Iulian Cristache, Federaţia Părinţilor: Educația ne unește sau educația (încă) ne “lovește”? Mi-a plăcut că doamna ministru a vorbit de flexibilitate

“Doamna ministru încă testează societatea civilă fără a veni cu propuneri de fond”, susţine Iulian Chistache, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi din Învăţământul Preuniversitar. Într-un mesaj publicat pe pagina sa de socializare, acesta susţine că principiile enunţate de noile documente “nu diferă cu nimic de ce avem în Legea Educaţiei Naţionale 1 din 2011”.

Iată ce scrie Iulian Cristache

“Bun… a venit și ziua lansării obiectivelor si viziunii asupra noii LEN. Din punctul meu de vedere, valuri multe, titluri pompoase (în presă), a se vedea faptul că gimnaziul cuprinde și cls. a IX-a, de fapt este vorba de actuala cls. a VIII-a, 4 tipuri de bacalaureat și niște principii care nu diferă cu nimic de ce avem în LEN 1/2011.

Cred că, ÎNCĂ, d-na ministru testează societatea civilă, fără a veni cu modificări de fond. Din punctul meu de vedere avem nevoie de o arhitectură curriculară NOUĂ, în trend cu necesitățile anilor pe care-i trăim, astfel încât orice nivel de studiu absolvit să-ți asigure un loc de muncă pe piața angajatorilor.

Mi-a plăcut că d-na ministru a vorbit de flexibilitate (în sfârșit, un cuvânt care a lipsit multor ministri), de faptul că curricula trebuie centrată pe nevoile elevului. La fel de important este și modul în care profesorul va reuși să-l facă pe acel elev care nu ține pasul cu ceilalți colegi, să achiziționeze un pachet de competențe minimale. Aici este “buba”.

Cum va reuși, personal… nu văd cum.

Cu o programă revizuită care, cică, s-ar baza pe schimbarea modului de predare și nu pe scăderea conținutului adecvat vârstei aferente, cu un număr maxim de elevi care nu se va respecta, nu cred că vom avea mari progrese.

Referitor la Școala Părintilor, deși sunt conștient că este nevoie de informarea și responsabilizarea părinților, parte integranta în succesul copilului, nu văd cum se va implementa.

Vorbim de 6 milioane de părinți, majoritatea cu joburi care le ocupă tot timpul. Mai repede se schimbă modul în care se țin ședințele cu părinții, care ar trebui să ajute la cunoasterea și interacțiunea cu toți profesorii de la clasă și nu doar ptr. strângerea fondului clasei. Într-un final, așteptăm draft-ul, care sper să fie LUNG dezbătut, asumat de către toata societatea civilă (în măsura posibilității) și, în mod special, de către clasa politică, cei care au puterea de decizie, DIN PĂCATE.

La întâlnirea de azi, am remarcat că vechii miniştri ai Educației (majoritatea) au discursuri impecabile și știu foarte bine cum putem ajuta sistemul, întrebarea fiind de ce nu știu și aplica acest lucru când sunt în funcție? Cum e posibil acest reviriment? 😜

Mai vreau să spun că rolul IȘE-ulului este unul CAPITAL. Ei reprezintă pâinea și cuțitul viitoarei legi. Miniştrii vin și pleacă, ei rămân. Curriculumul este apanajul lor, au expertiză (sper) care poate defini noua LEN.”

FOTO: Edupedu.ro

Citeşte şi:

