Inspecții de specialitate în școlile din județul Buzău. Pregătirea elevilor pentru examenele naționale și aplicarea reperelor metodologice pentru clasele a IX-a, a X-a și a XI-a, printre aspectele vizate

4.663 de vizualizări
Foto: 155810416 / Adult © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com
În perioada 13-19 noiembrie se vor face inspecții de specialitate în școlile din județul Buzău, potrivit unei informări a Inspectoratului Școlar Județean Buzău. Respectarea graficului de pregătire suplimentară pentru elevii care susțin examene naționale, respectarea programei la disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” și aplicarea Reperelor metodologice pentru clasele a IX-a, a X-a și a XI-a sunt câteva dintre aspectele vizate.

La capitolul referitor la pregătirea pentru examenele naționale și competițiile școlare (olimpiade si concursuri) sunt urmărite următoarele: respectarea graficului de pregătire suplimentară pentru elevii care susțin examenele naționale și existenta şi respectarea graficului de pregătire suplimentară pentru elevii capabili de performanță; acțiuni remediale.

Potrivit documentului, în cadrul inspecției de specializate sunt vizate următoarele:

  • Pregătirea pentru examenele naționale și competițiile școlare (olimpiade si concursuri):
    • Respectarea graficului de pregătire suplimentară pentru elevii care susțin examenele naționale;
    • Existenta şi respectarea graficului de pregătire suplimentară pentru elevii capabili de performanță; acțiuni remediale; 
  • Modalitatea de valorificare a parteneriatelor cu părinții privind alegerea CDS la nivelul unităților de învățământ (existența asociațiilor de părinți);
  • Monitorizarea claselor care au ales ca disciplină opţională “Geografia județului Buzău” și implicarea elevilor în concursul organizat pe baza acesteia — “Patrimoniul cultural buzoian”; 
  • Monitorizarea respectării programei la disciplina “Istoria evreilor. Holocaustul” — decembrie 2023 și aprilie 2024; 
  • Monitorizarea claselor care au ales ca disciplină opțională “Istoria județului Buzău” și implicarea elevilor în concursul organizat pe baza acesteia — “Patrimoniul cultural buzoian”; 
  • Monitorizarea aplicării Reperelor metodologice pentru clasele a IX-a, a X-a și a XI-a;
  • Dezvoltarea competențelor elevilor, de tip STIAM prin lecţiile demonstrative „Atelierul magic de experimente” desfășurat în cadrul Cercurilor metodice pentru Învățământul primar.”
Despre examenele naționale

Evaluarea Națională 2024 are loc în perioada 25-28 iunie, potrivit calendarului publicat în Monitorul Oficial. Proba la Limba română se va desfășura pe 25 iunie, iar proba la Matematică este programată pe 27 iunie.

Calendarul Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a 2024:

  • 11 – 14 iunie 2024: Înscrierea la Evaluarea Națională
  • 14 iunie 2024: Încheierea cursurilor pentru elevii de clasa a VIII-a
  • 25 iunie 2024 – Proba scrisă la Limba română
  • 27 iunie 2024 – Proba scrisă la Matematică
  • 28 iunie 2024 – Proba scrisă la Limba maternă
  • 3 iulie 2024 – Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 14:00)
  • 3 iulie (orele 16 – 19) și 4 iulie 2024 (ora 08:00 – ora 12:00) – Depunerea contestațiilor
  • 4 – 9 iulie 2024 – Soluționarea contestațiilor
  • 9 iulie 2024 – Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Examenul național de Bacalaureat 2024 începe pe 17 iunie cu proba de limba română oral. Probele scrise au loc între 1 și 5 iulie.

