Irina Zamfirescu, profesor de fizică la Colegiul ”Emil Racoviță” din Iași și inspector de specialitate în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Iași, a vorbit despre dificultatea completării normei pentru profesorii care predau în mediul rural. „Profesorii sunt nevoiți să predea această disciplină (fizica – n.red) în mai multe școli, ceea ce presupune un nivel ridicat de oboseală, dificultatea în a avea în permanență o stare de bine, ca să zic așa”, a spus aceasta, într-un interviu pentru Radio România Iași.
„În mediul rural, problemele sunt cauzate de faptul că școlile au un număr mai mic de elevi, există câte o singură clasă de nivel, unde se fac doar două ore de fizică, și atunci este o dificultate în a completa norma didactică până la 20 de ore. Profesorii sunt nevoiți să predea această disciplină în mai multe școli, ceea ce presupune un nivel ridicat de oboseală, dificultatea în a avea în permanență o stare de bine, ca să zic așa”, a precizat Irina Zamfirescu.
Andreea Daraban: Avem situații în județul Iași în care fizica este predată de cadre didactice de la alte discipline?
Irina Zamfirescu: Nu aș putea spune de cadre didactice de la alte discipline, ci de cadre didactice care au dublă specializare, obținută ori prin absolvirea facultății care asigură dublă specializare, ori prin programe de reconversie profesională pe care le-au urmat. Eu, de exemplu, sunt absolventă a Facultății de Fizică din Iași, dar am urmat și program de reconversie profesională, prin care mi-am asigurat calificare pentru disciplina matematică, la Universitatea ”Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, spune că la disciplina Fizică de la Titularizare 2025 au fost aproape 700 de posturi și doar 200 de candidați. Sorin Ion a spus la prezentarea raportului „OCDE Education at a Glance 2025 – EaG 2025” că este o situație „total nesatisfăcătoare” și la fel se întâmplă și pentru disciplinele chimie, informatică, TIC sau matematică.
Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a vorbit despre cele 12 ore de fizică care „de 4-5 ani de zile, nu se iau”. „De 4-5 ani apelăm la profesori pensionari, dar acesta este ultimul an în care cele două foste colege de-ale noastre, profesoare la pensie, și-au dat acceptul”, a spus directoarea la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
În luna mai, profesorul Cătălin Zaman a adus în atenție că „statistica arată că la fizică nu mai avem niciun profesor, la nivel național, care să se titularizeze în ultimii 10 ani”. Claudia Puzdrea, profesoară de chimie la o școală gimnazială din București, a declarat că „și la chimie vă călcăm pe urme”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea Educația la putere de la TVR 2.
În luna ianuarie, Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, la Radio România Actualități, că „avem un deficit foarte mare de resursă umană, cel puțin pe partea de științe exacte, la fizică, chimie, matematică, chiar și la biologie și nu numai”. Acesta a precizat că în ultimii ani s-a apelat la studenți pentru a acoperi lipsa de profesori.
Informații de context
Din această toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.
Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Sindicatele din preuniversitar au anunțat noi acțiuni de protest, după boicotarea primei zile de școală. „Este clar ca daca nu se va întâmpla nimic dupa acțiunile de pe 8 septembrie, va fi o noua consultare în randul colegilor noștri pentru noi acțiuni de protest care să înceapă din 9 septembrie. Nu ne oprim aici atâta vreme cât avem acest ministru. Dacă nu va fi demis, dacă măsurile de austeritate nu vor fi anulate, vom protesta”, a declarat Marius Nistor, liderul Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, la Antena 3.
Sindicatul Salariaților din Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiale intră în grevă japoneză, începând cu luna septembrie, prin purtarea zilnică a unei banderole albe în timpul orelor de serviciu, și se alătură protestelor actuale ale sindicatelor din educație.
Peste 300 de profesori, scriitori, regizori, actori, artiști care cer Guvernului Bolojan să retragă pachetul de austeritate ce vizează Educația, documentului trimis de semnatari către Edupedu.ro. „Măsurile recente – creșterea numărului de elevi în clase, comasarea școlilor, reducerea de personal, mărirea normei didactice a profesorilor – sunt prezentate ca soluții pentru buget, dar impactul lor fiscal este unul nesemnificativ”, se arată în document.
2 comments
Doamna director,nu spuneți adevărul și cu 16 sau 18 ore la o școală cu ,,un rand de clase” niciun profesor nu avea norma întreagă,doar profesorul de ed.fizica avea 18 ore.Ceilalți aveau norme parțiale,matematica si lb.romana 16 ore,fizica 6 ore, chimia 4,biologia 6 ore,istoria 6 ore și așa este la toate disciplinele.Ce vă place sa vă plângeți de mila și să vă victimizați .
Rezolva david daca il lăsați!
Daca nu sunt profesori de fizica disponibili, o sa scadă numarul de ore.
Si la o ora de fizica pe săptămână o sa fie prea multi profesori in sistem 🙂