Klaus Iohannis: Educaţia este cheia pentru dezvoltarea sustenabilă / „De la începutul primului meu mandat, am articulat viziunea unor comunități profesionale pe domenii de expertiză”, susține președintele

314 vizualizări
Foto: © Albertophotography | Dreamstime.com
Preşedintele Klaus Iohannis a transmis, luni, un mesaj în deschiderea Conferinţei “Smart diaspora – diaspora în învăţământ superior, ştiinţă, inovare şi antreprenoriat”, în care afirmă că “educaţia este cheia pentru dezvoltarea sustenabilă” a României, potrivit Agerpres.

“Într-o eră a digitalizării accentuate, tiparele de comunicare şi interacţiunea umană s-au schimbat fundamental. Transferul de know-how, iniţierea şi desfăşurarea proiectelor de colaborare sau de investiţii, prin intermediul reţelelor ştiinţifice, sunt facilitate de noile instrumente tehnologice, care au remodelat conectarea şi interacţiunea cercetătorilor. Astfel, abilităţile şi expertiza pot fi valorificate rapid şi cu uşurinţă, indiferent unde s-ar afla cel sau cea care le deţine. În acest context favorabil, angajamentul României în crearea şi menţinerea legăturilor cu diaspora ştiinţifică este crucial, iar instituţiile statului român trebuie să îşi asume rolul de catalizator. Perspectivele şi experienţele unice ale comunităţii diasporei ştiinţifice şi academice, judicios valorificate, contribuie la conectarea ecosistemului de cercetare românesc la cele regionale şi globale. De altfel, intensificarea eforturilor de internaţionalizare a universităţilor din România este unul dintre obiectivele proiectului România Educată”, spune şeful statului în mesajul transmis, la Timişoara, de consilierul prezidenţial Loreta Păun.

Potrivit preşedintelui Iohannis, cheia pentru dezvoltarea sustenabilă a României este educaţia.

“Prin temele abordate, programul conferinţei se aliniază cu priorităţile mele ca preşedinte al României. Limitarea schimbărilor climatice şi protejarea adecvată a mediului constituie provocări importante la nivel naţional şi internaţional. Pentru a le putea răspunde adecvat, este nevoie de implicarea tuturor, iar contribuţia experţilor români din afara graniţelor este esenţială. Avem nevoie de cunoştinţele şi de capacitatea dumneavoastră de inovare”, afirmă şeful statului.

El menţionează că Administraţia Prezidenţială a cooptat în ultimii ani experţi români din diaspora în grupuri de lucru pe diverse tematici, precum copiii rămaşi singuri în ţară, repatrierea forţei de muncă din străinătate, educaţia privind schimbările climatice şi mediul, şi a cooptat experţi şi în elaborarea unei viziuni integrate în ceea ce priveşte răspunsul României la aceste probleme presante.

Şeful statului le mulţumeşte experţilor români din străinătate pentru implicarea în proiecte legate de sustenabilitate desfăşurate în ţară.

“Îi invit să continue să lucreze cu instituţiile din România în găsirea de soluţii pentru un prezent şi un viitor cu un mediu mai curat, în care resursele naturale sunt protejate. Iniţierea proiectelor de colaborare şi a programelor de schimburi de experienţă cu prilejul unor conferinţe precum cea de aici, de la Timişoara, conectează reţelele naţionale de specialişti la comunităţi şi infrastructuri internaţionale de cercetare, stimulând cooperarea şi generarea de soluţii inovatoare, transformatoare în toate domeniile de interes strategic”, adaugă şeful statului.

Preşedintele Iohannis arată şi că a acordat Înaltul Patronaj evenimentului ca “o recunoaştere a continuităţii dovedite în demersul ambiţios de a conecta cercetătorii români din jurul lumii”.

“Această conferinţă are potenţialul de a mobiliza comunitatea ştiinţifică şi academică pentru a creiona direcţii de colaborare, pentru a pune bazele unor reţele de specialişti sau pentru a le consolida pe cele deja existente”, adaugă Iohannis.

Şeful statului afirmă că, de la începutul primului său mandat, a articulat viziunea unor comunităţi profesionale pe domenii de expertiză, indiferent de domeniu, între românii din ţară şi cei din străinătate, şi că se bucură de faptul că această conferinţă înfăptuieşte această viziune la cel mai înalt nivel de competenţă.