Calendarul examenului național de Bacalaureat 2024, Sesiunea iunie – iulie 2024

3 – 7 iunie 2024: Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen

7 iunie 2024: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a

  • 17 – 19 iunie 2024: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
  • 19 – 20 iunie 2024: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
  • 19 – 21 iunie 2024: Evaluarea competențelor digitale – proba D
  • 25 – 27 iunie 2024: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
  • 1 iulie 2024: Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă
  • 2 iulie 2024: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă
  • 4 iulie 2024: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă
  • 5 iulie 2024: Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă

8 iulie 2024: Afișarea rezultatelor la probele scrise până la ora 12.00) și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12.00 – 18.00

9 – 11 iulie 2024: Rezolvarea contestațiilor

12 iulie 2024: Afișarea rezultatelor finale

Disciplina “Istoria evreilor. Holocaustul”

Programa „Istoria evreilor. Holocaustul” a fost adoptată prin ordinul ministerului Educației nr. 5344/2023.

Din anul școlar 2023-2024, elevii de clasa a XI-a studiază disciplina „Istoria Evreilor. Holocaustul”, potrivit unui anunț al ministrului Educației. În luna martie, Edupedu.ro a scris că planurile-cadru pentru liceu au fost modificate, după ce disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” va avea o oră în plus pe săptămână.

La Legea învățământului preuniversitar au fost introduse derogări, prin ordonanță de urgență, pentru ca elevii de liceu să poată studia disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” din anul școlar 2023-2024. Inițial, noua lege a Educației prevedea că disciplina va fi inclusă în planurile-cadru de liceu din anul școlar 2025-2026, doar că Ligia Deca anunțase că elevii vor studia „Istoria evreilor. Holocaustul” din această toamnă.

Repere metodologice

Cu 10 zile înainte să înceapă cursurile anului școlar 2023-2024, Ministerul Educației a publicat un set de „repere metodologice”. Adică ghiduri pe care profesorii de liceu să le folosească în predarea la Limba română, Matematică, Istorie, Geografie, Chimie, Fizică, Informatică și toate celelalte discipline.

Reperele metodologice pentru clasa a XI-a au venit după ce în ultimii doi ani școlari au fost publicate și repere pentru clasele a IX-a și a X-a. Acestea sunt necesare profesorilor pentru a le putea preda liceenilor, astfel încât disciplinele să fie corelate cu ceea ce au făcut în gimnaziu, unde au avut curriculum nou bazat pe crearea de competențe. Este vorba despre generația elevilor care au făcut clasa pregătitoare și pentru care după 9 ani de școală Ministerul Educației nu a fost în stare să facă planurile-cadru și programele școlare pentru ca aceștia să poată continua reforma curriculară, așa că politicienii au întrerupt-o. Este vorba despre ultimii doi miniștri PNL – Sorin Cîmpeanu și Ligia Deca, ambii propuși și susținuți de președintele Klaus Iohannis.

  • Justificarea oferită de oficialii din minister, în 2021, a fost că planurile-cadru pentru clasele IX-XII (lista cu disciplinele din orarul elevilor și numărul de ore pe săptămână pentru aceste materii) au primit prea multe propuneri de modificare.

Manualele de pe care învață elevii de liceu sunt aceleași din 2004, din urmă cu 18 ani, nefiind schimbate nici anul acesta, deși acești elevi care au acum 15-16-17 ani sunt născuți în anii 2006-2007-2008, iar ei au fost primele trei generații care au făcut clasa pregătitoare având curriculum complet nou pentru învățământul primar, apoi pentru cel gimnazial.

Pentru ei, reforma curriculară a fost oprită de fostul ministru Sorin Cîmpeanu, care a luat decizia să nu aprobe planurile-cadru pentru liceu în anul 2021, din cauză că „au fost primite prea multe propuneri de modificare” în sesiunea de dezbatere publică. Fuseseră lansate în consultare pe 5 ianuarie 2021, iar în februarie ministrul de atunci anunța că „poate ar fi cazul să ne oprim și să ne gândim un pic”, ca mai apoi tot Cîmpeanu să spună că vor fi gata pentru toamna lui 2022

Recent, ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat pentru Edupedu.ro că planurile-cadru vor fi gata până în ianuarie 2024.

Noile programe școlare pentru elevii de liceu, care ar fi trebuit să fie în școli din anul 2021, nu vor intra în vigoare nici în următorii doi ani, ci din anul școlar 2025-2026. Până la finalul lunii februarie 2024 ar urma să fie gata planurile-cadru pentru liceu, pe baza cărora se elaborează, apoi, noile programe școlare, până elevii încep clasa a IX-a în 2025.