Total
27
Shares
3 comentarii
  1. Într-adevăr, “rolul IȘE-ului este capital.” Iar că specialiștii lui au expertiza necesară perfecționării și implementării proiectului o dovedește documentația prezentată. Cred că de data aceasta chiar se vor aduce îmbunătățiri substanțiale în educație, la nivelul calitativ din țările cele mai avansate. Potrivit îndemnului din denumirea proiectului, în loc să ne exprimăm îndoieli, este evident că noi, părinții, ar fi mult mai de folos copiilor noștri să ne unim cu specialiștii și să venim cu observații constructive, la obiect (nu generalități) și cu propuneri de îmbunătățire concrete, bine argumentate, care să poată fi admise. Așa cum bine ați remarcat ” d-na ministru a vorbit de flexibilitate (în sfârșit, un cuvânt care a lipsit multor miniștri), de faptul că curricula trebuie centrată pe nevoile elevului.” Aceasta este una dintre modificările de fond esențiale ale proiectului, la care mai puteți adăuga „viziunea sistemică” integratoare și optimizantă asupra procesului de învățământ, viziune care de asemenea nu s-a mai folosit și care garantează succesul lui. Conceptul de viziune sistemică științifică a fost lansat de curând în manualul “MANAGEMENT SISTEMIC ȘTIINȚIFIC. CONCEPTE FUNDAMENTALE” Ed. CreateSpace, SUA, 2016 ( https://www.libris.ro/management-sistemic-stiintific-constantin-CMH978-1533-6976-46–p1046799.html ) Versiunea în limba engleză a acestui manual e bine cunoscută și apreciată de specialiști din lumea întreagă, este în studiu pentru folosire în Uniunea Europeană și iată că România e prima țară care o aplică. Viziunea sistemică științifică este astăzi vitală pentru o mai eficientă organizare și conducere a proceselor, inclusiv a procesului educativ, pentru soluționarea mai ușoară a tuturor problemelor complexe ce apar în afaceri și în general în viață. În ceea ce privește altă noutate, „Proba de creativitate” la bacalaureat, pe bună dreptate unii părinți au nelămuriri în legătura cu conținutul și rostul acesteia. Pentru înlăturarea acestor nelămuririi, iată un posibil exemplu pozitiv și edificator de astfel de probă și rostul ei: La disciplina școlara „Antreprenoriat” (Organizarea si managementul afacerilor, care potrivit recomandărilor UE și dorinței multor părinți este necesar să nu lipsească în curriculum), am propus să se predea și „Modelul Universal al Organizării și Managementului” afacerilor, lansator al viziunii sistemice științifice, care (împreună cu un „Ghid Pas-Cu-Pas”) se găsește în cuprinsul manualului de mai sus. Se anunță apoi că una din probele de creativitate la alegere la bacalaureat se intitulează: „Aplicarea Modelului Universal al Organizării și Managementului într-un proiect de afacere sau în orice alt proiect de viață propriu.” Aceasta procedură va stimula elevul să aprofundeze din timp și nesilit de profesor toate cunoștințele de management sistemic științific din acest manual (care-i vor fi de folos toata viața la luarea deciziilor celor mai importante) și să le utilizeze la elaborarea unui plan de afacere proprie sau de orice proiect dorit potrivit aptitudinilor fiecăruia. Susținerea de către elev a acestui plan în cadrul examenului de bacalaureat va fi cu siguranță o „probă de maturitate care evaluează capacitatea absolventului de a folosi, în mod practic, competențele dobândite pe parcursul întregului parcurs școlar obligatoriu, creativitatea, cunoștințele, abilitățile, aptitudinile și atitudinile absolventului” cum a declarat doamna ministru Ecaterina Andronescu. Unii profesori au considerat aceasta proba ca fiind un fel de concurs „Elevii au talent.” Este adevărat, dar ce este rău în asta, din moment ce ea e clar în folosul elevului, poate chiar pentru plăcerea lui? Orice manieră nouă de predare și evaluare în învățământ e bine-venită dacă este în folosul elevului și agreată de el. În concluzie, opinia mea de expert management consulting e că acest proiect de reorganizare în viziune sistemică a procesului de învățământ este fără îndoială unul bun, deoarece se bazează pe ultimele cuceriri ale științelor aplicabile în activitățile de organizare și management și este evident rodul unui efort de cercetare considerabil al Institutului de Științe ale Educației, care de aceea merita din plin aprecierea și felicitările noastre.

    1. Sunteti de-a dreptul obositor cu acest mesaj pe care-l tot postati la articolele referitoare la proiectul asta nou, zis ”Educatia ne uneste”. Sunt atat de multe observatii de facut, si atatea zone confuze, unele chiar esentiale, incat as putea umple pagini. Abrambureala si lipsa tocmai a unei baze pentru viziunea asta noua, face ca acest proiect sa fie nefunctional. D-na Andronescu nu iese nici cu-o iota din deja cunoscuta porecla ”abramburica”.

      1. Cu respect, dati-mi voie sa nu cred ca ati “putea umple pagini” cu “zone confuze” ale proiectului, din moment ce nu sunteti in stare sa mentionati macar una singura, cum ar fi fost mult mai constructiv decat generalitatlle pe care le-ati scris. Dumneavoastra se pare ca “aveti ceva” personal cu doamna ministru, cand proiectul este intocmit dupa indelungi cercetari de Institutul de Stiinte ale Educatiei si este in conformitate cu tendintele mondiale in domeniu. Pentru dumneavoastra numai (nu si pentru ceilalti cititori care au inteles mesajul constructiv si argumentat din comentariul meu) repet: ” Potrivit îndemnului din denumirea proiectului, în loc să ne exprimăm îndoieli, este evident că noi, părinții, ar fi mult mai de folos copiilor noștri să ne unim cu specialiștii și să venim cu observații constructive, la obiect (nu generalități) și cu propuneri de îmbunătățire concrete, bine argumentate, care să poată fi admise.” Problema imbunatatirii invatamantului preuniversitar romanesc este una serioasa, nu o tema de cancan.Cand va luati raspunderea sa comentati pe aceasta tema, ar fi bine sa va ganditi cat de folositor este comentariul dumnavostra pentru copii, parinti si, de ce nu, si pentru specialistii care lucreaza la proiect.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

Radu Gologan, președintele Societății matematice: Subiectele de la Matematică sunt mai dificile decât anul trecut. La punctul de coliniaritate s-ar putea să existe și moduri de interpretare diferite

Subiectele de la examenul de Matematică susținut astăzi de absolvenții claselor a VIII-a “sunt mai dificile decât subiectele de anul trecut și a fost mai mult de lucru la ele,…
Vezi articolul