, nu revizuire ci reformă curiculară? Doi – s-a pornit de la ideea că dacă facem o reformă, aceasta este pentru elev. Trei – în aceste condiții tot ce s-a elaborat a fost elaborat în termeni în care să putem îndeplini primele două condiții. A urmat analiza de impact, ea s-a realizat; dacă vorbim de bugetul total de ore el nu diferă foarte mult de cel actual.
Daniel David: Este chiar o ușoară creștere.
Gabriel Vrînceanu, CNPEE: Ideea este că ceea ce-I în interiorul acestor ore va fi diferit și atunci per ansamblu nu sunt modificări majore pe număr de ore care ar însemna normă. Pe punctual, vor fi elemente dar care nu vin cu acuitate în sensul că în clasele a IX-a și a X-a nu sunt elemente, schimbări majore. S-au conservat nu că trebuiau conservate ci că s-a considerat necesar tocmai partea de trunchi comun (TC) să rămână oarecum preponderente.
Disciplinele de specialitate să vină în completare etc.. Și atunci clasele IX-X nu pun presiune pe norme, de abia de la clasele XI-XII să apară schimbări, dar per ansamblu fiecare ar trebui să se regăsească și ne gândim că în acest interval de timp există posibilitatea de a face o recalificare. O formare într-un sens care să-ți asigure un supliment de ore. Legea prevede de asemenea elemente de completare a normei cu alte tipuri de ore decât cele de predare. Deci la nivel de lege sunt elemente permise care pot duce la fundamentarea normelor. La nivel de resurse se va avea în vedere, iar prin formarea inițială viitoare vom avea în vedere iarăși ce trebuie ca resursă umană viitoare.
Edupedu.ro: Dar ce vă face să credeți că se va schimba ceva în predare dacă dumneavoastră folosiți aceeași profesori, cu micile diferențe…?
Daniel David: V-am spus de mai multe ori, profesorii nu pot preda orice pe o disciplină. Va fi foarte important cum facem programa: ce conținuturi, ce unități de învățare. V-am spus că după aceea vom avea alte manuale și tot acolo v-am spus că din toamnă vom începe și trainingul pe acele conținuturi și pe metoda de predare. Asta ne spune că putem să așteptăm o schimbare. O schimbare de acest tip eu cred că s-a obținut și în zona de învățământ primar, mai ales în zona testelor de matematică și de știință și ca urmare a reformei curriculare care a fost făcută. Sigur că este o ipoteză, putem spune «ce date concrete aveți», o leg de acel lucru și facem aceste analize, dar nu uitați reforma nu se leagă. Ăsta e începutul. Să vorbim despre teme și discipline. Programele vor fi fundamentale, manuale și traininguri.
Edupedu.ro: La disciplina Religie, care este și obligatorie și opțională, o veți include în CDEOȘ [N. Red. Curriculum la Decizia Elevului din Oferta Școlii]?
Daniel David: Disciplina religie este o disciplină obligatorie.
Edupedu.ro: Dar este opțională pentru orice elev.
Daniel David: Trebuie prinsă în trunchiul comun prin lege.
Edupedu.ro: Și atunci de ce o puneți în trunchiul comun dacă e opțională?
Daniel David: Este prinsă prin lege.
Edupedu.ro: Lege despre care ați spus că conține foarte multe teme pe care sunteți dispusă le faceți modular.
Daniel David: Corect. Dar deocamdată eu nu pot să propun un plan-cadru care nu respectă legea. Am mai discutat asta și în alte contexte. Eu, ca ministru, pot să vin să vă spun că asta pot propune pe baza legii și putem problematiza. Vă rog în timpul dezbaterilor publice să veniți cu propuneri de acest tip. Deocamdată noi trebuie să o prindem în trunchiul comun și o să vedeți și acolo, așa cum am spus, să fim atenți la ingerințe ideologice, pe alte teme. Și aici aștept, în zona religiei, dar controlul va fi pe programă. (…) Va trebui să includă acolo, pe lângă aspectele de religie, aspecte care țin de morală, etică și de cum combatem extremismul religios”.