Foto: Ordin privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior

Elevii care intră acum clasa a VII-a vor fi primii care vor da Bacalaureatul pe noua formulă prevăzută în Legea 198/2023.

Despre inspecțiile școlare

Tipuri de inspectie școlară și cine le realizează, potrivit normelor în vigoare, adică regulamentului de inspecție inspecție a unităților de învățământ preuniversitar din decembrie 2020.

„Inspecția unităților de învățământ preuniversitar se poate realiza de către:

  • Ministerul Educației și Cercetării;
  • inspectoratele școlare.

După conținutul/obiectul principal al inspecției, se disting trei tipuri fundamentale de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar: inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar, inspecția tematică și inspecția de specialitate.

  1. Inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar reprezintă o activitate de evaluare generală a performanțelor diferitelor categorii de unități de învățământ, prin raportare explicită la politicile educaționale, scopurile și obiectivele dezirabile propuse sau la standardele asumate în funcționarea acestora. 
  2. Inspecția tematică este o activitate de evaluare sau control a/al unui domeniu particular/mai multor domenii particulare al/ale activității unităților de învățământ preuniversitar sau a/al personalului care deservește aceste instituții, în principal, a/al activității cadrelor didactice. În cadrul acestui tip de inspecție se realizează inclusiv activități de consiliere, în raport cu obiectivele concrete vizate, în direcția îmbunătățirii continue a activității unității de învățământ.
  3. Inspecția de specialitate reprezintă o activitate de evaluare a competențelor profesionale/activității profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/ disciplinelor de studiu predate sau activităților educaționale pe care acestea le susțin. Inspecția de specialitate vizează, în mod direct, calitatea activităților didactice în raport cu beneficiarii primari ai educației, respectiv antepreșcolarii, preșcolarii și elevii.

Tipurile de inspecție de specialitate sunt:

  • inspecția de specialitate curentă;
  • inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii definitivării în învățământ;
  • inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii gradelor didactice II și I sau inspecția școlară specială;
  • orice altă formă de evaluare/control/consiliere a activității cadrului didactic în domeniul de specialitate în care este încadrat, realizată de inspectorii de specialitate la nivelul MEC sau ISJ/ISMB. Spre exemplu, inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte particulare ale activității didactice (modul de aplicare a curriculumului național, modul de realizare a evaluării curente etc.) sau inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte ale activității cadrelor didactice, semnalate în cadrul unor memorii, petiții, reclamații”.

Foto: 155810416 / Adult © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Evaluarea Națională 2024 începe în data de 25 iunie. Calendarul examenului pentru elevii de clasa a VIII-a
OFICIAL Bacalaureat 2024 începe pe 17 iunie cu proba de limba română oral. Probele scrise au loc între 1 și 5 iulie, cu o zi liberă între proba obligatorie și proba la alegere / Calendarul examenului
Inspecții în toate școlile din județul Iași, până pe 24 noiembrie, pe tema burselor și transportului elevilor, tichetelor educaționale de 500 de lei și primelor didactice. Se verifică și notarea ritmică a elevilor
DOCUMENT Ghid metodologic pentru predarea disciplinei ”Istoria evreilor. Holocaustul” pentru elevii de liceu, pe care îl pot folosi profesorii până la apariția manualelor școlare
DESCARCĂ Resurse educaționale utile pentru profesorii care predau anul acesta disciplina obligatorie „Istoria evreilor. Holocaustul”, publicate de Inspectoratul Școlar Județean Sibiu
Din toamnă, toți elevii de clasa a XI-a vor studia disciplina „Istoria Evreilor. Holocaustul”, anunță ministrul Educației
OFICIAL Planurile-cadru pentru liceu au fost modificate după ce a fost introdusă disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”
Ce predau profesorii de liceu la clasa a XI-a în acest an școlar: Reperele metodologice pentru peste 80 de discipline au fost publicate cu 10 zile înaintea să înceapă cursurile – descarcă documentele
Elevii care intră în clasele a IX-a, a X-a și a XI-a în septembrie nu vor avea manuale noi, ci vor învăța tot de pe cele aprobate în 2004, înainte să se fi născut / Profesorii lor vor avea „repere”, făcute de alți profesori în 10 zile, drept ghiduri de predare

5 comments
  1. cand ajung baietii cu inspectia , intrebati i și de salarii.
    Ăștia vin la intimidare , are nevoie de liniște duamna deca .

