Un învățător, sub protecția anonimatului, a vorbit, pentru Edupedu.ro, despre efectele Legii Bolojan asupra școlilor. „Au nenorocit școlile mici de la țară. Le pleacă elevii, s-au comasat clase, acolo este rău”, a precizat învățătorul.
„Problema era cu numărul de elevi în plus. Au nenorocit școlile mici de la țară. Le pleacă elevii, s-au comasat clase, acolo este rău. (…) Copiii merg la alte școli unde sunt mai mulți elevi, unde au transport școlar. Părinții caută soluțiile cele mai simple pentru ei”, a spus învățătorul.
Nemulțumirile din educație au escaladat odată cu intrarea în vigoare a Legii 141/2025, care aduce modificări majore în organizarea școlilor. Măsurile prevăzute – printre care creșterea normei didactice cu 2-4 ore, comasarea a sute de unități de învățământ, majorarea numărului de elevi la clasă și reducerea plății cu ora – au fost criticate de sindicate, care le consideră abuzive și dăunătoare calității educației.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat miercuri la RFI că au fost utile comasările de școli, din anul școlar 2025-2026. „Un titular sau un suplinitor nu mai trebuie să aibă două sau trei contracte cu trei unități cu personalitate juridică, are un singur contract”, a spus acesta.
„În zona de rural școlile practic nu au fost comasate, pentru că s-a creat excepția ca fiecare comună să aibă personalitate juridică. Ca organizare, lucrurile nu s-au schimbat. Practic, 95% din clase funcționează în forma în care au fost și anii trecuți”, a spus premierul Ilie Bolojan pe 18 septembrie, la Euronews.
Pe 15 septembrie, ministrul Educației Daniel David afirma în Parlament, la moțiunea simplă pe Educație, că reorganizarea rețelei școlare a fost cerută de OCDE. „Ori de câte ori OECD-ul făcea analize, ne critica mereu sau ne sugera mereu că avem o fragmentare prea mare a unităților școlare. Oricum, această comasare ar fi trebuit făcută, dar sunt de acord că poate n-ar fi trebuit făcută pe repede înainte”, declara acesta la moțiunea simplă pe educație din 15 septembrie.
În apărarea ministrului David, premierul Bolojan spunea tot în Parlament că este vorba doar de „reduceri de cheltuieli”.
Raportul OCDE publicat în martie 2024, intitulat „Reforma învățământului preuniversitar în România: Consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin”, nu recomandă însă reorganizarea școlilor în logica unor economii rapide, cum au făcut autoritățile de la noi. Documentul precizează clar: „Ministerul Educației va trebui să se asigure că eforturile de reorganizare nu sunt justificate, în primul rând, de economii potențiale, ci de perspectiva îmbunătățirii mediului didactic pentru elevi”.
Comasarea școlilor
Inspectoratul Școlar Bacău a informat că salarizarea lunii august 2025 cu plată în septembrie 2025 se va întocmi de către unitatea de învățământ absorbită, după cum se arată într-un document trimis în școli. De menționat este că noua unitate de învățământ se va ocupa de salarizarea lunii septembrie cu plata în luna octombrie 2025, conform sursei citate.
Cătălina Olaru, directoarea Școlii Gimnazială Uruguay, a declarat, în legătură cu comasarea unităților de învățământ, că „nu se face nicio economie”. „Școlile rămân pe loc, un director dispare, economia este de vreo 300-400 de lei, nu mai mult”, a precizat aceasta. Declarațiile au fost făcute pentru TVR Info.
O procedură publicată în Monitorul Oficial (MO) pe 8 august 2025 stabilește criteriile minime pentru ca o școală să funcționeze cu personalitate juridică. Sunt vizate în general școlile cu mai puțin de 500 de elevi.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că măsura va duce la pierderea a circa 900 de posturi de director, cadre care vor reveni la predare și care și ele vor trebui să găsească ore în plus pentru norma de predare săptămânală crescută de la 18 la 20 de ore.
- Unele comunități locale, precum Liceul Tehnologic din Țăndărei, s-au opus public comasării, avertizând că în zonă nu ar mai exista unități de profil. La fel și Colegiul Silvic „Theodor Pietraru” din Brănești, județul Ilfov.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
2 comments
CEA MAI MAREBATAIEDE JOC FARA PIC DE VUZIUNE SAU VIITOR DIN PARTEA MINISTRULUI EDUCAȚIEI PENTRU ELEVI SI PROFESORI…ESTE O BARAIE DE JOC CONSTANTA CU EFECTE IMEDIATE DE MEDIOCRITATE SI PE TERMEN LUNG….JALNICA CONDUCERE MEDIOCRĂ…
Iti bati joc de copii si de profesori si apoi spui ca vrei discutii pentru la anul? La anul poate nu mai sunt spagarii la conducere si unii poate vor fi arestati pentru subminarea economiei si pentru incalcarea drepturilor elevilor si de ce nu pentru licitatiile pentru microbuzele de 200000 de euro. Alo, domnul Florenta! Acolo nu ai voie?