Învățător, despre efectele Legii Bolojan: Au nenorocit școlile mici de la țară. Le pleacă elevii, s-au comasat clase, acolo este rău

6.683 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – George Călin
Un învățător, sub protecția anonimatului, a vorbit, pentru Edupedu.ro, despre efectele Legii Bolojan asupra școlilor. „Au nenorocit școlile mici de la țară. Le pleacă elevii, s-au comasat clase, acolo este rău”, a precizat învățătorul.

„Problema era cu numărul de elevi în plus. Au nenorocit școlile mici de la țară. Le pleacă elevii, s-au comasat clase, acolo este rău. (…) Copiii merg la alte școli unde sunt mai mulți elevi, unde au transport școlar. Părinții caută soluțiile cele mai simple pentru ei”, a spus învățătorul.

Nemulțumirile din educație au escaladat odată cu intrarea în vigoare a Legii 141/2025, care aduce modificări majore în organizarea școlilor. Măsurile prevăzute – printre care creșterea normei didactice cu 2-4 ore, comasarea a sute de unități de învățământ, majorarea numărului de elevi la clasă și reducerea plății cu ora – au fost criticate de sindicate, care le consideră abuzive și dăunătoare calității educației.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat miercuri la RFI că au fost utile comasările de școli, din anul școlar 2025-2026. „Un titular sau un suplinitor nu mai trebuie să aibă două sau trei contracte cu trei unități cu personalitate juridică, are un singur contract”, a spus acesta.

„În zona de rural școlile practic nu au fost comasate, pentru că s-a creat excepția ca fiecare comună să aibă personalitate juridică. Ca organizare, lucrurile nu s-au schimbat. Practic, 95% din clase funcționează în forma în care au fost și anii trecuți”, a spus premierul Ilie Bolojan pe 18 septembrie, la Euronews.

Pe 15 septembrie, ministrul Educației Daniel David afirma în Parlament, la moțiunea simplă pe Educație, că reorganizarea rețelei școlare a fost cerută de OCDE. „Ori de câte ori OECD-ul făcea analize, ne critica mereu sau ne sugera mereu că avem o fragmentare prea mare a unităților școlare. Oricum, această comasare ar fi trebuit făcută, dar sunt de acord că poate n-ar fi trebuit făcută pe repede înainte”, declara acesta la moțiunea simplă pe educație din 15 septembrie.

În apărarea ministrului David, premierul Bolojan spunea tot în Parlament că este vorba doar de „reduceri de cheltuieli”.

Raportul OCDE publicat în martie 2024, intitulat „Reforma învățământului preuniversitar în România: Consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin”, nu recomandă însă reorganizarea școlilor în logica unor economii rapide, cum au făcut autoritățile de la noi. Documentul precizează clar: „Ministerul Educației va trebui să se asigure că eforturile de reorganizare nu sunt justificate, în primul rând, de economii potențiale, ci de perspectiva îmbunătățirii mediului didactic pentru elevi”.

Comasarea școlilor

Inspectoratul Școlar Bacău a informat că salarizarea lunii august 2025 cu plată în septembrie 2025 se va întocmi de către unitatea de învățământ absorbită, după cum se arată într-un document trimis în școli. De menționat este că noua unitate de învățământ se va ocupa de salarizarea lunii septembrie cu plata în luna octombrie 2025, conform sursei citate.

Cătălina Olaru, directoarea Școlii Gimnazială Uruguay, a declarat, în legătură cu comasarea unităților de învățământ, că „nu se face nicio economie”. „Școlile rămân pe loc, un director dispare, economia este de vreo 300-400 de lei, nu mai mult”, a precizat aceasta. Declarațiile au fost făcute pentru TVR Info.