- Amintim că în pre-campania și campania electorală pentru alegerile parlamentare, în care au candidat ca senatori de Vâlcea, respectiv Vrancea, au invocat analize de impact pentru a evita publicarea planurilor-cadru de liceu în dezbatere publică, de altfel amânate constant de politicieni (Sorin Cîmpeanu, Ligia Deca) din 2021.
- Chiar Florian Lixandru a sugerat într-o emisiune că amânarea a avut ca scop să nu piardă capital electoral, când a spus că „ar putea genera temeri” în rândul profesori, în sensul că s-ar pierde catedre.
Planurile-cadru conțin disciplinele pe care trebuie să le urmeze elevii din România și numărul de ore pe săptămână alocat fiecărei materii, pentru fiecare an de studiu, filieră, profil și specializare.
Posibilitatea de organizare a unui bloc orar care să permită participarea la un opțional comun pentru elevii din clase diferite, de la același nivel de studiu, a fost introdusă în ROFUIP 2024. Noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin ordinul de ministru nr. 5.726 din 6 august 2024, a fost publicat în Monitorul Oficial.
Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:
Art. 86 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.
Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis. Or, la nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.
În martie 2022, Edupedu.ro a scris că aproape 250 de elevi de la clasa a XII-a de la Colegiul Național ”Gheorghe Lazăr” din București merg doar 3 zile pe săptămână fizic, la școală, pe un orar flexibil “de tip american“, în care mai fac doar materiile pentru Bac.
5 comments
buna ziua.
nu inteleg de ce comunismul si holocaustul trebuie tratate separat in cadrul istoriei!?
hai sa introducem si istoria cruciadelor, istoria terorismului, istoria vaccinului etc. similar, educatia sexuala sau cea financiara pot fi tratate in cadrul biologiei sau ed sociale.
cand vad aceste abordari la fiecare schimbare manageriala, ma duc cu gandul la meseriasul care iti intra in casa si intreaba: ” cine v a lucrat domne aici?”. si vrea sa ti dea toata casa peste cap!?
Păi dacă impun planurile cadru din 2026, la liceele vocaționale, cei ce sunt acum în clasa a X-a vor fi atunci în clasa a XII-a, dar… nu fac istorie pentru că nu există în planul cadru nici o oră de istorie ci doar istoria comunismului. Aș dori să-l întreb pe d-l ministru cum vor da bacalaureatul acești elevi, când ei au istoria ca probă obligatorie, dar nu fac nici o oră în 2026-2027. Nimeni nu mai gândește în România, azi? sau sunt alte interese?!
Ministrul, dorește ca profesorii titulari sau nu, să se califice, recalifice deși nu știe dacă are de oferit ore tuturor.
Dragi profesori, o să ajungeți să învățați și iar să învățați până la adânci bătrânețe. Din punctul de vedere al lui voi nu trebuie să aveți viață personală și nici familie, trebuie doar să stați cu capul în hârti.
Măcar voi să învățați dacă elevii nu o fac, oricum sunteți obligați să le dați note mari.
Oare ministrul știe ce se petrece în sistemul de învățământ românesc? nu cred.
religia e opțională dar obligatorie…buuuun….copiii vor dezvoltare personala dar câștigă matematica….dau pentru că vrem s o înfigem pe nu știu ce doamna în școală,ii facem un opțional și le impunem elevilor sa l aleagă….când ai trecere sus, faci ce vrei…
Ai greșit de două ori. Religia nu este opțională, ci face parte din trunchiul comun. Religie nu este nici obligatorie, ci se studiază la cerere de ani și ani de zile. Înainte de instaurarea comunismului în România, religia era parte integrantă din trunchiul comun în școlile laice.