Importanța orei de Religie în școli și cum a fost introdusă în anii ‘90, evocate de Patriarhul Daniel în predica săptămânală

781 de vizualizări
Foto: Mircea Florescu – Basilica.ro
Revenirea religiei în școli, după 1990, „a fost susținută ca un act de dreptate, fiindcă ea a fost interzisă în timpul comunismului”, a afirmat Patriarhul României, după slujba de liturghie de duminică. El a declarat că a reușit să îl convingă pe ministrul Educației de atunci să reintroducă religia ca materie școlară, după ce a dat ca exemplu Germania, unde ora de religie „era privită ca o necesitate culturală pentru cunoașterea istoriei și culturii poporului”, a spus el.

Redăm declarațiile Patriarhului Daniel despre predarea religiei în școli:

Patriarhul Daniel: Ora de religie a fost susținută la început ca un act de dreptate, fiindcă ea a fost interzisă în timpul comunismului. Părintele mărturisitor mucenic de la Cluj, care a fost ieri menționat, Liviu Galaction Munteanu, a fost dus la pușcărie pentru că a făcut un program de catehizare, de predare a religiei copiilor și tinerilor în biserică, după ce statul comunist în 1948 a scos religia din școli. Și el a făcut un program catehetic, la îndemnul episcopului Teofil Herineanu, de la Cluj. Și pentru c-a îndrăznit să facă un astfel de proiect care nu se va mai desfășura în școlile de stat, ci în biserici, a fost arestat și întemnițat și după 3 ani a murit în închisoare la Aiud. 

Deci au fost vremuri foarte grele. Și atunci, preoții de mir, preoții din mănăstiri, mamele și bunicile au fost persoanele care, în tăcere adesea, au transmis credința pentru copii și pentru tineri în vremea grea a comunismului, când s-a interzis în școli religia.

De aceea a fost foarte important când în 1990 am insistat și am arătat ministrului învățământului de atunci că trebuie să revenim la tradiția românească și a spus că cineva din Franța i-a spus că nu e necesar să fie reintrodusă religia în școală. Și eu am spus: eu am adus din Germania două cărți, anume două volume, acordul statului cu două biserici, Biserica Romano-Catolică și Biserica Evanghelică privind ora de religie ca o necesitate culturală pentru cunoașterea istoriei și culturii poporului german. Și, zic, Germania la ora actuală e mai dezvoltată și economic și din punct de vedere financiar și cultural decât alte țări, deci noi vrem să urmăm exemplul Germaniei. Și așa l-am convins ca până la urmă să revenim la tradiția noastră, de a reintroduce religia în școlile de stat. Au fost încercări multe, după cum au fost și încercări de a scoate simbolurile religioase sau icoanele din școli, însă credința poporului a fost mai tare decât ideologiile vremelnice și de aceea noi considerăm că avem datoria de a transmite mai departe comoara odorului credinței creștine, care este însăși prezența lui Hristos în sufletele oamenilor.


Informații de context

Legea învățământului preuniversitar prevede, la art. 87, că Religia face parte din trunchiul comun în planurile-cadru, inclusiv la nivel liceal. Aceeași lege prevede, la același articol, faptul că participarea la ora de religie este un drept constituțional, pe de o parte, dar și posibilitatea elevului de a se înscrie sau nu sau de a schimba opțiunea cu privire la frecventarea orelor de religie.

În cazul elevilor care nu participă la ora de religie, Legea prevede că acestora li „se va asigura prezența în unitatea de învățământ pe durata derulării cursurilor”, iar „situația școlară se încheie fără disciplina Religie”.

„În ciuda faptului că se face oră de religie, ea nu este alfabetizată religios pentru că reduce religia la o sumă de practici magice cu valență naționalistă și cam atât”, susține teologul Cătălin Raiu, lector la Universitatea din București, într-un interviu acordat Edupedu.ro.

Într-o discuție pe tema noilor planuri-cadru pentru liceu, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David a declarat că este necesară o reformă în modul de predare a religiei, deoarece actualul model nu îi ajută pe elevi să înțeleagă corect conceptele religioase: „Deși avem religia în trunchiul comun, va trebui schimbat și acolo conținutul și modalitatea de predare, fiindcă copiii alunecă într-o pseudo-religie. Chiar cei care sunt religioși ajung să creadă, de fapt, lucruri care din punct de vedere religios sunt la limita blasfemiilor și nu văd diferența între cele două”, a afirmat ministrul Daniel David.

Amintim că Edupedu.ro a arătat într-o analiză că disciplina Religie are prevăzute 142 de ore în trunchiul-comun al disciplinelor de liceu, potrivit proiectului de planuri-cadru pus în dezbatere publică de Ministerul Educației și Cercetării. Numărul de ore propus pentru această materie, pentru care Legea include prevederi speciale și la care elevii au posibilitatea să nu participe, este de două ori mai mare decât cel al unor materii care au rămas în trunchiul comun doar pentru o parte din studiile liceale, precum Istoria, Chimia, Fizica, Biologia sau Geografia. 

Citește și:
Religia, materie la care elevii pot alege să nu participe, are de două ori mai multe ore în trunchiul comun decât Istoria, Chimia, Fizica, Biologia sau Geografia, în proiectul de planuri-cadru pentru liceu


2 comments
  1. pe dracu!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Detașare în interesul învățământului 2025. Până pe 16 mai se înregistrează acordurile pentru detașare la școală și la inspectoratele școlare / Model de acord

Până pe 16 mai are loc înregistrarea acordurilor pentru detașare în interesul învățământului, la unităţile de învăţământ şi la inspectoratele şcolare, potrivit metodologiei-cadru de mobilitate pentru anul școlar 2025-2026. Probele…
Vezi articolul

EXCLUSIV Cum a resuscitat Mariana Dogaru, președinta consiliului ARACIP, prin decizie personală, un atestat abrogat prin Hotărâre de Guvern. Pe baza formularului abrogat școlile acreditate primesc finanțarea de la stat

Mariana Dogaru, președinta consiliului Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), a dat o decizie prin care instituția emite în continuare același model de atestat privind nivelul calității…
Vezi articolul

Nivelul de analfabetism funcțional al elevilor români nu are legătură cu nivelul de trai. Peste tot în România sunt elevi târâți de la șase ani, din clasa pregătitoare mai departe cu acest nivel precar, sub pragul analfabetismului funcțional, spune co-autorul Raportului național de literație, Dragoș Iliescu

Problemele legate de analfabetism funcțional pot fi rezolvate mai ușor dacă sunt depistate în timp, remarcă expertul în testare, profesorul universitar Dragoș Iliescu, care a prezentat joi Raportul național le…
Vezi articolul

Ministrul Educației: Avem o problemă în ultimii ani să aducem cei mai buni absolvenți de studii superioare în zona preuniversitară. Îmbunătățirea salariului trebuie să vină în noua lege a salarizării unitare care are deadline anul viitor

Ministrul Educației și Cercetării avansează ideea unei majorări a salariilor profesorilor debutanți care să fie introdusă prin noua lege a salarizării unitare, anul viitor. Este al doilea oficial care vorbește…
Vezi articolul

Scăderea drepturilor salariale pentru profesori, semnalată de sindicatele din Învățământ: Este necesar ca Ministerul Educației şi Cercetării să precizeze foarte clar care sunt motivele legale

Sindicatele din Educație solicită lui Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, să precizeze care sunt motivele legale pentru care sunt diminuate drepturile salariale ale profesorilor din luna septembrie, potrivit unui…
Vezi articolul