procedură publicată în Monitorul Oficial (MO) pe 8 august 2025 stabilește criteriile minime pentru ca o școală să funcționeze cu personalitate juridică. Sunt vizate în general școlile cu mai puțin de 500 de elevi.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că măsura va duce la pierderea a circa 900 de posturi de director, cadre care vor reveni la predare și care și ele vor trebui să găsească ore în plus pentru norma de predare săptămânală crescută de la 18 la 20 de ore.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
Ministrul Daniel David: Prin comasări „am reușit să facem ordine în ceea ce privește unitățile școlare” / Efectul? „Singura poziție pierdută a fost cea de director, atât”
ANALIZĂ Comasările de școli făcute de Guvernul Bolojan „pe repede înainte”, cu obiective strict economice, sunt pe contrasens cu toate recomandările OCDE pentru reorganizarea rețelei școlare, pe care ministrul Daniel David le invocă în ultima vreme în susținerea măsurilor luate
Daniel David: Supărările legate de comasări, alea nu văd de ce nu le putem discuta de acum, le monitorizăm și le schimbăm pentru la anul / Au fost manipulări și mituri că școlile s-au comasat și copiii au fost mutați. Dacă au fost unii copii mutați dintr-o școală în alta, n-are nicio legătură cu legea fiscal-bugetară
Ministrul Educației, Daniel David, aparent uimit de efectele deciziilor fostei ministre PNL Ligia Deca, pe care le folosește acum să justifice comasările de clase: Am avut 400 de clase de a VIII-a care aveau 7 sau mai puțini copii
Toate cele peste 800 de școli comasate prin efectul legii Bolojan, din care 500 și-au pierdut personalitatea juridică, funcționează încă ilegal – analiză
Comasările de școli au fost utile, pentru că puteai face mai ușor normele profesorilor, spune ministrul Daniel David: Un titular sau un suplinitor nu mai trebuie să aibă două sau trei contracte cu trei unități cu personalitate juridică, are un singur contract. Comasările n-au dus la oameni dați afară


2 comments
  1. CEA MAI MAREBATAIEDE JOC FARA PIC DE VUZIUNE SAU VIITOR DIN PARTEA MINISTRULUI EDUCAȚIEI PENTRU ELEVI SI PROFESORI…ESTE O BARAIE DE JOC CONSTANTA CU EFECTE IMEDIATE DE MEDIOCRITATE SI PE TERMEN LUNG….JALNICA CONDUCERE MEDIOCRĂ…

  2. Iti bati joc de copii si de profesori si apoi spui ca vrei discutii pentru la anul? La anul poate nu mai sunt spagarii la conducere si unii poate vor fi arestati pentru subminarea economiei si pentru incalcarea drepturilor elevilor si de ce nu pentru licitatiile pentru microbuzele de 200000 de euro. Alo, domnul Florenta! Acolo nu ai voie?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

În Anglia, profesorii nu apreciază programele remediale cerute de guvern, în pofida investițiilor mari. Prioritatea lor: sprijinul pentru bunăstarea social-emoțională și sănătatea mintală a elevilor, plus măsuri antisărăcie

Sunt profesorii de acord cu programele anunțate de autorități pentru recuperarea pierderilor de învățare în pandemie? În Anglia, sindicaliștii au încercat să afle acest lucru și au aflat că socoteala…
Vezi articolul

„Pactul pentru lectură”, anunțat de Asociația Editorilor din România împreună cu un calendar de evenimente pentru a reveni în rândul țărilor care prețuiesc lectura și educația / România se situează pe ultimul loc în UE la consumul de carte

Asociația Editorilor din România a anunțat că va lansa „Pactul pentru lectură” împreună cu un calendar de evenimente pentru anul 2023, care să aducă soluții pentru a reveni în rândul…
Vezi articolul

Premierul Ilie Bolojan și ministrul Educației și Cercetării, Daniel David – invitați de Alianța organizațiilor studențești la o dezbatere cu peste 500 de reprezentanți ai studenților, pe tema măsurilor de austeritate / ANOSR: Acestea au fost adoptate fără consultări cu beneficiarii direcți ai educației

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) i-a invitat pe premierul Ilie Bolojan și pe ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, la o dezbatere pe tema deciziilor recente cu…
Vezi articolul
Sprin Ion - Inspecțiile pentru Titularizare

Secretarul de stat Sorin Ion, despre schimbările de la examenele naționale 2025: Calendarul în timpul verii este unul extrem, extrem de dens şi, în plus, avem şi problema temperaturilor din ce în ce mai ridicate. Am propus ca probele de competenţe să fie susţinute în timpul anului şcolar

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat pentru Prima TV că, în timpul verii, calendarul examenelor „este unul extrem, extrem de dens şi, în plus, avem şi…
Vezi articolul