Discursul integral al președintelui:

Mesajul președintelui Iohannis a fost prezentat de către Diana-Loreta Păun, Consilier Prezidențial – Departamentul Sănătate Publică.

Mă bucur să transmit un mesaj în deschiderea Conferinței „Smart diaspora – diaspora în învățământ superior, știință, inovare și antreprenoriat”, care are menirea de a crea veritabile punți de legătură între elitele României. Edițiile anterioare ale conferinței au generat proiecte de colaborare cu impact pe termen lung și sunt convins că rezultatele vor fi pe măsură și în acest an.

Dumneavoastră, organizatorii, ați creat spațiul ideal pentru dialog și cooperare între cercetătorii români din țară și cei din toate colțurile lumii. Deloc întâmplător, această întrunire de înaltă ținută se desfășoară în orașul de pe Bega, care deține titlul de Capitală Europeană a Culturii.

Am acordat Înaltul Patronaj acestei manifestări științifice de excelență ca o recunoaștere a continuității dovedite în demersul ambițios de a conecta cercetătorii români din jurul lumii.

În aceste zile, aici, la Timișoara, știința și inovarea nu vor ține cont de granițe. Această conferință are potențialul de a mobiliza comunitatea științifică și academică pentru a creiona direcții de colaborare, pentru a pune bazele unor rețele de specialiști sau pentru a le consolida pe cele deja existente.

De la începutul primului meu mandat, am articulat viziunea unor comunități profesionale pe domenii de expertiză, indiferent de domeniu, între românii din țară și cei din străinătate, și mă bucură faptul că această Conferință înfăptuiește această viziune la cel mai înalt nivel de competență.

Într-o eră a digitalizării accentuate, tiparele de comunicare și interacțiunea umană s-au schimbat fundamental. Transferul de know-how, inițierea și desfășurarea proiectelor de colaborare sau de investiții, prin intermediul rețelelor științifice, sunt facilitate de noile instrumente tehnologice, care au remodelat conectarea și interacțiunea cercetătorilor. Astfel, abilitățile și expertiza pot fi valorificate rapid și cu ușurință, indiferent unde s-ar afla cel sau cea care le deține.

În acest context favorabil, angajamentul României în crearea și menținerea legăturilor cu diaspora științifică este crucial, iar instituțiile statului român trebuie să își asume rolul de catalizator.

Perspectivele și experiențele unice ale comunității diasporei științifice și academice, judicios valorificate, contribuie la conectarea ecosistemului de cercetare românesc la cele regionale și globale. De altfel, intensificarea eforturilor de internaționalizare a universităților din România este unul dintre obiectivele proiectului România Educată.

Cheia pentru dezvoltarea sustenabilă a țării noastre este educația. Prin temele abordate, programul conferinței se aliniază cu prioritățile mele ca Președinte al României. Limitarea schimbărilor climatice și protejarea adecvată a mediului constituie provocări importante la nivel național și internațional. Pentru a le putea răspunde adecvat, este nevoie de implicarea tuturor, iar contribuția experților români din afara granițelor este esențială. Avem nevoie de cunoștințele și de capacitatea dumneavoastră de inovare.

Administrația Prezidențială a cooptat în ultimii ani experți români din diaspora în grupuri de lucru pe diverse tematici, precum copiii rămași singuri în țară, repatrierea forței de muncă din străinătate, educația privind schimbările climatice și mediul, și a cooptat experți și în elaborarea unei viziuni integrate în ceea ce privește răspunsul României la aceste probleme presante. Le mulțumesc experților români din străinătate pentru implicarea în proiecte legate de sustenabilitate desfășurate în țară și îi invit să continue să lucreze cu instituțiile din România în găsirea de soluții pentru un prezent și un viitor cu un mediu mai curat, în care resursele naturale sunt protejate.

Inițierea proiectelor de colaborare și a programelor de schimburi de experiență cu prilejul unor conferințe precum cea de aici, de la Timișoara, conectează rețelele naționale de specialiști la comunități și infrastructuri internaționale de cercetare, stimulând cooperarea și generarea de soluții inovatoare, transformatoare în toate domeniile de interes strategic.