  2. Se presupune că numărul de ore repartizat unei materii e gândit astfel încât să fie suficient timp pentru predarea/ fixarea /evaluarea cunoștințelor. Dacă la fiecare materie ar fi nevoie de ore de pregatire suplimentară, cât timp ar trebui să stea un copil la școală? Altă problemă ar fi discriminarea profesorilor care predau materii de examen față de ceilalți profesori. Primii – după părerea unor capete lipsite de judecată- ar trebui să facă ore de pregătire suplimentară, neplătite, cu elevii.

  3. “Grafic pregatire suplimentara” :
    Sa comentam acest aspect .
    Norma didactica este de 18 h/spatamana pentru toate cadrele didactice. Ce inseamna? Dupa un orar bine stabilit de predare , cadrul didactic pleaca acasa sau daca are ceva de lucru mai ramane un timp. Totul este normal.
    Profesorii care au responsabilitate la examene nationale nu pot pleca acasa la ora 12,14, 18 etc, de exemplu, pentru ca ei sunt obligati de niste directori ( care confunda institutia de stat cu cea privata) sa mai stea suplimentar inca 2 ore peste norma didacta de predare . Aici incepem gandirea logica(cine o are).
    1) Remuneratia este egala indiferent de materie.
    2) De ce un profesor care preda o materie de examen sta inca 2 ore/saptamana pentru predare, neplatite?
    3) De ce un cadru didcatic remunerat cu aceeasi suma sta in plus 8 ore /luna fata de un profesor fara responsabilitatea materiei?
    Oare acesti directori, inspectori au auzit de “discriminare la locul de munca”? Oare nuvpot fi dati in judecata pentru discriminare? Tratament inegal fata de colegi? Amintim ca suntem platiti pentru 18 h/saptamana!
    De ce nu sunt incadrate la plata cu ora cele 2 ,4 ore? Nu sunt ore efectuate la clasa?

    Sunt foarte multe probleme in acest sistem !
    Daca romanul ar fi curajos si nu ar fi las , ar trebui sa dea in judecata pentru discriminare , pentru munca neplatita. Din pacate preferam sa “ne punem bine cu sefu” .

  4. Unde ordinul de ministru anunțată cu surle și trâmbițe ca se la 1 noiembrie dispar aceste inspectorate? De ce la Buzau sunt inspecții de tip Rodis pana în decembrie?

  5. parca nu mai faceau inspectoratele inspectii, conform legii…se desfiintasera de la 1 XI 2023…adica renuntau la inspectii si astea treceau la ARACIP…cand colo, ce sa vezi?! hartia zice altceva…
    vorba lui nenea Iancu…sa se revizuiasca,primesc…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ana-Maria, elevă în clasa a VIII-a: „Nu e în regulă că unii profesori se axează pe ce știu elevii pe de rost. Îmi pun o notă doar ca să spună că mi-au pus o notă, iar peste câteva luni eu nu mai știu absolut nimic și lor nu le mai pasă de ceea ce știu eu sau nu”

Anamaria, elevă în clasa a VIII-a, spune că după opt ani de școală și peste un an de învățat în sistem online, ar „fugi” de sistemul educațional românesc. Întrebată la…
Vezi articolul

Sebastian Țoc, profesor și cercetător, propune „renunțarea la ierarhizarea elevilor la liceu și școala profesională în funcție de examene cu miză mare, fiind preferabil un mix de criterii”, printre alte măsuri care ar duce la școli mai incluzive

Modalitatea de organizare a sistemului de învățământ din România tinde să încurajeze ierarhizarea școlilor și, adesea, segregarea pe criterii economice, etnice sau de rezidență, bazându-se pe ierarhii puternice și pe…
Vezi articolul