Vă mulțumesc tuturor celor care, indiferent de locul în care vă desfășurați activitatea profesională, vă păstrați preocuparea pentru a contribui la dezvoltarea și bunăstarea României!

Vă doresc mult succes în dezbateri și vă urez Sărbători Fericite!

Citește și:
Ligia Deca, la conferința Smart Diaspora 2023: Ca om care a plecat în străinătate pentru studii și muncă de două ori și care s-a întors tot de atâtea ori, știu ce înseamnă dorul de țară
Ministrul Cercetării și Inovării, Sebastian Burduja: “Cred că țara asta are cea mai importantă materie pe care o dorește orice țară: materia cenușie. Românii din diaspora înseamnă posibilitatea de a avea acces la aceste valori”
Premierul Ciucă i-a cerut lui Burduja să debirocratizeze în 3 luni granturile pentru cercetare și să propună 5 domenii prioritare pe științe, care să fie finanțate de Guvern: Cercetătorii trebuie să stea în laboratoare, nu să piardă timpul cu hârtii / Unde am fi fost azi dacă acum 10-15 ani am fi finanțat AI și vehiculele electrice?

Foto: © Albertophotography | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


11 comments
  1. Prezidentule, habar nu ai să folosești limba română, așa că las-o moale cu articularea viziunii … pe domenii de ”expertiză”, care este, conform DEX: cercetare cu caracter tehnic făcută de un expert.
    Așadar, cu limbă de lemn, lași moștenire doar palavre și superioritate de fanfaron, la fel ca și plagiatorii cu ochi albăstrui din guvernele tale, mânjite cu roșu…

  2. >>cheia pentru dezvoltarea sustenabilă a României este educaţia
    Ah, si eu care credeam ca sunt pensiile speciale, hotii, dinastiile si plagiatorii. Bine ca mi-a deschis dulapul somnambul ochii.

  3. Invatamantul din Romania are nevoie de raspunsuri clare, pertinente si consensualizate la intrebari fundamentale – nu de cosmetizari birocratice asa cum prevad noile proiecte de legi ale invatamantului (NU ale educatiei – De ce?).
    Nici dl. Presedinte, desi profesor in preuniversitar, nu a sesizat faptul ca scoala/ universitatea noastra – asaltata de 3 decenii de prea numeroase cerinte/ pretentii (unele prea putin sau deloc compatibile cu progresul general sau cu cultura noastra) ale unor parti interesate (unele total ignorate, conform OUG 75-2005), nu face nimic pentru educarea tinerelor generatii in spiritul RESPONSABILITATII SOCIALE SI SOCIETALE..
    Numerosii nostri specialisti in Stiinte sociale ar trebui si putea sa explice pe inteles publicului larg ce inseamna asa ceva! Nu despre exoticul CSR (pronuntat neaparat „siesar” pentru impresia artistica!) – Corporate Social Responsibility bine cunoscut in mediul de afaceri, mai mult in strainatate…Din pacate, in Romania, standardele ISO privind responsabilitatea sociala au fost oficial respinse (intr-o rarissima unitate de gandire si actiune) de reprezentantii sindicatelor si patronatelor inca de acum peste 2 decenii, desi Guvernul de atunci se declarase responsabil!…Oare de ce?
    Avand calitatea de (prim) profesor roman invitat intr-o universitate din Seul, Coreea de sud si vizitand si alte state din Extremul Orient, am constatat ca orice tanar si mai putin tanar cunoaste si aplica principiile RESPONSABILITATII SOCIALE SI SOCIETALE. – in litera si spiritul carora au fost educati in scoli si universitati.
    Acestea implica, printre altele:
    1. Prioritizarea absoluta (de orice cetatean educat) a intereselor PUBLICE/ NATIONALE fata de cele DE GRUP/ ECHIPA si mai ales PERSONALE
    2. Cultivarea, promovarea si evaluarea EMPATIEI si a RESPECTULUI fata de semeni
    3. Coerenta totala intre VORBE si FAPTE (nu si cu gandurile personale!)
    4. Intelegerea si cultivarea armoniei cu natura si fenomenele naturale
    5. Cei care refuza atitudinile si comportamentele responsabile sunt sanctionati de societate (nu de Justitie!) prin marginalizarea/ respingerea lor treptata, corpul social fiind astfel protejat eficace.
    Un exemplu: mastile protectoare aplicate doar pe gura si nas (utilizabile oricand nu numai in pandemie) vizeaza in Coreea de sud doar protejarea CELORLALTI in situatiile in care purtatorul este bolnav.
    Pentru a te proteja tu insuti de CEILALTI (situatie intalnita doar in spitale, nu numai din Coreea) – asa cum se clameaza de 3 ani pe toate canalele TV din Romania – este necesara si protejarea ochilor, detaliu total ignorat de “specialistii” in publicitate din Romania…
    Se poate lesne constata cat de departe este educatia din Romania de scopurile/ obiectivele PRAGMATICE orientate spre o societate cu membri responsabili fata de semeni si natura. Este evident ca am avea nevoie de asa ceva si in Romania …. Dar ce-i de facut daca nici educatia noastra nu vrea/ poate/ stie sa initieze si sa cultive RESPONSABILITATEA SOCIALA SI SOCIETALA in mintile si constiintele noilor generatii?
    Banii – la care viseaza cu totii – nu aduc coeziune sociala, dorinta si putinta de negociere si consensualizare in procesele decizionale, spiritul win-win, iar „calitatea” si „excelenta” clamate publicitar dar degeaba de tot mai multi fiind doar virtuale si simulate… Unde va ajunge Romania daca cetatenii si decidentii ei ignora cu suficienta responsabilitatea sociala si societala??…

    1. Nu înțeleg de ce folosiți majusculă în interiorul propoziției; chiar și atunci când este vorba despre președintele statului, tot substantiv comun este.

  4. Domnule Președinte, din păcate sunteți pe langa subiect. Proiectul Romania educata e un fiasco. Priviți, dacă puteți, retrospectiv și obiectiv , realitatea învățământului românesc de acum 10 ani și faceți o comparație cu zilele noastre. Plusuri? Minusuri?

  5. Un escroc ordinar. In timpul mandelor sale,
    scoala nu a fost ajutata cu un procent semnificativ din PIB. Se dovedeste ca profesorul Klaus a fost in biet suplinitor care nu a fost in stare sa ia titularizarea in invatamant. De aici aversiunea lui pentru scoala. Romania edicata a fost doar de fatada.

  6. Mai gargaragiule, se vede ce ai făcut cu învățământul cu ochiul liber. cine îți mai asculta inepțiile când ai pus un plagiator securist ministru, urmat de cea mai obedienta ministra a învățământului, căreia îi lipsesc doar bigudiurile in cap in poze? de restul ne-am convins de intelectul dânsei…

  7. In 9 ani de zile inca nu avem proiectul Romania educata, iar acum pe ultima suta de metri fiecare incearca sa obtina cate ceva din ciolanul asta mic care este educatia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii din Coreea de Sud susțin, joi, examenul de maturitate. Bacalaureatul sud-coreean are 8 probe și durează 9 ore, iar poliția transportă elevii cu mașini cu sirene în caz de întârziere

Peste jumătate de milion de elevi sud-coreeni susţin joi examenul “Suneung”, echivalentul bacalaureatului, pe fondul unei creșteri a cazurilor de coronavirus, informează Agerpres. Examenul este luat foarte în serios de…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

Școlile din patru județe se pot înscrie până pe 6 decembrie la cea de-a doua ediție LifeLab – programul care aduce educația financiară interdisciplinară, de la grădiniță și până la liceu / Acces la cursuri cu 20 de credite, pentru profesori și grant pentru implementarea programului, pentru școală

Până pe 6 decembrie, unitățile de învățământ se pot înscrie la cea de-a doua ediție LifeLab – programul care aduce educația financiară interdisciplinară, de la grădiniță și până la liceu,…
Vezi articolul

Material susținut de ROMANIA TECH NATION

Robo Hackathon pentru copiii de gimnaziu, organizat de coordonatorul Festivalului de Film și Istorii Râșnov. Mihai Dragomir: Ne dorim să găsim copii talentați cu care să pornim un club de robotică, alături de companii care folosesc roboți industriali

Orașul Râșnov este unul dintre cele mai clare exemple ale efectelor pe care investiția în școală, grădiniță și creșă le are asupra dezvoltării locale. În iunie va găzdui primul concurs…
Vezi articolul